Onbekwaam MIDLIFEMEESTER Nederlandser dan ooit Leo van Marrewijk (55) was in de jaren 80 en 90 ruim tien jaar leerkracht. Na een carrière in de journalistiek, keert hij parttime terug voor de klas en doet hij er verslag van. Het gesprek met de dame van de invalpool geeft Leo's zelfvertrouwen niet bepaald een oppepper. Even dacht ik dat het niet goed had verstaan, maar de aller vriendelijkste mevrouw van de invalpool zei het echt: ,,Je bent niet bekwaam.'' Niet bekwaam. Onbekwaam. Die had ik niet zien aankomen. Ik probeerde te bedenken wanneer iemand voor het laatst tegen me had gezegd dat ik 'niet bekwaam' was. Er schoot me niks te binnen. Het was ook niet per se heel stimulerend, vond ik. Ik bedoel: je meldt je met de allerbeste bedoe lingen aan als invaldocent, in een sector waar de nood hoog is, je zoekt een ochtend lang naar je diploma uit 1986, (gevonden! - in een door papiervisjes aangevreten envelop) je worstelt je door de inschrijfformulieren en loonhef- fingsellende, en dan krijg je binnen vijf minuten, bij je eerste sollicitatiegesprek, te horen dat je 'niet bekwaam' bent. Even daarvoor had ze een andere indringende vraag gesteld. ,,Denk je dat het moéilijk is?'' Met 'het' bedoelde ze 'lesgeven', dat voelde ik. ,,Moéilijk? Nou nee, lijkt me. Ruim twintig jaar geleden vond ik lesgeven leuk en toen kon ik het. Dus je zou zeggen dat ik het nog steeds moet kunnen.'' Maar zo gemakkelijk ging dat niet. Gelukkig, zei ze, was mijn diploma nog geldig, en ik had een 'interessant' cv. Maar ja, wie ruim twintig jaar niet voor de klas heeft gestaan, is niet onmiddellijk 'les- bekwaam'. Je bent niet in staat om een hele dag in je eentje al die leer lingen iets bij te brengen zonder dat ze in de gordijnen klimmen - of erger. Ze vertelde over andere herin treders, bij wie het vies was tegen gevallen. Over bijscholingstrajec ten en herintredersprogramma's van een half tot twee jaar - en dan nog viel het niet mee om orde te houden in de klassen van nu. ,,Maar ja, het varieert van persoon tot persoon. Je hebt eigenlijk een individueel leerplan nodig.'' Dat klonk al beter. Mijn leerplan, zo had ik bedacht, zou twee dagen beslaan: een dag meelopen met een ervaren docent, de dag erop tobben met het digiboard. En dan: hop, voor de klas. Learning by blun dering, daar ben ik van. En dan zullen we nog wel 's even zien wie hier onbekwaam is. Normaliter is Utrecht tijdens het Nederlands Film Festival negen dagen lang dé filmhoofdstad van het land. In het coronajaar ligt dat anders, want er zullen ondanks de acht rodeloperpremières aan zienlijk minder sterren, paparazzi en publiek op de been zijn. Dat laatste zit namelijk verspreid over het hele land, in zeventig andere steden die de films dan op het plaatse lijke witte doek vertonen. Zo gezien is dit NFF dus Nederlandser dan ooit. De opzet is trouwens onveranderd, met een openingsfilm (het ma- gisch-realistische Buladó dat zich op Curagao af speelt) en als slotakkoord de uitreiking van de Gou den Kalveren. Daartussen beleven tal van films en tv-producties hun pre mière, van kort tot lang, van debuten tot vetera- nenwerk en van docu mentaire tot speelfilm. Ook publiekstrekkers zijn te zien, zoals I.M., dat de liefdesgeschiedenis van Connie Palmen en Ischa Meijer vertelt, en de Ar thur Japin-verfilming Bui ten is het feest. Veel van het programma is online te bekijken via filmfestival.nl, met prijzen die variëren van 0,99 tot 5,99 euro. Maar voor het 'interactieve'-programma, vol innovatieve nieuwe vertelvormen en virtual reality, moet je écht naar Utrecht, want die kunst werken staan in het voor malige Postkantoor op de Neude opgesteld. Volgende week: Leo geeft zijn eerste les in 24 jaar. ZATERDAG 19 SEPTEMBER 2020 29

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 109