AUTO ID.4 moet voor Volkswagen verkoophit 18 VRAAG ANTWOORD In sneltreinvaart introduceert Volkswagen nieuwe, elektrische modellen, de sjoemeldiesels snel achter zich latend. De ID.3 staat net in de showroom of de ID.4 dient zich al aan: een SUV die nog meer kopers moet trekken. Wie bepaalt: het verkeerslicht of de verkeersregelaar? Kan wasstraat ook alleen onderkant van auto wassen? Vrachtauto's hebben geijkte snelheidsmeters De Nederlandse VW-impor- teur, Pon in Leusden, hoopt voor het einde van dit jaar al de eerste exem plaren van de Volkswagen ID.4 aan de kopers te kunnen over handigen. Want als het kenteken nog dit jaar wordt geregistreerd kunnen zakelijke rijders nog profiteren van een fiscale bijtelling van 8 procent. Per 1 januari gaat die namelijk om hoog naar 12 procent. De nieuwe ID.4 staat letterlijk en figuurlijk net iets hoger op de ladder dan de ID.3. Waar die laatste een soort hoge hatchback is met het for maat van een Golf, is de 'Vier' in feite een cross-over, ofwel een kruising tussen een stationwagen en een semi-terreinwagen (of SUV). Met zijn lengte van 4,58 meter is hij wel geteld 31 centimeter langer dan de ID.3. Volkswagen rept trots over het ruime interieur: hoewel de ID.4 18 centimeter korter is dan de komende Tesla Model Y, die qua carrosserie- vorm redelijk vergelijkbaar is, zou het interieur 6 centimeter langer zijn. En dan heeft de VW ook nog een voor sprong op de markt: de Tesla wordt pas medio volgend jaar verwacht. Tijdens onze eerste kennismaking toont de ID.4 zich vooral op de ach terbank een stuk ruimer dan zijn kleinere broer: voor langere mensen kan de hoofd- en beenruimte ach terin de ID.3 aan de krappe kant zijn, maar in de ID.4 heb je zowel bij kruin als tenen meer dan genoeg ruimte. Ook voorin overtuigt de SUV, net als de ID.3, met een ruimte lijke gevoel. Dat dankt het aan een opgeruimd dashboard, een grote voorruit en een prettig lage midden tunnel. Accupakketten Wie een ID.4 bestelt, kan kiezen uit twee verschillende accupakketten. De exemplaren die het eerst worden geleverd, zijn allemaal voorzien van het grootste pakket met een inhoud van 77 kWh (kilowattuur). Daarmee kan de ID.4 volgens Volkswagen zo'n 520 kilometer ver komen op één laadbeurt. Deze versie kan boven dien snelladen met maximaal 125 kW (kilowatt), terwijl die snelheid op 100 kW blijft steken bij de modellen met het kleinere accupakket. Die ver sies volgen begin 2021 en hebben 52 kWh in de wagenbodem, goed voor vrijdag 2 oktober 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Als het verkeer wordt gere geld door verkeersregelaars en de verkeerslichten begin nen plotseling weer te wer ken, wie of wat gaat dan voor? —Emmy Huls De wegenverkeerswet (RVV) is hier heel duidelijk in: de verkeersregelaar is altijd lei dend. Verkeerstekens (bor den) gaan boven verkeersre gels (bijvoorbeeld de regel rechts heeft voorrang) en verkeerslichten gaan weer boven verkeerstekens. Maar zogenoemde aanwijzingen, zoals die van een verkeersre gelaar of politieagent, gaan boven alles. Toch denk ik dat Ik heb tijdens het aardappel oogsten in Groningen veel klei en troep onder mijn ca- brio gekregen. Maar ik durf hem niet door de wasstraat te doen, vanwege het stof fen dak. Ik heb geprobeerd met een hogedrukspuit een en ander te verwijderen maar kom toch niet bij ver schillende kleiplekken. Be staat er een wasstraat die alleen de onderzijde wast? —Henk Levy Ik ken geen wasstraat waar je in het menu uitsluitend voor de onderkant kan kiezen. Dit gaat altijd gepaard met het wassen van de bovenkant. Misschien kunt u een garage bedrijf vragen of de auto op de brug kan en op die manier proberen de klei te verwijde ren. Een lezer klaagde laatst in uw rubriek over te hard rij dende vrachtwagenchauf feurs. Ik wil hier even bij opmerken dat alle vrachtau to's zijn uitgerust met een geijkte tachograaf (snel heidsmeter) en een begren zer. Die tachograaf wordt elke twee jaar geijkt en is verzegeld. Ook de snel heidsbegrenzer is geijkt. De tijd dat vrachtwagens har der rijden dan 90 km/u is voorbij, op een paar cow boys na. Maar de snelheids meter van een personen auto is niet geijkt en daar is een afwijking echt niet on gewoon. Hierdoor krijgen sommige bestuurders van personenauto's wellicht de indruk dat veel vrachtauto's te hard rijden. —Sebastiaan de Jongste Dank voor uw bijdrage aan deze discussie, die blijkbaar nogal gevoelig ligt. Veel le zers hebben namelijk op dit onderwerp gereageerd. ROLAND TAMELING die verkeersregelaar snel maatregelen neemt als hij in deze situatie belandt, want anders is het verwarring alom als hij midden in het verkeer op de kruising staat. En ook levensgevaarlijk. De ver keersregelaar zal er dan ook alles aan doen om de installa tie weer snel op oranje knip peren te krijgen, of hij zal zich uit de voeten maken omdat het probleem, bijvoorbeeld een storing, inmiddels is op gelost. De versie die met 125 kW kan snelladen heeft maar een halfuur tje nodig om weer 320 kilometer verder te kunnen rijden. FOTO'S VOLKSWAGEN De ID.4 geeft zowel voor- als achterin een ruim telijk gevoel.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18