Megaschadeclaim tegen DAF O O O lil 16 ECONOMIE ASML BELASTINGVOORDEEL INVESTERINGEN Het kabinet laat ondernemingen in moeilijkheden barsten, stelt Tuur Elzinga, vicevoorzitter van de FNV. Gepland belastingvoordeel van 2 miljard euro zal ten goede komen aan bedrijven die dankzij corona al goed geboerd hebben. Een cadeau voor bedrijven die toch al van plan waren te investeren Kort Dance-organisator ontslaat 40 procent personeel Festivalorganisator ID&T schrapt 40 pro cent van het aantal arbeidsplaatsen als ge volg van de coronacrisis. 'Sinds maart staat de corebusiness van ID&T, het organiseren van grootschalige dance-evenementen, vol ledig stil', staat in een verklaring waarin de ingrijpende reorganisatie wordt aangekon digd. Hoeveel banen er precies verdwijnen, is niet bekendgemaakt. Het zijn er tiental len, zegt een woordvoerder desgevraagd. ID&T organiseert festivals als Awakenings, Mysteryland, Thunderdome en Amsterdam Open Air. Door de coronacrisis lag de evene mentensector, waaronder festivals, afgelo pen zomer vrijwel volledig stil. Musk wil productie opvoeren Elon Musk denkt dat Tesla voor 2030 jaar lijks twintig miljoen auto's kan maken. De topman van de Amerikaanse maker van elektrische auto's deed zijn uitspraken op Twitter. Het doel is ambitieus, want vorig jaar rolden er 365.000 Tesla's van de band. Dat laatste onderkent Musk ook. Musk ver wacht verder dat alle automakers samen binnen zeven jaar dertig miljoen elektrische auto's per jaar produceren. Vliegreizigers kiezen relatief vaker voor last minute Door de steeds veranderende reisadviezen van de overheid kiezen vliegreizigers dit jaar relatief veel vaker voor last minutes, meldt onlineticketverkoper Vliegtickets.nl. 49 pro cent van de boekingen bij het platform be staat momenteel uit last minutes. Een jaar geleden was dat slechts 17 procent. Bij een last minute vertrekt iemand binnen een week na de boeking. Hoofd marketing van Vliegtickets.nl, Sander van Veen, laat weten dat het absolute aantal last minutes, net als het totale aantal verkochte tickets, wel lager ligt dan vorig jaar. „Buiten Europa wordt nauwelijks gevlogen en er zijn weinig zake lijke reizen.'' Arcelor Mittal Aegon Vopak et is de meest omstreden pas sage uit de Mil joenennota: het kabinet wil be drijven die de komende twee jaar investeren, belonen met een extra belastingaftrek van 2 miljard euro. In tegenstelling tot de oppo sitie was vakbond FNV tot dusver stil over de zogeheten Baangerela- teerde Investeringskorting (BIK), die als doel heeft - de naam zegt het al - werkgelegenheid op peil te houden. Maar vandaag, op de eerste dag van de Financiële Beschouwingen met minister van Financiën Wopke Hoekstra, ver breekt de bond het stilzwijgen. Want met het doel van de BIK is dan wel niks mis, met het middel wel, stelt vicevoorzitter Tuur Elzinga. ,,Wij zijn niet tegen het stimule- ren van investeringen. En we vin den het ook niet per se verkeerd als publiek geld naar private par tijen gaat. Als zo'n belastingprik kel gericht is, gaan wij daar niet voor liggen. Maar dat is hier nou net het probleem. De analyse van het kabinet is gebrekkig." ,,De korting is vooral een cadeau tje voor bedrijven die toch al van plan waren te investeren. Dat is geld over de balk smijten en zonde van de publieke middelen. Bedrij ven die toch al uitbreidingsplan nen hadden krijgen extra aftrek, terwijl er voor hen geen enkele belemmering is: kapitaal is tegen zeer lage rente te lenen in de markt.'' ,,Je zou de subsidie veel gerichter moeten inzetten op bedrijven die echt geraakt zijn door de crisis, zoals in de horeca, de evenemen tenbranche en de cultuursector. Dat zijn bedrijven die nu bezig zijn met overleven, die zullen niet zo snel investeren. Het doel moet zijn om bedrijven weer bloeiend te laten worden, bijvoor beeld door nieuwe markten aan te boren of ander type werk te ver richten. Dat betekent dat je moet investeren in van werk-naar- werktrajecten, omscholen, trai nen, werk anders organiseren, zo dat het wél weer kan. Tegelijker tijd moet je als land een visie heb ben. Die ontbreekt. Er ligt op het terrein van verduurzaming en digitalisering een enorme opgave. Gebruik de korting bijvoorbeeld om noodzakelijke energietransi ties te steunen." ,,Wij zijn helemaal niet per se tegen lastenverlichting voor be drijven, maar als je dat doet, zorg dan voor duurzame banencreatie. Tussen 1997 en 2011 maakten de grote Europese truckfabrikanten DAF, Daimler, Volvo, Scania, Renault, Iveco en Man stiekem af spraken over de verkoopprijs van vrachtwagens. Daardoor werd de prijs kunstmatig hoog gehouden. In 2011 stapte Man naar de Europese Commissie en biechtte het bestaan van het truckkartel op. Dat leidde tot een recordboete van 3,8 miljard euro voor de fabrikanten. Alleen Man, de klokkenluider, kwam er zonder boete van af. Met de boete is de zaak niet afge daan. Gedupeerde klanten zijn in actie gekomen om schadevergoe ding te krijgen. De afgelopen jaren hebben zo'n drieduizend gedu peerde ondernemers zich aangeslo ten bij MKB Claim. In totaal eisen zij 410 miljoen euro terug van de vrachtwagenfabrikanten. Dat is de schade van de hogere aankoopprijs, maar bijvoorbeeld ook de hogere verzekeringspremie. Die premie is deels gebaseerd op de aanschafprijs van de vrachtwagen. MKB Claim start nu een bodem procedure tegen DAF, nadat onder handelingen over een schadever goeding op niets zijn uitgelopen. De claimorganisatie wil bij de Eindhovense fabrikant alle schade verhalen die door de deelnemers is geleden. Daarbij zitten ook onder nemers die vrachtwagens van an dere fabrikanten hebben gekocht. Hoofdelijk aansprakelijk ,,Alle leden van het kartel zijn hoof delijk aansprakelijk voor alle schade die door het kartel is veroorzaakt'', zegt Elsbeth Roos van MKB Claim. Als DAF verliest, draait de fabrikant dus op voor alle schade, ook de schade die is veroorzaakt door an dere fabrikanten. ,,DAF kan die schade wel verhalen op de andere deelnemers aan het kartel'', aldus Roos. De vrachtwagenfabrikant laat weten geen commentaar te ge ven op de dagvaarding. FESTIVALS GEANNULEERD DOOR CORONA 'MILJOENEN ELEKTRISCHE AUTO'S' NAUWELIJKS REIZEN BUITEN EU O dinsdag 29 september 2020 GO De Franse staalgigant had een topdag op de beurs. De financiële bedrijven waren in trek op het Damrak. De chipmachine maker had geen last van extra Amerikaanse handelsbeper kingen aan grootafnemer SMIC. Het olieopslag- bedrijf was één van de twee dalers in de MidKap. geld over de balk smijten' Laurens Kok Den Haag Dus de vakbond is tegen een be lastingvoordeel voor bedrijven? Niet echt verrassend. Wat ziet het kabinet verkeerd? Hoe moet het dan wel? Is het niet zo dat u bedrijven lastenverlichting misgunt? Claimorganisatie MKB Claim eist 410 miljoen euro schadever goeding bij vrachtwagenfabri kant DAF. Dat is de schade die transportbedrijven hebben gele den door het truckkartel. Peet Vogels Eindhoven E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16