0) O O lil 18 ECONOMIE Kort VANAF 1 OKTOBER Siemons naar Havenbedrijf als operationeel directeur Boudewijn Siemons wordt de nieuwe ope rationeel directeur van Havenbedrijf Rotter dam. Hij begint op 1 oktober. Siemons was tot voor kort werkzaam bij tankopslag- bedrijf Vopak, waar hij de leiding had over de Amerikaanse activiteiten. Siemons be kleedde daarvoor managementfuncties bij VolkerWessels, maar begon zijn carrière bij de Koninklijke Marine. Siemons wordt ver antwoordelijk voor de verbetering van de infrastructuur, technologische innovaties en digitalisering. Verzekering omhoog voor arbeidsongeschiktheid Ondernemers met een arbeidsongeschikt heidsverzekering kunnen een flinke pre mieverhoging verwachten. Zij gaan een paar tientjes tot honderden euro's per maand meer betalen voor dezelfde polis. Zes grote arbeidsongeschiktheidsverzekeraars - Avero Achmea, Aegon, Centraal Beheer, De Goudse, Interpolis en Movir - hebben on langs premieverhogingen doorgevoerd of aangekondigd, constateert AOVcentrum.nl. Volgens het onderzoek van de prijsvergelij- ker stijgen de premies tussen de 3,75 en 5 procent. Baas van Airbus ziet hoop op snel herstel vervliegen De situatie in de luchtvaartsector door de coronacrisis is nog nijpender dan eerder werd aangenomen. Airbus-baas Guillaume Faury vreest dat er bij de vliegtuigmaker nog meer banen zullen verdwijnen dan de 15.000 ontslagen die al aangekondigd waren eerder dit jaar. Elders in de vliegtuigbranche vreest hij soortgelijke stappen. In een inter view op de Franse radio zei de Airbus-baas dat de situatie alleen maar verergert. „Luchtvaartmaatschappijen bevinden zich na de vakantie in een moeilijkere positie dan we hoopten.'' URW ING Galapagos Air France- KLM Rob Hermans, directeur van Fletcher Hotels, sleepte zijn bedrijf door de coronacrisis en kan nu zelfs op overnamepad. ,,Als corona dan toch moest komen, had het voor ons niet op een beter moment gekund.'' Op zijn werkkamer op het hoofdkantoor in Nieuwegein staat een hele rij champagne flessen uitgestald, in alle soorten en maten. Een beeld scherm aan de wand verduidelijkt al gauw waar die feeststemming bij directeur en mede-eigenaar Rob Hermans (52) van Fletcher Hotels vandaan komt. Op de monitor prijkt precies naast een landkaartje met plekken waar de hotels in Nederland zijn gevestigd een staafdiagram met de maandelijkse (verwachte) omzet ten van dit jaar afgezet tegen vorig jaar. Rob Hermans - een wit over hemd en een flinke bos donkere krullen - kijkt met een brede grijns naar de positieve cijfers. Waar veel hotels te lijden hebben onder corona en ook Fletcher 50 miljoen euro zag verdampen, no teerde de keten in de zomermaan den het hoogste aantal boekingen online, een hogere bezettings graad en een hogere omzet dan vo rig jaar. ,,Het verzacht de pijn maar maakt het verlies niet goed.'' ,,De regering zei vanaf het begin dat gezonde bedrijven corona zou den overleven. Die gedachte stelde mij gerust. Ik dacht: als dat zo is, dan overleven wij zeker. Maar overleven was eigenlijk nooit mijn grootste zorg.'' ,,De zorg zat 'm er in hoe we dit moesten aanpakken. Ik wist met een: we zullen anders moeten gaan denken. Op zo'n moment sta je voor vraagstukken waar je nooit eerder voor gestaan hebt. 24 uur per dag ging het alleen nog maar over corona. Dan is de vraag: wat ga je doen?'' ,,Eind februari was ik op winter sport toen een hotel op Tenerife in quarantaine ging. Daar schrok ik van. Als een hotel op Tenerife in quarantaine kan, kan dat ook in Nederland. Vanaf mijn vakantie adres heb ik een crisisteam samen gesteld met mensen die ik goed ken en die allemaal een andere discipline hebben. Op 1 maart zijn we aan de slag gegaan en na 15 maart zijn onze hotels gefaseerd dichtgegaan. Wij hoefden in te genstelling tot cafés en restaurants niet dicht, maar wij besloten zelf om te sluiten.'' Waarom? ,,Er kwam niemand meer. We hadden meer dan honderddui zend annuleringen, waaronder bruiloften en evenementen. Onze centrale Fletcher-receptie, waar twintig mensen werken, is die pe riode alleen maar bezig geweest met annuleren. Een enorme ope ratie, maar het verliep goed.'' ,,We hadden eind maart nog geen zicht op hoe de mogelijke over heidssteun eruit zou zien. We hadden geen idee of de crisis drie maanden of langer zou duren. Onze prioriteit lag bij onze werk nemers, kleine ondernemers en Voor corona ging het te veel op de automatische piloot bij ons dat Fletcher Hotels overleeft. We hebben onze ruim vierduizend medewerkers en onze kleinere le veranciers, zoals de bakker om de hoek, betaald. Maar daarna hebben we de geldkraan dichtgedraaid en de betalingen aan grote bedrijven, zoals de energieleveranciers en verhuurders, uitgesteld en beta lingsregelingen moeten treffen.'' ,,Eén verhuurder wilde geen huur- korting geven en vond het een on- dernemersrisico. Van medewer kers of kleine ondernemers kun je niet verwachten dat ze meebewe gen, maar van grote partijen ver wacht ik dat ze hun steentje bij dragen. Als crisisteam hebben we daarop een stoplichtmethode in gesteld. Met groene bedrijven gaan we nog heel lang door, met oranje bedrijven gaan we door maar in hun reactie zijn we wat teleurge steld en van rode bedrijven nemen we zo snel mogelijk afscheid. Zoals van die verhuurder.'' ,,Waar niet mee?! We hebben ze ven dagen in de week gebrain stormd. We hebben uiteindelijk een uitgebreid protocol opgesteld. De helft van de tafels en stoelen hebben we uit de hotels wegge haald, het ontbijtbuffet is ge schrapt, overal zijn looprichtingen en pijlen aangebracht en scher men opgehangen. We dachten: zo dra mensen naar de hotels willen, dan moeten we daar klaar voor zijn. Daarvoor zijn we gaan kijken bij supermarkten, bouwmarkten en in de keuken van McDonald's.'' Ja toen kondigden we aan dat we de restaurants en terrassen van tien hotels openden voor hotelgas ten en dat sloeg in als een bom. Heel Nederland dacht dat alle ho tels net als cafés en restaurants verplicht dicht waren. Tijdens een persconferentie zei premier Rutte het asociaal te vinden dat mensen een overnachting boekten bij Flet cher om in een restaurant te kun nen eten. De dag erop explodeerde het internet bij ons. We boekten een all time high record." ,,Ons vorige record wat betreft on line boekingen werd verdrievou digd. Dat behoeft wel uitleg: alle hotels waren leeg dus er viel op dat moment heel veel te boeken. Het record was eigenlijk een druppel op een gloeiende plaat, maar voor ons was het een champagnemo ment. Het volgende champagne- PREMIES STIJGEN 3,75 TOT 5 PROCENT 'SITUATIE VERERGERT ALLEEN MAAR' O woensdag 23 september 2020 GO Het winkelvast- goedconcern was de sterkste stijger, na dagen van flinke beurs- verliezen. De grootbank eindigde vrijwel vlak. Eergisteren duikelde de bank bijna 10 procent. De biotechno- loog sloot de rij in de AEX. Zorgen over op lopende besmet tingsaantallen kunnen de reis sector opnieuw schaden. 'Meer champagne ontkurkt bij Fletcher dan ooit' MN TrANSITie II De coronapandemie dwingt ondernemers de bakens te verzetten. Natasja de Groot Nieuwegein Had u dit aan het begin van de coronacrisis durven dromen? Wat was wel uw zorg? Wat bent u gaan doen? Zat u niet enorm in de rats over de financiën? —Rob Hermans, Fletcher Hotels Die gingen akkoord? Waar is het crisisteam verder mee bezig gegaan? Eind april was het voor Fletcher zover- Wat wil dat record zeggen? E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18