maar gebruik wordt duurder
Bliksemsnel
en comfortabel
f3,1
17
Leaserijders merken de gevolgen ook.
Omdat voor nieuwe dieselauto's op
den duur een lagere restwaarde
wordt verwacht, stijgt het leasebe
drag ten opzichte van auto's met een
benzine- en/of elektromotor.
Maar dat diesels minder populair
zijn, biedt ook kansen voor autoko
pers, meent Tom Huyskens van
brancheorganisatie Bovag. ,,De ver
wachte restwaardedaling leidt ertoe
dat je een interessante slag kunt slaan
wanneer je nu als particulier een die
selauto wilt kopen. Veel dieseluitvoe
ringen zijn fors voordeliger in aan
schaf dan een vergelijkbare benzine
variant.''
Een snelle ronde op autozoeksite
Gaspedaal.nl bevestigt dat beeld: een
Volkswagen Golf met 1.4 TSI-benzi-
nemotor (bouwjaar 2015) moet 17.500
euro kosten, terwijl een vergelijkbare
1.6 TDI uit hetzelfde jaar voor 14.900
euro te koop staat. Duurdere model
len vertonen een vergelijkbaar beeld:
een Jaguar XF met dieselmotor uit
2015 koop je al voor minder dan
20.000 euro, terwijl een vrijwel iden
tieke benzinevariant pas voor 25.950
euro de showroom uit mag.
Afschrijving
De aanschaf van een gebruikte die
selauto kan dus aantrekkelijk zijn,
maar is het ook verstandig? De te ver
wachten lagere inruilprijs is een be
langrijk aandachtspunt bij die over
weging. Hoe lang ben je van plan om
in de auto te blijven rijden? Als je
over een jaartje alweer een andere
wil, loop je de kans dat je in twaalf
maanden veel meer afschrijft op een
diesel dan je met een courantere ben
zineversie zou doen. Maar ben je van
plan om jarenlang dezelfde auto te
houden en hem 'op te rijden', dan is
de te verwachten forse afschrijving
veel minder belangrijk.
'Als het even kan,
ruil ik een diesel
niet meer in. Als ik
zo'n auto in mijn
showroom zet, raak
ik hem niet kwijt'
Verder koop je met een diesel nog al
tijd een auto met fijne rijeigenschap-
pen, veel trekkracht en lage gebruiks
kosten. Zeker op langere ritten ver
bruikt de uitvinding van Rudolf Die
sel immers minder brandstof dan een
vergelijkbare benzinemotor, terwijl
de prijs per liter aan de pomp al gauw
zo'n 40 eurocent lager ligt. Ook blij
ken de motoren over het algemeen
zeer betrouwbaar: je kunt er lang
mee doen.
Wel moet je tegelijkertijd rekening
houden met een hogere motorrijtui
genbelasting (mrb). De Nederlandse
overheid compenseert de lagere
brandstofprijs (en accijns) met een
hogere wegenbelasting en wil zo het
gebruik van diesels ook een beetje
ontmoedigen. De mrb is onlangs nog
15 procent omhooggegaan en dat zal
in 2025 en 2026 nog een keer gebeu
ren: het wordt de komende jaren dus
steeds duurder om een diesel voor de
deur te hebben.
Milieuzones
Wat je ook moet meewegen bij de
keuze voor een diesel is dat hij op
steeds minder plekken welkom is. Op
dit moment woedt nog een discussie
over het nut en de effecten van mi
lieuzones, maar de verwachting is dat
steeds meer steden straten definitief
gaan afsluiten voor auto's met een
'vervuilende' motor. Met name ou
dere diesels vallen in die categorie,
omdat ze relatief veel roetdeeltjes en
fijnstof de lucht in blazen. Rijd je in
zo'n auto, dan wordt de kans steeds
groter dat je binnensteden niet meer
in mag. Doe je dat toch, dan controle
ren camera's je kenteken en valt van
zelf een boete op de mat.
Schoner
Het toekomstbeeld voor de dieselmo
tor is met andere woorden niet heel
zonnig. Tot grote irritatie van autofa
brikanten overigens, want onder
meer Mercedes-Benz zet nog altijd
alles op alles om het imago van de
moderne dieselmotor te redden. Vol
gens diverse experts en onderzoeken
zouden nieuwe dieselblokken zelfs
schoner zijn dan vergelijkbare benzi
nemotoren, maar die opmerking
moeten we met een korreltje zout
nemen. Het verbrandingsproces van
dieselolie is in principe nog altijd re
latief 'vies' (denk aan de roetdeeltjes).
De winst bij moderne dieselauto's
zit hem in de manier waarop de uit
laatgassen worden behandeld. Zo
spuiten zij een soort ammoniak in de
uitlaat waardoor schadelijke stoffen
deels geneutraliseerd worden voor
dat ze in de buitenlucht komen.
Bovendien proppen fabrikanten te
genwoordig het uitlaattraject vol met
allerlei (roet-)filters die schadelijke
deeltjes tegenhouden. Een mooi
principe, zeker als de auto nieuw is,
maar ook bij moderne dieselmotoren
is het enorm belangrijk dat die filters
hun werk blijven doen. Verliezen ze
hun werking of raken ze verstopt?
Dan komen er als vanouds toch weer
zwarte pluimen uit de uitlaat. Niet
fijn om zo door de straat te rijden,
alle goede bedoelingen van fabrikant
en eigenaar ten spijt.
Je zou denken dat een
plug-inhybride meteen
op achterstand staat in
vergelijking met model
len met conventionele
verbrandingsmotoren
en volledig elektrische
auto's. Twee aandrijflij-
nen in één auto samen
voegen, dat klinkt niet
efficiënt.
Maar zo'n semi-elek-
trische auto is door
gaans goedkoper dan
een volledig elektrische,
want een bescheiden
batterijenpakket is niet
zo duur. En als je niet te
veel kilometers rijdt,
houd je het brandstof
verbruik met zo'n
hybride binnen de per
ken. De geteste auto
heeft op papier zelfs een
gemiddeld verbruik van 1
op 62,5. Maar het ligt er
natuurlijk aan hoeveel je
rijdt op een dag en hoe
vaak het lukt om telkens
weer stroom te laden.
Tijdens deze test schom
melde het benzinever
bruik rond 1 op 23.
De motorkracht van
maar liefst 300 pk (221
kW) blijkt ook in de
praktijk indrukwekkend:
deze Opel is bliksemsnel.
De geteste Opel Grand-
land X heeft een sterke
1,6 liter viercilinder
turbo-benzinemotor en
elektromotoren op de
voor- én achteras. Met
zijn 13,2 kWh batterijen
pakket komt hij volledig
elektrisch maximaal 59
kilometer ver. In de prak
tijk is het vaak 40 tot 50
kilometer.
De bagageruimte is
door de hybridetechniek
kleiner geworden, vooral
onder de laadvloer. De
zit is heerlijk: de comfor
tabele stoelen bieden
goede steun. Daarbij
blijkt ook de vering heer
lijk comfortabel.
Slecht nieuws voor ca
ravanliefhebbers is dat
deze hybride niet meer
dan 1250 kg kan trekken.
Dat is bij de benzine- en
dieselversies wel anders.
In het weggedrag merk je
goed dat de hybridetech
niek ook extra gewicht
meebrengt. Deze Opel
weegt maar liefst 1775 kg,
waardoor hij soms met
enige tegenzin een bocht
in duikt. —Niek Schenk
vrijdag 18 september 2020
Opel Grandland X 1.6 Hybrid4 (300 pk/
221 kW), vanaf €49.499
De Grandland X is snel. En zuinig, al hangt dat
sterk van rijstijl en gebruik af. fotos bart hoogveld
Natuurlijk moet ook
de Opel Grandland X
eraan geloven: een
plug-inhybride. Met de
techniek van moeder
PSA, die we ook bij
Peugeot en Citroën
terugvinden.
Forse motor
kracht, dus snel.
Heerlijk zitcomfort.
Comfortabele vering.
Bescheiden benzine
verbruik.
h Extra gewicht na
delig voor wegge
drag. Bescheiden cara
vantrekker. Bagage
ruimte iets gekrompen.
Goedkoop is deze
plug-inhybride niet:
voor hetzelfde geld
koop je een volledig
elektrische auto. Maar
hij biedt snelheid, veel
comfort én 4x4. Het
hoge gewicht laat zich
gelden in het wegge
drag en de bagage
ruimte kan beter.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities