Van der Lijke zet met peloton voet aan de grond in Luxemburg
16 ZEELAND
hmt
p/il
Sportpromotion Zeeland
had aanvankelijk in
2020 de Halve van Re
nesse en de Trail by
the Sea willen hou
den. Die wedstrij
den zijn nu op voor
spraak van de ge
meente Schouwen-
Duiveland gecombi
neerd: de 'halve marathon'
heeft nu een lengte van 23,5 kilo
meter en er zitten tal van trailele-
menten in. Muller: ,,Het is een
compromis. Voor de liefhebbers
van trails zitten er uitdagingen in,
maar die zijn ook weer niet zó
groot dat we anderen afschrik
ken."
Zondag komen er vanaf 09.00
uur 150 wandelaars in actie.
Kleine groepjes vertrekken om de
drie minuten. Vanaf 11.00 uur
staan er 350 hardlopers achter de
startstreep. Ook die zijn opge
deeld in groepen. De dertig met
de beste persoonlijke records ver
trekken als eerste. ,,Zo komt er
toch een echte strijd en zie je aan
het einde meteen wie de winnaar
is", stelt Muller. ,,De hardlopers
V 4-
die later starten, zijn over het alge
meen minder snel."
Eerste grote wedstrijd
Met 350 atleten is de bijzondere
Halve van Renesse de eerste grote
hardloopwedstrijd in Zeeland na
de coronacrisis. Muller, inmiddels
de 80 gepasseerd en nog steeds
zeer bevlogen, zou graag zien dat
er meer organisatoren met crea
tieve oplossingen komen. ,,Sport
bedrijven in de buitenlucht is
juist een manier om weerstand te
kweken", stelt hij. ,,En het is goed
om andere mensen te ont
moeten. Natuurlijk
snappen wij dat je
aanpassingen moet
doen, maar op alles is
iets te vinden."
Vandaar dat de
start gespreid is, de
start- en finishlijn net
buiten het centrum van
Renesse ligt, er geen na-in
schrijving is en er geen uitge
breide huldiging is na afloop. On
der elk startnummer staat boven
dien 'respect the distance'. Muller:
,,We hebben veel gedaan wat bin
nen onze mogelijkheden ligt.
Voor de rest zijn de lopers zelf ver
antwoordelijk voor een goede
gang van zaken."
Envelopjes
Voor de nummers één tot en met
vijftien bij de mannen liggen en
velopjes met premies klaar. Ook
de eerste tien vrouwen krijgen
een geldprijs. Daarmee probeert
Muller toch nog iets bij het oude
te houden. Voor iedereen is er bo
vendien een medaille.
00U
Spon
t
j ?f Sport bedrijven in de
buitenlucht is juist een manier
om weerstand te kweken
- Cor Muller (organisator)
Nick van der Lijke uit Middelburg
heeft al regelmatig deelgenomen
aan de Skoda Tour de Luxembourg
en zag dit jaar evenals andere jaar
gangen gevaarlijke taferelen in de
wedstrijd. ,,Het is niet de eerste
keer dat er in de Ronde van Luxem
burg gevaarlijke situaties ontstaan",
vertelt de renner van Riwal Securi-
tas Cycling Team uit eigen erva
ring. ,,De organisatie lijkt het niet
onder controle te krijgen. Gisteren
stonden er vrachtwagens op de weg
geparkeerd en we kwamen zelfs au
to's tegen. Dat kan natuurlijk niet."
In de openingsfase van de tweede
etappe kreeg Van der Lijke weinig
van de gevaren mee. Collega's za
gen echter een bus op de weg ge
parkeerd staan in een afdaling. Tot
overmaat van ramp reed na twintig
kilometer bijna een auto frontaal
het peloton in.
Peloton staakt
De renners besloten unaniem te
staken. ,,Een goed besluit. Ik kreeg
weliswaar in de tweede rit weinig
mee van de gevaarlijke situaties,
maar ik ben in diverse jaren al heel
wat tegengekomen in deze koers.
Hopelijk gaat het nu doordringen
bij de organisatie dat het zo echt
niet verder kan."
Dat allemaal kort na het zware
ongeval van Fabio Jakobsen in de
professionele wielersport tijdens de
Ronde van Polen. ,,We moeten er
alles aan doen om de gevaren te be-
perken. Dat FDJ en Astana hier in
Luxemburg het heft in handen ne
men voor een staking is een goed
signaal. Het is andermaal een be
wijs dat de parcoursen beter onder
de loep moeten worden genomen."
Opmerkelijk was dat het besluit
meteen door het volledige peloton
in acht werd genomen. ,,Vervolgens
Hopelijk gaat het nu
doordringen bij de
organisatie dat het zo
echt niet verder kan
hebben we voor mijn gevoel uren
stilgestaan. Dat is wel het laatste
wat je wenst als je volledig in de
koers zit. Uiteindelijk werd er be
sloten om enkel de lokale rondes te
doen. Dat was prima te doen, want
het parcours was daar min of meer
afgesloten. Het stelde qua lastig
heid niet zo veel voor met maar één
klim in het circuit, maar het be
langrijkste is dat we heelhuids de
finish hebben bereikt."
Van der Lijke hoopt dat de situa
tie in Luxemburg snel verbeterd,
want er staan nog drie etappes ge
programmeerd. ,,Er zal ingegrepen
moeten worden. Als de situatie zo
blijft, dan zit de kans er dik in dat
het peloton opnieuw tot staking
overgaat. Laten we hopen dat het
niet zo ver komt. Ik kijk alleszins uit
naar etappe vier en vijf. Die zijn wat
lastiger en zouden mij goed moeten
liggen."
In het verkorte seizoen probeert
de 28-jarige coureur immers alle
kansen te grijpen die hij aangereikt
krijgt. ,,Er is in de ploeg nog veel
onzekerheid over volgend jaar. Ik
mag qua resultaten dit seizoen niet
klagen en ik heb Nederland mogen
vertegenwoordigen op het EK. Dat
was een mooie ervaring, maar alles
wat nog komt, is mooi meegeno
men", beseft Van der Lijke als geen
ander.
donderdag 17 september 2020
GO
De Halve van Renesse, die zon
dag gelopen wordt, mag best
gezien worden als voorbeeld
voor andere hardloopevene
menten. Dat vindt organisator
Cor Muller. ,,We laten zien dat
je ook weer wedstrijden met
veel deelnemers kunt opzet
ten", legt hij uit. ,,Ik zeg altijd:
'kan niet' bestaat niet. Voor
alles is een oplossing."
Roeland van Vliet
Renesse
664
Archiefbeeld van
de Halve van Re
nesse, met de kop
groep van 2017. foto
DIRK-JAN GJELTEMA
Complete chaos. Dat gevoel
overheerste bij de tweede
etappe van de Skoda Tour de
Luxembourg. De eerste rit
kende dinsdag al een grillig ver
loop met auto's en vrachtwa
gens geparkeerd op de rijbaan.
In de tweede etappe was in de
openingsfase de situatie niet
veel beter. De renners besloten
unaniem te staken. ,,Een terecht
besluit", meent de Zeeuwse
deelnemer Nick van der Lijke.
Job de Feijter
Hesperange
- Nick van der Lijke
Nick van der Lijke was giste
ren vooral blij dat iedereen
heelhuids de finish haalde. De
tweede etappe in Luxemburg
stond in het teken van een una
nieme staking. foto bsr agency