Angst over waterwarmte Scheldewijk
Diepste punt van de
Nieuwe Sluis bereikt
7
NA 35 JAAR DERK THIJS STAPT OVER OP DE WATERFIETS
Vijfendertig jaar
lang ontwierp en
bouwde Derk Thijs
roeifietsen. Hij wil nu
iets anders gaan doen,
maar hoopt wel dat een
handig persoon zijn
werk overneemt. De
markt is er, denkt hij.
„Bijna iedereen wil een
roeifiets, alleen weten
veel mensen dat zelf
nog niet."
De Middelburger (62) begon
35 jaar geleden met het ont
werpen en bouwen van
roeifietsen. Hij dacht toen dat nog
niemand op het idee was gekomen
om de roeibeweging te gebruiken
als dé manier om een fiets aan te
drijven. Pas veel later kwam hij er
achter dat in 1898 al in de Verenig
de Staten een goed werkende roei-
fiets was gebouwd.
Thijs hielp destijds plaatsgenoot
en vriend Bram Moens bij het ma
ken van kunststofkuipen voor lig
fietsen. Hij was echter ook een en
thousiast roeier en kwam zo op
het idee die twee zaken te koppe
len. ,,Want de roeibeweging is een
heel efficiënte manier om met be
hulp van veel been-, rug- en arm
spieren kracht om te zetten in
snelheid. Daar komt nog eens bij
dat het zitcomfort bij een ligfiets
veel groter is dan bij een 'gewone'
fiets."
Nadat Derk twee ligfietsen
bouwde, zette hij in 1986 zijn eer-
ste roeifiets in elkaar. Hij kwam er
echter al snel achter dat er nog veel
verbeterd moest worden aan dat
eerste ontwerp. Gaandeweg wer
den zijn roeifietsen beter en beter.
Inmiddels is hij 25 modellen en
vele varianten verder en kan hij le
ven van de productie van de roei-
fietsen. ,,De eerste vijftien jaar was
het een dure hobby. De laatste
twintig jaar zijn sportief, tech
nisch en commercieel een succes
geworden."
'Fitness on the road'
Hij bouwt nu zo'n 25 fietsen per
jaar en vertelt dat vooral (oud-)
roeiers ze kopen. Hij boorde die
markt aan door jaren geleden de
olympisch kampioenen Nico
Rienks en Ronald Florijn (Seoel,
De laatste twintig jaar
zijn sportief,
technisch en
commercieel een
succes geworden
1988) uit te nodigen voor het Euro
pees Kampioenschap roeifietsen.
,,Daarna werd ik heel serieus ge-
nomen in die wereld." Wat ook in
druk maakte was dat hij in 2001
één dag minder nodig had om het
parcours van de Tour de France af
te leggen dan de profs. ,,De roei-
fiets wordt veel gebruikt voor
woon-werk-verkeer. Zo rijdt een
klant van mij elke dag van Almere
naar Utrecht."
Hij vertelt ook dat een flinke
groep kopers de fiets vooral ge
bruikt om fit te blijven. ,,Het is fit
ness on the road. Je hoeft na een
rondje roeifietsen niet meer de
sportschool in."
Thijs is momenteel de enige
roeifietsbouwer in Nederland. In
Duitsland en de Verenigde Staten
zijn ook bedrijfjes die ze bouwen.
De Middelburger is ervan over
tuigd dat er een goede markt is
voor deze fietsen. ,,Want je zit lek
ker, je gebruikt veel spieren en je
hoeft niet veel energie te gebrui
ken om vooruit te komen. Ieder
een kan na even oefenen met ge
mak een snelheid van 25 kilometer
per uur halen."
Het is voor hem nu tijd om iets
anders te doen. Hij wil zich vooral
richten op onderzoek en ontwik
keling van iets nieuws. Hij laat in
een schuur naast zijn werkplaats
zien waar hij nu mee bezig is: de
rowfoil, een roeifiets voor op het
water. Het eerste prototype vol
doet echter nog niet. ,,Daar moet
ik nog flink wat werk in steken."
TERNEUZEN Op het uitkijkpunt
bij de Nieuwe Sluis in aanbouw in
Terneuzen heerste gisterochtend
een jolige stemming. Eric Marteijn,
projectdirecteur namens op
drachtgever Vlaams-Nederlandse
Scheldecommissie (VNSC), voerde
het gezelschap aan. Het diepste
punt van de Nieuwe Sluis is bereikt
en dat werd coronaproofin alle be
scheidenheid gevierd.
Afdalen tot het diepste punt van
het sluishoofd aan de Wester-
schelde-kant, zat er niet in. Te risi
covol voor buitenstaanders. Een
drone van Rijkswaterstaat vloog
over om feestelijke beelden van de
gigantische bouwkuip te maken.
Om toch een idee te krijgen van de
omvang: 80 meter breed, 150 meter
lang en 22 meter onder Normaal
Amsterdams Peil (NAP). Een flat
gebouw kan er zo in verdwijnen.
Marteijn vroeg de officials (Ger-
ben Turkstra van aannemerscom
binatie Sassevaart, Vlaams top
ambtenaar Freddy Aerts en zijn
Nederlandse Rijkswaterstaat-col-
lega Theo van de Gazelle) naar de
drone te zwaaien. Ze deden het vol
enthousiasme. Met het bereiken
van het diepste punt is ook een
mijlpaal in de bouw van de Nieuwe
Sluis bereikt. Aan het tweede diep
ste punt, het sluishoofd aan het Ka
naal Gent-Terneuzen, wordt nog
gegraven. De Nieuwe Sluis moet in
de loop van 2023 klaar zijn.
Die techniek, aquathermie, is het
meest effectieve en kostenbewuste
duurzame alternatief voor aardgas-
stook, liet de gemeente Vlissingen
zich verzekeren. Vrees dat het gaat
om 'cowboys' die veilig in hun mo
nopolie de prijs kunnen opdrijven,
vond wethouder Sem Stroosnijder
niet terecht. Eteck voorziet lande
lijk nu 46.000 mensen met aqua-
thermie van warmte en cowboybe-
drijven komen een Europese aan
besteding niet door, vond Stroo-
snijder. De Warmtewet beschermt
de consumenten en juist omdat die
de maximale energieprijs koppelt
aan de steeds duurdere aardgasprijs
wordt die Warmtewet nu ver
nieuwd voor 2022.
Internetgeruchten
Stroosnijder baalde een beetje van
opmerkingen die onder meer Ro-
bért Brunke (POV) maakte over
vele negatieve recensies die klanten
van Eteck, die ook bijvoorbeeld
Duindorp met dezelfde techniek
verwarmt, op internet achterlaten.
'Internetgeruchten', noemde hij
die. ,,Die zijn er ook over Delta."
Eteck wordt de beoogde warmte
leverancier, maar de ontwikkelaar
van de bouwplannen in de Schel-
dewijk hoeven niet in zee met dat
bedrijf. ,,Ontwikkelaars kunnen
een even efficiënt duurzaam alter
natief voorstellen", zei Stroosnijder.
Dat kan bodemwarmte zijn, maar
het slaan van diepe putten voor bo-
demwarmte kost al vlot tot 20.000
euro en op de voormalige terreinen
van de Scheldewerf is dat letterlijk
vragen om brokken met alle extra
kosten van dien, waarschuwde
Stroosnijder.
Hij zegde Cor Tromp (SGP) wel
toe dat hij laat berekenen hoe de
kosten van waterwarmte, bodem-
warmte en toch ook maar gasstook
zich onderling verhouden voor de
bewoners. Ook al krijgt de Schelde-
wijk geen gasaansluiting.
vrijdag 25 september 2020
WA
'Met een roeifiets is sporten niet nodig'
Emile Calon
Middelburg
Kijk op pzc.nl/video
Roeifietser stopt ermee
Derk Thijs stopt na 35 jaar met het bouwen van roeifietsen. Hij wil nu een speciale waterfiets gaan ontwerpen. foto dirkjan gjeltema
-Derk Thijs
Er was huiver in de gemeente
raadscommissie om bijna 600
huishoudens in de toekomstige
Scheldewijk voor dertig jaar af
hankelijk te maken van energie
producent Eteck voor de warm
te in hun huizen. Eteck wil de
huizen warmte geven met ge
bruik van water uit het Kanaal
door Walcheren.
Claudia Sondervan
Vlissingen