©NDERNEMER Juist nu: digitaliseer Mike Belinfante (MG Motors Europe) bij De Ondernemer Onderweg 'Het was cruciaal dat ik mezelf meteen onder druk heb gezet' deondernemer.nl Nederlands succesvolste managementboekenauteur is strenger dan anders Jos Burgers heeft deze zomer in zes weken tijd een nieuw boek geschreven. En wie de boe ken van Burgers kent, zal verrast worden. We moeten van de auteur aan de slag, nu met een. Vandaar de titel: Wacht niet op de wind, ga roeien! Burgers' voorlaatste boek, 'Thuis ben ik niet zo leuk!', kwam op een moeilijk moment uit: vlak voordat de coronacrisis in al zijn hevigheid toesloeg. Burgers, net als zijn lezers aan huis gebonden omdat de honderd-plus evenementen waarop hij jaarlijks spreekt ook voor een groot deel waren geannuleerd, was al een tijdje informatie aan het verzamelen voor zijn volgende boek (en het boek daarna). Maar op zaterdag 13 juni 2020 bedacht Burgers dat hij al die informatie net zo goed meteen kon omzetten in een boek. Hij belde zijn uitgever en maakte een afspraak: over zes weken is er een boek. In die afspraak lees ik meteen een van je adviezen aan ondernemers: zorg voor een stok achter de deur. „Klopt. Het was cruciaal dat ik mezelf met een onder druk heb gezet door de uitgever te melden dat ik een boek ging schrijven." Je zit de lezer ook echt achter de broek: Denk hier over na, doe dit, zet het op een rijtje, maak die afspraak, denk niet dat het zomaar overwaait. Er gaan bedrijven omvallen en daar kun jij van profiteren, maar dan moet je wel eerst zorgen dat jij niet degene bent die omvalt. „Daarom ook mijn advies: deel je af spraken met elkaar. Spreek af dat je elkaar scherp zult houden. Ik sprak een ondernemer die het 'eerst even ging aanzien'. Hij had wel over dingen na gedacht, maar ging ze niet doen, want dat had niet veel zin. Nou, ik ben tot de conclusie gekomen dat je vandaag de dag ook dingen moet gaan doen die niet veel zin hebben, want je weet niet wat dat toch weer oplevert. Dit is ook minder een boekje dat je meeneemt op vakantie. Je moet er maandag mee beginnen, met een stift in je hand." Het is een relevant boek dat je moet pakken als je nadenkt over de volgende stap. Maar dat moet dan ook wel je mindset zijn. Je moet echt gericht zijn op de toekomst. ,,Dat probeer ik te doen door de lezer voor te houden: stel dat je die kleine verliezen die je de afgelopen tijd hebt geleden allemaal op één dag hadden plaatsgevonden. Wat had je dan gedaan? Het probleem voor winkeliers, restau rants, horeca is: als je elke keer een klantje kwijtraakt, dan doet het ogen schijnlijk niet veel pijn. Je kunt er beter op één dag 200 kwijtraken. Vraag je eens af, wat je dan zou doen. Misschien zorgt dat ervoor dat je anders naar je bedrijf kijkt." Never waste a good crisis. Corona is natuurlijk verre van goed te noemen, maar wel een crisis waar je als ondernemer ook gebruik van kan maken. Want een crisis zorgt voor verandering. Deze pandemie met nieuwe coronaregels en 'het nieuwe normaal' is een enorme katalysator van veranderingen in consumen tengedrag. Veranderingen die anders nog jaren hadden geduurd om van vroege adoptie naar 'door iedereen omarmd' te gaan. Als je pre-corona je terras had uitgerust met QR-codes voor online bestellen en betalen, dan had een groot deel van je bezoekers ver ontwaardigd gebriest dat al dat soort nieuwerwetse toestanden niet van ze hoeven. Er is toch cash! Alle bordjes 'liever met pin' ten spijt, betaalden we tot voor kort in zo'n 30 procent van de gevallen nog handje-contantje. Hoe anders is de wereld in het nieuwe normaal. We scannen QR- codes dat het een lieve lust is, betalen met Tikkie Check of anders toch in ieder geval contactloos met onze mobiele telefoon. In de super markt scannen we boodschappen direct met de supermarkt-app en rekenen we af bij de self service- terminal. Alhoewel de gevolgen van de crisis voor veel ondernemers pittig zijn, kun je deze tijd ook gebruiken om te experimenteren met deze nieuwe manieren van dienstverlening. Je zult merken dat de consument volop open staat voor verandering. Druk eens een QR-code op een flyer of op je winkelruit. Via de QR-code kun je de consument naar je website sturen, maar ook naar een online enquête of invulformulier. Zo kun je de behoeftes van je potentiële klant uitvragen en ze beter leren kennen. Als je daarna het mail adres vraagt, heb je een direct bruggetje naar de consument geslagen. Experimenteer Of experimenteer met zakelijke dienstverlening via chat. Met de WhatApp Business-app kun je in WhatsApp een catalogus aanmaken en zo direct in chats producten en diensten delen. Zit je doelgroep op Instagram, verbind dan je produc tencatalogus aan Instagram om de consument direct vanuit je social media-posts te laten winkelen. Of doe gek en organiseer een leuke challenge of winactie via TikTok. Laat de (jeugdige) consument een TikTok-video maken met een speciale hashtag en beloon de leukste met een gratis set produc ten. Kortom, ontdek de vele mogelijkheden van digitaal en leer wat er voor jou en jouw doelgroep werkt. Tijd om uit je comfortzone te stappen en de verandering zelf ook te omarmen! O volg ons op nraoQfi) Hoe neem je als ondernemer de juiste afslag als het gaat om zakelijke mobi liteit? Hoe combineer je dat duurzaam, comfortabel en kostenefficiënt? Je hoort het vanaf vanochtend 11.00 uur in ons nieuwe radioprogramma De Ondernemer Onderweg op New Business Radio, met presentator Roland Tameling. Of het met de auto, motor, trein, bus of e-bike is, in elke aflevering van De Ondernemer Onderweg geven experts hun visie over ondernemen, mobi liteit en alle innovaties die daarbij horen. In de eerste aflevering is Mike Belinfante studiogast, sinds kort Senior Manager Public Relations Spokesman van MG Motor Europe (foto onderaan). Met Belinfante gaat het onder meer over het in Europa bouwen van een voor velen 'nieuw' merk als MG, dat overigens niet meer te maken heeft met het Britse Morris Garages uit 1924, maar 100 procent Chinees is. Welke merk-, PR- en marke tingstrategie wordt gehanteerd, hoe kan en gaat MG zich onderscheiden? Maar onder meer ook: de toekomst van mobiliteit en de keuzes die daar over nu in China worden gemaakt. Jos Burgers: 'Wacht niet op de wind, ga roeien!' Wacht niet op de wind, ga roeien! (de klant als reddingsboei) is nu verkrijgbaar, onder meer via vanduurenmanagement.nl RADIOCOLUMN BAS VAN PUTTEN Gewaardeerd schrijver, musicoloog, tv-presentator en autojournalist (o.a. columnist AutoWeek) was-ie al, bij De Ondernemer Onderweg horen we het stemgelud van Bas van Putten, van achter welk stuur dan ook, want: Bas is onze vaste radiocolumnist. Scan de QR-code en luister de radio-uitzending over De Ondernemer Onderweg vanaf 11 uur live op deondernemer.nl BRECHTJE DE LEIJ OVER DIGITALISERINGSKANSEN Brechtje de Leij is Digital Strategist voor haar eigen bedrijf B-Digitized, schreef het boek Mobiele Eenheid en is als techexpert lid van de Raad van Advies van De Ondernemer. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19