'Ik wilde vooral een avontuurlijk verhaal schrijven dat leuk is om te lezen' ,,Ik heb veel van Dickens gelezen, maar eerlijk gezegd niet A Tale of Two Cities. Ik ken de verhaallijn wel, en ook de beroemde slotscène die zich afspeelt in het onrustige Parijs ten tijde van de Revolutie. Een sfeer die in zekere zin doet denken aan wat wij nu meemaken met de brexit hier in Enge land, Trump in de VS en de wereldwijde coronacrisis. Wat ik voor mijn boek aan trekkelijk vond, was de gedachte dat Dhi- kilo oog in oog staat met de guillotine zon der dat ze daadwerkelijk haar hoofd verliest. Meer niet. D e invloed van Alice In Wonderland op D is wel overduidelijk. Ik hou van dit verhaal van Lewis Carroll en heb het vele malen met evenzoveel plezier gelezen en herlezen. Hoewel ik er meteen bij moet zeggen dat ik liever optrek met Dhikilo dan met Alice, want haar vind ik nou niet bepaald wat je noemt likeable." schilderij van Leonardo da Vinci, De dame met de hermelijn, op te sporen. Na een klein zetje van professor Bennett belandt ze in een andere, vroegere, besneeuwde tijd waarin ik destijds tot mijn grote irritatie niet verder kwam dan bladzijde 70. Nu dacht ik: als we Miriam nou eens vervangen door Dhikilo, een jonge heldin die als kind van Afrikaanse vluchtelingen al veel heeft meegemaakt, en professor Bennett door Dickens zelf, dan wordt het misschien nog wat. Zo komt het dat het begin van D in grote lijnen overeenkomt met dat van mijn nooit voltooide sprookje van dertig jaar geleden.'' ,,Dat klopt. Het Land van Liminus waar Dhikilo haar avonturen beleeft, heeft veel overeenkomsten met onze samenleving. Veel mensen hebben om allerlei redenen het gevoel dat onze beschaving aan het omvallen is en dat er fundamentele veran deringen nodig zijn om het tij te doen keren. Er hangt revolutie in de lucht. Of zoals een van de 'Droods', iemand van de oude beschaafde volkeren die Dhikilo onderweg ontmoet, het uitdrukt: 'Heersers komen, heersers gaan, maar waar we echt op zitten te wachten is een flinke weers verandering'.'' ,,Ja, dat moest ook. Naast de vele ideeën en opvattingen over taal en politiek die ik in dit sprookje heb verwerkt, heb ik vooral geprobeerd een avontuurlijk verhaal te maken dat leuk is om te lezen. Eerder opbeurend dan tragisch, want mijn eerste verantwoordelijkheid als schrijver is om mijn lezer een goede tijd te bezorgen. Alles wat onderweg aan kennis en inzicht wordt meegepikt, beschouw ik als bonus.'' ,,Nou, vooruit. Natuurlijk draait dit boek om grote thema's als vrijheid, onderdruk king en censuur. Onderdrukking gaat bijvoorbeeld direct gepaard met bepaalde begrippen die taboe worden verklaard. Vandaar ook het spel met de letter D dat in mijn boek op verschillende niveaus wordt gespeeld. Dat is natuurlijk niet nieuw; George Orwell deed zoiets al in 1984. Maar dat boek, hoe onovertroffen ook, is zo com plex en ontoegankelijk voor jongeren dat je er depressief van wordt. En dat wil ik hen niet aandoen. Jongeren verdienen verhalen met een goede afloop. De wereld bezorgt hen al genoeg kopzorgen en dus verdienen kinde ren en jongeren juist nu verhalen met een happy end.'' Het lijkt erop dat u in D de roman A Tale of Two Cities van Charles Dickens heeft gecombineerd met Lewis Carroll's Alice in Wonderland. Zoals het leven in 'wonderland' in uw boek ook bepaald geen pretje is. Gelukkig loopt het allemaal goed af. Dat klinkt wel erg bescheiden. D verschijnt dinsdag bij Uitgeverij Podium (€21). ZATERDAG 19 SEPTEMBER 2020 35

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 115