'Tijdens het schrijven voelde ik vooral afteer: ik wil dit niet, ik kan dit niet' voor hun zoons soldaatjes en speelgoed wapens te kopen. Waarom heeft zij zich nooit écht van hem afgekeerd? Ze was te ge lovig, denk ik, en te loyaal. Daarnaast hield ze haar gezin bij elkaar voor haar kinderen, omdat ze een traditionele burgervrouw was, in een vreemd land bovendien. En vol gens haar dochters voelde ze zich schuldig omdat Mientje zich aan het sterfbed van Elsa door Willem had laten verleiden. „Mientje was een tragische figuur, maar ik wilde haar ook in haar grootsheid laten zien. In de tijd dat Willem in het gevang zat en zij kamers moest verhuren om rond te komen, stond ze fier als een vuurtoren. Met haar huurders discussieerde ze over filosofie en politiek. ,,En dan was er nog het bizarre gegeven dat Willem na zijn dood boven zijn Joodse vrouw Elsa begraven wilde worden. Wat ben je dan? Een schoft? Een idioot? Ik zag het drama, en het begin van een roman. Een verhaal over liefde, huwelijk en politiek. Ik moest de spoken van dit huis tot leven wekken en proberen te achterhalen wat er is gebeurd in die kamers.'' Een precieze verklaring voor zijn daden geeft Hertmans niet; wel laat hij zien hoe een complex aan factoren de jonge Willem steeds verder in de armen van de zwart- hemden dreef. Het vroege verlies van zijn moeder, het verlies van een oog, indruk willen maken op de meisjes. Maar vooral: de diepe kloof tussen het Vlaamse en Franstalige deel van België. Vlaamse natio nalisten beschouwden steun aan het na zisme, dat een einde zou maken aan de Waalse superioriteit, als een vaderlands lievend e daad. De haat j egens de Walen zat diep; tijdens de Eerste Wereldoorlog waren het vooral de Franstalige officieren die de dienst uitmaakten en de Vlaamse soldaten offerden als kanonnenvoer. Wie De opgang leest, begint meer te be grijpen van het vroegere én huidige België: van de gespletenheid van het land en van het succes van het Vlaams Blok. De Vlaam se nationalisten streden voor de 'bevrijding' van Vlaanderen - zo werd dat genoemd, zegt Hertmans. ,,D eze roman legt een ver grootglas op de emoties van mannen als Verhulst, van wie er velen waren. Zij voel den zich miskend, een slachtoffer. De onderbuik van de Vlaamse samenleving is daar nooit overheen gekomen. Anderzijds blijven veel Franstaligen de Vlamingen doodverven als fascisten. Het zijn twee onverminderd sterke krachten, die elkaar nog altijd in stand houden.'' Ondanks de fraaie opbouw is De opgang taaier dan de vorige twee romans, erkent hij. ,,Dit was mijn moeilijkste boek ooit. Tijdens het schrijven voelde ik vooral afkeer: ik wil dit niet, ik kan dit niet. Je voelt als lezer, denk ik, dat Verhulst ook voor mij een raadsel blijft.'' Maar literatuur heeft niet tot doel te behagen; verhalen mogen schuren en wringen, tergen, ontregelen of moeite kosten. ,,Ik móést dit boek schrijven. Oorlog en terpentijn was een wit boek, over een 'heilige'. De opgang is een zwart boek, over een 'duivel'. Wat de reacties ook zullen zijn, de maker in mij heeft er vrede mee.'' De opgang verschijnt bij De Bezige Bij (€25). ZATERDAG 26 SEPTEMBER 2020 33

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 113