Boomsma schildert met klanken en kleuren
ZEELAND 3
op hoe de juf het doet in de klas. Ik
heb al gezien dat je duidelijke regels
moet stellen, want die kinderen zijn
heel erg beweeglijk."
Zeggenschap
Op tientallen Zeeuwse basisscholen
zijn stagiairs van de HZ en Scalda te
vinden. Leren in de praktijk is één
van de belangrijkste onderdelen van
de Opleidingssschool Zuidwest.
Zeeuwse basisschoolbesturen, de
HZ en Scalda werken samen om
Zeeuwse jongeren op te leiden tot
juffen en meesters. De basisscholen
hebben zeggenschap over de inhoud
van de studie. En studenten draaien
vanaf het eerste jaar van hun studie
twee dagen per week mee op een ba
sisschool. Voorheen liepen ze maar
één dag per week stage. De studen
ten doen opdrachten in de klas, wer
ken samen in leerteams en krijgen
les van leraren die lesgeven op de
scholen.
Als de leerlingen naar huis zijn,
legt kleuterjuf Carolien Fieret de zes
stagiairs van de Beatrixschool en de
Zuidwesthoek uit hoe zij haar lessen
voorbereidt. Ze gebruikt daarvoor
een formulier dat de studenten ook
moeten leren gebruiken. ,,Dat doe ik
na achttien jaar nog steeds heel uit
gebreid", vertelt Fieret de studenten.
,,Ik sta veel zelfverzekerder voor de
klas als ik alles tot in de puntjes ge
regeld heb. Als ik voor mezelf duide
lijk heb waarom de kinderen iets
moeten leren, dan kan ik het beter
overbrengen. Als ik denk: 'die les
schud ik wel even uit mijn mouw',
dan komt het er niet zo mooi uit."
Docente Jopke van der Borgt van
de HZ luistert mee naar het verhaal
van Fieret. Ze gaat wekelijks naar de
basisscholen waar de studenten
meedraaien. Ze beantwoordt er vra
gen en houdt contact met de stu
denten en hun begeleiders. ,,Het le
ren in de praktijk heeft een grote
meerwaarde. Een hogeschooldocent
kan in een college hetzelfde verhaal
vertellen, maar hier krijgen ze les
van een juf die vanochtend nog voor
de kleuters gestaan heeft. Dat is voor
de studenten heel aansprekend en
ze kunnen direct de link naar de
praktijk maken. We hopen dat ze -
als ze de opleiding hebben afgerond
- door de nieuwe opzet beter toege
rust zijn om te starten als juf of
meester."
Hij is een begaafde pianist die als
het ware schildert met klanken
en kleuren. De piano klonk mooi
en vol, en bleef helder. Boomsma
bezit een prachtige touché. Hij
zorgt ervoor dat zelfs vrij een
voudige melodielijnen inge
kleurd worden en meer dimensie
krijgen door een uitgelezen frase
ring. Zijn spel is genuanceerd en
zijn interpretatie roept beelden
op. Net als Debussy zorgt hij in
zijn muzikale interpretatie voor
fascinerende effecten en hypno
tiserende momenten. In deze
muziekwereld vol nuances is het
goed toeven.
Dialoog
Zijn programma The Art of Nuance
is een dialoog tussen meesterwer
ken van verschillende componis
ten.
Het recital begon met 6 piano
werkjes in liedvorm van de Ne
derlandse componist Gerhard
Hamm, muziekleraar, componist
en publicist in Venlo. De zes
werkjes zijn eenvoudig van vorm
en klinken lieflijk, verlangend
en/of vreugdevol. In de eerste lie-
deren is te horen dat Hamm goed
naar de werken van Wagner heeft
geluisterd en in de laatste liederen
is de stijl van Schumann te her
kennen. Ze vormden een goede
overgang naar de Lieder ohne
Worte van Mendelssohn. Deze
klonken toch heel anders, met een
rijke ingevulde begeleiding door
linkerhand met veel gebroken ak
koorden en kleurnuances. De drie
Mendelssohn Lieder hadden het
karakter van een cantilene en
tweemaal een soort barcarolle.
Sfeervol en zelfs hartstochtelijk
gebracht.
Brahms onderstreept in zijn
Ballades de dramatiek. De Ballade
op. 10 nr. 4 is gebaseerd op een
Schotse legende. Elegante muziek
a la Fauré met twee thema's: een
vreemde melodie en een lang
zaam deel met een rijke begelei
ding. Boomsma vertolkte deze
ballade zeer sterk, bijna verinner
lijkt en met een doorvoelde muzi
kaliteit.
Bellen
Für Alina, een korte compositie
voor solo piano, schreef de Estse
minimalistische componist Arvo
Part voor Alina, de dochter van
een vriend, die in Londen ging
studeren. Part schreef het, nadat
hij geëxperimenteerd had met
verschillende stijlen van compo
neren, geïnspireerd door gregori
aanse gezangen, vroege polyfonie
en het geluid van bellen.
De twee Images van Debussy
werden door Boomsma subtiel en
vol nuances vertolkt. Twee totaal
van elkaar verschillende schilde
ringen: een ernstige hommage
aan Rameau met veel polyfonie en
een Oosterse exotisch aandoende
sfeer in Et la lune descend sur le tem
ple.
Het recital werd besloten met
twee Nocturnes van Chopin, bei
den met sterke en soms ingewik
kelde ritmes. Virtuositeit is ver
eist zeker als het ritmepatroon in
opus 32 nr. 2 zo bizar is dat een per
fecte onafhankelijkheid van han
den is vereist. En die perfectie be
zit Boomsma.
maandag 21 september 2020
pabo in het diepe gegooid
Kijk op de site bij /video
Nieuwe Pabo-studenten
staan meteen voor de
klas
Student Jasper Flipse leest voor aan de kleuters van de Prinses
Beatrix School in Goes. Maya (4), links naast hem, luistert aandach
tig. FOTO'S MARCELLE DAVIDSE
Fenne Hoogerland werkt met
Mila en Valentijn op het school
plein.
Een recital bijwonen, in een co-
ronaproof ruimte waarin het pu
bliek ademloos luistert, is een
aparte ervaring. Camiel
Boomsma is een poëtische in
terpreet, hij vertelt al spelend
een boeiend muzikaal verhaal.
Jeanette Vergouwen
Recensie
ConcertenVlissingen
Door Camiel Boomsma (piano).
Gehoord zondag 20 september
in de Sint Jacobskerk in Vlissin-
gen.