Opmars elektrische voertuigen is niet te stuiten NIEUWS 3 SPONSORS EFFECT Jumbo-Visma domineert al bijna drie weken de bekendste wielerwedstrijd ter wereld. Wat betekent het succes van de ploeg in de Tour de France voor de sponsors? „Deze bedrijven worden in één klap een stuk serieuzer genomen.'' Visma, u weet wel Of de champagne al koud staat? Ton van Veen, de financiële topman van Jumbo, schudt het hoofd. ,,Dat durven we nog niet. Het ziet er goed uit, zeker na de koninginnenrit van woensdag, maar we zijn nog niet in Parijs.'' Met trots kijkt Van Veen al bijna drie weken lang naar de wielerploeg die de Tour de France domineert en zo goed als zeker met kopman Pri- moz Roglic de winnaar aflevert. De laatste keer dat een Nederlands team de Tour won, is veertig jaar geleden. Joop Zoetemelk reed in 1980 voor TI-Raleigh, de ploeg van Peter Post. De Jumbo-klanten gaan volgens Van Veen zeker wat merken van de Tourzege. ,,We hebben wat leuks in petto, meer verklap ik niet.'' De kans is groot dat de supermarktketen voor een traktatie zorgt, bijvoorbeeld tompouces met een geel-zwart gla- zuurlaagje. Dat was helemaal toepas selijk geweest als Tom Dumoulin het klassement had aangevoerd. ,,Dan was het feest compleet.'' Van Veen geeft toe dat hij een lichte voorkeur heeft voor een Nederlandse winnaar. ,,Niet zo gek toch? Dan was de Tour- mania pas echt losgebarsten in ons land, met een Sloveense nummer één is dat minder. Volgend jaar is er een nieuwe kans voor Dumoulin.'' België Jumbo en andere sponsors, zoals Visma en Hema, investeren dik 20 miljoen euro in het team. Geld dat volgens Van Veen op commercieel en maatschappelijk vlak wordt terug verdiend. ,,Het gaat ons in eerste in stantie niet om naamsbekendheid, inmiddels kent zo'n beetje iedereen Jumbo in Nederland. Alhoewel de prestaties van Wout van Aert ons ook in België goed op de kaart zetten. We hebben vier Jumbo's in Vlaanderen geopend, eind dit jaar staat de teller op acht. Dus in die zin helpt de Tour SOFTWARE ons om bekender te worden bij de zuiderburen.'' Volgens Bob van Oosterhout van Triple Double, gespecialiseerd in sportmarketing, speelt nationale naamsbekendheid wel degelijk mee. ,,Het merk Jumbo en ook Visma wor den door de prestaties in de Tour op het zakelijke vlak in één klap een stuk serieuzer genomen. In ons land had marktleider Albert Heijn nooit veel te duchten van de concurrentie, maar dat is een ander verhaal met Jumbo. Het is al lang niet meer het familiebedrijfje uit het zuiden dat het best aardig doet. Uit mijn onderzoek blijkt dat klanten een voorkeur heb ben voor winkels die het imagotech- nisch goed doen, daar stappen ze eer der naar binnen. Nederlanders heb ben waardering voor sponsors van sporters die ons in vervoering bren gen, zoals schaatsers, wielrenners of Max Verstappen. Jumbo-Visma is momenteel het beste wielerteam ter wereld, dus tel uit je winst.'' Volgens Van Oosterhout werkt het succes ook door onder de tienduizen den medewerkers van het bedrijf. ,,Niet alleen de directie, ook het per soneel is trots. Elke dag zien ze uren lang het Jumbo-logo in beeld. Daar wil je bij horen.'' Ton van Veen stelt dat het lastig blijft te onderzoeken of mensen van wege het Toursucces vaker bood schappen doen bij Jumbo. ,,Ik denk dat dat wel meevalt. We richten ons meer op hoe we klanten via merkbe- leving aan ons kun nen binden. Con creet: we hebben sinds vorig jaar in samenwerking met de voedingscoaches van Team - Jumbo-Visma een app ontwikkeld die voedingsadviezen geeft voor wielrenners en hardlopers op ama teurniveau. Die app is al bijna 50.000 keer gedownload en geeft op maat gemaakte voedingsprogramma's. Een groot deel van de gebruikers zal de boodschappen die daarvoor nodig zijn, bij ons halen.'' Jumbo begint dus steeds meer de vruchten te plukken van de wieler ploeg die voortkomt uit de puinho pen van de Rabobankploeg; de spon sor die vanwege dopingschandalen in 2012 besloot zich terug te trekken uit de wielerwereld. Affaire Jumbo is sinds 1 januari 2015 sponsor van Team LottoNL-Jumbo en sinds 1 januari 2019 van Team Jumbo-Visma. Van Veen is niet zo bang voor een nieuwe (doping)affaire. ,,Richard Plugge, de manager van de wieler ploeg, heeft grondig afgerekend met het verleden. Dat heeft veel pijn en moeite gekost, maar we hebben nu een professionele ploeg van tachtig renners en begeleiders die er sterke normen en waarden op nahoudt. Kijk, wat een individuele renner op z'n kamer doet, valt niet altijd te con troleren. Mocht er iemand worden betrapt, dan betekent dit reputatie schade, maar ik denk niet dat het snel zal gebeuren.'' Sportmarketeer Marcel Beerthui- zen is van mening dat de reputatie schade voor Jumbo reuze meevalt als er een dopingschandaal de kop op steekt. ,,Het publiek neemt dat de sporter in kwestie kwalijk, niet de sponsor. Bij Rabobank was dat een ander verhaal, aangezien de bank te veel was verweven met de sportploeg en zelf onder druk kwam te staan.'' Beerthuizen weet zeker dat Team Jumbo-Visma wel wat kan hebben. ,,Ze zijn goed op weg. Met als ultiem doel een Nederlandse winnaar van de Tour. Want dan sluiten niet alleen de wielerliefhebbers, maar ook vele anderen de winnaar, het team en ook de sponsors in de armen.'' Onze app over sportvoeding heeft al 50.000 downloads In mei verkochten de fietsspeciaal- zaken volgens branchevereniging Bovag 58.000 nieuwe e-bikes, een absoluut maandrecord, en maar liefst 38 procent meer dan in mei 2019. Over de eerste vijf maanden werden 149.000 e-bikes afgezet, 12 procent meer dan een jaar eerder. En dat zijn dan alleen nog de verko pen via de vakhandel, verkopen via internet en bijvoorbeeld bouw markten zitten niet in de cijfers. Dit jaar worden voor het eerst meer fietsen mét dan zonder accu ver kocht. Bij de speed pedelecs (snelle e-bi- kes tot 45 km/uur) is het niet an ders. Tot en met augustus werden er 3381 exemplaren geregistreerd en dat was 37,5 procent meer dan in 2019. Bosch, marktleider bij de aan drijving van de e-bike, denkt dat binnen tien jaar de helft van alle fietsen in Europa een elektrisch exemplaar is. Ook mountainbikes en zelfs racefietsen worden steeds vaker voorzien van hulpmotoren. Bij de e-scooter hetzelfde verhaal. Dit jaar werden er al 9000 verkocht, anderhalf keer zo veel als in heel 2019. »De e-bikes zijn geholpen door corona: ze bieden alternatief voor ov ,,De techniek is verbeterd en be trouwbaarder geworden'', zegt Paul de Waal van de Bovag. Een aantal jaar geleden waren er veel klachten over slechte accu's en softwaresto- ringen. ,,Die tijd ligt achter ons.'' Milieubewustzijn speelt ook een rol bij de populariteit. De elektri sche tweewielers zijn bovendien geholpen door corona. Wie het openbaar vervoer wil mijden en een alternatief zoekt, komt bij af standen tot zo'n 15 kilometer bij een e-bike of e-scooter uit. De populariteit van de elektri sche auto neemt ook hard toe. Dit jaar is het aandeel elektrisch 10 procent van de nieuwverkoop, een kwart meer dan vorig jaar. Vo rige maand was het aandeel van elektrisch in de verkoop zelfs 16 procent. In de Green Deal uit 2016 tussen de overheid en de auto branche was afgesproken dat in 2025 het aandeel van elektrisch in de verkoop 15 procent zou zijn. De subsidie van 4000 euro die 1 juli werd ingevoerd hielp de ver koop, maar ook het vertrouwen in de e-auto's stijgt. Vooral nu blijkt dat de accu's veel langer meegaan dan gedacht: 250.000 kilometer. Naar verwachting is over drie jaar voor de gemiddelde automobilist elektrisch rijden even duur als rij den op benzine. Economie vrijdag 18 september 2020 GO 'Met Tom als Tourwinnaar zou ons feest compleet zijn' i Sanne Schelfaut Veghel Jumbo kent ieder een, bij Visma ligt dat anders. Het van origine Noorse software bedrijf is sinds 1 januari 2019 mede-naamgever van de wieler- en schaatsploeg. Visma is de laatste jaren door de over name van zestien Nederlandse be drijven vooral in ons land gegroeid en zoekt door de sponsoring vooral naar naamsbe kendheid. Volgens sportmarketeer Marcel Beerthui- zen lukt dat aardig. ,,Ze hebben goed gekeken naar hun concurrenten Exact en Afas, die met het sponsoren van onder anderen Max Verstappen en AZ veel bekend heid hebben ge kregen.'' En ook Beerthuizens col lega Bob van Oos terhout vindt het een goede zet: ,,De kritiek van som mige collega's dat een softwarebe drijf niets heeft te zoeken in de wie- lerwereld, vind ik onzin. Voor je be kendheid is het al tijd goed.'' Sport: Sportief directeur Merijn Zeeman uit de Tour gezet. -Ton van Veen, Jumbo De verkoop van e-bikes, e-scoo- ters en ook elektrische auto's breekt dit jaar records. De koud watervrees voor de techniek is geheel verdwenen. Ton Voermans Bunnik

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 3