AUTO m Aanspraak maken op garantie is een 16 Als je auto stukgaat, blijkt het vaak nog niet zo eenvoudig om een beroep te doen op fabrieks garantie of de wettelijke garantie die consumenten moet beschermen. VRAAG ANTWOORD Is inhalen bij rechts afslaan niet gevaarlijk? Wordt auto door brandend lampje afgekeurd bij apk? Wat gebeurt er straks met Opels OnStar? ul je net zien: een paar we ken nadat de garantieperi ode van je auto is verlopen, gaat hij stuk. Waar sta je dan als consument? Moet je in dat geval zelf opdraaien voor de re paratie of kun je de kosten alsnog verhalen op het autobedrijf of de dealer? Zijn zij verplicht om je tege moet te komen in de kosten (het zo genoemde coulance verlenen)? En hoe zaligmakend is die (fabrieks-)ga- rantie nou eigenlijk? ,,Dat zijn makkelijke vragen met een complex antwoord'', zegt Paul de Waal van de Bovag, de brancheorga nisatie van auto- en garagebedrijven. ,,Wij bemiddelen vaak bij geschillen tussen auto-eigenaren en -bedrijven. We krijgen zes- a zevenduizend tele foontjes per jaar van automobilisten die willen weten waar ze aan toe zijn. Want recht hebben is één ding, recht krijgen is een tweede.'' (Fabrieks-)garantie Bij een probleem aan je auto meld je je in eerste instantie bij het bedrijf waar je die auto hebt gekocht, legt Joyce Donat van de Consumenten bond uit. ,,Dat is wettelijk gezien de partij die verplicht is om jou een goed werkend product te verkopen. Als er nog fabrieksgarantie geldt, zul len zij het probleem moeten oplos sen volgens de voorwaarden die bij die specifieke garantie horen.'' In dat geval heb je recht op gratis reparatie, een nieuw product of te ruggave van je geld. Hoewel autofa brikanten steeds langere garantieter mijnen geven op nieuwe auto's, mag een automerk of garagebedrijf vaak zelf bepalen wat de voorwaarden zijn om op die garantie een beroep te kunnen doen. Daarom is het verstan dig je in die garantievoorwaarden te verdiepen voordat je een auto koopt. Maar ook na de garantietermijn zijn er wetten die consumenten be- STAPPENPLAN STAP 1 STAP 2 STAP 3 STAP 4 STAP 5 schermen. ,,Dan hebben we het over de 'wettelijke' garantie'', zegt Paul de Waal. „Binnen de Europese Unie gel den regels voor een bepaalde levens duur die je van een apparaat mag ver wachten. Mag de motor van een auto na twee jaar in de soep lopen? Nee, stelt de wet, maar vreemd genoeg zijn er ook weer geen exacte details vastgelegd van wat wel redelijk is. Er bestaat bijvoorbeeld geen uitput tende lijst waarin staat hoe lang de koppeling van een Opel Astra mee moet gaan. Er blijft daardoor nog al tijd ruimte voor interpretatie.'' Grijs gebied In de praktijk levert dat 'grijze ge bied' regelmatig onduidelijke situa ties op. Rijschoolhouder Sjaak Buijs (63) uit het Zuid-Hollandse Kwints- heul kan daarover meepraten, sinds één van zijn lesauto's strandde op de A13 bij Delft. ,,De cursist was net bezig met het rijexamen toen de distributieriem van onze Ford Kuga knapte. Heel las tig allemaal: de leerling is gedupeerd omdat hij opnieuw examen moest doen, wij zijn gedupeerd omdat de auto een tijd lang niet kon rijden. Maar het gedoe eromheen is min stens zo vervelend. Uit onderzoek bleek dat de distributieriem voortij dig de geest had gegeven, die had ge- vrijdag 11 september 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Vaak zie ik bestuurders de linkerrijstrook oprijden om een auto voor hen, die rechts af wil slaan, te passe ren. Feitelijk zijn ze dan aan het spookrijden. Mag dat? Ik vind het een gevaarlijke ma noeuvre. —Christiane van der Vis U hebt het blijkbaar over een weg met één rijstrook per rij richting. Of dat gevaarlijk is, hangt natuurlijk volledig af van de verkeerssituatie op dat moment. Is er geen nade rend verkeer, dan kan dit vei lig gebeuren. Al helemaal als het zicht op eventueel overig verkeer goed is. Is dat alles niet gegarandeerd, dan kan het een levensgevaarlijke ma noeuvre zijn. Maar evengoed is het niet altijd veilig om ach ter een afslaande auto stil te gaan staan en mogelijk een opstopping te creëren. In mijn Hyundai i20 uit 2012 ging laatst het lampje bran den van het airbagsysteem. Met de vervanging van een onderdeel is het euvel vol gens de garage opgelost, maar het lampje blijft wel branden. Geen probleem, zei de monteur. Maar heb ik straks een probleem bij de apk? —Peter Simons Een waarschuwingslampje dat met de veiligheid te maken heeft (zoals airbags) leidt bij de apk uitsluitend tot afkeur bij auto's vanaf bouw jaar 2018. Uw acht jaar oude auto zal daarom hooguit een aantekening op het apk-rap- port krijgen, met een zoge naamd reparatie-advies. Wij hebben een Opel met onlineservice OnStar. Dat gaat op 31 december uit de lucht. Wat gaat er dan ge beuren met de onlinedien- sten? En kunnen wij enige compensatie verwachten? —Patricia Verwittigen PSA, bekend van Peugeot en Citroën, nam Opel drie jaar geleden over. OnStar is van de vorige eigenaar, General Motors, en maakte geen deel uit van de overname. Volgens Opel lukt het niet om Onstar te vervangen door het nieuwe Opel Connect. Opel zegt dat er tijdig is gecommu niceerd dat dit ging gebeu ren, maar dat is niet helemaal waar. Wie enkele jaren gele den een Opel met OnStar kocht, kon dit niet voorzien. Omdat Opel nooit heeft ge garandeerd dat de OnStar- diensten voor onbepaalde tijd beschikbaar zouden zijn, is het juridisch lastig om com pensatie te eisen. Maar het is triest dat de consument de dupe wordt van een bedrijfs overname. Vooral omdat On Star ook hulp biedt in geval van nood en automatisch hulpdiensten kan alarmeren. 'Is die auto nu al stuk?' ROLAND TAMELING Meld je bij de verkopende partij met je klacht en ga in gesprek. Kom je er samen niet uit? Vraag de Bovag dan om te bemiddelen. Wil dat alsnog niet helpen? Richt je dan tot de Ge schillencommissie Voertuigen. Heb je de auto niet bij een Bovag- bedrijf gekocht? Dan kunnen eer dere uitspraken van de commissie toch handig zijn om je argumenten kracht bij te zetten. Win, als het echt niet anders kan, ju ridisch advies in. Dat kan bijvoor beeld via een rechtsbijstandver zekering. De advi seur kan je uitleg gen of het zin heeft om het geschil voor te leggen aan een rechter.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16