1
'Leaseauto in zijn huidige vorm gaat verdwijnen'
':s,:
ECONOMIE 17
Wij willen een
mobiliteitsbudget
voor zakelijk
verkeer
Van Wieringen. Het is volgens
hem niet mogelijk om schillen bij
particulieren op te halen. ,,Dat is
logistiek gezien een lastig verhaal.
Niet alleen qua kosten, maar ook
op het gebied van voedselveilig
heid kan het een risico zijn om
schillen bij zo veel verschillende
adressen op te halen.''
De drie lopen een rondje door
de grote, lege fabriekshal waar
over een jaar miljoenen schillen
worden aangevoerd en verwerkt.
,,In Son hebben we een ruimte van
300 vierkante meter tot onze be
schikking, hier 2200 vierkante me
ter, ruim zeven keer zo groot. Het
is nauwelijks voor te stellen, maar
het ruikt hier straks elke dag naar
zondagochtend. De geur van verse
jus'', lacht Van Stempvoort. Om
het plan uit te voeren, haalden ze
10 miljoen euro op bij een consor
tium van onder meer Rabobank,
ministerie van Economische Za
ken, Nationaal Groenfonds, De
Brabantse Ontwikkelings Maat
schappij, European Circular Bio-
economy Fund en DOEN Partici
paties.
Koploper
Volgens de eigenaren kunnen ze
met recht zeggen dat in Den Bosch
de grootste schillenfabriek van
Europa wordt gebouwd. ,,Dit vind
je niet in andere landen, Neder
land is koploper met het drinken
van versgeperste sinaasappelsap.
Dus met de aanvoer van schillen
zit het de komende jaren wel goed,
we maken nu al een bescheiden
winst. Dat geeft onze investeer
ders een stuk vertrouwen'', vindt
Van Stempvoort.
Ook de afzetmarkt groeit. Peel-
Pioneers ontleedt de schillen
grofweg tot twee grondstoffen:
olie en vezels. Deze ingrediënten
worden veelal toegepast in levens
middelen, waaronder bier, muf
fins, limonade en bonbons. Ook
veevoer staat op het lijstje. Daar
naast worden de producten ge
bruikt in non-food producten als
schoonmaakmiddelen en cosme
tica. Van Stempvoort: ,,In ons lab
wordt constant onderzocht hoe er
meer waarde uit schillen gehaald
kan worden. Een resultaat hiervan
zijn de nieuw ontwikkelde voe
dingsvezels, die stevigheid en
structuur bieden aan vleesvervan
gers. Maar deze vezels kunnen bij
voorbeeld ook als vervanger van
eieren in mayonaise worden ge
bruikt. Hiermee willen we een
bijdrage leveren aan de eiwittran
sitie.''
Volgens de moderne schillen
boeren vragen ze niet de hoofd
prijs voor hun producten. ,,Soms
hangt er rond het thema duur
zaamheid een spruitjesgeur. Wij
willen juist laten zien dat er steeds
meer betaalbare producten komen
op natuurlijke basis die helpen de
afvalberg wat kleiner te maken.''
De komende maanden zullen
hectisch zijn voor het kleine Peel-
Pioneers-team. Hensen: ,,We zijn
nu met tien medewerkers, maar
we zijn op zoek naar twintig
nieuwe collega's om ons project in
Den Bosch uit te bouwen. Als dit
eenmaal op de rit staat, kijken we
stiekem ook naar buitenlandse ex
pansie, want we merken dat steeds
meer supermarkten in andere lan
den ook werken met sapcentrifu
ges. Dus ook daar groeit de schil-
lenberg.''
De Vereniging Zakelijke Rijders
(VZR) die zich inzet voor de 1,3 mil
joen mensen met een leaseauto of
een andere auto van de zaak, is bang
dat de zakelijke kilometers die nog
wel gemaakt worden, met de pri-
véauto zullen moeten gebeuren. Fi
nancieel is dat altijd ongunstiger.
De cijfers voeden de ongerust-
heid. Leasemaatschappijen kochten
dit jaar 30.000 auto's minder dan in
de eerste acht maanden van 2019.
Bestaande leasecontracten worden
verlengd of bedrijven passen ervoor
om in deze economisch zware tij
den langdurende verplichtingen
aan te gaan.
Tom Huyskens van branchever
eniging Bovag. ,,Als thuiswerken en
digitaal vergaderen blijvend zijn,
dan is het effect dat er minder
woon-werkkilometers worden ge
reden, dat er minder zakelijke af
spraken op locatie zijn en dus dat er
minder behoefte is aan een auto
van de zaak. Een leaseauto is nu
vaak een secundaire arbeidsvoor
waarde die in de arbeidsovereen
komst staat. Wie nu een leaseauto
heeft, raakt hem niet zomaar kwijt.
Voor nieuwe contracten kan ik me
voorstellen dat er naar andere op
lossingen wordt gekeken.''
,,Dat de leaseauto in zijn huidige
vorm eruit gaat, is voor ons bijna
een zekerheid'', zegt voorzitter Jan
van Delft van de Vereniging Zake
lijke Rijders. ,,We krijgen van onze
leden bij kleinere bedrijven al te
horen dat de leaseauto's eruit gaan
en dat er poolauto's ingezet worden
voor wie een auto nodig heeft. Maar
ook bij grotere bedrijven wordt er
met de ondernemingsraden over
gesproken.''
Van Delft zegt dat de minister
van Financiën snel iets moet doen
aan de bijtelling van zakelijke auto's
(de belasting die een zakelijke rijder
betaalt voor privégebruik van de
auto) en andere mobiliteitsregelin
gen. ,,Wij willen een mobiliteits
budget voor zakelijk verkeer. Dat
een werkgever bijvoorbeeld zegt:
hier heb je 800 euro per maand en
daar moet je het mee doen. Dat
moet fiscaal geregeld worden. Dan
wordt een Nederlander slim. De
ene keer zal hij een auto huren, dan
weer met het ov reizen of besluiten
om thuis te werken.'' De tijd van
een 'ouderwets' leasecontract is
voorbij, denkt Van Delft. ,,Veel
mensen werken niet eens meer lan
ger dan vier jaar bij één werkgever.
Dan bleef je als werkgever al met
die auto zitten, want bijna alle con
tracten lopen vier jaar.''
De Bovag verwacht dat lease
maatschappijen met andere oplos
singen komen. ,,We zullen allerlei
nieuwe producten zien. Mobili
teitsproducten die een mix zijn van
ov, fiets en auto's.''
Terug naar vroeger en weer mas
saal naar kantoor wanneer het virus
is bedwongen, houdt bijna nie
mand voor mogelijk. De autoverko
pen in september, zo werd gisteren
bekend, lagen 25 procent lager dan
in september 2019.
vrijdag 2 oktober 2020
GO
Niet alleen sinaasappels
maken een duurzame ont
wikkeling door, ook bananen
krijgen een tweede leven.
Start-up Sunt wil volgend jaar
een bananenfabriek (The Ba
nana Factory) in Nederland
openen. Sunt-oprichter Laura
Hoogland verwacht vanaf
begin 2021 miljoenen ver
spilde bananen uit de havens
van Nederland (Rotterdam en
Vlissingen) en België (Antwer
pen) in de bananenfabriek te
kunnen verwerken tot grond
stof voor Sunts eigen produc
ten (met name bananen
brood) en - op termijn - ook
die van andere producenten.
,,In de havens worden veel ba
nanen vergist die bijvoorbeeld
te rijp zijn om te worden ver
kocht. Door deze bananen op
te halen en te verwerken tot
puree, kunnen ze alsnog wor
den opgegeten en gaan we
voedselverspilling tegen", L
aldus Hoogland.
PeelPioniers: Bas van Wierin
gen, Lindy Hensen en Sytze van
Stempvoort. foto marc bolsius
PeelPioniers gaat dagelijks de
schillen van 1,2 miljoen sinaasap
pels verwerken, een olympisch
zwembad vol.
Zakelijke rijders vrezen dat ze
geen nieuwe leaseauto meer
krijgen als het contract afloopt.
Met thuiswerken en digitaal ver
gaderen is de noodzaak tot rei
zen immers veel minder. Er zijn
al bedrijven die de leaseauto's
de deur uitdoen.
Ton Voermans
Bunnik
- Jan van Delft, voorzitter VZR