NIEUWS 13 Provincies openen transfermarkt om beurse economie op gang te helpen Provincies als Noord-Brabant en Overijssel bieden hoop voor projecten die door de stikstofcrisis klem zitten. Zij staan toe dat stoppende boeren hun stikstofruimte verkopen aan bijvoorbeeld (wegen)bouw en industrie. Maar in zowel landbouw- als milieuhoek broeit het verzet. en kleine anderhalfjaar nadat de rechter het Ne derlandse stikstofbeleid naar de prullenbak ver wees, zijn overheden nog altijd naarstig op zoek naar oplossin gen om uit de impasse te komen. Als bijvoorbeeld een nieuwe weg wordt aangelegd, moet eerst glashard wor den aangetoond dat dit in geen enkel beschermd natuurgebied tot extra stikstofneerslag leidt. De verlaging van de maximumsnelheid zorgde voor een heel klein beetje lucht, maar andere maatregelen komen voorals nog niet van de grond. Zo probeerde minister Carola Schouten van Land bouw het dieet van koeien zo aan te passen dat ze minder stikstof zouden uitscheiden. Maar de weerstand on der melkveehouders bleek enorm en het resultaat te onzeker. De nieuwste poging om de vergun- ningverlening vlot te trekken, komt nu van verschillende provincies. Noord-Brabant, Zeeland en Overijs sel hebben een soort stikstoftransfer markt in het leven geroepen. Zij staan toe dat stoppende boeren de stikstofruimte die zij gebruiken ver kopen aan bijvoorbeeld een (wegen-) bouwproject. Op die manier zou de extra uitstoot direct gecompenseerd kunnen worden. De Brabantse pro vinciebestuurder Erik Ronnes (CDA) ziet deze methode - 'extern salderen' genaamd - vooral als een tussenstap. ,,We moeten op termijn zorgen voor minder stikstof in de natuur, het rap port van de commissie-Remkes biedt daarvoor goede handvatten. Maar het is ook van groot belang dat de ver gunningverlening op gang komt.'' Over extern salderen wordt door Rijk, provincies en andere betrokken partijen al een jaar moeizaam over legd. In theorie is het de makkelijkste en meest logische weg uit de impas se: de benodigde stikstofruimte is op papier immers vooral te halen bij de veehouderij. Niet alleen omdat die de grootste uitstoter is, maar ook omdat heel veel boerenbedrijven stoppen. Als die ruimte in heel Nederland vrij verhandelbaar zou zijn, zouden bouw, verkeer en industrie al lang uit de problemen zijn. Risico's Maar extern salderen brengt ook forse risico's met zich mee. Zo zou een run kunnen ontstaan op stop pende veehouderijen, waarbij vooral het recht van de sterkste geldt. Mede daarom zijn boerenorganisaties fel gekant tegen de werkwijze van de provincies. Herman Litjens van boe- renorganisatie ZLTO wijst bijvoor beeld op de plannen om rijksweg A58 bij Breda te verbreden. ,,Er is daar re latief veel stikstofruimte nodig. De overheid moet daar echt flink bij boeren gaan kopen om dat mogelijk te maken. Dat betekent dat veehou ders die daar in de toekomst iets wil len, achter het net vissen: de ruimte is dan immers al vergeven.'' Of stoppende boeren goud in han den hebben omdat zij hun stikstof ruimte te gelde kunnen maken, ver schilt overigens nogal van geval tot geval. Op plekken waar weinig boe ren zijn en de stikstofruimte schaars is, kan de prijs volgens analisten flink oplopen. Op locaties die verder van de natuur af liggen of waar het aan bod aan stoppende boeren groot is, valt minder te verdienen. Ook provincies zijn verdeeld over de gevolgen van deze stikstofhandel. Het is van groot belang dat de vergunning verlening weer op gang komt Zo wil Gelderland extern salderen vooralsnog niet mogelijk maken. ,,We hebben hier met de Veluwe het grootste natuurgebied van Neder land'', stelt gedeputeerde Peter Drenth (CDA). Door de grootte en centrale ligging leiden ontwikkelin gen in andere provincies vaak ook tot extra stikstof op de Veluwe. ,,Als wij dit nu toestaan, vrezen we een enor me jacht op de stikstofruimte van een beperkt aantal boerderijen. Ter wijl het óók belangrijk is dat we boe renbedrijven behouden in het gebied rond de Veluwe. Die bepalen mede het landschap.'' Onzeker In de agrarische sector, maar vooral ook bij milieuorganisaties bestaat bo vendien de vrees dat extern salderen juist tot meer stikstofneerslag zal lei den. Op papier is dat niet zo: bij elke stikstoftransactie mag maar 70 pro cent van de ruimte worden gebruikt. De overige 30 procent komt - in the orie - ten goede aan de natuur. Maar daaraan kleven onzekerheden: onder meer omdat een boer die zijn stal niet vol heeft staan ook de stikstof ruimte mag verkopen van dieren die hij in de praktijk niet heeft. Mobilisa tion for the Environment (MOB), de organisatie van Johan Vollenbroek die het Nederlandse stikstofbeleid met succes aanvocht, bereidt zich al voor op een nieuwe gang naar de rechter. Misschien zelfs wel zij aan zij met de actieboeren van Farmers De fence Force (FDF), die ook al juridi sche stappen hebben aangekondigd. dinsdag 22 september 2020 GO Vechten om stikstofrechten van stoppende boeren begint Boeren die stoppen met hun bedrijf, kunnen voortaan in sommige provincies hun stikstofrechten aan andere bedrijfstakken verkopen. foto teun kweekel Lukas van der Storm Eindhoven - Erik Ronnes (CDA), gedeputeerde van de provincie Brabant

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 13