maar gebruik wordt duurder Bliksemsnel en comfortabel f3,1 17 Leaserijders merken de gevolgen ook. Omdat voor nieuwe dieselauto's op den duur een lagere restwaarde wordt verwacht, stijgt het leasebe drag ten opzichte van auto's met een benzine- en/of elektromotor. Maar dat diesels minder populair zijn, biedt ook kansen voor autoko pers, meent Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,De ver wachte restwaardedaling leidt ertoe dat je een interessante slag kunt slaan wanneer je nu als particulier een die selauto wilt kopen. Veel dieseluitvoe ringen zijn fors voordeliger in aan schaf dan een vergelijkbare benzine variant.'' Een snelle ronde op autozoeksite Gaspedaal.nl bevestigt dat beeld: een Volkswagen Golf met 1.4 TSI-benzi- nemotor (bouwjaar 2015) moet 17.500 euro kosten, terwijl een vergelijkbare 1.6 TDI uit hetzelfde jaar voor 14.900 euro te koop staat. Duurdere model len vertonen een vergelijkbaar beeld: een Jaguar XF met dieselmotor uit 2015 koop je al voor minder dan 20.000 euro, terwijl een vrijwel iden tieke benzinevariant pas voor 25.950 euro de showroom uit mag. Afschrijving De aanschaf van een gebruikte die selauto kan dus aantrekkelijk zijn, maar is het ook verstandig? De te ver wachten lagere inruilprijs is een be langrijk aandachtspunt bij die over weging. Hoe lang ben je van plan om in de auto te blijven rijden? Als je over een jaartje alweer een andere wil, loop je de kans dat je in twaalf maanden veel meer afschrijft op een diesel dan je met een courantere ben zineversie zou doen. Maar ben je van plan om jarenlang dezelfde auto te houden en hem 'op te rijden', dan is de te verwachten forse afschrijving veel minder belangrijk. 'Als het even kan, ruil ik een diesel niet meer in. Als ik zo'n auto in mijn showroom zet, raak ik hem niet kwijt' Verder koop je met een diesel nog al tijd een auto met fijne rijeigenschap- pen, veel trekkracht en lage gebruiks kosten. Zeker op langere ritten ver bruikt de uitvinding van Rudolf Die sel immers minder brandstof dan een vergelijkbare benzinemotor, terwijl de prijs per liter aan de pomp al gauw zo'n 40 eurocent lager ligt. Ook blij ken de motoren over het algemeen zeer betrouwbaar: je kunt er lang mee doen. Wel moet je tegelijkertijd rekening houden met een hogere motorrijtui genbelasting (mrb). De Nederlandse overheid compenseert de lagere brandstofprijs (en accijns) met een hogere wegenbelasting en wil zo het gebruik van diesels ook een beetje ontmoedigen. De mrb is onlangs nog 15 procent omhooggegaan en dat zal in 2025 en 2026 nog een keer gebeu ren: het wordt de komende jaren dus steeds duurder om een diesel voor de deur te hebben. Milieuzones Wat je ook moet meewegen bij de keuze voor een diesel is dat hij op steeds minder plekken welkom is. Op dit moment woedt nog een discussie over het nut en de effecten van mi lieuzones, maar de verwachting is dat steeds meer steden straten definitief gaan afsluiten voor auto's met een 'vervuilende' motor. Met name ou dere diesels vallen in die categorie, omdat ze relatief veel roetdeeltjes en fijnstof de lucht in blazen. Rijd je in zo'n auto, dan wordt de kans steeds groter dat je binnensteden niet meer in mag. Doe je dat toch, dan controle ren camera's je kenteken en valt van zelf een boete op de mat. Schoner Het toekomstbeeld voor de dieselmo tor is met andere woorden niet heel zonnig. Tot grote irritatie van autofa brikanten overigens, want onder meer Mercedes-Benz zet nog altijd alles op alles om het imago van de moderne dieselmotor te redden. Vol gens diverse experts en onderzoeken zouden nieuwe dieselblokken zelfs schoner zijn dan vergelijkbare benzi nemotoren, maar die opmerking moeten we met een korreltje zout nemen. Het verbrandingsproces van dieselolie is in principe nog altijd re latief 'vies' (denk aan de roetdeeltjes). De winst bij moderne dieselauto's zit hem in de manier waarop de uit laatgassen worden behandeld. Zo spuiten zij een soort ammoniak in de uitlaat waardoor schadelijke stoffen deels geneutraliseerd worden voor dat ze in de buitenlucht komen. Bovendien proppen fabrikanten te genwoordig het uitlaattraject vol met allerlei (roet-)filters die schadelijke deeltjes tegenhouden. Een mooi principe, zeker als de auto nieuw is, maar ook bij moderne dieselmotoren is het enorm belangrijk dat die filters hun werk blijven doen. Verliezen ze hun werking of raken ze verstopt? Dan komen er als vanouds toch weer zwarte pluimen uit de uitlaat. Niet fijn om zo door de straat te rijden, alle goede bedoelingen van fabrikant en eigenaar ten spijt. Je zou denken dat een plug-inhybride meteen op achterstand staat in vergelijking met model len met conventionele verbrandingsmotoren en volledig elektrische auto's. Twee aandrijflij- nen in één auto samen voegen, dat klinkt niet efficiënt. Maar zo'n semi-elek- trische auto is door gaans goedkoper dan een volledig elektrische, want een bescheiden batterijenpakket is niet zo duur. En als je niet te veel kilometers rijdt, houd je het brandstof verbruik met zo'n hybride binnen de per ken. De geteste auto heeft op papier zelfs een gemiddeld verbruik van 1 op 62,5. Maar het ligt er natuurlijk aan hoeveel je rijdt op een dag en hoe vaak het lukt om telkens weer stroom te laden. Tijdens deze test schom melde het benzinever bruik rond 1 op 23. De motorkracht van maar liefst 300 pk (221 kW) blijkt ook in de praktijk indrukwekkend: deze Opel is bliksemsnel. De geteste Opel Grand- land X heeft een sterke 1,6 liter viercilinder turbo-benzinemotor en elektromotoren op de voor- én achteras. Met zijn 13,2 kWh batterijen pakket komt hij volledig elektrisch maximaal 59 kilometer ver. In de prak tijk is het vaak 40 tot 50 kilometer. De bagageruimte is door de hybridetechniek kleiner geworden, vooral onder de laadvloer. De zit is heerlijk: de comfor tabele stoelen bieden goede steun. Daarbij blijkt ook de vering heer lijk comfortabel. Slecht nieuws voor ca ravanliefhebbers is dat deze hybride niet meer dan 1250 kg kan trekken. Dat is bij de benzine- en dieselversies wel anders. In het weggedrag merk je goed dat de hybridetech niek ook extra gewicht meebrengt. Deze Opel weegt maar liefst 1775 kg, waardoor hij soms met enige tegenzin een bocht in duikt. —Niek Schenk vrijdag 18 september 2020 Opel Grandland X 1.6 Hybrid4 (300 pk/ 221 kW), vanaf €49.499 De Grandland X is snel. En zuinig, al hangt dat sterk van rijstijl en gebruik af. fotos bart hoogveld Natuurlijk moet ook de Opel Grandland X eraan geloven: een plug-inhybride. Met de techniek van moeder PSA, die we ook bij Peugeot en Citroën terugvinden. Forse motor kracht, dus snel. Heerlijk zitcomfort. Comfortabele vering. Bescheiden benzine verbruik. h Extra gewicht na delig voor wegge drag. Bescheiden cara vantrekker. Bagage ruimte iets gekrompen. Goedkoop is deze plug-inhybride niet: voor hetzelfde geld koop je een volledig elektrische auto. Maar hij biedt snelheid, veel comfort én 4x4. Het hoge gewicht laat zich gelden in het wegge drag en de bagage ruimte kan beter. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17