AUTO
ID.4 moet voor Volkswagen verkoophit
18
VRAAG ANTWOORD
In sneltreinvaart introduceert Volkswagen nieuwe,
elektrische modellen, de sjoemeldiesels snel achter zich
latend. De ID.3 staat net in de showroom of de ID.4 dient
zich al aan: een SUV die nog meer kopers moet trekken.
Wie bepaalt: het
verkeerslicht of de
verkeersregelaar?
Kan wasstraat ook
alleen onderkant
van auto wassen?
Vrachtauto's
hebben geijkte
snelheidsmeters
De Nederlandse VW-impor-
teur, Pon in Leusden,
hoopt voor het einde van
dit jaar al de eerste exem
plaren van de Volkswagen
ID.4 aan de kopers te kunnen over
handigen. Want als het kenteken nog
dit jaar wordt geregistreerd kunnen
zakelijke rijders nog profiteren van
een fiscale bijtelling van 8 procent.
Per 1 januari gaat die namelijk om
hoog naar 12 procent.
De nieuwe ID.4 staat letterlijk en
figuurlijk net iets hoger op de ladder
dan de ID.3. Waar die laatste een
soort hoge hatchback is met het for
maat van een Golf, is de 'Vier' in feite
een cross-over, ofwel een kruising
tussen een stationwagen en een
semi-terreinwagen (of SUV). Met
zijn lengte van 4,58 meter is hij wel
geteld 31 centimeter langer dan de
ID.3.
Volkswagen rept trots over het
ruime interieur: hoewel de ID.4 18
centimeter korter is dan de komende
Tesla Model Y, die qua carrosserie-
vorm redelijk vergelijkbaar is, zou het
interieur 6 centimeter langer zijn. En
dan heeft de VW ook nog een voor
sprong op de markt: de Tesla wordt
pas medio volgend jaar verwacht.
Tijdens onze eerste kennismaking
toont de ID.4 zich vooral op de ach
terbank een stuk ruimer dan zijn
kleinere broer: voor langere mensen
kan de hoofd- en beenruimte ach
terin de ID.3 aan de krappe kant zijn,
maar in de ID.4 heb je zowel bij
kruin als tenen meer dan genoeg
ruimte. Ook voorin overtuigt de
SUV, net als de ID.3, met een ruimte
lijke gevoel. Dat dankt het aan een
opgeruimd dashboard, een grote
voorruit en een prettig lage midden
tunnel.
Accupakketten
Wie een ID.4 bestelt, kan kiezen uit
twee verschillende accupakketten.
De exemplaren die het eerst worden
geleverd, zijn allemaal voorzien van
het grootste pakket met een inhoud
van 77 kWh (kilowattuur). Daarmee
kan de ID.4 volgens Volkswagen zo'n
520 kilometer ver komen op één
laadbeurt. Deze versie kan boven
dien snelladen met maximaal 125 kW
(kilowatt), terwijl die snelheid op
100 kW blijft steken bij de modellen
met het kleinere accupakket. Die ver
sies volgen begin 2021 en hebben 52
kWh in de wagenbodem, goed voor
vrijdag 2 oktober 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Als het verkeer wordt gere
geld door verkeersregelaars
en de verkeerslichten begin
nen plotseling weer te wer
ken, wie of wat gaat dan
voor? —Emmy Huls
De wegenverkeerswet (RVV)
is hier heel duidelijk in: de
verkeersregelaar is altijd lei
dend. Verkeerstekens (bor
den) gaan boven verkeersre
gels (bijvoorbeeld de regel
rechts heeft voorrang) en
verkeerslichten gaan weer
boven verkeerstekens. Maar
zogenoemde aanwijzingen,
zoals die van een verkeersre
gelaar of politieagent, gaan
boven alles. Toch denk ik dat
Ik heb tijdens het aardappel
oogsten in Groningen veel
klei en troep onder mijn ca-
brio gekregen. Maar ik durf
hem niet door de wasstraat
te doen, vanwege het stof
fen dak. Ik heb geprobeerd
met een hogedrukspuit een
en ander te verwijderen
maar kom toch niet bij ver
schillende kleiplekken. Be
staat er een wasstraat die
alleen de onderzijde wast?
—Henk Levy
Ik ken geen wasstraat waar je
in het menu uitsluitend voor
de onderkant kan kiezen. Dit
gaat altijd gepaard met het
wassen van de bovenkant.
Misschien kunt u een garage
bedrijf vragen of de auto op
de brug kan en op die manier
proberen de klei te verwijde
ren.
Een lezer klaagde laatst in
uw rubriek over te hard rij
dende vrachtwagenchauf
feurs. Ik wil hier even bij
opmerken dat alle vrachtau
to's zijn uitgerust met een
geijkte tachograaf (snel
heidsmeter) en een begren
zer. Die tachograaf wordt
elke twee jaar geijkt en is
verzegeld. Ook de snel
heidsbegrenzer is geijkt. De
tijd dat vrachtwagens har
der rijden dan 90 km/u is
voorbij, op een paar cow
boys na. Maar de snelheids
meter van een personen
auto is niet geijkt en daar is
een afwijking echt niet on
gewoon. Hierdoor krijgen
sommige bestuurders van
personenauto's wellicht de
indruk dat veel vrachtauto's
te hard rijden.
—Sebastiaan de Jongste
Dank voor uw bijdrage aan
deze discussie, die blijkbaar
nogal gevoelig ligt. Veel le
zers hebben namelijk op dit
onderwerp gereageerd.
ROLAND TAMELING
die verkeersregelaar snel
maatregelen neemt als hij in
deze situatie belandt, want
anders is het verwarring alom
als hij midden in het verkeer
op de kruising staat. En ook
levensgevaarlijk. De ver
keersregelaar zal er dan ook
alles aan doen om de installa
tie weer snel op oranje knip
peren te krijgen, of hij zal zich
uit de voeten maken omdat
het probleem, bijvoorbeeld
een storing, inmiddels is op
gelost.
De versie die
met 125 kW kan
snelladen heeft
maar een halfuur
tje nodig om weer
320 kilometer
verder te kunnen
rijden.
FOTO'S VOLKSWAGEN
De ID.4 geeft
zowel voor- als
achterin een ruim
telijk gevoel.