5 Baat het niet dan schaadt het niet LEKKERDER BIJ DE BOER INITIATIEF THOMAS SIAHAYA IN KORTE TIJD EEN SUCCES Boerderijwinkels kregen in april steun uit onverwachte hoek. Om consumenten daarheen te dirigeren, lanceerde Vlissinger Thomas Siahaya het platform Lekkerder bij de Boer. Vanuit Zeeland breidde deze online marktplaats voor boerderijwinkels zich als een olievlek over het land uit. Inmiddels zijn 450 streekwinkels aangesloten. ,,We hebben nu ook een gratis app. Geen enkel vergelijkbaar initiatief heeft die al." Hoe vind je boerde rijwinkels in de buurt? Dat gaat op Lekkerder.nl, de website van Lek kerder bij de Boer, of de nieuwe app in een mum van tijd. Het is een kwestie van de app openen en de dichtstbijzijnde boerderijwinkel verschijnt in beeld. Je kunt ook verfijnen door aan te vinken welk product je zoekt: brood, vlees, aardappelen, kaas, wijn en nog veel meer. Corona Siahaya (52) broedde al enkele ja ren op dit idee. De uitbraak van het coronavirus bracht hem ertoe de website versneld te lanceren. ,,In mei 2019 had ik al een eerste versie gemaakt. In februari van dit jaar had ik me er opnieuw op ge stort. En toen kwam de pandemie ook naar Nederland. Eigenlijk wil den we pas in mei live gaan, maar het is gelukt om dat met een maand te vervroegen. Zo gingen we 3 april in de lucht." Groei als kool Daar deed Siahaya boerderijwin kels en streekproducten tijdens de lockdown een groot plezier mee. Veel lokale producenten en win kels waren namelijk hun afzetka nalen kwijt. De horeca ging tijde lijk op slot, toeristen waren er maar mondjesmaat door de coro narichtlijnen voor recreatiebedrij- ven. Een website die consumenten attent maakt op lokale voedselaan- bieders kwam als geroepen. Bo vendien is aanmelden gratis. Je kunt echt wel spreken van een olievlek. We begonnen met pro- Boeren moeten loon naar werken krijgen JAN DE KORTE ducenten op Walcheren, maar de website bestreek al snel heel Zee land. Daarna groeide het als kool. In twee weken tijd zaten we in heel Nederland, van Limburg tot Groningen, van Zeeland tot Noord-Holland." Geld blijft in de regio Met Lekkerder bij de Boer streeft Siahaya een paar doelen na. ,,Ten eerste vind ik dat boeren een eer lijke prijs voor hun producten moeten krijgen. Boeren voeden ons. Ze moeten loon naar werken krijgen. Meer omzet en winst zijn mogelijk als consumenten recht streeks bij boeren kopen, zonder tussenhandel. Als boeren meer overhouden aan hun waar levert dat uiteindelijk ook banen op voor de regio. Het is simpel: steun de lokale economie, zodat het geld in de regio blijft. En consumenten, en zeker hun kinderen, doen bo vendien meer kennis op over het boerenbedrijf. De verbinding tus sen boeren en consumenten heeft denk ik ook een flinke sociale im pact." Vers van het land Daarnaast vindt Siahaya dat de consument recht heeft op voedsel dat zo vers mogelijk is. ,,Koop je groente die vers van het land komt, dan is de voedingswaarde optimaal. Ook het milieu vaart er wel bij als mensen eten wat het seizoen biedt. Het is toch bezopen dat je in de winter komkommers uit het buitenland haalt. Al die transportkilometers Kickstart Om de online marktplaats tot een succes te maken, ging Siahaya niet over één nacht ijs. Hij bezocht meetings in de landbouw, sprak met boeren, deed consumenten onderzoek en volgde het Kick- start-programma bij innovatiebol- werk Dockwize. De Rabobank, ontwikkelingsmaatschappij Im puls, Stichting ZigZag en de HZ schaarden zich achter zijn start up. Studenten Lekkerder.nl steekt goed in elkaar en werd daarom in korte tijd een succes. Aangesloten winkels kre gen aantoonbaar meer klanten over de vloer. Ook de fanbase op sociale media groeit. En er is in middels een samenwerking met keurmerkorganisatie Zeker Zeeuws. Maar, zegt Siahaya: „Pre cieze cijfers kan ik niet geven. Daarom gaan studenten van de HZ meten welke impact ons plat form heeft op producenten en consumenten." Gratis app Klap op de vuurpijl is de nieuwe gratis app. ,,Die is uniek in Neder land. Onze app laat de winkel, het actuele aanbod, openingstijden en contactgegevens zien. Ook kun je ernaartoe navigeren. Voor boeren komen er op termijn tegen een vergoeding verschillende opties bij. Met als doel het voor de consu ment zo makkelijk mogelijk ma ken, zodat een ritje naar de boer derijwinkel tot de wekelijkse boodschappenroutine gaat beho ren." dinsdag 29 september 2020 GO Boerderijwinkels krijgen via website meer klanten binnen Frank Balkenende -Thomas Siahaya Rundvee- en schapenhouder Jan de Korte uit Meliskerke is klant van het eerste uur, want hij kende Siahaya al goed. Be halve eigen vlees biedt hij ook schapenkaas en -melk aan in zijn Kaasboerderij Mariekerke. Of Lekkerder bij de Boer hem nou veel meer omzet oplevert, kan hij moeilijk zeggen. ,,Baat het niet dan schaadt het niet. Sinds de corona-uitbraak is het sowieso drukker bij ons in de winkel. Er is meer interesse ont staan voor lokale producten. Mensen ontdekken ook wat kwaliteitsvlees is. Vanmiddag Veehouder Jan de Korte. FOTO DIRK-JAN GJELTEMA had ik een klant die speciaal uit Haamstede om vlees kwam. Die nam meteen ook een stukje kaas mee. Kijk, zo moet dat gaan." 5-1.39 Thomas Siahaya, de man achter Lekkerder bij de Boer. foto marcelle davidse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 37