C Schilderij landt in Zierikzee Provincie kiest voor makkelijkste en goedkoopste tracé voor IJmuidenstroom ZIERIKZEE Er komt niet elke dag een zeventiende-eeuws schilderij naar Zierikzee. Laat staan dat het wordt gebracht door een mijnenjager. De kade stond gisterochtend dan ook vol mensen die wel eens wilden zien hoe dat eraan toe zou gaan. Zelfs de directeur van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed was er speciaal voor naar Zierikzee getogen. Het schilderij 'Schepen op de Oosterschelde bij de Zuidhavenpoort van Zierikzee' van Hendrick van Anthonissen is voorlopig in handen van het Stadhuismuseum. Dat verwacht veel liefhebbers te verwelkomen. IJmuiden Ver moet in 2030 gereed zijn. Het enorme windpark heeft een vermogen van 4 gigawatt. De elektriciteit die de windmolens produceren moet via twee enorme 'stopcontacten' aan land worden gebracht. Voor het ene stopcontact, IJmuiden Ver Alpha, staan er drie tracés op papier. Eén loopt via het Haringvliet naar Geertruidenberg. Eén langs windpark Borssele via de Westerschelde en de derde optie is aantakken in Borssele via een route door het Veerse Meer. North Sea Port De stroomkabel van windpark Borssele, dat dit jaar gereedkomt en nu al flink wat duurzame elektrici teit produceert, loopt via de Wes terschelde naar het hoogspannings station in Borssele. Niet alleen de provincie vindt dat voor IJmuiden Ver de beste route. Ook havenbe drijf North Sea Port en Smart Delta Rescources, een platform van der tien energie- en grondstofinten- sieve bedrijven die ijveren voor duurzamere productie, lijkt het lo- gisch dat stroomkabels van wind molenparken op zee worden ge bundeld in één leidingenstraat. De route via de Westerschelde is dus veruit favoriet. Toch kiest de provincie voor het tracé door het Veerse Meer. Dat doet ze op basis van een analyse van de drie tracés die het ministerie van Economi sche Zaken en Klimaat heeft laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat het tracé Veerse Meer van de drie mo gelijke routes op alle fronten het be ste scoort: het goedkoopst, tech nisch het makkelijkst en daardoor het minst risicovol. Advies De provincie steunt nu deze vari ant, blijkt uit een brief aan minister Wiebes van Economische Zaken. Het is overigens niet uitsluitend een advies van de provincie, maar van de gehele regio. Voor een Zeeuws advies is overlegd met de gemeenten Noord-Beveland, Veere, Middelburg, Goes, Borsele, Vlissin- gen en het dagelijks bestuur van het Waterschap Scheldestromen. De ZLTO vindt alleen het tracé via Noordzee en Westerschelde acceptabel De ZLTO vindt alleen het tracé via de Noordzee/Westerschelde ac ceptabel. De landbouworganisatie is tegen de andere twee routes om dat onduidelijk is of de onder grondse stroomkabels gezond heidsrisico's opleveren voor boeren en aanwonenden. Daarnaast kun- nen de kabels cruciale zoetwater- lenzen op akkers doorsnijden. Boe rend Zeeland heeft een groot ge brek aan zoet water. De ZLTO vreest ook dat de stroomkabels da taverkeer van hightech-apparatuur die boeren gebruiken voor precisie- landbouw kunnen verstoren. Ver der gaat met het tracé via het Veerse Meer en verder over land naar Bors- sele kostbare landbouwgrond ver loren. De provincie begrijpt die zorgen. Ze verwacht dat met een landtracé door de Quarlespolder de nadelige effecten voor grondeigenaren be perkt blijven. Voor het station, waar gelijkstroom wordt omgezet in wisselstroom, heeft de Belgiëweg in het Sloegebied de voorkeur. Ook moet de stroomkabel het recreatie gebied bij de Oranjeplaat aan het Veerse Meer aan de oostzijde passe ren. Stroomkabel door Veerse Meer Si I zaterdag 26 september 2020 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl mms i Boeren, grondeigenaren en na tuurbeschermers voelen er niks voor, maar de provincie en be langhebbende gemeenten kie zen toch voor een stroomkabel dwars door het Veerse Meer. Het tracé is één van de drie rou tes die het Rijk overweegt om stroom van het toekomstige windpark IJmuiden Ver naar het hoogspanningsstation in Bors- sele te transporteren. Van de drie blijkt de route door het Veerse Meer het goedkoopst en technisch de minst moeilijke. Frank Balkenende Middelburg

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29