lastig traject
Rijdt heerlijk,
kan zuiniger
8,4
17
garandeerd nog 40.000 kilometer
mee moeten gaan. Sindsdien zijn
we bezig om verhaal te halen bij de
dealer en de importeur. Want wie
is er verantwoordelijk voor die ge
knapte riem, en wie gaat de reparatie
betalen?''
In dit geval, zegt Paul de Waal van
Bovag, speelt mee dat Buijs zelfstan
dig ondernemer is. ,,De wetgever
gaat ervan uit dat ondernemers over
het algemeen meer streetwise zijn dan
particuliere kopers. Daarom maakt
de wet onderscheid tussen die twee.
Ik denk dat in dit geval de onderne
mer hooguit kan proberen zijn gelijk
bij de rechter te halen.''
Geschillencommissie
Particulieren die bot vangen kunnen
hun zaak voorleggen aan de Geschil
lencommissie Voertuigen. De Waal:
,,Daarin zitten onafhankelijke des
kundigen die een zaak beoordelen en
een bindende uitspraak doen. Dat
geeft veelal een passende oplossing,
waarbij de waarheid vaak in het mid
den ligt.''
Afhankelijk van het factuurbedrag
betaal je tussen de €77,50 en €127,50
om je klacht door de Geschillencom
missie in behandeling te laten ne
men. Wanneer je in het gelijk wordt
gesteld, wordt dat bedrag kwijtge
scholden. Opmerkelijk genoeg kun je
'De cursist was
net bezig met het
rijexamen toen de
distributieriem
van onze Ford
Kuga knapte'
alleen een klacht indienen als je een
auto bij een Bovag-bedrijf hebt ge
kocht, omdat andere garagebedrijven
en autodealers niet bij de commissie
zijn aangesloten. In 2019 behandelde
de Geschillencommissie Voertuigen
465 zaken. Volgens Paul de Waal
trekken consumenten in ongeveer de
helft van de gevallen aan het langste
eind.
Op de website van de Geschillen
commissie (degeschillencommis-
sie.nl) kun je eerdere uitspraken te
ruglezen, waardoor je een goed beeld
krijgt van de manier waarop autobe
zitters hun gelijk kunnen halen.
Voordat je een klacht indient, is dat
een handige manier om je kans van
slagen in te schatten.
Stotteren
Zo deed de eigenaar van een nieuw
gekocht Renault Megane in 2018 zijn
beklag over een stotterende motor.
Experts stelden vast dat de auto der
mate slecht functioneerde dat de ver
koper de koop moest ontbinden en
20.000 euro moest terugbetalen aan
de eigenaar.
Maar een jaar eerder stelde de com
missie ook vast dat een consument
moet kunnen bewijzen dat een auto
een bepaald mankement al had vóór
de aanschaf. In dit geval kon de eige
naar dat niet, dus kreeg hij ook geen
geld terug.
Tot slot: al meerdere malen is ge
bleken dat consumenten sterker
staan als zij hun krachten bundelen.
Als een specifiek probleem vaker
voorkomt bij een bepaald type auto,
kun je een grotere vuist maken tegen
een automerk of -bedrijf wanneer je
als groep een klacht indient.
Kijk maar naar de periode tussen
2010 en 2014, toen er veel ophef ont
stond over oprekkende distributie
kettingen van de TSI-motoren van
Volkswagen. Bij een paar kettingen
zal menig importeur niet zo snel in
actie komen om klanten te compen
seren, maar in dit geval kwam het
euvel voor bij meer dan 50.000 TSI's
in onder meer de Polo, Golf en
Touran. Toen consumenten geza
menlijk aan de bel trokken, kondigde
importeur Pon een terugroepactie
aan waarbij alle gedupeerden werden
gecompenseerd.
Lexus RX 450h, vanaf €77.595
De RX was in 2005 de
allereerste hybride van
Lexus. Tegenwoordig
is hij het meest ver
kochte model van dit
merk. De nieuwe gene
ratie is er aanzienlijk
op vooruitgegaan.
Dat de RX de betrouw
baarste auto is in zijn
klasse, blijkt regelmatig
uit onderzoek van het
gezaghebbende J.D.
Power in de VS.
De nieuwe generatie
van deze luxueuze SUV
ziet er pittiger uit, maar
is ook technisch flink
verbeterd. Zo is het info
tainment erop vooruit
gegaan met een nieuw,
12,3 inch groot aanraak-
scherm. De bediening is
ook mogelijk via een
touchpad in de midden
console, maar dat is on
handiger dan het
touchscreen.
Op de achterbank heb
je veel beenruimte én
een vlakke vloer: bij de
concurrentie zit daar
vaak een tunnel in de
weg. De bagageruimte is
acceptabel, maar met 453
liter minder dan bij som
mige concurrenten.
Standaard is een 3,5 li
ter grote V6-benzinemo-
tor (263 pk/193 kW), ge
combineerd met een (68
pk/50 kW) elektromotor
op de achteras en een
(167 pk/123 kW) elektro
motor op de vooras. Dat
maakt deze in totaal 313
pk/230 kW sterke Lexus
tot een serieuze vier-
wielaandrijver. Hij is re
delijk zuinig (testver-
bruik 1 op 11,9) en lekker
snel. Een kleinere benzi
nemotor en/of oplaad
baar batterijenpakket
zouden hem nóg zuini
ger maken, maar blijk
baar wil Lexus geen com
promissen.
Te rumoerig bij ac
celeratie. Bagage
ruimte kan beter.
Nog altijd jaagt de CVT-
automaat de benzinemo
tor op toeren als je extra
prestaties vraagt. Het ge
luid klinkt minder sto
rend dan voorheen, maar
past niet bij een auto van
deze prijs.
Wie zich inhoudt,
wordt juist getrakteerd
op aangename rust in het
interieur. Aanpassingen
aan het onderstel maak
ten deze Lexus nog stiller
én comfortabeler. En on
danks de zeer comforta
bele vering ligt de RX
toch verrassend stabiel
op de weg.
Voeg daarbij de voor
treffelijk zittende stoelen
en de lichte en directe
besturing en het zal dui
delijk zijn: deze Lexus is
een heerlijk rijdende
auto. —Niek Schenk
vrijdag 11 september 2020
GO
Een schade is meestal wel gemakkelijk vast te stellen. Maar in hoeverre die onder de garantie valt, is veel
lastiger te bepalen. foto shutterstock
Toepassing van walnoot en bamboe geeft het
interieur een bijzonder cachet. foto's bart hoogveld
Zeer comforta
bel. Prettig rijge
drag. Krachtige aan-
drijflijn. Vierwielaandrij-
ving.
h Het kan zuiniger.
De RX 450h is niet
zo zuinig als de hui
dige generatie stek-
ker-hybrides. Dat krijg
je ervan als je de bat
terijen niet zelf kunt
opladen. Maar de soe
pele aandrijflijn, de zit
ruimte en het comfort
zijn indrukwekkend.
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities