Angst over waterwarmte Scheldewijk Diepste punt van de Nieuwe Sluis bereikt 7 NA 35 JAAR DERK THIJS STAPT OVER OP DE WATERFIETS Vijfendertig jaar lang ontwierp en bouwde Derk Thijs roeifietsen. Hij wil nu iets anders gaan doen, maar hoopt wel dat een handig persoon zijn werk overneemt. De markt is er, denkt hij. „Bijna iedereen wil een roeifiets, alleen weten veel mensen dat zelf nog niet." De Middelburger (62) begon 35 jaar geleden met het ont werpen en bouwen van roeifietsen. Hij dacht toen dat nog niemand op het idee was gekomen om de roeibeweging te gebruiken als dé manier om een fiets aan te drijven. Pas veel later kwam hij er achter dat in 1898 al in de Verenig de Staten een goed werkende roei- fiets was gebouwd. Thijs hielp destijds plaatsgenoot en vriend Bram Moens bij het ma ken van kunststofkuipen voor lig fietsen. Hij was echter ook een en thousiast roeier en kwam zo op het idee die twee zaken te koppe len. ,,Want de roeibeweging is een heel efficiënte manier om met be hulp van veel been-, rug- en arm spieren kracht om te zetten in snelheid. Daar komt nog eens bij dat het zitcomfort bij een ligfiets veel groter is dan bij een 'gewone' fiets." Nadat Derk twee ligfietsen bouwde, zette hij in 1986 zijn eer- ste roeifiets in elkaar. Hij kwam er echter al snel achter dat er nog veel verbeterd moest worden aan dat eerste ontwerp. Gaandeweg wer den zijn roeifietsen beter en beter. Inmiddels is hij 25 modellen en vele varianten verder en kan hij le ven van de productie van de roei- fietsen. ,,De eerste vijftien jaar was het een dure hobby. De laatste twintig jaar zijn sportief, tech nisch en commercieel een succes geworden." 'Fitness on the road' Hij bouwt nu zo'n 25 fietsen per jaar en vertelt dat vooral (oud-) roeiers ze kopen. Hij boorde die markt aan door jaren geleden de olympisch kampioenen Nico Rienks en Ronald Florijn (Seoel, De laatste twintig jaar zijn sportief, technisch en commercieel een succes geworden 1988) uit te nodigen voor het Euro pees Kampioenschap roeifietsen. ,,Daarna werd ik heel serieus ge- nomen in die wereld." Wat ook in druk maakte was dat hij in 2001 één dag minder nodig had om het parcours van de Tour de France af te leggen dan de profs. ,,De roei- fiets wordt veel gebruikt voor woon-werk-verkeer. Zo rijdt een klant van mij elke dag van Almere naar Utrecht." Hij vertelt ook dat een flinke groep kopers de fiets vooral ge bruikt om fit te blijven. ,,Het is fit ness on the road. Je hoeft na een rondje roeifietsen niet meer de sportschool in." Thijs is momenteel de enige roeifietsbouwer in Nederland. In Duitsland en de Verenigde Staten zijn ook bedrijfjes die ze bouwen. De Middelburger is ervan over tuigd dat er een goede markt is voor deze fietsen. ,,Want je zit lek ker, je gebruikt veel spieren en je hoeft niet veel energie te gebrui ken om vooruit te komen. Ieder een kan na even oefenen met ge mak een snelheid van 25 kilometer per uur halen." Het is voor hem nu tijd om iets anders te doen. Hij wil zich vooral richten op onderzoek en ontwik keling van iets nieuws. Hij laat in een schuur naast zijn werkplaats zien waar hij nu mee bezig is: de rowfoil, een roeifiets voor op het water. Het eerste prototype vol doet echter nog niet. ,,Daar moet ik nog flink wat werk in steken." TERNEUZEN Op het uitkijkpunt bij de Nieuwe Sluis in aanbouw in Terneuzen heerste gisterochtend een jolige stemming. Eric Marteijn, projectdirecteur namens op drachtgever Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), voerde het gezelschap aan. Het diepste punt van de Nieuwe Sluis is bereikt en dat werd coronaproofin alle be scheidenheid gevierd. Afdalen tot het diepste punt van het sluishoofd aan de Wester- schelde-kant, zat er niet in. Te risi covol voor buitenstaanders. Een drone van Rijkswaterstaat vloog over om feestelijke beelden van de gigantische bouwkuip te maken. Om toch een idee te krijgen van de omvang: 80 meter breed, 150 meter lang en 22 meter onder Normaal Amsterdams Peil (NAP). Een flat gebouw kan er zo in verdwijnen. Marteijn vroeg de officials (Ger- ben Turkstra van aannemerscom binatie Sassevaart, Vlaams top ambtenaar Freddy Aerts en zijn Nederlandse Rijkswaterstaat-col- lega Theo van de Gazelle) naar de drone te zwaaien. Ze deden het vol enthousiasme. Met het bereiken van het diepste punt is ook een mijlpaal in de bouw van de Nieuwe Sluis bereikt. Aan het tweede diep ste punt, het sluishoofd aan het Ka naal Gent-Terneuzen, wordt nog gegraven. De Nieuwe Sluis moet in de loop van 2023 klaar zijn. Die techniek, aquathermie, is het meest effectieve en kostenbewuste duurzame alternatief voor aardgas- stook, liet de gemeente Vlissingen zich verzekeren. Vrees dat het gaat om 'cowboys' die veilig in hun mo nopolie de prijs kunnen opdrijven, vond wethouder Sem Stroosnijder niet terecht. Eteck voorziet lande lijk nu 46.000 mensen met aqua- thermie van warmte en cowboybe- drijven komen een Europese aan besteding niet door, vond Stroo- snijder. De Warmtewet beschermt de consumenten en juist omdat die de maximale energieprijs koppelt aan de steeds duurdere aardgasprijs wordt die Warmtewet nu ver nieuwd voor 2022. Internetgeruchten Stroosnijder baalde een beetje van opmerkingen die onder meer Ro- bért Brunke (POV) maakte over vele negatieve recensies die klanten van Eteck, die ook bijvoorbeeld Duindorp met dezelfde techniek verwarmt, op internet achterlaten. 'Internetgeruchten', noemde hij die. ,,Die zijn er ook over Delta." Eteck wordt de beoogde warmte leverancier, maar de ontwikkelaar van de bouwplannen in de Schel- dewijk hoeven niet in zee met dat bedrijf. ,,Ontwikkelaars kunnen een even efficiënt duurzaam alter natief voorstellen", zei Stroosnijder. Dat kan bodemwarmte zijn, maar het slaan van diepe putten voor bo- demwarmte kost al vlot tot 20.000 euro en op de voormalige terreinen van de Scheldewerf is dat letterlijk vragen om brokken met alle extra kosten van dien, waarschuwde Stroosnijder. Hij zegde Cor Tromp (SGP) wel toe dat hij laat berekenen hoe de kosten van waterwarmte, bodem- warmte en toch ook maar gasstook zich onderling verhouden voor de bewoners. Ook al krijgt de Schelde- wijk geen gasaansluiting. vrijdag 25 september 2020 WA 'Met een roeifiets is sporten niet nodig' Emile Calon Middelburg Kijk op pzc.nl/video Roeifietser stopt ermee Derk Thijs stopt na 35 jaar met het bouwen van roeifietsen. Hij wil nu een speciale waterfiets gaan ontwerpen. foto dirkjan gjeltema -Derk Thijs Er was huiver in de gemeente raadscommissie om bijna 600 huishoudens in de toekomstige Scheldewijk voor dertig jaar af hankelijk te maken van energie producent Eteck voor de warm te in hun huizen. Eteck wil de huizen warmte geven met ge bruik van water uit het Kanaal door Walcheren. Claudia Sondervan Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35