lastig traject Rijdt heerlijk, kan zuiniger 8,4 17 garandeerd nog 40.000 kilometer mee moeten gaan. Sindsdien zijn we bezig om verhaal te halen bij de dealer en de importeur. Want wie is er verantwoordelijk voor die ge knapte riem, en wie gaat de reparatie betalen?'' In dit geval, zegt Paul de Waal van Bovag, speelt mee dat Buijs zelfstan dig ondernemer is. ,,De wetgever gaat ervan uit dat ondernemers over het algemeen meer streetwise zijn dan particuliere kopers. Daarom maakt de wet onderscheid tussen die twee. Ik denk dat in dit geval de onderne mer hooguit kan proberen zijn gelijk bij de rechter te halen.'' Geschillencommissie Particulieren die bot vangen kunnen hun zaak voorleggen aan de Geschil lencommissie Voertuigen. De Waal: ,,Daarin zitten onafhankelijke des kundigen die een zaak beoordelen en een bindende uitspraak doen. Dat geeft veelal een passende oplossing, waarbij de waarheid vaak in het mid den ligt.'' Afhankelijk van het factuurbedrag betaal je tussen de €77,50 en €127,50 om je klacht door de Geschillencom missie in behandeling te laten ne men. Wanneer je in het gelijk wordt gesteld, wordt dat bedrag kwijtge scholden. Opmerkelijk genoeg kun je 'De cursist was net bezig met het rijexamen toen de distributieriem van onze Ford Kuga knapte' alleen een klacht indienen als je een auto bij een Bovag-bedrijf hebt ge kocht, omdat andere garagebedrijven en autodealers niet bij de commissie zijn aangesloten. In 2019 behandelde de Geschillencommissie Voertuigen 465 zaken. Volgens Paul de Waal trekken consumenten in ongeveer de helft van de gevallen aan het langste eind. Op de website van de Geschillen commissie (degeschillencommis- sie.nl) kun je eerdere uitspraken te ruglezen, waardoor je een goed beeld krijgt van de manier waarop autobe zitters hun gelijk kunnen halen. Voordat je een klacht indient, is dat een handige manier om je kans van slagen in te schatten. Stotteren Zo deed de eigenaar van een nieuw gekocht Renault Megane in 2018 zijn beklag over een stotterende motor. Experts stelden vast dat de auto der mate slecht functioneerde dat de ver koper de koop moest ontbinden en 20.000 euro moest terugbetalen aan de eigenaar. Maar een jaar eerder stelde de com missie ook vast dat een consument moet kunnen bewijzen dat een auto een bepaald mankement al had vóór de aanschaf. In dit geval kon de eige naar dat niet, dus kreeg hij ook geen geld terug. Tot slot: al meerdere malen is ge bleken dat consumenten sterker staan als zij hun krachten bundelen. Als een specifiek probleem vaker voorkomt bij een bepaald type auto, kun je een grotere vuist maken tegen een automerk of -bedrijf wanneer je als groep een klacht indient. Kijk maar naar de periode tussen 2010 en 2014, toen er veel ophef ont stond over oprekkende distributie kettingen van de TSI-motoren van Volkswagen. Bij een paar kettingen zal menig importeur niet zo snel in actie komen om klanten te compen seren, maar in dit geval kwam het euvel voor bij meer dan 50.000 TSI's in onder meer de Polo, Golf en Touran. Toen consumenten geza menlijk aan de bel trokken, kondigde importeur Pon een terugroepactie aan waarbij alle gedupeerden werden gecompenseerd. Lexus RX 450h, vanaf €77.595 De RX was in 2005 de allereerste hybride van Lexus. Tegenwoordig is hij het meest ver kochte model van dit merk. De nieuwe gene ratie is er aanzienlijk op vooruitgegaan. Dat de RX de betrouw baarste auto is in zijn klasse, blijkt regelmatig uit onderzoek van het gezaghebbende J.D. Power in de VS. De nieuwe generatie van deze luxueuze SUV ziet er pittiger uit, maar is ook technisch flink verbeterd. Zo is het info tainment erop vooruit gegaan met een nieuw, 12,3 inch groot aanraak- scherm. De bediening is ook mogelijk via een touchpad in de midden console, maar dat is on handiger dan het touchscreen. Op de achterbank heb je veel beenruimte én een vlakke vloer: bij de concurrentie zit daar vaak een tunnel in de weg. De bagageruimte is acceptabel, maar met 453 liter minder dan bij som mige concurrenten. Standaard is een 3,5 li ter grote V6-benzinemo- tor (263 pk/193 kW), ge combineerd met een (68 pk/50 kW) elektromotor op de achteras en een (167 pk/123 kW) elektro motor op de vooras. Dat maakt deze in totaal 313 pk/230 kW sterke Lexus tot een serieuze vier- wielaandrijver. Hij is re delijk zuinig (testver- bruik 1 op 11,9) en lekker snel. Een kleinere benzi nemotor en/of oplaad baar batterijenpakket zouden hem nóg zuini ger maken, maar blijk baar wil Lexus geen com promissen. Te rumoerig bij ac celeratie. Bagage ruimte kan beter. Nog altijd jaagt de CVT- automaat de benzinemo tor op toeren als je extra prestaties vraagt. Het ge luid klinkt minder sto rend dan voorheen, maar past niet bij een auto van deze prijs. Wie zich inhoudt, wordt juist getrakteerd op aangename rust in het interieur. Aanpassingen aan het onderstel maak ten deze Lexus nog stiller én comfortabeler. En on danks de zeer comforta bele vering ligt de RX toch verrassend stabiel op de weg. Voeg daarbij de voor treffelijk zittende stoelen en de lichte en directe besturing en het zal dui delijk zijn: deze Lexus is een heerlijk rijdende auto. —Niek Schenk vrijdag 11 september 2020 GO Een schade is meestal wel gemakkelijk vast te stellen. Maar in hoeverre die onder de garantie valt, is veel lastiger te bepalen. foto shutterstock Toepassing van walnoot en bamboe geeft het interieur een bijzonder cachet. foto's bart hoogveld Zeer comforta bel. Prettig rijge drag. Krachtige aan- drijflijn. Vierwielaandrij- ving. h Het kan zuiniger. De RX 450h is niet zo zuinig als de hui dige generatie stek- ker-hybrides. Dat krijg je ervan als je de bat terijen niet zelf kunt opladen. Maar de soe pele aandrijflijn, de zit ruimte en het comfort zijn indrukwekkend. Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17