'We kunnen
gewoon
weer terug'
bij internationale bedrijven Geen stormloop in de andere richting
ECONOMIE 15
door corona de omzet in veel secto
ren is gedaald.
Britse bedrijven die de EU-markt
veilig willen stellen, komen graag
naar Nederland, zegt Bakhuizen.
„Nederland is dichtbij door verbin
dingen met trein, boot en vliegtuig.
Onze cultuur ligt dichtbij de Britse,
en wij hebben een aantal belang
rijke sectoren die goed aansluiten
op de Britse: it, fintech, mediabe
drijven, gezondheidstechnologie.
Dat soort bedrijven zijn nu de eer
ste die door de dreigende afsluiting
naar Nederland komen.'' Ze willen
zeker zijn dat ze nog personeel aan
kunnen trekken uit verschillende
delen van de wereld, en dat de ver
gunningen om zaken te kunnen
doen op de Europese markt, nu al
geregeld zijn.
Volgens Bakhuizen zullen de be
drijven de grootte van hun vesti
gingen in Nederland af laten han
gen van de uitslag van de brexit-on-
derhandelingen. ,,De komende
maanden zijn zo onvoorspelbaar.
We weten niet of we de komende
weken alle collega's vrij moeten
maken voor de Britse vraag of dat
het gewoon doorgaat zoals nu.''
Het NFIA heeft niet met ieder
Brits bedrijf dat zich in Nederland
wil vestigen contact. Het agent
schap zegt dat er een onbekend
aantal Britse ondernemingen is dat
zich zonder hulp hier vestigt.
Er zijn volgens onderzoek uit 2018
door het Centraal Bureau voor de
Statistiek zo'n 1400 Britse bedrij
ven in Nederland die werk bieden
aan 122.000 mensen en een omzet
van 58 miljard euro genereren.
Clingendael
Vorig jaar kwamen er al 78 Britse
ondernemingen naar Nederland. In
totaal turfde het NFIA sinds het
brexitreferendum tot eind 2019 140
brexitvluchters die voor 4200
nieuwe banen hebben gezorgd en
honderden miljoenen euro's inves
teerden.
Daar zijn inmiddels enkele tien
tallen
bedrijven
bijgekomen. Dat
zijn niet alleen puur
Britse bedrijven. Ook on
dernemingen die Europa nu
vanuit Groot-Brittannië bedienen,
overwegen of ze niet beter af zijn
met een vestiging in de EU. Clin
gendael onderzocht eind 2019 56
ondernemingen die hun handel
van het VK verplaatsten naar Ne
derland, de helft daarvan was van
origine niet Brits, maar bijvoor
beeld Amerikaans of Japans.
Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale
economie aan de Erasmus Univer
siteit, vraagt zich af of de wet zijn
doel niet voorbij schiet. ,,De winst
van Unilever is al belast. En aan
deelhouders wonen overal in de
wereld. Als Unilever Brits wordt en
dividend uitkeert aan Nederlandse
aandeelhouders, moeten die aan
deelhouders daar in Nederland be
lasting over betalen.'' Uiteindelijk
betaalt de aandeelhouder dus dub
bel, volgens Kavelaars.
Reuring
Het wetsvoorstel heeft ook interna
tionaal al de nodige reuring veroor
zaakt. ,,Ik hoor van fiscalisten dat er
onrust is ontstaan bij het interna
tionale bedrijfsleven. Bedrijven
kunnen straks ons land niet meer
uit zonder fiscale schade. Bedrijven
zullen zich wel twee keer bedenken
voor ze zich hier vestigen. Dit is niet
goed voor het vestigingsklimaat.''
Ook de werkgevers vrezen een ver
slechtering van het vestigingskli
maat. ,,GroenLinks wil de bedrijven
in Nederland houden, dat willen
wij ook'', aldus VNO-NCW-voor-
zitter Ingrid Thijssen eerder in deze
krant. ,,Maar met dit voorstel zet je
een hek om Nederland waarop
staat: je kunt er niet uit en je komt
er niet in. Vooral jonge bedrijven
zullen zich wel twee keer achter de
oren krabben.''
Afspraken
Ook Henk Folmer, emeritus hoog
leraar ruimtelijke economie is over
het wetsvoorstel van Snels, zoals
het er nu ligt, niet te spreken. „Mul
tinationals hebben een gunstig fis
caal klimaat in Nederland. Dan kun
je niet zeggen: we halen die afspra
ken achteraf onderuit als je ver
trekt. GroenLinks verzet de doelpa
len tijdens het spel. Dan word je
een onbetrouwbare partner.''
Met de finesse van een toondove
pianospeler wees minister Michael
Gove woensdag in een brief de
transportsector op de noodzaak
om zich voor te bereiden op een
rampscenario als het VK op 1 ja
nuari met of zonder deal de EU
verlaat. Wie niet over de juiste pa
pieren beschikt en verzuimt
vooraf een speciaal Kent Access
Permit aan te vragen, krijgt ter
plekke een boete. Gove gaf aan te
verwachten dat minimaal de helft
van de tienduizend truckers die
dagelijks Het Kanaal oversteken,
niet goed zal zijn voorbereid. Dat
de benodigde software en de web
sites nog niet gereed zijn, stemt
niet optimistisch. Het pakt moge
lijk nog slechter uit dan de prog
nose van Gove.
Exacte cijfers over inschrijvin
gen van Nederlandse onderne
mers in het VK zijn nauwelijks
voorradig, of alweer een halfjaar
oud. In januari gaven exact 131 Ne
derlandse financiële dienstverle
ners aan dat ze een aanvraag had
den ingediend om na de brexit in
het VK te kunnen blijven. 83% van
hen stond op het punt om voor het
eerst een kantoor te openen. Voor
andere sectoren kan het ook nuttig
zijn om een vestiging in het VK te
openen met het oog op afwijkende
regelgeving, maar van een laatste
stormloop lijkt geen sprake. In
maart bleek uit een periodieke en
quête onder het Nederlandse be-
drijfsleven, dat liefst 75 procent
dacht reeds voorbereid te zijn.
Michiel van Deursen van de Ne
derlands-Britse Kamer van Koop
handel schat het aantal Neder
landse bedrijven dat actiefis in het
VK 'op vijfhonderd tot achthon
derd'. ,,Het Nederlandse bedrijfs
leven schuift grote beslissingen
voor zich uit'', zegt hij. Van Deur-
sen verwacht dan ook geen toe
name voor 1 januari. Hij ziet wel
brood in het idee voor de trans
portsector om een vestiging in het
VK te hebben. Zonder vrachtwa
gens met Britse kentekens mag je
waarschijnlijk maar één stop ma
ken, wat bedrijven die importeren
en exporteren flink kan hinderen.
Volgende week ontmoeten dele
gaties van de EU en het VK elkaar
in Brussel om alsnog een poging te
wagen een akkoord te sluiten,
maar een soepele overgang lijkt al
verkeken.
zaterdag 26 september 2020
Directeur Gareth Noble van
het Britse bedrijf Pirates
Grog Rum, gespecialiseerd
in rum uit het Caraïbisch ge
bied, heeft sinds vorig jaar
een vestiging in Nederland.
Er werkt één persoon. ,,We
laten de productie voor de
Europese export bottelen bij
een bedrijf in Hoorn en de dis
tributie gebeurt door een be
drijf in Amsterdam. We leve
ren aan tien landen in Europa,
goed voor 30 pro
cent van
onze pro
ductie.
Dat wil
len we
niet
verlie
zen door
de brexit.
Met een Neder
landse vestiging zijn we nu
flexibel in Europa. Ik was
vooral ongerust dat de brexit
voor oponthoud bij de gren
zen kan zorgen en we niet
kunnen leveren, terwijl we juist
willen groeien en in alle Euro
pese landen willen leveren.''
Noble, die oogt of hij persoon
lijk als piraat de rum heeft ge
stookt, weet niet of zijn bedrijf
de juiste keuze heeft ge
maakt. „Niemand weet wat de
toekomst brengt. Wat de poli
tici vertellen, vertrouw ik niet
meer. Het is een bewuste
keuze om in Nederland voor
lopig met partners te werken
en niet alles zelf te doen.
Want als de gevolgen van de
brexit meevallen en exporte
ren niet zo moeilijk blijkt, dan
gaan we misschien over een
halfjaar wel weer weg uit Ne
derland en brengen we al
onze handel terug naar Lon
den.''
De oversteek maken van Dover
naar Calais wordt volgend jaar
zonder twijfel een nachtmerrie.
Maar Nederlandse onderne
mers die nog snel een Britse
uitvalsbasis openen, moet je
met een kaarsje zoeken.
Geert Langendorff
Dover