AUTO
Tweedehands dieselauto is goedkoop,
16
VRAAG ANTWOORD
Dieselauto's zitten in het
verdomhoekje. Nieuw worden
ze nauwelijks nog gekocht en
ook gebruikt zijn ze minder
populair. Is het onverstandig
om nog een diesel te kopen?
Of juist slim?
Wordt de snelheid
van trucks niet
gecontroleerd?
Ben je verplicht
caravanspiegels
te monteren?
Heb je voorrang
bij het verlaten
van een woonerf?
IV A et een witte blijf je
zitten.' Tot nog niet zo
lang geleden was dit
een gevleugelde uit
spraak in Nederlandse
autoshowrooms. Omdat een witte
lakkleur minder populair zou zijn op
de tweedehands markt, raadden ver
kopers hun klanten aan om een an
dere tint te kiezen. Dan had je ten
minste geen zorgen over een lagere
restwaarde. Dat credo is inmiddels
achterhaald: mede dankzij de op
komst van hippe parelmoervarianten
en daken in contrasterende kleuren
is wit - na grijs, zwart en blauw -
zelfs de meest verkochte autokleur
van Nederland.
Nee, op dit moment is het de die
selmotor die het moet ontgelden.
Sinds het dieselschandaal in 2015,
waarbij aan het licht kwam dat onder
meer Volkswagen sjoemelde met de
uitstoot van hun TDI-dieselmotoren,
zit er een smet op. Dieselmotoren
waren al langer minder populair,
maar het sjoemelschandaal duwde ze
nog dichter naar de afgrond. Autofa
brikanten als Volvo en Toyota zijn
zelfs al gestopt met het ontwikkelen
en verkopen van nieuwe diesels.
Merken die ze nog wel in de
prijslijsten hebben, lijden
onder de ingestorte ver
koop.
Kopers van nieuwe auto's kiezen,
mede vanwege fiscaal voordeel, liever
voor versies met een (deels) elektri
sche aandrijflijn. Op de tweedehands
markt is dat beeld niet anders, ook
daar laten autokopers dieselversies
steeds vaker staan.
Inruil
Het gevolg is dat eigenaren van een
diesel minder makkelijk van hun
auto afkomen. ,,Als het even kan, ruil
ik een diesel niet meer in'', bekent
Manfred Bavelaar van autobedrijf
Baaf Automotive in Delft. ,,Als ik zo'n
auto in mijn showroom zet, raak ik
hem niet kwijt. Ze blijven gewoon
staan! Daarom ben ik voorzichtig
met inruilen. Laatst kwam hier een
mevrouw met een Fiat Bravo; op zich
een nette auto, maar omdat het een
diesel was en hij al 220.000 kilometer
had gelopen, heb ik een inruilvoor-
stel gedaan van slechts 500 euro. Ik
wil die dingen niet.''
Wie nu een gebruikte diesel ver
koopt, heeft dus op z'n zachtst ge
zegd een uitdaging. Je moet er reke
ning mee houden dat je simpelweg
minder geld krijgt voor je auto.
vrijdag 18 september 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
De maximumsnelheid voor
vrachtauto's is in Nederland
80 km/u, maar er rijdt geen
vrachtwagen onder de 90
km/u. Sterker nog, 30 pro
cent van de trucks rijdt tus
sen de 95 en 100 km/u.
Wordt dit gedoogd of wordt
er niet op gecontroleerd?
Als ik met mijn personen
auto 5 km te snel rijd, ben ik
de klos. Bij betere handha
ving zouden die vrachtwa
genchauffeurs dagelijks een
proces-verbaal ontvangen.
—Harry van Dongen
Hier wordt wel degelijk op
gecontroleerd. Om na te
gaan of voor het betreffende
voertuig een snelheidslimiet
van 80 kilometer per uur
geldt, kunnen bij de controles
het kenteken én de afmetin
gen worden gecheckt. Maar
net als bij personenauto's
wordt wel altijd een correctie
gehanteerd. Dus de snelheid
waarop de boete is geba
seerd zal altijd lager zijn dan
de snelheid die de teller in de
auto aangaf. Daardoor kan
het zijn dat u relatief veel
truckchauffeurs ziet die snel
ler rijden dan 80 km/u en uit
eindelijk toch geen bekeuring
krijgen.
Wanneer ik met mijn auto en
caravan ga rijden, moet ik
zogenoemde caravanspie
gels gebruiken. Volgens mij
hebben die geen enkele toe
gevoegde waarde, omdat ik
de caravan en het verkeer
via mijn autospiegels goed
genoeg kan zien. Zijn cara
vanspiegels nog steeds ver
plicht of is dat inmiddels
achterhaald?
—Willem van Aalst
Caravanspiegels zijn niet wet
telijk verplicht. De wet vereist
alleen een minimum gezichts
veld voor de automobilist. U
moet strak langs de caravan
heen kunnen kijken naar het
achteropkomende verkeer.
Omdat een caravan vaak bre
der is dan de auto, lukt dat
niet en zijn de extra spiegels
verplicht. Een hulpmiddel is
de belijning van de rijstrook.
Deze witte streep moet je op
een rechte weg in het onein
dige kunnen zien. Verdwijnt
de streep onder de caravan,
dan is het zicht onvoldoende.
Bij ons is de hele woonwijk
een 30 km-zone. Als ik in
deze wijk een woonerf ver
laat op een gelijkwaardige
kruising, heb ik dan voor
rang als ik van rechts kom?
—John van der Wilt
Een woonerf is een bijzonder,
met borden afgebakend ver
keersgebied waar een snel
heidslimiet van 15 km/u geldt.
Een automobilist die een
woonerf verlaat moet altijd
voorrang verlenen aan alle
andere weggebruikers. Dus
nee, u hebt geen voorrang als
u bij het verlaten van een
woonerf van rechts komt.
Diesel:
doen
of niet?
ROLAND TAMELING
Aan de pomp
ben je goedkoper
uit met diesel.
Maar de vaste
lasten worden
steeds hoger.
FOTO'S SHUTTERSTOCK
In 2015 kwam
aan het licht dat
Volkswagen sjoe
melde met de uit
stoot van hun
TDI-motoren.
Sindsdien zit er
een smet op
dieselauto's.