AUTO Tweedehands dieselauto is goedkoop, 16 VRAAG ANTWOORD Dieselauto's zitten in het verdomhoekje. Nieuw worden ze nauwelijks nog gekocht en ook gebruikt zijn ze minder populair. Is het onverstandig om nog een diesel te kopen? Of juist slim? Wordt de snelheid van trucks niet gecontroleerd? Ben je verplicht caravanspiegels te monteren? Heb je voorrang bij het verlaten van een woonerf? IV A et een witte blijf je zitten.' Tot nog niet zo lang geleden was dit een gevleugelde uit spraak in Nederlandse autoshowrooms. Omdat een witte lakkleur minder populair zou zijn op de tweedehands markt, raadden ver kopers hun klanten aan om een an dere tint te kiezen. Dan had je ten minste geen zorgen over een lagere restwaarde. Dat credo is inmiddels achterhaald: mede dankzij de op komst van hippe parelmoervarianten en daken in contrasterende kleuren is wit - na grijs, zwart en blauw - zelfs de meest verkochte autokleur van Nederland. Nee, op dit moment is het de die selmotor die het moet ontgelden. Sinds het dieselschandaal in 2015, waarbij aan het licht kwam dat onder meer Volkswagen sjoemelde met de uitstoot van hun TDI-dieselmotoren, zit er een smet op. Dieselmotoren waren al langer minder populair, maar het sjoemelschandaal duwde ze nog dichter naar de afgrond. Autofa brikanten als Volvo en Toyota zijn zelfs al gestopt met het ontwikkelen en verkopen van nieuwe diesels. Merken die ze nog wel in de prijslijsten hebben, lijden onder de ingestorte ver koop. Kopers van nieuwe auto's kiezen, mede vanwege fiscaal voordeel, liever voor versies met een (deels) elektri sche aandrijflijn. Op de tweedehands markt is dat beeld niet anders, ook daar laten autokopers dieselversies steeds vaker staan. Inruil Het gevolg is dat eigenaren van een diesel minder makkelijk van hun auto afkomen. ,,Als het even kan, ruil ik een diesel niet meer in'', bekent Manfred Bavelaar van autobedrijf Baaf Automotive in Delft. ,,Als ik zo'n auto in mijn showroom zet, raak ik hem niet kwijt. Ze blijven gewoon staan! Daarom ben ik voorzichtig met inruilen. Laatst kwam hier een mevrouw met een Fiat Bravo; op zich een nette auto, maar omdat het een diesel was en hij al 220.000 kilometer had gelopen, heb ik een inruilvoor- stel gedaan van slechts 500 euro. Ik wil die dingen niet.'' Wie nu een gebruikte diesel ver koopt, heeft dus op z'n zachtst ge zegd een uitdaging. Je moet er reke ning mee houden dat je simpelweg minder geld krijgt voor je auto. vrijdag 18 september 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl De maximumsnelheid voor vrachtauto's is in Nederland 80 km/u, maar er rijdt geen vrachtwagen onder de 90 km/u. Sterker nog, 30 pro cent van de trucks rijdt tus sen de 95 en 100 km/u. Wordt dit gedoogd of wordt er niet op gecontroleerd? Als ik met mijn personen auto 5 km te snel rijd, ben ik de klos. Bij betere handha ving zouden die vrachtwa genchauffeurs dagelijks een proces-verbaal ontvangen. —Harry van Dongen Hier wordt wel degelijk op gecontroleerd. Om na te gaan of voor het betreffende voertuig een snelheidslimiet van 80 kilometer per uur geldt, kunnen bij de controles het kenteken én de afmetin gen worden gecheckt. Maar net als bij personenauto's wordt wel altijd een correctie gehanteerd. Dus de snelheid waarop de boete is geba seerd zal altijd lager zijn dan de snelheid die de teller in de auto aangaf. Daardoor kan het zijn dat u relatief veel truckchauffeurs ziet die snel ler rijden dan 80 km/u en uit eindelijk toch geen bekeuring krijgen. Wanneer ik met mijn auto en caravan ga rijden, moet ik zogenoemde caravanspie gels gebruiken. Volgens mij hebben die geen enkele toe gevoegde waarde, omdat ik de caravan en het verkeer via mijn autospiegels goed genoeg kan zien. Zijn cara vanspiegels nog steeds ver plicht of is dat inmiddels achterhaald? —Willem van Aalst Caravanspiegels zijn niet wet telijk verplicht. De wet vereist alleen een minimum gezichts veld voor de automobilist. U moet strak langs de caravan heen kunnen kijken naar het achteropkomende verkeer. Omdat een caravan vaak bre der is dan de auto, lukt dat niet en zijn de extra spiegels verplicht. Een hulpmiddel is de belijning van de rijstrook. Deze witte streep moet je op een rechte weg in het onein dige kunnen zien. Verdwijnt de streep onder de caravan, dan is het zicht onvoldoende. Bij ons is de hele woonwijk een 30 km-zone. Als ik in deze wijk een woonerf ver laat op een gelijkwaardige kruising, heb ik dan voor rang als ik van rechts kom? —John van der Wilt Een woonerf is een bijzonder, met borden afgebakend ver keersgebied waar een snel heidslimiet van 15 km/u geldt. Een automobilist die een woonerf verlaat moet altijd voorrang verlenen aan alle andere weggebruikers. Dus nee, u hebt geen voorrang als u bij het verlaten van een woonerf van rechts komt. Diesel: doen of niet? ROLAND TAMELING Aan de pomp ben je goedkoper uit met diesel. Maar de vaste lasten worden steeds hoger. FOTO'S SHUTTERSTOCK In 2015 kwam aan het licht dat Volkswagen sjoe melde met de uit stoot van hun TDI-motoren. Sindsdien zit er een smet op dieselauto's.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16