AUTO
m
Aanspraak maken op garantie is een
16
Als je auto stukgaat, blijkt het
vaak nog niet zo eenvoudig om
een beroep te doen op fabrieks
garantie of de wettelijke garantie
die consumenten moet
beschermen.
VRAAG ANTWOORD
Is inhalen bij
rechts afslaan
niet gevaarlijk?
Wordt auto door
brandend lampje
afgekeurd bij apk?
Wat gebeurt
er straks met
Opels OnStar?
ul je net zien: een paar we
ken nadat de garantieperi
ode van je auto is verlopen,
gaat hij stuk. Waar sta je
dan als consument? Moet je
in dat geval zelf opdraaien voor de re
paratie of kun je de kosten alsnog
verhalen op het autobedrijf of de
dealer? Zijn zij verplicht om je tege
moet te komen in de kosten (het zo
genoemde coulance verlenen)? En
hoe zaligmakend is die (fabrieks-)ga-
rantie nou eigenlijk?
,,Dat zijn makkelijke vragen met
een complex antwoord'', zegt Paul de
Waal van de Bovag, de brancheorga
nisatie van auto- en garagebedrijven.
,,Wij bemiddelen vaak bij geschillen
tussen auto-eigenaren en -bedrijven.
We krijgen zes- a zevenduizend tele
foontjes per jaar van automobilisten
die willen weten waar ze aan toe zijn.
Want recht hebben is één ding, recht
krijgen is een tweede.''
(Fabrieks-)garantie
Bij een probleem aan je auto meld je
je in eerste instantie bij het bedrijf
waar je die auto hebt gekocht, legt
Joyce Donat van de Consumenten
bond uit. ,,Dat is wettelijk gezien de
partij die verplicht is om jou een
goed werkend product te verkopen.
Als er nog fabrieksgarantie geldt, zul
len zij het probleem moeten oplos
sen volgens de voorwaarden die bij
die specifieke garantie horen.''
In dat geval heb je recht op gratis
reparatie, een nieuw product of te
ruggave van je geld. Hoewel autofa
brikanten steeds langere garantieter
mijnen geven op nieuwe auto's, mag
een automerk of garagebedrijf vaak
zelf bepalen wat de voorwaarden zijn
om op die garantie een beroep te
kunnen doen. Daarom is het verstan
dig je in die garantievoorwaarden te
verdiepen voordat je een auto koopt.
Maar ook na de garantietermijn
zijn er wetten die consumenten be-
STAPPENPLAN
STAP 1
STAP 2
STAP 3
STAP 4
STAP 5
schermen. ,,Dan hebben we het over
de 'wettelijke' garantie'', zegt Paul de
Waal. „Binnen de Europese Unie gel
den regels voor een bepaalde levens
duur die je van een apparaat mag ver
wachten. Mag de motor van een auto
na twee jaar in de soep lopen? Nee,
stelt de wet, maar vreemd genoeg
zijn er ook weer geen exacte details
vastgelegd van wat wel redelijk is. Er
bestaat bijvoorbeeld geen uitput
tende lijst waarin staat hoe lang de
koppeling van een Opel Astra mee
moet gaan. Er blijft daardoor nog al
tijd ruimte voor interpretatie.''
Grijs gebied
In de praktijk levert dat 'grijze ge
bied' regelmatig onduidelijke situa
ties op. Rijschoolhouder Sjaak Buijs
(63) uit het Zuid-Hollandse Kwints-
heul kan daarover meepraten, sinds
één van zijn lesauto's strandde op de
A13 bij Delft.
,,De cursist was net bezig met het
rijexamen toen de distributieriem
van onze Ford Kuga knapte. Heel las
tig allemaal: de leerling is gedupeerd
omdat hij opnieuw examen moest
doen, wij zijn gedupeerd omdat de
auto een tijd lang niet kon rijden.
Maar het gedoe eromheen is min
stens zo vervelend. Uit onderzoek
bleek dat de distributieriem voortij
dig de geest had gegeven, die had ge-
vrijdag 11 september 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Vaak zie ik bestuurders de
linkerrijstrook oprijden om
een auto voor hen, die
rechts af wil slaan, te passe
ren. Feitelijk zijn ze dan aan
het spookrijden. Mag dat? Ik
vind het een gevaarlijke ma
noeuvre.
—Christiane van der Vis
U hebt het blijkbaar over een
weg met één rijstrook per rij
richting. Of dat gevaarlijk is,
hangt natuurlijk volledig af
van de verkeerssituatie op
dat moment. Is er geen nade
rend verkeer, dan kan dit vei
lig gebeuren. Al helemaal als
het zicht op eventueel overig
verkeer goed is. Is dat alles
niet gegarandeerd, dan kan
het een levensgevaarlijke ma
noeuvre zijn. Maar evengoed
is het niet altijd veilig om ach
ter een afslaande auto stil te
gaan staan en mogelijk een
opstopping te creëren.
In mijn Hyundai i20 uit 2012
ging laatst het lampje bran
den van het airbagsysteem.
Met de vervanging van een
onderdeel is het euvel vol
gens de garage opgelost,
maar het lampje blijft wel
branden. Geen probleem,
zei de monteur. Maar heb ik
straks een probleem bij de
apk?
—Peter Simons
Een waarschuwingslampje
dat met de veiligheid te
maken heeft (zoals airbags)
leidt bij de apk uitsluitend tot
afkeur bij auto's vanaf bouw
jaar 2018. Uw acht jaar oude
auto zal daarom hooguit een
aantekening op het apk-rap-
port krijgen, met een zoge
naamd reparatie-advies.
Wij hebben een Opel met
onlineservice OnStar. Dat
gaat op 31 december uit de
lucht. Wat gaat er dan ge
beuren met de onlinedien-
sten? En kunnen wij enige
compensatie verwachten?
—Patricia Verwittigen
PSA, bekend van Peugeot en
Citroën, nam Opel drie jaar
geleden over. OnStar is van
de vorige eigenaar, General
Motors, en maakte geen deel
uit van de overname.
Volgens Opel lukt het niet om
Onstar te vervangen door het
nieuwe Opel Connect. Opel
zegt dat er tijdig is gecommu
niceerd dat dit ging gebeu
ren, maar dat is niet helemaal
waar. Wie enkele jaren gele
den een Opel met OnStar
kocht, kon dit niet voorzien.
Omdat Opel nooit heeft ge
garandeerd dat de OnStar-
diensten voor onbepaalde tijd
beschikbaar zouden zijn, is
het juridisch lastig om com
pensatie te eisen. Maar het is
triest dat de consument de
dupe wordt van een bedrijfs
overname. Vooral omdat On
Star ook hulp biedt in geval
van nood en automatisch
hulpdiensten kan alarmeren.
'Is die
auto nu
al stuk?'
ROLAND TAMELING
Meld je bij de
verkopende partij
met je klacht en ga
in gesprek.
Kom je er samen
niet uit? Vraag de
Bovag dan om te
bemiddelen.
Wil dat alsnog
niet helpen? Richt
je dan tot de Ge
schillencommissie
Voertuigen.
Heb je de auto
niet bij een Bovag-
bedrijf gekocht?
Dan kunnen eer
dere uitspraken
van de commissie
toch handig zijn
om je argumenten
kracht bij te zetten.
Win, als het echt
niet anders kan, ju
ridisch advies in.
Dat kan bijvoor
beeld via een
rechtsbijstandver
zekering. De advi
seur kan je uitleg
gen of het zin
heeft om het
geschil voor te
leggen aan een
rechter.