intermediair ECONOMIE 25 Tijd dat modeketens het beeld domineren lijkt voorbij Weg met de monomane modestraat, terug naar de levendigheid. De corona crisis zal de winkelstraat flink veranderen. Tenminste: als winkeliers, vastgoedbazen en gemeentes willen meewerken. woensdag 16 september 2020 Herman Stil Amsterdam Hoezo crisis in de winkelstraat? H&M eruit, snoepgoed erin. Ver spreid over drie verdiepingen ziet het Britse Kingdom of Sweets ruimte voor nog meer suiker in hartje Amsterdam. Het bedrijf, dat een deel van zijn zoetwaren aanprijst als 'Toxic Waste', durft het aan zeker tien jaar 1600 vierkante meter winkelvloer - een kloek formaat supermarkt - te huren aan de Nieuwendijk, een straat die toch al geen tekort heeft aan versnaperingen. De snoepcoup is een voorbode van wat in de Nederlandse winkel straten staat te gebeuren. Aange jaagd door de coronacrisis veran dert het aanzien van winkelgebie den de komende jaren drastisch. De hegemonie van de modeketens lijkt voorbij. Wie naar de winkelwereld als ge heel kijkt, ziet dat de winkelverko pen dit jaar 8 procent dalen en vol gend jaar niet volledig zullen her stellen, zoals ABN Amro voorspelt. Wordt er ingezoomd, dan valt op dat de malaise veel groter is. In de modebranche daalt de omzet vol gens de ABN-analisten dit jaar ge middeld 15 procent. Slechts de helft daarvan zal in 2021 terugkeren. Juist kleding, schoenen en acces soires vormen nu de ruggengraat van de winkelstraat. De winkeliers hadden het voor corona al niet makkelijk, uitgemergeld door de vorige crisis en het wegvallen van pijlers als V&D en de winkels uit de Blokkerstal. 'In de winkelstraten smeult een veenbrand', waar schuwde winkelbranchevereniging Inretail eind vorig jaar. Inmiddels is het een uitslaande brand. Het aantal winkelstraatbe zoekers ligt 40 procent lager dan in augustus 2019. Gemiddeld. In Am sterdam is dat 56 procent, in Rotter dam 46 procent. Met de coronalockdown van dit voorjaar is het voor veel overlevers uit de vorige crisis nu einde verhaal. Inretail voorspelt dat 28 procent van de winkeliers de deuren sluit en dat bijna een op de vijf winkels leeg komt te staan. Dat treft vooral de belangrijkste winkelstraten van de grote steden. „Formules die al in de gevarenzone zaten, hebben het nu moeilijk'', zegt Etienne van Unen van vastgoedadviseur Colliers. ,,Net als winkels die lang hebben stilge staan. Daardoor wordt het kaf van het koren gescheiden.'' Mixen Dat biedt volgens hem ook voorde len. ,,Doordat winkels wegvallen, komen er goede plekken vrij die vroeger niet beschikbaar waren of waar de huur te hoog lag. Vanwege de coronacrisis zullen de huren worden bijgesteld. Dan kunnen we beter functies mixen in de straten. Daarmee wordt de aantrekkings kracht groter.'' Maar daar moet de overheid dan wel aan meehelpen. ,,Tot nu toe zei- Een vestiging van H&M heeft plaatsgemaakt voor een snoep winkel in hartje Amsterdam. Gemiddeld ligt het aantal be zoekers aan de winkelstraat in Nederland 40 procent lager dan vorig jaar zomer. In Amsterdam ligt het 56 procent lager. den gemeentes: dit is een winkel straat, kom maar met je zaken'', zegt Huib Lubbers van winkel straatonderzoeker Bureau RMC. ,,Dat heeft tot een ongebreidelde groei geleid in het aanbod. We zit ten op minimaal 25 procent te veel vierkante meters. Iedereen is het erover eens dat het aanbod moet verminderen, maar er wordt te wei nig over gedacht wat er dan wel moet komen.'' Regisseursstoel Volgens Lubbers moet de overheid meer op de regisseursstoel gaan zit ten. ,,Als ze dat niet doet, verarmt de binnenstad, wordt die een ga tenkaas qua winkels, trekken on dernemers weg, vinden bewoners die niet meer fijn.'' Vasthouden aan stokpaardjes helpt daar niet bij. ,,Veel winkel straten zijn te lang'', zegt Lubbers. ,,Maar overheden blijven vaak vast- houden aan de winkelfunctie en veel vastgoedpartijen passen ervoor om de functie van een pand te ver anderen naar wonen of kantoor, omdat dat minder huur oplevert. Niet iedereen is somber. „Schoe nen- en modezaken hebben het erg lastig gehad'', erkent Hans van Tel lingen van winkeladviseur Strabo, ,,maar in juli kromp hun omzet nog maar 1,4 procent. ik verwacht dat ze de rest van het jaar voorzichtig plussen. Slimme winkeliers en vastgoedeigenaars zien juist nu goede mogelijkheden.'' Hij wijst op de Amsterdamse Nieuwendijk. Daar mag snoeppara- dijs Kingdom of Sweets zijn open gegaan, ook De Koopman is er neergestreken, de outletformule van modeketen The Sting. ,,Dat is juist een formule die in het gat duikt van Hudson's Bay. Een crea tieve ondernemer verzint altij d een list om te overleven.'' Maak jezelF echt onmisbaar op de werkvloer. Intermediair helpt: vergelijk en kies een e-learning training waarmee je vooruit komt. Welke skill wil jij ontwikkelen? Ga naar intermediair.nl/onlineleren GO De winkelstraat verandert verarming of verrijking? FOTO JAKOB VAN VLIET

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25