Bedachtzame
FNV-voorzitter
neemt afscheid
Profiel
14 ECONOMIE
1^
VERVOER ELEKTRISCH^
Snel, stil en schoon. Of het nu auto's zijn of stepjes, alles wat
op elektriciteit rijdt is dit jaar niet aan te slepen. Maar hoe is deze
e-revolutie te verklaren?
Han
Busker
FNV-
voorzitter
De uitverkiezing van Han Busker was
vier jaar geleden een verrassing. Lang
werd gedacht dat de jonge en enthousi
aste vicevoorzitter Gijs van Dijk de nieuwe
FNV-baas zou worden. Busker was een grij
zende, bedachtzame vijftiger. Meer het sym
bool van het gemiddelde FNV-lid. Als voorzit
ter van de politievakbond binnen de FNV was
hij altijd een man die de verbinding zocht.
En juist die eigenschap was belangrijk. De
FNV is nu eenmaal een kruiwagen vol kikkers
en die bij elkaar houden vraagt om bedacht
zaam opereren. Maar dat
is slechts een deel van
de taak. Daarnaast moe
ten er ook resultaten be
haald worden voor de
achterban. Bij zijn be
noeming als voorzitter
zei hij dat hij pensioe
nen en koopkracht als
twee belangrijke punten
zag.
ac i Vooral voor mensen
met zware beroepen, die
hij de mogelijkheid
wilde geven eerder te
stoppen met werken,
toonde Busker zich een
taaie onderhandelaar.
,,We hebben veel ak
koorden afgesloten",
herinnert voormalig
werkgeversvoorzitter
Hans de Boer zich.
,,Denk aan het pen
sioenakkoord, de
coronasteunpakketten
en het SER-advies over het Klimaatakkoord.
Dat waren geen eitjes.''
Dat bonden en werkgevers toch over grote
dossiers tot overeenstemming kwamen, heeft
er volgens De Boer ook mee te maken dat het
persoonlijk klikte. ,,We hebben het wel over de
gezworen klassenvijand. We hebben de nodige
robbertjes gevochten. Maar Busker is een op
recht en betrouwbaar
man. En dat telt.''
Minister van Sociale
Zaken en Werkgelegen
heid Wouter Koolmees
vindt het jammer dat
Busker vertrekt. ,,We zijn
het de afgelopen jaren
heel vaak oneens ge
weest, maar uiteindelijk
hebben we goede afspra
ken kunnen maken, bij
voorbeeld bij de pensioe
nen. Wat ik van Busker
waardeer is dat hij het algemeen belang voor
opstelt, ook de afgelopen maanden bij de tot
standkoming van het steunpakket. Ik vind
hem een heel integere man.''
Niet op alle punten ging het goed voor Bus
ker. Onder zijn voorzitterschap daalde de FNV
tot onder de miljoen leden. Dat leidde tot pijn
lijke bezuinigingen en verlies van arbeids
plaatsen binnen de bond. ,,Maar tegenwoordig
krijgen we wel 150 nieuwe leden per dag erbij'',
nuanceert een FNV-woordvoerder de leegloop.
De grote vraag is wie Busker gaat opvolgen.
De gedoodverfde kandidaat is vicevoorzitter
Tuur Elzinga. Binnen de FNV wordt er reke
ning mee gehouden dat hij zich binnenkort
kandideert. Ook de naam van Niek Stam, de
militante vakbondsman in de Rotterdamse
haven, wordt genoemd.
Ik vind hem
een heel
integere
man
- Minister Wouter
Koolmees
Arcelor
Mittal
Euronext
URW
Ton Voermans
Bunnik
e e-bike is in
middels de
standaard fiets.
Brancheorgani
satie Bovag zegt
dat er dit jaar
meer fietsen
mét hulpmotor verkocht zijn dan
zonder. ,,De techniek is zoveel ver
beterd en zoveel betrouwbaarder
geworden'', zegt Paul de Waal van
Bovag. ,,Neem de elektrische scoo
ter. Scooterverkopers wilden er
nooit aan omdat er zoveel proble
men mee waren. Ze moesten van
drie krakkemikkige exemplaren
vol storingen twee nieuwe maken.
Die tijd ligt achter ons. Elektrisch
vervoer is nu ook betaalbaarder en
de reikwijdte is verbeterd.''
De e-bike begon nog niet zo
lang geleden als fiets met hulpmo
tor voor bejaarden, maar nu is-ie
bij iedereen populair. Ouderen,
maar ook forenzen en scholieren,
iedereen die geregeld langere
stukken fietst wil er een. En het
zijn niet alleen stadsfietsen. Wie
deze zomer in de bergen was, zag
het al: zelfs de mountainbike is
veranderd in een 'e-mtb' die je on
gekende krachten geeft. Er zitten
zulke sterke motoren op dat je
spierkracht wel 3,5 keer groter
lijkt.
Bosch, marktleider bij de aan
drijving van de e-bike, denkt dat
binnen tien jaar de helft van alle
fietsen in Europa elektrisch is. Ook
voorziet Bosch steeds meer elek
trische cargobikes, bakfietsen en
nieuwe fietstypes die vracht in de
steden vervoeren. Er is zelfs een
speciale, extra sterke motor voor
ontwikkeld.
Volgens hoogleraar transport
beleid Bert van Wee hebben de
accu-fietsen en de e-scooters de
wind mee door Covid-19. Uit
angst voor besmetting worden
bus, tram of trein gemeden en
pakt de forens de e-bike om van
A naar B te komen. ,,Het imago van
de e-bike is goed. Er zijn nu hippe,
snelle modellen en zelfs zoge
naamde speed pedelecs die tot
45 km/uur trapondersteuning ge
ven. De prijs-kwaliteitverhouding
is ook beter geworden. De verha
len van een paar jaar geleden, dat
accu's opeens kapot waren, hoor je
nu veel minder. Ook in dat opzicht
heeft de e-bike de wind mee. Mo
gelijk speelt ook milieubewustzijn
en gezondheid een rol. Mensen
denken: Die 12 kilometer naar
mijn werk, ik pak de e-bike wel.
Het is beter voor het milieu en ik
pak meteen wat beweging én het
is goedkoper dan de auto.''
Dezelfde argumenten gelden in
grote lijnen ook voor de elektri
sche auto. Het klimaatbewustzijn
daalt in - vliegschaamte is een be
grip geworden. En dieselgate heeft
het imago van de brandstofauto
een deuk gegeven. De Waal: ,,Er
was minder oor voor de autolobby
in Brussel en er werd meer naar al
ternatieven gekeken: elektrisch
vervoer.''
Volgens Van Wee maakt het
binnen afzienbare tijd financieel
niet meer uit of je op benzine of
elektriciteit rijdt. ,,De totale kosten
voor een gemiddelde automobilist
- aanschaf, onderhoud, kosten per
kilometer - zijn volgens de jongste
inzichten rond 2023 even hoog als
bij een brandstofauto. Vooral de
langere levensduur van de accu,
die gemiddeld 250.000 kilometer
meegaat, zorgt daarvoor. Toch be
tekent dat niet dat iedereen over
een paar jaar elektrisch gaat rijden.
De aanschafprijs blijft hoog. Ie
mand die weinig kilometers rijdt,
kiest dan wellicht toch nog voor
een goedkopere benzineauto met
hogere brandstofkosten.''
,,Er zit nog wel een adder onder
het gras'', zegt Van Wee. ,,Autofa-
brikanten verdienen nog niets aan
de elektrische auto. Het kan zijn
dat de daling van de productiekos
ten niet wordt doorgegeven aan de
consument in de showroom, om
dat ze eindelijk eens fatsoenlijke
winst willen maken.''
Wie verder wil pendelen gaat voor
de speed pedelec, de elektrische
fiets die tot 45 kilometer per uur
ondersteuning biedt. Hij kan zo
hard dat het voor de wet een
brommer is. Een geel brommer
kenteken, verzekering, rijbewijs
en een aangepaste helm zijn ver
plicht. Tot en met augustus wer
den er 3381 exemplaren geregis
treerd en dat was 37,5 procent
meer dan in de eerste acht maan
den van 2019.
Voor de wet mag het dan wel
een brommer zijn, wie er wel eens
op gereden heeft, weet dat het een
echte fiets is. Alleen door hard
mee te trappen is de topsnelheid
te halen. Nadeel: de speed pedelec
moet binnen de bebouwde kom
op de weg en daar voelt niet ieder
een zich lekker bij. Fietsen tussen
de auto's voelt niet veilig. Wie
voor de snelle e-bike gaat moet
investeren. Prijzen beginnen bij
zo'n 3600 euro en lopen op tot wel
10.000 euro. Er rijden er inmiddels
24.000 in Nederland.
DE E-SCOOTER
Lang werden ze gezien als duur,
traag en met een te beperkte actie
radius. Dat is voorbij. Ze zijn snel,
stil én worden niet gehinderd door
toekomstige milieuzones. Eén op
de vijf nieuwe snorfietsen is in
middels elektrisch. Tot en met au
gustus werden er bijna 9000
e-scooters verkocht, in totaal zijn
er nu 39.984. Bijna de helft daar
van werd zakelijk geregistreerd. En
niet alleen aan pizzabezorgers. De
deelscooter in grote steden is altijd
een elektrisch exemplaar. Door de
beperkingen in het openbaar ver
voer stijgt de populariteit van de
deelscooter snel. Ook de elektri
sche brommer (sneller dan 25
km/uur en met helmplicht) wint
aan populariteit, er rijden er nu
10.584 rond.
Hoeveel e-bikes er inmiddels zijn,
is onbekend, aangezien fietsen
niet worden geregistreerd. Bovag
houdt het op meer dan drie mil
joen. De brancheorganisatie liet
bureau GfK deze zomer onderzoek
doen. In mei wisten de fietsspeci-
aalzaken 58.000 nieuwe e-bikes te
slijten, een absoluut maandrecord
en liefst 38 procent meer dan in
mei 2019. Over de eerste vijf maan
den werden 149.000 e-bikes afge
zet, 12 procent meer dan een jaar
eerder. Dit zijn alleen de verkopen
via de vakhandel, alles wat ver
kocht wordt via internet en bij
voorbeeld bouwmarkten zit niet
in de cijfers. Het is zo druk dat op
sommige modellen levertijd zit.
De vernieuwingen bij de e-bikes
gaan onverminderd door. Tegen
woordig zijn ze zelfs verbonden
met je smartphone. De trend voor
2021: nog krachtigere motoren en
displays waarop de navigatie van
je telefoon te zien is.
Han Busker stopt na vier jaar als voorzitter
van de FNV. Hij werd vooral bekend door
het onlangs afgesloten pensioenakkoord.
Peet Vogels
O
vrijdag 18 september 2020
GO
De bodem
onderzoeker
deed goede
zaken in de Mid-
Kap.
Het staalconcern
profiteerde van
een adviesverho
ging door Bank
of America.
De beursuitbater
kreeg een ad
viesverlaging van
HSBC voor de
kiezen.
Het winkelvast
goedfonds was
hekkensluiter in
de AEX.
a>
E
o
2020:
Het jaar van
DE SPEED PEDELEC
DE E-BIKE