Bedachtzame FNV-voorzitter neemt afscheid Profiel 14 ECONOMIE 1^ VERVOER ELEKTRISCH^ Snel, stil en schoon. Of het nu auto's zijn of stepjes, alles wat op elektriciteit rijdt is dit jaar niet aan te slepen. Maar hoe is deze e-revolutie te verklaren? Han Busker FNV- voorzitter De uitverkiezing van Han Busker was vier jaar geleden een verrassing. Lang werd gedacht dat de jonge en enthousi aste vicevoorzitter Gijs van Dijk de nieuwe FNV-baas zou worden. Busker was een grij zende, bedachtzame vijftiger. Meer het sym bool van het gemiddelde FNV-lid. Als voorzit ter van de politievakbond binnen de FNV was hij altijd een man die de verbinding zocht. En juist die eigenschap was belangrijk. De FNV is nu eenmaal een kruiwagen vol kikkers en die bij elkaar houden vraagt om bedacht zaam opereren. Maar dat is slechts een deel van de taak. Daarnaast moe ten er ook resultaten be haald worden voor de achterban. Bij zijn be noeming als voorzitter zei hij dat hij pensioe nen en koopkracht als twee belangrijke punten zag. ac i Vooral voor mensen met zware beroepen, die hij de mogelijkheid wilde geven eerder te stoppen met werken, toonde Busker zich een taaie onderhandelaar. ,,We hebben veel ak koorden afgesloten", herinnert voormalig werkgeversvoorzitter Hans de Boer zich. ,,Denk aan het pen sioenakkoord, de coronasteunpakketten en het SER-advies over het Klimaatakkoord. Dat waren geen eitjes.'' Dat bonden en werkgevers toch over grote dossiers tot overeenstemming kwamen, heeft er volgens De Boer ook mee te maken dat het persoonlijk klikte. ,,We hebben het wel over de gezworen klassenvijand. We hebben de nodige robbertjes gevochten. Maar Busker is een op recht en betrouwbaar man. En dat telt.'' Minister van Sociale Zaken en Werkgelegen heid Wouter Koolmees vindt het jammer dat Busker vertrekt. ,,We zijn het de afgelopen jaren heel vaak oneens ge weest, maar uiteindelijk hebben we goede afspra ken kunnen maken, bij voorbeeld bij de pensioe nen. Wat ik van Busker waardeer is dat hij het algemeen belang voor opstelt, ook de afgelopen maanden bij de tot standkoming van het steunpakket. Ik vind hem een heel integere man.'' Niet op alle punten ging het goed voor Bus ker. Onder zijn voorzitterschap daalde de FNV tot onder de miljoen leden. Dat leidde tot pijn lijke bezuinigingen en verlies van arbeids plaatsen binnen de bond. ,,Maar tegenwoordig krijgen we wel 150 nieuwe leden per dag erbij'', nuanceert een FNV-woordvoerder de leegloop. De grote vraag is wie Busker gaat opvolgen. De gedoodverfde kandidaat is vicevoorzitter Tuur Elzinga. Binnen de FNV wordt er reke ning mee gehouden dat hij zich binnenkort kandideert. Ook de naam van Niek Stam, de militante vakbondsman in de Rotterdamse haven, wordt genoemd. Ik vind hem een heel integere man - Minister Wouter Koolmees Arcelor Mittal Euronext URW Ton Voermans Bunnik e e-bike is in middels de standaard fiets. Brancheorgani satie Bovag zegt dat er dit jaar meer fietsen mét hulpmotor verkocht zijn dan zonder. ,,De techniek is zoveel ver beterd en zoveel betrouwbaarder geworden'', zegt Paul de Waal van Bovag. ,,Neem de elektrische scoo ter. Scooterverkopers wilden er nooit aan omdat er zoveel proble men mee waren. Ze moesten van drie krakkemikkige exemplaren vol storingen twee nieuwe maken. Die tijd ligt achter ons. Elektrisch vervoer is nu ook betaalbaarder en de reikwijdte is verbeterd.'' De e-bike begon nog niet zo lang geleden als fiets met hulpmo tor voor bejaarden, maar nu is-ie bij iedereen populair. Ouderen, maar ook forenzen en scholieren, iedereen die geregeld langere stukken fietst wil er een. En het zijn niet alleen stadsfietsen. Wie deze zomer in de bergen was, zag het al: zelfs de mountainbike is veranderd in een 'e-mtb' die je on gekende krachten geeft. Er zitten zulke sterke motoren op dat je spierkracht wel 3,5 keer groter lijkt. Bosch, marktleider bij de aan drijving van de e-bike, denkt dat binnen tien jaar de helft van alle fietsen in Europa elektrisch is. Ook voorziet Bosch steeds meer elek trische cargobikes, bakfietsen en nieuwe fietstypes die vracht in de steden vervoeren. Er is zelfs een speciale, extra sterke motor voor ontwikkeld. Volgens hoogleraar transport beleid Bert van Wee hebben de accu-fietsen en de e-scooters de wind mee door Covid-19. Uit angst voor besmetting worden bus, tram of trein gemeden en pakt de forens de e-bike om van A naar B te komen. ,,Het imago van de e-bike is goed. Er zijn nu hippe, snelle modellen en zelfs zoge naamde speed pedelecs die tot 45 km/uur trapondersteuning ge ven. De prijs-kwaliteitverhouding is ook beter geworden. De verha len van een paar jaar geleden, dat accu's opeens kapot waren, hoor je nu veel minder. Ook in dat opzicht heeft de e-bike de wind mee. Mo gelijk speelt ook milieubewustzijn en gezondheid een rol. Mensen denken: Die 12 kilometer naar mijn werk, ik pak de e-bike wel. Het is beter voor het milieu en ik pak meteen wat beweging én het is goedkoper dan de auto.'' Dezelfde argumenten gelden in grote lijnen ook voor de elektri sche auto. Het klimaatbewustzijn daalt in - vliegschaamte is een be grip geworden. En dieselgate heeft het imago van de brandstofauto een deuk gegeven. De Waal: ,,Er was minder oor voor de autolobby in Brussel en er werd meer naar al ternatieven gekeken: elektrisch vervoer.'' Volgens Van Wee maakt het binnen afzienbare tijd financieel niet meer uit of je op benzine of elektriciteit rijdt. ,,De totale kosten voor een gemiddelde automobilist - aanschaf, onderhoud, kosten per kilometer - zijn volgens de jongste inzichten rond 2023 even hoog als bij een brandstofauto. Vooral de langere levensduur van de accu, die gemiddeld 250.000 kilometer meegaat, zorgt daarvoor. Toch be tekent dat niet dat iedereen over een paar jaar elektrisch gaat rijden. De aanschafprijs blijft hoog. Ie mand die weinig kilometers rijdt, kiest dan wellicht toch nog voor een goedkopere benzineauto met hogere brandstofkosten.'' ,,Er zit nog wel een adder onder het gras'', zegt Van Wee. ,,Autofa- brikanten verdienen nog niets aan de elektrische auto. Het kan zijn dat de daling van de productiekos ten niet wordt doorgegeven aan de consument in de showroom, om dat ze eindelijk eens fatsoenlijke winst willen maken.'' Wie verder wil pendelen gaat voor de speed pedelec, de elektrische fiets die tot 45 kilometer per uur ondersteuning biedt. Hij kan zo hard dat het voor de wet een brommer is. Een geel brommer kenteken, verzekering, rijbewijs en een aangepaste helm zijn ver plicht. Tot en met augustus wer den er 3381 exemplaren geregis treerd en dat was 37,5 procent meer dan in de eerste acht maan den van 2019. Voor de wet mag het dan wel een brommer zijn, wie er wel eens op gereden heeft, weet dat het een echte fiets is. Alleen door hard mee te trappen is de topsnelheid te halen. Nadeel: de speed pedelec moet binnen de bebouwde kom op de weg en daar voelt niet ieder een zich lekker bij. Fietsen tussen de auto's voelt niet veilig. Wie voor de snelle e-bike gaat moet investeren. Prijzen beginnen bij zo'n 3600 euro en lopen op tot wel 10.000 euro. Er rijden er inmiddels 24.000 in Nederland. DE E-SCOOTER Lang werden ze gezien als duur, traag en met een te beperkte actie radius. Dat is voorbij. Ze zijn snel, stil én worden niet gehinderd door toekomstige milieuzones. Eén op de vijf nieuwe snorfietsen is in middels elektrisch. Tot en met au gustus werden er bijna 9000 e-scooters verkocht, in totaal zijn er nu 39.984. Bijna de helft daar van werd zakelijk geregistreerd. En niet alleen aan pizzabezorgers. De deelscooter in grote steden is altijd een elektrisch exemplaar. Door de beperkingen in het openbaar ver voer stijgt de populariteit van de deelscooter snel. Ook de elektri sche brommer (sneller dan 25 km/uur en met helmplicht) wint aan populariteit, er rijden er nu 10.584 rond. Hoeveel e-bikes er inmiddels zijn, is onbekend, aangezien fietsen niet worden geregistreerd. Bovag houdt het op meer dan drie mil joen. De brancheorganisatie liet bureau GfK deze zomer onderzoek doen. In mei wisten de fietsspeci- aalzaken 58.000 nieuwe e-bikes te slijten, een absoluut maandrecord en liefst 38 procent meer dan in mei 2019. Over de eerste vijf maan den werden 149.000 e-bikes afge zet, 12 procent meer dan een jaar eerder. Dit zijn alleen de verkopen via de vakhandel, alles wat ver kocht wordt via internet en bij voorbeeld bouwmarkten zit niet in de cijfers. Het is zo druk dat op sommige modellen levertijd zit. De vernieuwingen bij de e-bikes gaan onverminderd door. Tegen woordig zijn ze zelfs verbonden met je smartphone. De trend voor 2021: nog krachtigere motoren en displays waarop de navigatie van je telefoon te zien is. Han Busker stopt na vier jaar als voorzitter van de FNV. Hij werd vooral bekend door het onlangs afgesloten pensioenakkoord. Peet Vogels O vrijdag 18 september 2020 GO De bodem onderzoeker deed goede zaken in de Mid- Kap. Het staalconcern profiteerde van een adviesverho ging door Bank of America. De beursuitbater kreeg een ad viesverlaging van HSBC voor de kiezen. Het winkelvast goedfonds was hekkensluiter in de AEX. a> E o 2020: Het jaar van DE SPEED PEDELEC DE E-BIKE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14