Geen hond die
er iets van ziet
'Een gevecht om elke seconde'
0s£0
29
tomatisch anders naar een buiten
lander gekeken. Als het tussen mij
en Michael Boogerd had gegaan,
was het ook een makkelijke keuze
geweest voor de Nederlandse wie
lerfan."
Kopman
Hoe werkt dat in het peloton zelf:
als Nederlander rijden voor een
buitenlandse kopman. Dumoulin
en Robert Gesink laten in woorden
weten én in de praktijk zien alles
voor hun kopman over te hebben.
Dylan van Baarle is bij Ineos niet
anders gewend dan voor een 'bui
tenlander' te rijden. ,,Het is gewoon
Etappe 17
je job, hè'', zegt hij. De persoonlijk
heid van een buitenlandse kopman
bepaalt ook het gevoel in Neder
land, ziet sportmarketeer Beerthui-
zen. Roglic heeft zich duidelijk
voorgenomen om afgemeten ant
woorden te geven. ,,Het is geen ver
wijt en zijn goed recht. Maar hij
komt daardoor niet over'', zegt
Beerthuizen. ,,Geen gepeperde uit
spraken, geen uitspattingen. Dat
helpt niet voor de beleving in Ne
derland. Mensen willen een gezicht
zien. Als Peter Sagan voor Jumbo-
Visma zou rijden, was dat al heel
anders geweest. Een soort rockster,
waarmee mensen zich wel willen
KONINGINNENRIT
identificeren.'' Toch blijft het inte
ressant. Waarom is een buitenlan
der als Dusan Tadic wél populair bij
de achterban van Ajax, en roept Ro
glic niet zo veel emoties op? ,,Een
voetbalclub, Ajax in dit voorbeeld,
heeft een enorme historie. Wiel
rennen zit anders in elkaar. Met
ploegen die soms maar een paar jaar
bestaan'', zegt Beerthuizen: ,,We le
ven mee als Bauke Mollema het
goed doet, als Dumoulin de Giro
wint of als Steven Kruijswijk in de
roze trui in een sneeuwmuur rijdt.
Dat gaat over beleving en trots. Het
Max Verstappen-effect. Dat gaat
met Roglic niet gebeuren.''
H
Podium
Geel
.-w:-
COLUMN THIJS ZONNEVELD
Welkom bij de Giro Rosa.
Het is 2020, maar in Italië is het blijkbaar nog
halverwege de jaren 50. De organisatie van de be
langrijkste etappekoers voor vrouwen is op z'n
zachtst gezegd nogal houtje-touwtje. Dat de Giro
Rosa al jaren wordt geprogrammeerd tijdens de
Tour de France is al niet handig, maar als je vervol
gens geen live tv-registratie regelt, ben je helemaal
verzekerd dat niemand er naar kan kijken. Als je de
koers wilt volgen ben je aangewezen op een krake
rige samenvatting van een paar minuten die er
gens in de avond wordt
rondgestuurd.
In de tweede rit vochten
Annemiek van Vleuten en
Anna van der Breggen een
duel uit op Toscaanse gei
tenpaadjes en grindwegge-
tjes, maar afgezien van een
paar flarden zullen we
nooit weten wat er precies
gebeurde. Marianne Vos won twee ritten in de
sprint, waarvan eentje tegen een debiel steile heu
vel op. Spektakel genoeg, maar geen hond die er
iets van ziet.
Het steekt zó schril af tegen de aandacht voor de
Tour dat je er een beetje verdrietig van wordt.
Tuurlijk, de Tour is veel groter, er kijken veel meer
mensen naar, er wordt veel meer geld in gestopt en
wij van de media doen er net zo hard aan mee.
Maar dan nog. Er zijn niet veel sporten waar het fi
nanciële en economische gat tussen de mannen en
de vrouwen zo groot is als in het wielrennen.
Vooruitgang gaat nooit in een rechte lijn, maar
met horten en stoten. Eén stap terug, twee stappen
vooruit. Je moet geduld hebben. Maar als je de Giro
Rosa deze week ziet, dan zakt de moed je in de
schoenen.
Echt, het komt wel goed. Ooit. Dat gat wordt
heus een keer gedicht.
Het gaat alleen zo verrekte langzaam.
De organi
satie van de
Giro Rosa is
nogal houtje
touwtje
woensdag 16 september 2020
GO
van Roglic in geel
@thijszonneveld
woensdag 16 sept
FRANKRIJK
La Rochette
46km
Moutiers
Goncelin^ v Méribel
Madeleine (Loze)
Grenoble
20km
Grenoble 242m
Méribel (Loze) 2304m
Madeleine-
236m
VILLARD-DE-LANS Op weg
naar Villard-de-Lans moest hij
gisteren vol in de achtervolging
op zijn landgenoot Tadej Poga-
car om daarna gezamenlijk
over de streep te komen.
Maar Primoz Roglic weet dat dit
de inleidende beschietingen
waren voor het gevecht dat van
daag wacht op Col de la Loze.
,,Ik verwacht heel de tijd aanval
len op de laatste beklimming.
Het is de koninginnenrit, we
gaan naar het hoogste punt. De
laatste vijf kilometer zijn crazy
hard. Het wordt een gevecht om
elke seconde.''
De streep van de tweede Alpen
rit is getrokken op 2304 meter,
na een beklimming van meer dan
21 kilometer met stijgingsper
centages tot boven de 20 pro
cent. Roglic prijst zich gelukkig
met de 40 seconden voorsprong
op Pogacar, maar die wist in de
afgelopen bergetappes dichter
bij te komen. Vandaag en mor
gen wachten nog twee zware
dagen in de bergen en op zater
dag een klimtijdrit.
1. Kamna
(Dui/BOH)
2. Carapaz
(Ecu/INS)
3. Reichenbach
(Zwi/GFC)
1. Roglic
(Slv/TJV)
2. Pogacar
(Slv/TJV)
3. Uran
(Col/EF1)
0km
170km
Op onze web
site vindt u
meer nieuws
en ook video's
over de Tour.
Scan deze
QR-code en u
komt direct bij
onze produc
ties.
Lang geleden, in een melkwegstelsel hier
ver, ver vandaan, reed een peloton vrouwen
door Italië. Camera's waren er niet of nauwe
lijks, live tv-registratie bestond nog niet. Ze reden
over wegen zonder asfalt, door dorpjes waar nie
mand wist dat er een wedstrijd langskwam. Soms
werd het parkoers nog tijdens de etappe veran
derd. Het prijzengeld was zo karig dat je er nog
geen broodje gebakken lucht van kon kopen, de
hotels waren niet veel meer dan veredelde jeugd
herbergen.
En dat terwijl de beste ren-
sters van de planeet er
vrijwel allemaal rondrijden.
Er zit heus vooruitgang in. De laatste jaren zijn er
méér en betere vrouwenploegen, er zijn steeds
meer koersen op tv, er wordt meer geld geïnves
teerd en zelfs de dinosaurussen van de ASO zijn
om: in 2022 schijnt er zelfs een Tour voor vrouwen
te komen. Hartstikke mooi: het werd onderhand
een keer tijd.