Miniregenbui MIDLIFE-MEESTER - rnt - Leo van Marrewijk (55) was in de jaren 80 en 90 ruim tien jaar leerkracht. Na een carrière in de journalistiek, keert hij parttime terug voor de klas en doet hij er verslag van. Leo trotseert de vuurproef: hij doorstaat zijn eerste les voor 25 wiebelige kinderen zonder veel kleerscheuren. Die verrekte ijsklontjes. Nou had ik mijn eerste les op de basisschool sinds 24 jaar zó goed voorbereid - dacht ik. Maar niet goed genoeg: de ijsblokjes die ik straks nodig heb, en die 's och tends nog in de vriezer lagen, zijn vlak voor de start van de les ver dwenen. Weg. Improviseren dus. In de vriezer ligt een icepack, mis schien werkt dat ook. Of ik een les wereldoriëntatie van dik een uur wilde geven over 'het weer', vroeg de vaste juf van groep 6. Tuurlijk, daar kom ik voor. Ik zoek en vind twee geinige film pjes op groep 6-niveau en thuis tob ik met het maken van een minikringloop. Kokend water in een schaaltje gieten, ijsklontjes boven op een glazen dekseltje en ja, verdraaid: het gaat 'regenen' in het schaaltje. In een klas met 25 wiebelige kin deren - buiten is het 30 graden - wordt het een stuk lastiger, heb ik vooraf al bedacht. Het valt reuze mee. Na mijn aankondiging dat we straks een miniregenbui in de klas krijgen, kijken ze geboeid naar het eerste filmpje. En hoewel het proefje met kokend water minder gaat dan thuis, vinden de kinderen het 'cool': ze accepteren mijn claim dat het nu regent. Na een filmpje over het maken van een weerbericht mogen ze in groepjes (risicofactor qua orde) zelf een weerbericht schrijven, met een aantal 'verplichte woor den' (Celsius, temperatuur) die ik op het digibord schrijf. Bijna alle kinderen gaan direct aan de slag. D e onruststoker van de klas ver toont even wat 'ontwijkend ge drag'. Als ik hem voor de tweede keer semistreng aanspreek ('Je denkt toch niet dat ik je iedere tien minuten ga waarschuwen hè?') denkt hij even hard na, en verder verloopt de les op rolletjes. Ik vind het geweldig, zeker als de groepjes hun eigen weerbericht voor de klas presenteren. Na de les krijg ik een duimpje omhoog van de vaste juf; de kin deren gaan tevreden naar huis ('Leuke les, meester!' roept een meisje). Nastuiterend van de gezonde wedstrijdspanning vraag ik me af of deze les beginnersgeluk was: verliep dit niet al te soepel voor een eerste les? En dan nog: dit op treden duurde één uur, maar hoe veel uur zitten er ook alweer in een schooldag? Ik heb trek in een borrel. Met ijs. -JipiiliaiSMibreU issS 1 cÖfS--, -J •- VADER SURINAAMS/CURAQAOS MOEDER NEDERLANDS grond heb. Ik ben vrij licht en je kunt aan mij niet echt zien dat ik gemengd bloed heb. Misschien heb ik me daarom nooit gediscrimineerd ge voeld. Op Curagao zijn ze soms wel onaardig. Omdat ze denken dat ik een makamba ben. Een paar jaar geleden heeft mijn vader mijn vriend en mij meegeno men naar Suriname. Dat was fantas tisch! Het land, maar ook de mensen. Familieleden die ik nooit eerder had gezien ontvingen ons zo hartelijk! Die warmte vind ik ook bij mijn Suri naamse familie in Nederland. Ik hou van het Surinaamse eten, de gastvrij heid, het relaxte. Zet muziek op en ik ga dansen. Nederland, Suriname, Schotland, Curagao: het zit allemaal in mijn bloed. Ik ben heel trots op mijn roots." ZATERDAG 26 SEPTEMBER 2020 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 111