8 ZEELAND TERUG NAAR RIJKSMUSEUM De twee kapitale zeventiende-eeuwse schilderijen die jarenlang in de Etten-Leurse Lambertuskerk hingen, zijn vertrokken. Terug naar het Rijksmuseum dat ze in bruikleen had gegeven. „Gelukkig maar, ze begonnen te schimmelen." Twee doeken van kloosters uit de regio hangen er nu voor in de plaats. De schrik sloeg Ad Gelens om het hart, toen hij midden in de coronacrisis nog eens goed naar de twee kunstschatten keek. In de apostelzaak, een van de zijbeuken van de Etten-Leurse Lambertuskerk, ontdekte hij schimmel op de beide Maria Magdalena's. Het ene schilderij, uit het atelier van de wereldberoemde Peter Paul Rubens, is nóg meer waard dan het andere: een kopie naar een schilderij van Guido Reni. En beide in bruik leen, dus gratis te leen gekregen van het Amsterdamse Rijksmuseum. Het zijn weliswaar niet-gesigneerde wer ken uit de ateliers van de beroemde schilders, maar ze werden in de vo rige eeuw al verzekerd voor 60- en 70.000 gulden. Documentatie ,,Voor de zekerheid dook ik in de do cumentatie en vond dat het toenma lig bestuur in augustus 1993 een over eenkomst voor onbepaalde tijd had gesloten waarin we ook beloofden goed voor deze schilderijen te zor gen'', lacht Gelens (71) achteraf. ,,Van dat bestuur leeft niemand meer. Ge lukkig vond ik snel de herkomst. Als je weet hoeveel restauratie kostdat hadden we nooit kunnen opbren gen." Als bewaker van de inventaris van de Heilige Mariaparochie waartoe zo wel de Lambertuskerk als de Petrus- kerk behoort, nam Gelens contact op met Leon Geutjes van het Rijksmu seum in Amsterdam. Geutjes regis treert nauwkeurig het bruikleenver- keer van de kunstschatten. Nee, ze hadden geen haast met de door vocht bedreigde olieverfdoeken in Etten- Leur, maar Geutjes begreep de finan ciële angst van Gelens. ,,Hij was heel schappelijk." ,,Deze werken kwamen uit hun de pot, toen nog in Lelystad. Ze zaten er dus niet om te springen. Maar er stonden deze zomer half juli toch vlot tien mensen op onze stoep. Die hebben hier zelf hun schilderijen van de muur gehaald, ter plekke deels schoongemaakt, in kratten ver pakt en met een vrachtwagen naar Amersfoort gereden. Naar het Col lectiecentrum Nederland (CC NL. red.) waar duizenden kunstwerken van de belangrijkste musea verza meld liggen." En zo verdwenen ze uit Etten- Leur, de mooie Maria Magdalena's. Vlaming Peter Paul Rubens (1577 1640) schilderde op Noli me tangere ofwel Wil mij niet aanraken de ont moeting van een als tuinman ver schenen Jezus Christus met Maria, kort na zijn verrijzenis. Zijn tijdgenoot Guido Reni (1575 1642), vooral beroemd vanwege zijn fresco's in Italiaanse kathedralen, vereeuwigde haar in bevallige positie met naast zich een doodshoofd en boven zich twee bedenkelijk kij kende engeltjes. Na hun vertrek bleven op de grote muur van de apostelzaal twee forse lege vlakken achter. Respectievelijk 200 bij 177,5 centimeter en 160 bij 131 centimeter. En een wat vertwijfelde Ad Gelens die blij was dat hij van de zeventiende-eeuwse kunstschatten af was, maar ook op zoek moest naar snelle vervanging vóórdat de kerk in coronatijd weer redelijk normaal open kon. Streekmuseum ,,Toen kwam ik terecht bij het streekmuseum Etten Leur, in het Paulushofje, hier aan de overkant. Dat kampt met ruimtegebrek en had nog twee joekels van panelen uit het toenmalige depot aan de Wipakker liggen. Die doeken hebben ooit ge hangen in kloosters van de francis canessen in Oud Gastel, Ouden bosch en Etten-Leur. We hebben ze nu in bruikleen.'' ,,De makers zijn onbekend, maar ik vind ze wél fraai. Ze komen uit Nog niemand heeft die twee oude Maria's gemist, denk ik één atelier, da's duidelijk. Maar ik denk dat ze gemaakt zijn door een meester en zijn leerling. De han den van het schilderij met de barmhartige samaritaan zijn stuk ken beter dan de handen van de verloren zoon." Mazzeltje Het was een mazzeltje voor de Lambertuskerk. De schilderijen bedekken precies de verkleurde plekken van hun voorgangers én ze hangen aan dezelfde haken. ,,Dat was zo gebeurd'', glimt Ge- lens met voldoening bij de aanblik van het tweeluik. Hij denkt dat de parochianen deze nieuwelingen zelfs nog mooier zullen vinden dan de exemplaren van het Rijksmu seum. ,,Ze spreken meer aan, ver wacht ik. Maar ik heb er nog nie mand over gehoord. Volgens mij heeft ook nog niemand die twee oude Maria's gemist." maandag 7 september 2020 GO Twee beschimmelde Maria's Het schilderij uit het atelier van Peter Paul Rubens: 'Noli me tangere' (Wil mij niet aanraken). foto collectie rijksmuseum Een kopie naar het schilderij 'Maria Magdalena' van Guido Reni (1575-1642). John Bas Etten-Leur Kerkbestuurslid Ad Gelens bij de twee schilderijen die in de Lambertuskerk de plaats hebben ingenomen van de twee zeventiende- eeuwse doeken die terug moesten naar het Rijksmuseum. „Minder kostbaar, maar zeker zo mooi.'' fotomontage jan stads/pix4profs -Ad Gelens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 36