Van der Lijke zet met peloton voet aan de grond in Luxemburg 16 ZEELAND hmt p/il Sportpromotion Zeeland had aanvankelijk in 2020 de Halve van Re nesse en de Trail by the Sea willen hou den. Die wedstrij den zijn nu op voor spraak van de ge meente Schouwen- Duiveland gecombi neerd: de 'halve marathon' heeft nu een lengte van 23,5 kilo meter en er zitten tal van trailele- menten in. Muller: ,,Het is een compromis. Voor de liefhebbers van trails zitten er uitdagingen in, maar die zijn ook weer niet zó groot dat we anderen afschrik ken." Zondag komen er vanaf 09.00 uur 150 wandelaars in actie. Kleine groepjes vertrekken om de drie minuten. Vanaf 11.00 uur staan er 350 hardlopers achter de startstreep. Ook die zijn opge deeld in groepen. De dertig met de beste persoonlijke records ver trekken als eerste. ,,Zo komt er toch een echte strijd en zie je aan het einde meteen wie de winnaar is", stelt Muller. ,,De hardlopers V 4- die later starten, zijn over het alge meen minder snel." Eerste grote wedstrijd Met 350 atleten is de bijzondere Halve van Renesse de eerste grote hardloopwedstrijd in Zeeland na de coronacrisis. Muller, inmiddels de 80 gepasseerd en nog steeds zeer bevlogen, zou graag zien dat er meer organisatoren met crea tieve oplossingen komen. ,,Sport bedrijven in de buitenlucht is juist een manier om weerstand te kweken", stelt hij. ,,En het is goed om andere mensen te ont moeten. Natuurlijk snappen wij dat je aanpassingen moet doen, maar op alles is iets te vinden." Vandaar dat de start gespreid is, de start- en finishlijn net buiten het centrum van Renesse ligt, er geen na-in schrijving is en er geen uitge breide huldiging is na afloop. On der elk startnummer staat boven dien 'respect the distance'. Muller: ,,We hebben veel gedaan wat bin nen onze mogelijkheden ligt. Voor de rest zijn de lopers zelf ver antwoordelijk voor een goede gang van zaken." Envelopjes Voor de nummers één tot en met vijftien bij de mannen liggen en velopjes met premies klaar. Ook de eerste tien vrouwen krijgen een geldprijs. Daarmee probeert Muller toch nog iets bij het oude te houden. Voor iedereen is er bo vendien een medaille. 00U Spon t j ?f Sport bedrijven in de buitenlucht is juist een manier om weerstand te kweken - Cor Muller (organisator) Nick van der Lijke uit Middelburg heeft al regelmatig deelgenomen aan de Skoda Tour de Luxembourg en zag dit jaar evenals andere jaar gangen gevaarlijke taferelen in de wedstrijd. ,,Het is niet de eerste keer dat er in de Ronde van Luxem burg gevaarlijke situaties ontstaan", vertelt de renner van Riwal Securi- tas Cycling Team uit eigen erva ring. ,,De organisatie lijkt het niet onder controle te krijgen. Gisteren stonden er vrachtwagens op de weg geparkeerd en we kwamen zelfs au to's tegen. Dat kan natuurlijk niet." In de openingsfase van de tweede etappe kreeg Van der Lijke weinig van de gevaren mee. Collega's za gen echter een bus op de weg ge parkeerd staan in een afdaling. Tot overmaat van ramp reed na twintig kilometer bijna een auto frontaal het peloton in. Peloton staakt De renners besloten unaniem te staken. ,,Een goed besluit. Ik kreeg weliswaar in de tweede rit weinig mee van de gevaarlijke situaties, maar ik ben in diverse jaren al heel wat tegengekomen in deze koers. Hopelijk gaat het nu doordringen bij de organisatie dat het zo echt niet verder kan." Dat allemaal kort na het zware ongeval van Fabio Jakobsen in de professionele wielersport tijdens de Ronde van Polen. ,,We moeten er alles aan doen om de gevaren te be- perken. Dat FDJ en Astana hier in Luxemburg het heft in handen ne men voor een staking is een goed signaal. Het is andermaal een be wijs dat de parcoursen beter onder de loep moeten worden genomen." Opmerkelijk was dat het besluit meteen door het volledige peloton in acht werd genomen. ,,Vervolgens Hopelijk gaat het nu doordringen bij de organisatie dat het zo echt niet verder kan hebben we voor mijn gevoel uren stilgestaan. Dat is wel het laatste wat je wenst als je volledig in de koers zit. Uiteindelijk werd er be sloten om enkel de lokale rondes te doen. Dat was prima te doen, want het parcours was daar min of meer afgesloten. Het stelde qua lastig heid niet zo veel voor met maar één klim in het circuit, maar het be langrijkste is dat we heelhuids de finish hebben bereikt." Van der Lijke hoopt dat de situa tie in Luxemburg snel verbeterd, want er staan nog drie etappes ge programmeerd. ,,Er zal ingegrepen moeten worden. Als de situatie zo blijft, dan zit de kans er dik in dat het peloton opnieuw tot staking overgaat. Laten we hopen dat het niet zo ver komt. Ik kijk alleszins uit naar etappe vier en vijf. Die zijn wat lastiger en zouden mij goed moeten liggen." In het verkorte seizoen probeert de 28-jarige coureur immers alle kansen te grijpen die hij aangereikt krijgt. ,,Er is in de ploeg nog veel onzekerheid over volgend jaar. Ik mag qua resultaten dit seizoen niet klagen en ik heb Nederland mogen vertegenwoordigen op het EK. Dat was een mooie ervaring, maar alles wat nog komt, is mooi meegeno men", beseft Van der Lijke als geen ander. donderdag 17 september 2020 GO De Halve van Renesse, die zon dag gelopen wordt, mag best gezien worden als voorbeeld voor andere hardloopevene menten. Dat vindt organisator Cor Muller. ,,We laten zien dat je ook weer wedstrijden met veel deelnemers kunt opzet ten", legt hij uit. ,,Ik zeg altijd: 'kan niet' bestaat niet. Voor alles is een oplossing." Roeland van Vliet Renesse 664 Archiefbeeld van de Halve van Re nesse, met de kop groep van 2017. foto DIRK-JAN GJELTEMA Complete chaos. Dat gevoel overheerste bij de tweede etappe van de Skoda Tour de Luxembourg. De eerste rit kende dinsdag al een grillig ver loop met auto's en vrachtwa gens geparkeerd op de rijbaan. In de tweede etappe was in de openingsfase de situatie niet veel beter. De renners besloten unaniem te staken. ,,Een terecht besluit", meent de Zeeuwse deelnemer Nick van der Lijke. Job de Feijter Hesperange - Nick van der Lijke Nick van der Lijke was giste ren vooral blij dat iedereen heelhuids de finish haalde. De tweede etappe in Luxemburg stond in het teken van een una nieme staking. foto bsr agency

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 44