Tango versus Beethoven
Behoefte aan
troostliedjes in
het Nederlands
ZEELAND 11
Ik wil dat de dansers
zich laten meeslepen
door de musici
Terug naar de
basis, zo voelt het
PROGRAMMA
2-10 Terneuzen, Scheldethea-
ter: openingsconcert Sinfonia
Rotterdam XXL, 19.30 en 21.00
uur
3-10 IJzendijke, Mauritshof: Iris
Hond, 19.30 en 21.00 uur
04-10 Axel, De Halle: Jan-Wil
lem Rozenboom, 14.00 en
15.30 uur
9-10 Sas van Gent, Industrieel
Museum: Ataneres Ensemble,
19.30 en 21.00 uur
10-10 Sas van Gent, Industrieel
Museum: Nordwestdeutsches
philharmonie, 19.30 en 21.00
uur
11-10 Groede ,Grote Kerk:
Gardellino olv Marcel Pon-
seele, 14.00 en 15.30 uur
15-10 Kloosterzande, Hof te
Zandekerkje: Duo Bilitis, 19.30
en 21.00 uur
16-10 Terneuzen, Schelde-
theater: Frascati Symphonic
en ballet Petrella Lion, 19.30
en 21.00 uur
meeslepen door de aanwezige mu
sici. Ze geven op deze manier extra
emotie, kleur en volume aan de
ruimte. Het is heerlijk om deze erva
ring te delen met Frascati. Wij wer
ken beiden met studenten en jonge
artiesten vol ambitie, die gedreven
door hun passie ambitieus bouwen
aan hun toekomst. Ik heb bewust ge
kozen voor een kleine bezetting van
dansers, zodat de muziek van Frascati
en de dans ineenvloeien. Daar waar
het programma het toelaat, wordt
dans ingepast.''
In de nieuwe choreografie onder
zoekt Petrella met haar dansers hoe
een dans verantwoord in coronatijd
ingepast kan worden. Een hele uitda
ging. „Vanwege corona is de setting
een uit elkaar geplaatst geheel, ieder
een op anderhalve meter afstand. Pu
bliek en musici maar dus ook de dan
sers houden zich aan het protocol.
Technisch gezien valt dans onder
contactsport. Echter uit veiligheid
houd ik zoveel mogelijk afstand on-
derling voor de dansers. Een hele op
gave want mijn dansstijl is normaal
gezien behoorlijk omarmend en ver
halend waardoor dansers meestal
dichtbij elkaar bewegen. Mijn ge
bruikelijke bewegingstaal moest ik
aanpassen, maar door de livemuziek
en de warme sfeer voelen de dansers
zich gevoed in hun emotie.''
Carte blanche
Petrella kreeg van Kris Stroobants
van Frascati carte blanche. Zij speelt
in op de locatie. In de Grote Kerk in
Veere worden de pilaren structureel
ingepast, in het Scheldetheater in
Terneuzen wordt gebruikgemaakt
van verlichting. Spannend en verras
send wordt het, óók voor het publiek.
Stephanie Struijk treedt op in Groede
Zij gebruikt haar arties
tennaam al een tijdje
niet meer, toch is Ste
phanie Struijk voor velen
nog altijd Stevie Ann. De
singer-songwriter maakte
enkele jaren geleden een ra
dicale switch. Ze zong altijd
in het Engels en liet ooit uit
haar mond vallen 'nooit in
het Nederlands te zullen
zingen'. Tijdens een roadtrip
door Amerika in 2016 veran
derde ze van gedachten. Ze
schreef haar eerste Neder
landstalige album en treed
sindsdien op onder haar ei
gen naam. ,,Ik heb de Neder
landse taal volledig
omarmt", vertelt Struijk.
,,Terug naar de basis, zo voelt
het. Zingen in mijn eigen
taal, onder mijn eigen naam.
Het klopt helemaal."
Zilveren Harp
Op 18-jarige leeftijd kende
Struijk een veelbelovende
start als artiest. Haar debuut
album (Away from Here
werd beloond met een Zilve
ren Harp. Ze werd genomi
neerd voor diverse awards en
stond in 2007 op Pinkpop.
Succes is nooit de drijfveer
geweest voor de Limburgse
zangeres, ook nu niet. Ze is
vooral blij weer op een po
dium te kunnen staan. ,,Vo-
rig weekend trad ik op in
Hoogeveen. Voor het eerst
sinds de coronastop zaten
mijn ouders in het publiek.
Ik heb het hele optreden ge
zongen met een brok in mijn
keel." Afgelaste optredens of
niet, Struijk zat de afgelopen
maanden niet stil. Ze werkte
hard aan haar tweede Neder
landstalige album. ,,Hij is
bijna klaar", zegt ze enthou
siast. ,,Zonder de coronaperi
ode was het een race tegen
de klok geworden om mijn
nieuwe plaat af te krijgen.
Nu had ik genoeg tijd om
juist nog meer liedjes te
schrijven. De rust die ik in
coronatijd voelde heb ik in
jaren niet gevoeld. Het was
een les dat ik mezelf moet
toestaan vaker rust te ne
men
Het nieuwe album wordt
volgens Struijk een persoon
lijk overzicht van haar afge
lopen twee jaar. ,,Als star
tende artiest verzon ik de
meeste verhalen, bijvoor
beeld over liefdesverdriet.
Ondertussen schrijf ik over
alles wat in me omgaat. Bij
voorbeeld het liedje Dichter
bij over het feit dat mijn ou
ders zijn vertrokken uit het
huis waar ik ben opgegroeid.
Ook komen er de nodige
troostliedjes op het nieuwe
album, bijvoorbeeld het
nummer Later wel, met als
thema: Als het nu niet goed
komt, dan later wel. Ik heb
zelf behoefte aan liedjes die
me een goed gevoel geven."
In de Grote Kerk in Groede
speelt Struijk, samen met gi
tarist Bernard Gekpen en
contrabassist Reyer Zwart,
veel nieuw materiaal. Eer
der dit jaar vond de try-out
van mijn show plaats in een
kerkje in Friesland, wat een
mooie ervaring. Optreden in
een kerk zorgt voor een ge
weldige akoestiek, de locatie
is als het ware een extra in
strument."
■Wijk
*V V
M' UK
donderdag 17 september 2020
GO
vrijdag 18 september tot en
met vrijdag 16 oktober
18-9 Hulst, basiliek: Carel
Kraayenhof Matangi Quar
tet, 19.30 en 21.00 uur
20-9 Veere, Grote Kerk: Fras
cati Symphonic en ballet Pe
trella Lion, 13.00 en 16.15 uur
26-9 Hulst, basiliek: Collegium
Vocale Gent olv Philippe Her-
reweghe, 14.00 en 15.30 uur
Het ballet van Petrella Lion danst op muziek van het Frascati Symphonic in de voorstelling On the Nature of
Daylight Dances. foto petrella lion
Petrella Lion
In de Basiliek in Hulst brengen het
Matangi Quartet en bandoneonist
Carel Kraayenhof morgen het con
cert Beethoven vs Piazzolla. Twee
toonaangevende componisten in hun
eigen genre. Wat Beethoven was
voor de klassieke muziek is Astor Pi-
azzolla voor de tango. Kraayenhof en
Matangi Quartet verbinden deze
twee iconen.
Al 21 jaar speelt het Matangi Quartet
op de Nederlandse podia een breed
strijkkwartetrepertoire. ,,We werken
graag samen met anderen, deze keer
een programma met Carel Kraayen
hof. We koppelen composities van
Beethoven aan werken van Piazzolla.
We spelen alle Piazzolla's als strijk
kwartet samen met Carel in arrange
menten van Marijn van Prooijen. Ook
Beethovens Mondschein pianosonate
hebben we laten bewerken voor
strijkkwartet en bandoneon. De wer
ken lopen mooi in elkaar over'', legt
Daniel Torrico Menacho, tweede vio
list van Matangi uit (de andere leden
zijn: Maria Paula Majoor, Arno van
der Vuurst en Karsten Kleijer).
Matangi koestert een diepe liefde
voor Beethoven. ,,Om Beethoven kun
je niet heen. Hij heeft met zijn muzi
kale ideeën en vernieuwingen de mu-
ziek op haar grondvesten laten tril
len. Het heeft lang geduurd voor we
ons aan de late strijkkwartetten
waagden. Toch hebben we de stap
gezet en alle strijkkwartetten inge
studeerd en uitgevoerd. Dat heeft
ons zoveel gebracht dat we veel
vrijer zijn gaan spelen.''
Het spelen van tweemaal hetzelfde
concert ervaart het kwartet als een
intensieve aangelegenheid die veel
mogelijkheden biedt. ,,Het is een
goede training voor musici om je
twee keer te moeten opladen op een
dag. En Beethoven is en blijft voor
ons heel speciaal.''
De Grote Kerk in Groede is
op zaterdag 17 oktober het
decor voor een concert
van Stephanie Struijk (34).
Een optreden waarbij de
zangeres een persoonlijk
verhaal vertelt, over de
zoektocht naar een thuis.
Hans Puik
Stephanie Strujik
Zaterdag 17 oktober, Grote
Kerk Groede, 20.30 uur:
Stephanie Struijk.
Stephanie Struijk, alias Stevie Ann, speelt bij Groede
Live. FOTO IAMKAT