Geen hond die er iets van ziet 'Een gevecht om elke seconde' 0s£0 29 tomatisch anders naar een buiten lander gekeken. Als het tussen mij en Michael Boogerd had gegaan, was het ook een makkelijke keuze geweest voor de Nederlandse wie lerfan." Kopman Hoe werkt dat in het peloton zelf: als Nederlander rijden voor een buitenlandse kopman. Dumoulin en Robert Gesink laten in woorden weten én in de praktijk zien alles voor hun kopman over te hebben. Dylan van Baarle is bij Ineos niet anders gewend dan voor een 'bui tenlander' te rijden. ,,Het is gewoon Etappe 17 je job, hè'', zegt hij. De persoonlijk heid van een buitenlandse kopman bepaalt ook het gevoel in Neder land, ziet sportmarketeer Beerthui- zen. Roglic heeft zich duidelijk voorgenomen om afgemeten ant woorden te geven. ,,Het is geen ver wijt en zijn goed recht. Maar hij komt daardoor niet over'', zegt Beerthuizen. ,,Geen gepeperde uit spraken, geen uitspattingen. Dat helpt niet voor de beleving in Ne derland. Mensen willen een gezicht zien. Als Peter Sagan voor Jumbo- Visma zou rijden, was dat al heel anders geweest. Een soort rockster, waarmee mensen zich wel willen KONINGINNENRIT identificeren.'' Toch blijft het inte ressant. Waarom is een buitenlan der als Dusan Tadic wél populair bij de achterban van Ajax, en roept Ro glic niet zo veel emoties op? ,,Een voetbalclub, Ajax in dit voorbeeld, heeft een enorme historie. Wiel rennen zit anders in elkaar. Met ploegen die soms maar een paar jaar bestaan'', zegt Beerthuizen: ,,We le ven mee als Bauke Mollema het goed doet, als Dumoulin de Giro wint of als Steven Kruijswijk in de roze trui in een sneeuwmuur rijdt. Dat gaat over beleving en trots. Het Max Verstappen-effect. Dat gaat met Roglic niet gebeuren.'' H Podium Geel .-w:- COLUMN THIJS ZONNEVELD Welkom bij de Giro Rosa. Het is 2020, maar in Italië is het blijkbaar nog halverwege de jaren 50. De organisatie van de be langrijkste etappekoers voor vrouwen is op z'n zachtst gezegd nogal houtje-touwtje. Dat de Giro Rosa al jaren wordt geprogrammeerd tijdens de Tour de France is al niet handig, maar als je vervol gens geen live tv-registratie regelt, ben je helemaal verzekerd dat niemand er naar kan kijken. Als je de koers wilt volgen ben je aangewezen op een krake rige samenvatting van een paar minuten die er gens in de avond wordt rondgestuurd. In de tweede rit vochten Annemiek van Vleuten en Anna van der Breggen een duel uit op Toscaanse gei tenpaadjes en grindwegge- tjes, maar afgezien van een paar flarden zullen we nooit weten wat er precies gebeurde. Marianne Vos won twee ritten in de sprint, waarvan eentje tegen een debiel steile heu vel op. Spektakel genoeg, maar geen hond die er iets van ziet. Het steekt zó schril af tegen de aandacht voor de Tour dat je er een beetje verdrietig van wordt. Tuurlijk, de Tour is veel groter, er kijken veel meer mensen naar, er wordt veel meer geld in gestopt en wij van de media doen er net zo hard aan mee. Maar dan nog. Er zijn niet veel sporten waar het fi nanciële en economische gat tussen de mannen en de vrouwen zo groot is als in het wielrennen. Vooruitgang gaat nooit in een rechte lijn, maar met horten en stoten. Eén stap terug, twee stappen vooruit. Je moet geduld hebben. Maar als je de Giro Rosa deze week ziet, dan zakt de moed je in de schoenen. Echt, het komt wel goed. Ooit. Dat gat wordt heus een keer gedicht. Het gaat alleen zo verrekte langzaam. De organi satie van de Giro Rosa is nogal houtje touwtje woensdag 16 september 2020 GO van Roglic in geel @thijszonneveld woensdag 16 sept FRANKRIJK La Rochette 46km Moutiers Goncelin^ v Méribel Madeleine (Loze) Grenoble 20km Grenoble 242m Méribel (Loze) 2304m Madeleine- 236m VILLARD-DE-LANS Op weg naar Villard-de-Lans moest hij gisteren vol in de achtervolging op zijn landgenoot Tadej Poga- car om daarna gezamenlijk over de streep te komen. Maar Primoz Roglic weet dat dit de inleidende beschietingen waren voor het gevecht dat van daag wacht op Col de la Loze. ,,Ik verwacht heel de tijd aanval len op de laatste beklimming. Het is de koninginnenrit, we gaan naar het hoogste punt. De laatste vijf kilometer zijn crazy hard. Het wordt een gevecht om elke seconde.'' De streep van de tweede Alpen rit is getrokken op 2304 meter, na een beklimming van meer dan 21 kilometer met stijgingsper centages tot boven de 20 pro cent. Roglic prijst zich gelukkig met de 40 seconden voorsprong op Pogacar, maar die wist in de afgelopen bergetappes dichter bij te komen. Vandaag en mor gen wachten nog twee zware dagen in de bergen en op zater dag een klimtijdrit. 1. Kamna (Dui/BOH) 2. Carapaz (Ecu/INS) 3. Reichenbach (Zwi/GFC) 1. Roglic (Slv/TJV) 2. Pogacar (Slv/TJV) 3. Uran (Col/EF1) 0km 170km Op onze web site vindt u meer nieuws en ook video's over de Tour. Scan deze QR-code en u komt direct bij onze produc ties. Lang geleden, in een melkwegstelsel hier ver, ver vandaan, reed een peloton vrouwen door Italië. Camera's waren er niet of nauwe lijks, live tv-registratie bestond nog niet. Ze reden over wegen zonder asfalt, door dorpjes waar nie mand wist dat er een wedstrijd langskwam. Soms werd het parkoers nog tijdens de etappe veran derd. Het prijzengeld was zo karig dat je er nog geen broodje gebakken lucht van kon kopen, de hotels waren niet veel meer dan veredelde jeugd herbergen. En dat terwijl de beste ren- sters van de planeet er vrijwel allemaal rondrijden. Er zit heus vooruitgang in. De laatste jaren zijn er méér en betere vrouwenploegen, er zijn steeds meer koersen op tv, er wordt meer geld geïnves teerd en zelfs de dinosaurussen van de ASO zijn om: in 2022 schijnt er zelfs een Tour voor vrouwen te komen. Hartstikke mooi: het werd onderhand een keer tijd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29