Danny Vera zorgt voor een lach en een traan Trio vormt een echte eenheid II 6 ZNFKUST De laatste voorstelling van het alternatieve Zeeland Nazomer festival ging gisteren in première. Kust verbeeldt de innerlijke strijd waar veel Zeeuwen die de provincie hebben verlaten mee kampen. pp ls het publiek binnen komt, ligt een vrouw te slapen op bed. Een man zit naast haar en ^^^^^^leest. Op de grond staat een geopende koffer. Verspreid over de kamer liggen kledingstuk ken. Stokrozen leunen tegen de wastafel. In de verte klinkt het ge luid van de zee. Het is het begin van de muziektheatervoorstelling Kust, geschreven en geregisseerd door Vincent van den Elshout. Het ver haal wordt al snel duidelijk. De vrouw, uit Zeeland afkomstig maar al lange tijd buiten de provincie wonend, heeft haar gezin enkele dagen achtergelaten om een week end met haar vroegere Zeeuwse ge liefde door te brengen. De heimelijke ontmoetingen blijken een ritueel te zijn. Is het lust? Ontrouw? Zonde of liefde? ,,Ben ik een slechte moeder en een slechte vrouw omdat ik soms voor mezelf kies?", vraagt zij zich af. Hoe tevreden ze ook is met haar leven, ze heeft haar minnaar af en toe no dig om zichzelf te hervinden. ,,Ik ben er weer", zegt ze dan ook, ter wijl ze haar spullen bij elkaar raapt. ,,Nu staat mijn kop weer op mijn lijf, mijn voeten weer in het zand." Het is een sterke verbeelding van de innerlijke strijd waar veel Zeeu wen die de provincie hebben verla ten mee kampen. Ze zochten het geluk elders, maar de band met de geboortegrond blijft. Een liefde die niet verloren gaat en die op zijn tijd moet worden gezien en ge proefd. ,,Hier kan ik alles zijn, om dat ik hier niet blijf", zegt de vrouw dan ook. De Zeeuwse musicalster Maike Boerdam maakt die tweestrijd goed voelbaar en uiteindelijk ook begrij pelijk. Peter Slager (Bl0f) is haar, al dan niet zinnebeeldige, geliefde in wie Zeeland huist. Maar ook haar tegenhanger: bonkig, weinig spraakzaam, een 'muur van basalt die alles doet keren'. De liefde komt van haar kant. Slager spreekt via zijn ingetogen muziek in Schouws dialect. De nummers zijn vooral afkomstig van zijn soloplaat Slik, maar blijken naadloos te passen in Kust. De mu ziek vloeit fraai en soepel door de voorstelling, terwijl het Zeeuws - als taal van het hart - een brug slaat tussen twee uiteengedreven werel den. Als het dan maar voor even. Kust wordt tot en met vrijdag twee keer per dag opgevoerd in de studio van Theaterproductie huis Zeelandia in Middelburg. Alle voorstellingen zijn inmiddels uit verkocht. Hij deed weinig moeite om zijn ongenoegen over de huidige beper kingen door het coronavirus te ver bergen. Niet dat het niet nodig is om voorzichtig te zijn, maar de cultuur sector wordt nu wel heel zwaar ge troffen, stelde hij. En dus speelde hij zaterdag niet voor een grote me nigte, maar voor twee keer 50 men sen op wat het Kleine Abdijplein is gaan heten. ,,Daar doe je voor de rest niks aan." Wie erin was geslaagd een kaartje te bemachtigen, kon zich niettemin gelukkig prijzen. Danny Vera ver staat de kunst om intense nummers op bijna achteloze wijze af te wisse len met vermakelijke praatjes tus sendoor. Bijvoorbeeld over Zoom- vergaderingen. ,,Al gedaan? Tof toch. Kun j e lekker zonder broek achter j e beeldscherm zitten." Of over waarom hij zo graag liedjes schrijft over zaken die hem 'mateloos irrite ren'. ,,Dan ben ik ervan af en zitten jullie ermee. Dat lucht op." Hij kreeg er de lachers mee op zijn hand, om vervolgens weer het pu bliek te ontroeren, met bijvoorbeeld de nieuwe gospel Weak and weary, met zijn uiterst verteerbare versie van Zijn het je ogen van Koos Alberts, met Roller coaster uiteraard. Maar vooral ook met Oblivious desire, waarvan hij nog niet eerder durfde te vertellen dat het eigenlijk gaat over zijn jarenlange verlangen naar een kind. Nu is zijn vrouw Escha alsnog zwanger. Onlangs schreef Danny Vera een nummer, voorlopig For so meone I still don't know getiteld, voor 'the unborn'. Afgelopen week speelde hij het voor het eerst, op te levisie bij 'mevrouw Jinek'. ,,Dat was hartstikke leuk", zei hij. ,,Ik heb haar aan het huilen gemaakt." Het num mer klonk eveneens op het Kleine Abdijplein. Ook hier was de traan niet ver weg. In het Beethovenjaar zou zijn muziek vele malen uitgevoerd worden. Dat veel van deze eve nementen afgelast zijn, is meer dan jammer. Het Brunsvik String Trio vertolkte in Middelburg twee strijktrio's Opus 9 van de compo nist. Hij schreef deze toen hij 21 jaar was. Hij gebruikt in de twee werken ten volle de rijke kleuren van de drie strijkinstrumenten: viool, altviool en cello. Violiste Quirine Scheffers, alt violiste Asdis Valdimarsdottir en cellist Michael Sterling hebben ie der afzonderlijk een indrukwek kende carrière opgebouwd. Als trio vormen ze een echte eenheid. Samen vormen ze een muzikaal lichaam met een opvallend mooi inkleurende altviool. Er wordt vol overgave gemusiceerd in een mooie balans en met prachtige fraseringen. Nooit overheerst het een instrument. Juist die afwis - seling en de felle contrasten onderstrepen de veelzijdigheid van Beethoven De twee strijktrio's Opus 9 zijn totaal verschillend van karakter. Nummer 3 staat in mineur en klinkt vrij somber, terwijl num mer 2 lyrischer, intiemer en soms ook vrolijker klinkt. Juist die af wisseling en de felle contrasten onderstrepen de veelzijdigheid van Beethoven. Meteen bij de dramatisch ge- brachte dalende kwart, waar het derde strijktrio mee begint, kon je de sombere sfeer ervaren. Het pessimisme en het drama kwa men bovendrijven in dit obsede rende dalende motief, dat telkens terugkwam. Na het soms storm achtige deel klonk het adagio con espressione als een herademing. Alle registers van de instrumen ten werden gebruikt. Het werd intens vertolkt, heel knap en me lodisch, zodat het een pakkend voorbeeld werd van hoe muziek de mens kan troosten. Het scherzo leek dan weer een ongebreideld spelletje tussen de instrumenten: lekker ritmisch en gelardeerd met syncopische accenten. Het storm achtige karakter kwam terug in het presto, maar het slotthema klonk helder en genuanceerd en zorgde dat, na nog eens die da lende reeks, de muziek weer licht en vol hoop klonk. Strijktrio nummer 2 is veel toe gankelijker en klinkt subtiel en idyllisch. De toonaard D roept in timiteit op. Het Brunsvik trio speelde dit werk volkomen ont spannen en besteedde veel aan dacht aan de dynamiek van de muziek. Het andante staat in mi neur en klinkt romantisch, tegen het nostalgische aan. Het samen spel tussen de altviool, viool en cello klonk expressief. De melo dieën werden prachtig voorge steld en herhaald. Gewoon liefde vol en intiem. Het menuetto werd soepel vertolkt en kwam elegant over, terwijl het trio met spitse staccato's mooi contrasteerde. De gepassioneerde Beethoven kwam weer tot bloei in het rondo. Werken van Ludwig van Beetho ven. Door het Brunsvik String Trio. Gehoord zondag 6 septem ber in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. maandag 7 september 2020 Zeeland huist in geliefde Rolf Bosboom Middelburg A Maike Boer- dam en Peter Slager in Kust. FOTOLEX DE MEESTER Danny Vera op het Kleine Abdijplein. foto tineke boer ,,Ja, daar zit je dan hè, in de kou op een pleintje in Middelburg naar mij te kijken", hield Danny Vera zaterdagavond op het al ternatieve Zeeland Nazomerfes tival zijn publiek voor. ,,Best jam mer dat we dit jaar niet met z'n allen op het grote plein staan. Lekker bier drinken, bandje kij ken en er een beetje doorheen ouwehoeren." Rolf Bosboom Middelburg Jeanette Vergouwen RECENSIE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 34