'We kunnen gewoon weer terug' bij internationale bedrijven Geen stormloop in de andere richting ECONOMIE 15 door corona de omzet in veel secto ren is gedaald. Britse bedrijven die de EU-markt veilig willen stellen, komen graag naar Nederland, zegt Bakhuizen. „Nederland is dichtbij door verbin dingen met trein, boot en vliegtuig. Onze cultuur ligt dichtbij de Britse, en wij hebben een aantal belang rijke sectoren die goed aansluiten op de Britse: it, fintech, mediabe drijven, gezondheidstechnologie. Dat soort bedrijven zijn nu de eer ste die door de dreigende afsluiting naar Nederland komen.'' Ze willen zeker zijn dat ze nog personeel aan kunnen trekken uit verschillende delen van de wereld, en dat de ver gunningen om zaken te kunnen doen op de Europese markt, nu al geregeld zijn. Volgens Bakhuizen zullen de be drijven de grootte van hun vesti gingen in Nederland af laten han gen van de uitslag van de brexit-on- derhandelingen. ,,De komende maanden zijn zo onvoorspelbaar. We weten niet of we de komende weken alle collega's vrij moeten maken voor de Britse vraag of dat het gewoon doorgaat zoals nu.'' Het NFIA heeft niet met ieder Brits bedrijf dat zich in Nederland wil vestigen contact. Het agent schap zegt dat er een onbekend aantal Britse ondernemingen is dat zich zonder hulp hier vestigt. Er zijn volgens onderzoek uit 2018 door het Centraal Bureau voor de Statistiek zo'n 1400 Britse bedrij ven in Nederland die werk bieden aan 122.000 mensen en een omzet van 58 miljard euro genereren. Clingendael Vorig jaar kwamen er al 78 Britse ondernemingen naar Nederland. In totaal turfde het NFIA sinds het brexitreferendum tot eind 2019 140 brexitvluchters die voor 4200 nieuwe banen hebben gezorgd en honderden miljoenen euro's inves teerden. Daar zijn inmiddels enkele tien tallen bedrijven bijgekomen. Dat zijn niet alleen puur Britse bedrijven. Ook on dernemingen die Europa nu vanuit Groot-Brittannië bedienen, overwegen of ze niet beter af zijn met een vestiging in de EU. Clin gendael onderzocht eind 2019 56 ondernemingen die hun handel van het VK verplaatsten naar Ne derland, de helft daarvan was van origine niet Brits, maar bijvoor beeld Amerikaans of Japans. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan de Erasmus Univer siteit, vraagt zich af of de wet zijn doel niet voorbij schiet. ,,De winst van Unilever is al belast. En aan deelhouders wonen overal in de wereld. Als Unilever Brits wordt en dividend uitkeert aan Nederlandse aandeelhouders, moeten die aan deelhouders daar in Nederland be lasting over betalen.'' Uiteindelijk betaalt de aandeelhouder dus dub bel, volgens Kavelaars. Reuring Het wetsvoorstel heeft ook interna tionaal al de nodige reuring veroor zaakt. ,,Ik hoor van fiscalisten dat er onrust is ontstaan bij het interna tionale bedrijfsleven. Bedrijven kunnen straks ons land niet meer uit zonder fiscale schade. Bedrijven zullen zich wel twee keer bedenken voor ze zich hier vestigen. Dit is niet goed voor het vestigingsklimaat.'' Ook de werkgevers vrezen een ver slechtering van het vestigingskli maat. ,,GroenLinks wil de bedrijven in Nederland houden, dat willen wij ook'', aldus VNO-NCW-voor- zitter Ingrid Thijssen eerder in deze krant. ,,Maar met dit voorstel zet je een hek om Nederland waarop staat: je kunt er niet uit en je komt er niet in. Vooral jonge bedrijven zullen zich wel twee keer achter de oren krabben.'' Afspraken Ook Henk Folmer, emeritus hoog leraar ruimtelijke economie is over het wetsvoorstel van Snels, zoals het er nu ligt, niet te spreken. „Mul tinationals hebben een gunstig fis caal klimaat in Nederland. Dan kun je niet zeggen: we halen die afspra ken achteraf onderuit als je ver trekt. GroenLinks verzet de doelpa len tijdens het spel. Dan word je een onbetrouwbare partner.'' Met de finesse van een toondove pianospeler wees minister Michael Gove woensdag in een brief de transportsector op de noodzaak om zich voor te bereiden op een rampscenario als het VK op 1 ja nuari met of zonder deal de EU verlaat. Wie niet over de juiste pa pieren beschikt en verzuimt vooraf een speciaal Kent Access Permit aan te vragen, krijgt ter plekke een boete. Gove gaf aan te verwachten dat minimaal de helft van de tienduizend truckers die dagelijks Het Kanaal oversteken, niet goed zal zijn voorbereid. Dat de benodigde software en de web sites nog niet gereed zijn, stemt niet optimistisch. Het pakt moge lijk nog slechter uit dan de prog nose van Gove. Exacte cijfers over inschrijvin gen van Nederlandse onderne mers in het VK zijn nauwelijks voorradig, of alweer een halfjaar oud. In januari gaven exact 131 Ne derlandse financiële dienstverle ners aan dat ze een aanvraag had den ingediend om na de brexit in het VK te kunnen blijven. 83% van hen stond op het punt om voor het eerst een kantoor te openen. Voor andere sectoren kan het ook nuttig zijn om een vestiging in het VK te openen met het oog op afwijkende regelgeving, maar van een laatste stormloop lijkt geen sprake. In maart bleek uit een periodieke en quête onder het Nederlandse be- drijfsleven, dat liefst 75 procent dacht reeds voorbereid te zijn. Michiel van Deursen van de Ne derlands-Britse Kamer van Koop handel schat het aantal Neder landse bedrijven dat actiefis in het VK 'op vijfhonderd tot achthon derd'. ,,Het Nederlandse bedrijfs leven schuift grote beslissingen voor zich uit'', zegt hij. Van Deur- sen verwacht dan ook geen toe name voor 1 januari. Hij ziet wel brood in het idee voor de trans portsector om een vestiging in het VK te hebben. Zonder vrachtwa gens met Britse kentekens mag je waarschijnlijk maar één stop ma ken, wat bedrijven die importeren en exporteren flink kan hinderen. Volgende week ontmoeten dele gaties van de EU en het VK elkaar in Brussel om alsnog een poging te wagen een akkoord te sluiten, maar een soepele overgang lijkt al verkeken. zaterdag 26 september 2020 Directeur Gareth Noble van het Britse bedrijf Pirates Grog Rum, gespecialiseerd in rum uit het Caraïbisch ge bied, heeft sinds vorig jaar een vestiging in Nederland. Er werkt één persoon. ,,We laten de productie voor de Europese export bottelen bij een bedrijf in Hoorn en de dis tributie gebeurt door een be drijf in Amsterdam. We leve ren aan tien landen in Europa, goed voor 30 pro cent van onze pro ductie. Dat wil len we niet verlie zen door de brexit. Met een Neder landse vestiging zijn we nu flexibel in Europa. Ik was vooral ongerust dat de brexit voor oponthoud bij de gren zen kan zorgen en we niet kunnen leveren, terwijl we juist willen groeien en in alle Euro pese landen willen leveren.'' Noble, die oogt of hij persoon lijk als piraat de rum heeft ge stookt, weet niet of zijn bedrijf de juiste keuze heeft ge maakt. „Niemand weet wat de toekomst brengt. Wat de poli tici vertellen, vertrouw ik niet meer. Het is een bewuste keuze om in Nederland voor lopig met partners te werken en niet alles zelf te doen. Want als de gevolgen van de brexit meevallen en exporte ren niet zo moeilijk blijkt, dan gaan we misschien over een halfjaar wel weer weg uit Ne derland en brengen we al onze handel terug naar Lon den.'' De oversteek maken van Dover naar Calais wordt volgend jaar zonder twijfel een nachtmerrie. Maar Nederlandse onderne mers die nog snel een Britse uitvalsbasis openen, moet je met een kaarsje zoeken. Geert Langendorff Dover

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15