'Remake? Laat ze van deze film afblijven!' 'Tranen in mijn ogen tijdens én na de film' er waardering is in het buiten land, durven we. Dat was ook het geval met Antonia, dat zich afspeelt in Argentinië. Die film ging pas lopen toen hij een Oscar kreeg. Ik had in die tijd veel contact met de Dwaze Moeders; die lieten me een foto zien van hoe Argentijnen met een tentje voor de bios coop lagen voor de eerste voorstelling!'' WILLEKE VAN AMMELROOY KIEST SOLDAAT VAN ORANJE Actrice: Willeke van Ammelrooy (76) Gouden Kalf voor: Antonia en Lijmen/Het Been en Cultuurprijs 2012 Favoriete film: Soldaat van Oranje (1977) ,,Ik kan natuurlijk een onbe kende film kiezen die niemand zag maar ik mooi vond. Maar dat ga ik dus niet doen. Voor mij is Soldaat van Oranje eeu wig de beste film. Het vertelt een verhaal dat dicht bij ons ligt, en is grandioos gefilmd. Die dansscène, dat is Paul Verhoe ven op zijn allerbest. Rutger Hauer en Derek de Lint die de tango doen: twee mannen, die elkaars vijand zijn, in de oorlog. Spannend! Knap om een waar- gebeurd verhaal realistisch te brengen maar ook met fantasie. Of ik het een goed idee vind als ze de film voor de nieuwe gene- ratie zouden remaken? Nee, nee, laat ze daar in godsnaam van afblijven. Het hóeft ook niet: er worden in Nederland nog steeds prachtige films gemaakt. Het enige punt is dat er nooit genoeg budget is voor de promotie. Dat heb je nodig, want Nederlanders zijn niet van nature enthousiast over eigen producten, waar bijvoorbeeld de Fransen dat wel zijn. Pas als NORA EL KOUSSOUR KIEST THE PARADISE SUITE Actrice: Nora El Koussour (26) Gouden Kalf voor: Layla M Favoriete film: The Paradise Suite (2015) ,,Als kind was ik al verzot op films. Mijn oom liet me op hele jonge leeftijd vette films zien als The Godfather en Scarface. Een klassieker als Turks Fruit, die mocht ik thuis natuurlijk niet kijken. Dat heb ik samen met een vriendinnetje van de basis school stiekem gedaan, toen haar moeder eens een middag niet thuis was. Met mijn eigen moeder en zus keek ik dan weer braaf Minoes. (Lacht.) Voor mij staat de Nederlandse film ook voor Europa. Dat komt mooi samen in The Paradise Suite van Joost van Ginkel, een film waarin naast Nederlands ook Bulgaars, Bosnisch, Ser visch, Engels, Frans en Zweeds wordt gesproken. Ik zag hem pas afgelopen fe- bruari, nadat een vriend hem drie jaar lang had aanbevolen. Dat het zo lang duurde voordat ik ben gaan kijken, komt omdat ik opzag tegen de vermeende zwaarte van het verhaal. Ik ben blij dat ik het toch heb gedaan. Ik had tijdens én na de film tra nen in mijn ogen. Omdat de film het gebrek aan warmte en liefde van onze tijd en ons land laat zien, maar ook een pleidooi is voor empathie en genegen- heid. We zijn ons niet altijd be wust van wat zich onder onze neus afspeelt. Film kan dat dui delijk maken. Ik wist al heel jong dat ik ac trice wilde worden. Toen ik 7 jaar was hadden we een oppas die GTST keek. Dat vonden mijn zus en ik walgelijk. Wij speelden wel met de soaps mee: we draaiden het geluid weg en maakten dan onze eigen tek sten.'' ZATERDAG 19 SEPTEMBER 2020 27

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 107