II Een zakje mie gruus 9 Zuiderburen BOEK EN VOORSTELLING VITAL 'VITALSKI' BAEKEN De Kempenkrak is het zesde boek van Vital Baeken in een halfjaar tijd. Over zijn geboortestreek. Streektaal Met De Kempenkrak presenteert Vital Baeken alias Don Vitalski zijn zesde boek in een halfjaar tijd. Hij besloot bij het begin van de coronacrisis om elke maand een boek te schrijven, vandaar. De Kem penkrak is ook de titel van een voor stelling waarin Vitalski zijn ge boortestreek door een ludieke bril bekijkt. Dankzij een liederlijk leven in de jaren 90 verwierfVitalski de titel van Antwerpse nachtburgemees ter. Intussen geniet de performer in de Scheldestad van het gezinsleven. Bovendien keert hij steeds vaker te rug naar zijn Kempense roots. De zandige streek tussen Maas en Schelde strekt zich uit over de pro vincies Limburg en Antwerpen en gaat zelfs de Nederlandse grens over. Maar verwacht van Vitalski geen ernstige cursus geografie. Op het podium met muzikant en Kempenaar Steven Van Gool of in het boek is een kwinkslag nooit ver weg. ,,In De Kempenkrak komen een aantal dingen samen. Ik vertrek Vital Baeken (l) en Steven Van Gool (r) spelen Kempenkrak. foto nick hannes vanuit de herinneringen aan mijn jeugd in mijn geboortedorp Vosse- laar", vertelt Vital Baeken. ,,Maar ik probeer ook uit te leggen wat de Kempen nu eigenlijk betekenen. Ik breng vooral een hommage aan de Kempenaars die iets fantastisch presteerden. Vaak kregen ze daarbij brute pech. Maar altijd kropen ze weer als helden overeind." Fluitende visboer Zo passeren opmerkelijke figuren de revue. Denk aan visboer Fons Beckx uit Merksplas die in de jaren 70 opdook in Nederlandse tv- shows omdat hij op zowat elk voor werp kon fluiten. Was dat niet een beetje lachen met Belgen of Kem penaren? ,,De tijd is voorbij dat Kempenaren beschimpt werden. Wij verdienen beter. Niet de Ame rikaan Gregory Pincus is de uitvin der van de pil. Dat was dokter Nand Peeters uit Turnhout. Maar als ka tholiek man verzweeg hij dat uit schrik voor de paus. Hij kwam lie ver niet met die historische uitvin ding naar buiten." Het boek en de voorstelling fo cussen vooral op de Antwerpse De tijd is voorbij dat Kempenaren beschimpt werden. Wij verdienen beter Noorderkempen. Dat wil Vital Bae ken duidelijk stellen. Ook om ru zies te vermijden met chauvinisten uit de Zuiderkempen of uit Lim burg. Maar wat dan met de Neder landse Kempenaren uit de streek rond Eindhoven? ,,Klopt, de Kem pen kom je ook over de grens tegen. Wist je dat er in de Antwerpse ge meente Zoersel een buurt bestaat die Einhoven heet? Ik heb me laten vertellen dat daar per ongeluk heel wat dagjesmensen terechtkomen die op zoek zijn naar een koffie shop. Net zoals de toeristen die naar het Franse Rijsel willen, maar stranden in het Kempense dorp Lille", vertelt Vitalski lachend. ,,De kans bestaat trouwens dat we de voorstelling binnenkort gaan opvoeren in het Nederlandse Mid- delbeers. Ik heb die omgeving in Noord-Brabant wat leren kennen omdat ik ooit een stuk heb geregis seerd voor een gezelschap uit Oir- schot. Toen viel het me op dat er heel wat overeenkomsten bestaan met het plaatselijke dialect en mijn Kempense tongval. Er komt zeker nog een tweede deel van De Kem- penkrak, misschien ga ik dan meer met die Nederlandse Kempen doen. Zwarte Kaat ,,In het boek heb ik het trouwens al over de heksenboom van Zwarte Kaat die in Bladel staat. Zij voerde in de Kempen op het einde van de 16de eeuw een roversbende aan. Het loopt slecht met haar af. Ze wordt terechtgesteld en begraven op de hei. Op die plek groeide een spookachtige boom. Die wordt in Bladel nog altijd de heksenboom genoemd. Dat bijgeloof is ook weer zo typisch voor de Kempen. Wist je dat in Vorselaar de inwoners nog altijd schrik hebben voor een ijze ren geit die er 's nachts door de straten zou lopen?" Wat is de Zak van Zuud-Beve- land toch een moai gebied. Het let nie wa voe tied van 't jaer het is. In 't voorjaer de mei doorn en het pieperloóf. En a dat aol- lemille uut'ebloeid is kriege me de blomdieken. Ok het naejaer is de moeite waerd mie de blaeren die a aollerlei kleuren kriege. En dinae de kaele bómen in de winter. Noe zit ik wè te stoffen op het ge bied wir a 'k weune, mè dat bluuf on der oans ee. Julder meuge komme, mè lit de toeristen wat mien betreft mè ni de kust gae. Noe e 'k gin noad, wan Duitsers kunne mien stikje in 't dialect toch nie leze. In plekke di van liekt het wè of a oans Duits motte prate. Ik vind 't gin meniere. Ik ouwe van het vlakke land. Een boóm is moai, mè vee bómen op een dotje, neê, dan kan 'k nie varre ge noeg kieke. Dirrom vin 'k Groningen en Friesland ok zó moai. Dat treft, want oanze oudste zeune weun in Aduard. Dat is een durpje ontstae in de middeleêuwen, rondom een groat kloaster, nie zo varre van de stad Gro ningen. A me d'r bin, dan fietse me graag in die kontreien. Het stikt t'r van de kleine durpjes. En dan kom je eêuwenouwe kerken tegen. Rondom die kerkjes ligge begraefplekken. De zerken bin net kunstwerken. Eên- voudige stênen, dikkels bedekt mie korstmos, de naemen en de belang- riekste gegevens d'r in'ebeiteld. Meêr nie. Naemen die a je bie oans in Zeê- land nie tegenkomt. Noe zie je in sommige van die kerkjes gleuven, sliepsporen, in de bakstênen van de butenmuur. Ik las da de mènsen in vroeger tied steênpoeier, gruus, uut de muren krasten. Het gruus zou een heilzaeme werkieng bevatte tegen aollerlei kwaelen. Ze vermengden dat gruus mie olie, dat slierden makkelij ker in je kele. Het gruus wier ok wè in een zakje op het lief 'edroge. Dat leste liekt me angenaemer. Noe stae d'r bie 't kerkje van Elles- diek een reke zerken. D'r bin op El- lesdiek, net as op zóvee plekken, graf- stênen wi a nie mi voe betaeld wier, wig'ehaele. De zerken zoue kapot 'es- loge worre, vermorzeld. Da's toch verschrikkelijk. En dat von het be stuur van 't Kerkje ok. Ze ze bie- tieds bie 't kerkje 'ezet. Ik kenne aol de naemen, wan ik bin ommes op El- lesdiek gebore. Sommige stênen van vroegere beweuners stae eêl dichte neffen mekare. En toch konne die mènsen, bie leven, zo fernienig tegen mekare doe. Het kan verkêre. Noe bin 'k van plan om is an de muur van 't kerkje te ge krauwen, wan ik ok wè is last van kwaeltjes. Is dat ok wat voe julder? Ruumte genoeg. En dan nog is wat. Dan kan 't kerkje di best wat voe vraege. Vuuf euro voe een zakje gruus bevoorbeeld. Twint maerte bin d'r glad gin inkomsten mi 'ewist, mè d'r mo wè een nieuwe ver- waermieng an'eleid worre. Dan snie 't mes an twi kanten ee? Of a 't elpt voe je mankementjes, di kan ik je gin zekerheid over geve, mè da je in 't kerkje werm ontvangen za worre, dat is iets wat a zeker is. dinsdag 29 september 2020 Kempen bezien door ludieke bril In de rubriek Zuiderburen werpen we wekelijks een blik over de Belgische grens. Deze week: Vital Bae ken. Dominique Piedfort Antwerpen - Vital Baeken Info: De Kempenkrak kan je bestel len via vitalski3@gmail.com In deze rubriek belichten we wekelijks een Zeeuws dialect. Deze keer een verhaal van Jopie Minnaard in het Bevelands. Beluister de ge sproken rubriek op pzc.nl/streektaal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 41