1 'Leaseauto in zijn huidige vorm gaat verdwijnen' ':s,: ECONOMIE 17 Wij willen een mobiliteitsbudget voor zakelijk verkeer Van Wieringen. Het is volgens hem niet mogelijk om schillen bij particulieren op te halen. ,,Dat is logistiek gezien een lastig verhaal. Niet alleen qua kosten, maar ook op het gebied van voedselveilig heid kan het een risico zijn om schillen bij zo veel verschillende adressen op te halen.'' De drie lopen een rondje door de grote, lege fabriekshal waar over een jaar miljoenen schillen worden aangevoerd en verwerkt. ,,In Son hebben we een ruimte van 300 vierkante meter tot onze be schikking, hier 2200 vierkante me ter, ruim zeven keer zo groot. Het is nauwelijks voor te stellen, maar het ruikt hier straks elke dag naar zondagochtend. De geur van verse jus'', lacht Van Stempvoort. Om het plan uit te voeren, haalden ze 10 miljoen euro op bij een consor tium van onder meer Rabobank, ministerie van Economische Za ken, Nationaal Groenfonds, De Brabantse Ontwikkelings Maat schappij, European Circular Bio- economy Fund en DOEN Partici paties. Koploper Volgens de eigenaren kunnen ze met recht zeggen dat in Den Bosch de grootste schillenfabriek van Europa wordt gebouwd. ,,Dit vind je niet in andere landen, Neder land is koploper met het drinken van versgeperste sinaasappelsap. Dus met de aanvoer van schillen zit het de komende jaren wel goed, we maken nu al een bescheiden winst. Dat geeft onze investeer ders een stuk vertrouwen'', vindt Van Stempvoort. Ook de afzetmarkt groeit. Peel- Pioneers ontleedt de schillen grofweg tot twee grondstoffen: olie en vezels. Deze ingrediënten worden veelal toegepast in levens middelen, waaronder bier, muf fins, limonade en bonbons. Ook veevoer staat op het lijstje. Daar naast worden de producten ge bruikt in non-food producten als schoonmaakmiddelen en cosme tica. Van Stempvoort: ,,In ons lab wordt constant onderzocht hoe er meer waarde uit schillen gehaald kan worden. Een resultaat hiervan zijn de nieuw ontwikkelde voe dingsvezels, die stevigheid en structuur bieden aan vleesvervan gers. Maar deze vezels kunnen bij voorbeeld ook als vervanger van eieren in mayonaise worden ge bruikt. Hiermee willen we een bijdrage leveren aan de eiwittran sitie.'' Volgens de moderne schillen boeren vragen ze niet de hoofd prijs voor hun producten. ,,Soms hangt er rond het thema duur zaamheid een spruitjesgeur. Wij willen juist laten zien dat er steeds meer betaalbare producten komen op natuurlijke basis die helpen de afvalberg wat kleiner te maken.'' De komende maanden zullen hectisch zijn voor het kleine Peel- Pioneers-team. Hensen: ,,We zijn nu met tien medewerkers, maar we zijn op zoek naar twintig nieuwe collega's om ons project in Den Bosch uit te bouwen. Als dit eenmaal op de rit staat, kijken we stiekem ook naar buitenlandse ex pansie, want we merken dat steeds meer supermarkten in andere lan den ook werken met sapcentrifu ges. Dus ook daar groeit de schil- lenberg.'' De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) die zich inzet voor de 1,3 mil joen mensen met een leaseauto of een andere auto van de zaak, is bang dat de zakelijke kilometers die nog wel gemaakt worden, met de pri- véauto zullen moeten gebeuren. Fi nancieel is dat altijd ongunstiger. De cijfers voeden de ongerust- heid. Leasemaatschappijen kochten dit jaar 30.000 auto's minder dan in de eerste acht maanden van 2019. Bestaande leasecontracten worden verlengd of bedrijven passen ervoor om in deze economisch zware tij den langdurende verplichtingen aan te gaan. Tom Huyskens van branchever eniging Bovag. ,,Als thuiswerken en digitaal vergaderen blijvend zijn, dan is het effect dat er minder woon-werkkilometers worden ge reden, dat er minder zakelijke af spraken op locatie zijn en dus dat er minder behoefte is aan een auto van de zaak. Een leaseauto is nu vaak een secundaire arbeidsvoor waarde die in de arbeidsovereen komst staat. Wie nu een leaseauto heeft, raakt hem niet zomaar kwijt. Voor nieuwe contracten kan ik me voorstellen dat er naar andere op lossingen wordt gekeken.'' ,,Dat de leaseauto in zijn huidige vorm eruit gaat, is voor ons bijna een zekerheid'', zegt voorzitter Jan van Delft van de Vereniging Zake lijke Rijders. ,,We krijgen van onze leden bij kleinere bedrijven al te horen dat de leaseauto's eruit gaan en dat er poolauto's ingezet worden voor wie een auto nodig heeft. Maar ook bij grotere bedrijven wordt er met de ondernemingsraden over gesproken.'' Van Delft zegt dat de minister van Financiën snel iets moet doen aan de bijtelling van zakelijke auto's (de belasting die een zakelijke rijder betaalt voor privégebruik van de auto) en andere mobiliteitsregelin gen. ,,Wij willen een mobiliteits budget voor zakelijk verkeer. Dat een werkgever bijvoorbeeld zegt: hier heb je 800 euro per maand en daar moet je het mee doen. Dat moet fiscaal geregeld worden. Dan wordt een Nederlander slim. De ene keer zal hij een auto huren, dan weer met het ov reizen of besluiten om thuis te werken.'' De tijd van een 'ouderwets' leasecontract is voorbij, denkt Van Delft. ,,Veel mensen werken niet eens meer lan ger dan vier jaar bij één werkgever. Dan bleef je als werkgever al met die auto zitten, want bijna alle con tracten lopen vier jaar.'' De Bovag verwacht dat lease maatschappijen met andere oplos singen komen. ,,We zullen allerlei nieuwe producten zien. Mobili teitsproducten die een mix zijn van ov, fiets en auto's.'' Terug naar vroeger en weer mas saal naar kantoor wanneer het virus is bedwongen, houdt bijna nie mand voor mogelijk. De autoverko pen in september, zo werd gisteren bekend, lagen 25 procent lager dan in september 2019. vrijdag 2 oktober 2020 GO Niet alleen sinaasappels maken een duurzame ont wikkeling door, ook bananen krijgen een tweede leven. Start-up Sunt wil volgend jaar een bananenfabriek (The Ba nana Factory) in Nederland openen. Sunt-oprichter Laura Hoogland verwacht vanaf begin 2021 miljoenen ver spilde bananen uit de havens van Nederland (Rotterdam en Vlissingen) en België (Antwer pen) in de bananenfabriek te kunnen verwerken tot grond stof voor Sunts eigen produc ten (met name bananen brood) en - op termijn - ook die van andere producenten. ,,In de havens worden veel ba nanen vergist die bijvoorbeeld te rijp zijn om te worden ver kocht. Door deze bananen op te halen en te verwerken tot puree, kunnen ze alsnog wor den opgegeten en gaan we voedselverspilling tegen", L aldus Hoogland. PeelPioniers: Bas van Wierin gen, Lindy Hensen en Sytze van Stempvoort. foto marc bolsius PeelPioniers gaat dagelijks de schillen van 1,2 miljoen sinaasap pels verwerken, een olympisch zwembad vol. Zakelijke rijders vrezen dat ze geen nieuwe leaseauto meer krijgen als het contract afloopt. Met thuiswerken en digitaal ver gaderen is de noodzaak tot rei zen immers veel minder. Er zijn al bedrijven die de leaseauto's de deur uitdoen. Ton Voermans Bunnik - Jan van Delft, voorzitter VZR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17