Megaschadeclaim tegen DAF
O
O
O
lil
16 ECONOMIE
ASML
BELASTINGVOORDEEL INVESTERINGEN
Het kabinet laat ondernemingen in moeilijkheden
barsten, stelt Tuur Elzinga, vicevoorzitter van de FNV. Gepland
belastingvoordeel van 2 miljard euro zal ten goede komen aan
bedrijven die dankzij corona al goed geboerd hebben.
Een cadeau voor
bedrijven die toch
al van plan waren
te investeren
Kort
Dance-organisator ontslaat
40 procent personeel
Festivalorganisator ID&T schrapt 40 pro
cent van het aantal arbeidsplaatsen als ge
volg van de coronacrisis. 'Sinds maart staat
de corebusiness van ID&T, het organiseren
van grootschalige dance-evenementen, vol
ledig stil', staat in een verklaring waarin de
ingrijpende reorganisatie wordt aangekon
digd. Hoeveel banen er precies verdwijnen,
is niet bekendgemaakt. Het zijn er tiental
len, zegt een woordvoerder desgevraagd.
ID&T organiseert festivals als Awakenings,
Mysteryland, Thunderdome en Amsterdam
Open Air. Door de coronacrisis lag de evene
mentensector, waaronder festivals, afgelo
pen zomer vrijwel volledig stil.
Musk wil productie opvoeren
Elon Musk denkt dat Tesla voor 2030 jaar
lijks twintig miljoen auto's kan maken. De
topman van de Amerikaanse maker van
elektrische auto's deed zijn uitspraken op
Twitter. Het doel is ambitieus, want vorig
jaar rolden er 365.000 Tesla's van de band.
Dat laatste onderkent Musk ook. Musk ver
wacht verder dat alle automakers samen
binnen zeven jaar dertig miljoen elektrische
auto's per jaar produceren.
Vliegreizigers kiezen relatief
vaker voor last minute
Door de steeds veranderende reisadviezen
van de overheid kiezen vliegreizigers dit jaar
relatief veel vaker voor last minutes, meldt
onlineticketverkoper Vliegtickets.nl. 49 pro
cent van de boekingen bij het platform be
staat momenteel uit last minutes. Een jaar
geleden was dat slechts 17 procent. Bij een
last minute vertrekt iemand binnen een
week na de boeking. Hoofd marketing van
Vliegtickets.nl, Sander van Veen, laat weten
dat het absolute aantal last minutes, net als
het totale aantal verkochte tickets, wel lager
ligt dan vorig jaar. „Buiten Europa wordt
nauwelijks gevlogen en er zijn weinig zake
lijke reizen.''
Arcelor
Mittal
Aegon
Vopak
et is de meest
omstreden pas
sage uit de Mil
joenennota: het
kabinet wil be
drijven die de
komende twee
jaar investeren, belonen met een
extra belastingaftrek van 2 miljard
euro. In tegenstelling tot de oppo
sitie was vakbond FNV tot dusver
stil over de zogeheten Baangerela-
teerde Investeringskorting (BIK),
die als doel heeft - de naam zegt
het al - werkgelegenheid op peil
te houden. Maar vandaag, op de
eerste dag van de Financiële
Beschouwingen met minister van
Financiën Wopke Hoekstra, ver
breekt de bond het stilzwijgen.
Want met het doel van de BIK is
dan wel niks mis, met het middel
wel, stelt vicevoorzitter Tuur
Elzinga.
,,Wij zijn niet tegen het stimule-
ren van investeringen. En we vin
den het ook niet per se verkeerd
als publiek geld naar private par
tijen gaat. Als zo'n belastingprik
kel gericht is, gaan wij daar niet
voor liggen. Maar dat is hier nou
net het probleem. De analyse van
het kabinet is gebrekkig."
,,De korting is vooral een cadeau
tje voor bedrijven die toch al van
plan waren te investeren. Dat is
geld over de balk smijten en zonde
van de publieke middelen. Bedrij
ven die toch al uitbreidingsplan
nen hadden krijgen extra aftrek,
terwijl er voor hen geen enkele
belemmering is: kapitaal is tegen
zeer lage rente te lenen in de
markt.''
,,Je zou de subsidie veel gerichter
moeten inzetten op bedrijven die
echt geraakt zijn door de crisis,
zoals in de horeca, de evenemen
tenbranche en de cultuursector.
Dat zijn bedrijven die nu bezig
zijn met overleven, die zullen
niet zo snel investeren. Het doel
moet zijn om bedrijven weer
bloeiend te laten worden, bijvoor
beeld door nieuwe markten aan te
boren of ander type werk te ver
richten. Dat betekent dat je moet
investeren in van werk-naar-
werktrajecten, omscholen, trai
nen, werk anders organiseren, zo
dat het wél weer kan. Tegelijker
tijd moet je als land een visie heb
ben. Die ontbreekt. Er ligt op het
terrein van verduurzaming en
digitalisering een enorme opgave.
Gebruik de korting bijvoorbeeld
om noodzakelijke energietransi
ties te steunen."
,,Wij zijn helemaal niet per se
tegen lastenverlichting voor be
drijven, maar als je dat doet, zorg
dan voor duurzame banencreatie.
Tussen 1997 en 2011 maakten de
grote Europese truckfabrikanten
DAF, Daimler, Volvo, Scania,
Renault, Iveco en Man stiekem af
spraken over de verkoopprijs van
vrachtwagens. Daardoor werd de
prijs kunstmatig hoog gehouden. In
2011 stapte Man naar de Europese
Commissie en biechtte het bestaan
van het truckkartel op. Dat leidde
tot een recordboete van 3,8 miljard
euro voor de fabrikanten. Alleen
Man, de klokkenluider, kwam er
zonder boete van af.
Met de boete is de zaak niet afge
daan. Gedupeerde klanten zijn in
actie gekomen om schadevergoe
ding te krijgen. De afgelopen jaren
hebben zo'n drieduizend gedu
peerde ondernemers zich aangeslo
ten bij MKB Claim. In totaal eisen
zij 410 miljoen euro terug van de
vrachtwagenfabrikanten. Dat is de
schade van de hogere aankoopprijs,
maar bijvoorbeeld ook de hogere
verzekeringspremie. Die premie is
deels gebaseerd op de aanschafprijs
van de vrachtwagen.
MKB Claim start nu een bodem
procedure tegen DAF, nadat onder
handelingen over een schadever
goeding op niets zijn uitgelopen.
De claimorganisatie wil bij de
Eindhovense fabrikant alle schade
verhalen die door de deelnemers is
geleden. Daarbij zitten ook onder
nemers die vrachtwagens van an
dere fabrikanten hebben gekocht.
Hoofdelijk aansprakelijk
,,Alle leden van het kartel zijn hoof
delijk aansprakelijk voor alle schade
die door het kartel is veroorzaakt'',
zegt Elsbeth Roos van MKB Claim.
Als DAF verliest, draait de fabrikant
dus op voor alle schade, ook de
schade die is veroorzaakt door an
dere fabrikanten. ,,DAF kan die
schade wel verhalen op de andere
deelnemers aan het kartel'', aldus
Roos. De vrachtwagenfabrikant
laat weten geen commentaar te ge
ven op de dagvaarding.
FESTIVALS GEANNULEERD DOOR CORONA
'MILJOENEN ELEKTRISCHE AUTO'S'
NAUWELIJKS REIZEN BUITEN EU
O
dinsdag 29 september 2020
GO
De Franse
staalgigant had
een topdag op
de beurs.
De financiële
bedrijven waren
in trek op het
Damrak.
De chipmachine
maker had geen
last van extra
Amerikaanse
handelsbeper
kingen aan
grootafnemer
SMIC.
Het olieopslag-
bedrijf was één
van de twee
dalers
in de MidKap.
geld over de
balk smijten'
Laurens Kok
Den Haag
Dus de vakbond is tegen een be
lastingvoordeel voor bedrijven?
Niet echt verrassend.
Wat ziet het kabinet verkeerd?
Hoe moet het dan wel?
Is het niet zo dat u bedrijven
lastenverlichting misgunt?
Claimorganisatie MKB Claim
eist 410 miljoen euro schadever
goeding bij vrachtwagenfabri
kant DAF. Dat is de schade die
transportbedrijven hebben gele
den door het truckkartel.
Peet Vogels
Eindhoven
E
o
c