Boomsma schildert met klanken en kleuren ZEELAND 3 op hoe de juf het doet in de klas. Ik heb al gezien dat je duidelijke regels moet stellen, want die kinderen zijn heel erg beweeglijk." Zeggenschap Op tientallen Zeeuwse basisscholen zijn stagiairs van de HZ en Scalda te vinden. Leren in de praktijk is één van de belangrijkste onderdelen van de Opleidingssschool Zuidwest. Zeeuwse basisschoolbesturen, de HZ en Scalda werken samen om Zeeuwse jongeren op te leiden tot juffen en meesters. De basisscholen hebben zeggenschap over de inhoud van de studie. En studenten draaien vanaf het eerste jaar van hun studie twee dagen per week mee op een ba sisschool. Voorheen liepen ze maar één dag per week stage. De studen ten doen opdrachten in de klas, wer ken samen in leerteams en krijgen les van leraren die lesgeven op de scholen. Als de leerlingen naar huis zijn, legt kleuterjuf Carolien Fieret de zes stagiairs van de Beatrixschool en de Zuidwesthoek uit hoe zij haar lessen voorbereidt. Ze gebruikt daarvoor een formulier dat de studenten ook moeten leren gebruiken. ,,Dat doe ik na achttien jaar nog steeds heel uit gebreid", vertelt Fieret de studenten. ,,Ik sta veel zelfverzekerder voor de klas als ik alles tot in de puntjes ge regeld heb. Als ik voor mezelf duide lijk heb waarom de kinderen iets moeten leren, dan kan ik het beter overbrengen. Als ik denk: 'die les schud ik wel even uit mijn mouw', dan komt het er niet zo mooi uit." Docente Jopke van der Borgt van de HZ luistert mee naar het verhaal van Fieret. Ze gaat wekelijks naar de basisscholen waar de studenten meedraaien. Ze beantwoordt er vra gen en houdt contact met de stu denten en hun begeleiders. ,,Het le ren in de praktijk heeft een grote meerwaarde. Een hogeschooldocent kan in een college hetzelfde verhaal vertellen, maar hier krijgen ze les van een juf die vanochtend nog voor de kleuters gestaan heeft. Dat is voor de studenten heel aansprekend en ze kunnen direct de link naar de praktijk maken. We hopen dat ze - als ze de opleiding hebben afgerond - door de nieuwe opzet beter toege rust zijn om te starten als juf of meester." Hij is een begaafde pianist die als het ware schildert met klanken en kleuren. De piano klonk mooi en vol, en bleef helder. Boomsma bezit een prachtige touché. Hij zorgt ervoor dat zelfs vrij een voudige melodielijnen inge kleurd worden en meer dimensie krijgen door een uitgelezen frase ring. Zijn spel is genuanceerd en zijn interpretatie roept beelden op. Net als Debussy zorgt hij in zijn muzikale interpretatie voor fascinerende effecten en hypno tiserende momenten. In deze muziekwereld vol nuances is het goed toeven. Dialoog Zijn programma The Art of Nuance is een dialoog tussen meesterwer ken van verschillende componis ten. Het recital begon met 6 piano werkjes in liedvorm van de Ne derlandse componist Gerhard Hamm, muziekleraar, componist en publicist in Venlo. De zes werkjes zijn eenvoudig van vorm en klinken lieflijk, verlangend en/of vreugdevol. In de eerste lie- deren is te horen dat Hamm goed naar de werken van Wagner heeft geluisterd en in de laatste liederen is de stijl van Schumann te her kennen. Ze vormden een goede overgang naar de Lieder ohne Worte van Mendelssohn. Deze klonken toch heel anders, met een rijke ingevulde begeleiding door linkerhand met veel gebroken ak koorden en kleurnuances. De drie Mendelssohn Lieder hadden het karakter van een cantilene en tweemaal een soort barcarolle. Sfeervol en zelfs hartstochtelijk gebracht. Brahms onderstreept in zijn Ballades de dramatiek. De Ballade op. 10 nr. 4 is gebaseerd op een Schotse legende. Elegante muziek a la Fauré met twee thema's: een vreemde melodie en een lang zaam deel met een rijke begelei ding. Boomsma vertolkte deze ballade zeer sterk, bijna verinner lijkt en met een doorvoelde muzi kaliteit. Bellen Für Alina, een korte compositie voor solo piano, schreef de Estse minimalistische componist Arvo Part voor Alina, de dochter van een vriend, die in Londen ging studeren. Part schreef het, nadat hij geëxperimenteerd had met verschillende stijlen van compo neren, geïnspireerd door gregori aanse gezangen, vroege polyfonie en het geluid van bellen. De twee Images van Debussy werden door Boomsma subtiel en vol nuances vertolkt. Twee totaal van elkaar verschillende schilde ringen: een ernstige hommage aan Rameau met veel polyfonie en een Oosterse exotisch aandoende sfeer in Et la lune descend sur le tem ple. Het recital werd besloten met twee Nocturnes van Chopin, bei den met sterke en soms ingewik kelde ritmes. Virtuositeit is ver eist zeker als het ritmepatroon in opus 32 nr. 2 zo bizar is dat een per fecte onafhankelijkheid van han den is vereist. En die perfectie be zit Boomsma. maandag 21 september 2020 pabo in het diepe gegooid Kijk op de site bij /video Nieuwe Pabo-studenten staan meteen voor de klas Student Jasper Flipse leest voor aan de kleuters van de Prinses Beatrix School in Goes. Maya (4), links naast hem, luistert aandach tig. FOTO'S MARCELLE DAVIDSE Fenne Hoogerland werkt met Mila en Valentijn op het school plein. Een recital bijwonen, in een co- ronaproof ruimte waarin het pu bliek ademloos luistert, is een aparte ervaring. Camiel Boomsma is een poëtische in terpreet, hij vertelt al spelend een boeiend muzikaal verhaal. Jeanette Vergouwen Recensie ConcertenVlissingen Door Camiel Boomsma (piano). Gehoord zondag 20 september in de Sint Jacobskerk in Vlissin- gen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 23