EUWS 11 criminelen die via de lucht men sen, drugs of sigaretten smokkelen. ,,En een helikopter die een gevan gene wil bevrijden'', zegt Hoeben. In 2017 probeerde Benaouf A., een kopstuk uit de Amsterdamse on derwereld, op die manier te ont snappen uit de gevangenis van Roermond. In Nederland staan twee van deze militaire radars. Eentje staat in het Friese Wier en bekijkt het noorden van het land, tot 200 kilo meter voorbij de Waddeneilanden. Die radar is recent vervangen, maar nog niet opgeleverd. In het noorden van het land is nu geen radardekking. En met de radar in Nieuw Milligen die 'volledig onvoorspelbaar' is, is 'de situatie bijzonder precair'. ,,We hebben nu een gevaarlijke situatie. En dan is straks de radar in Wier klaar, maar die kan niet boven Rotterdam kijken. Daar ziet ie vlak boven de stad niets.'' Op de vraag hoe groot de kans is dat er wat misgaat, komt Hoeben met een wedervraag: ,,Hoe vaak brandt je huis af? Toch heeft ieder een een opstalverzekering. Zo zie ik Defensie ook.'' Al jaren is voor de krijgsmacht duidelijk dat er een nieuwe radar moet komen. Een nieuwe radar bouwen in Nieuw Milligen is geen optie, zegt Hoeben. ,,Hier staat ie in een kuil. In de jaren 70 maakte dat niet uit, toen wilden we voor namelijk naar boven kijken. Maar nu is een laagvliegend toestel niet te zien.'' De Utrechtse Heuvelrug belemmert het 'zicht' naar het westen, de Hoge Veluwe naar de oostelijke kant. Bovendien liggen er plannen om windparken te bouwen in de Flevopolder. Wind molens verstoren de werking van de radar. De nieuwe locatie luistert nauw, ook omdat binnen de Navo afspraken zijn gemaakt over radar dekking. Zo bekijkt een Duitse radar het uiterste oosten van ons land, een Belgische radar 'dekt' het uiterste zuiden. ,,De twee radars hebben een kijkdiameter tot 400 kilometer. Zaak is om die twee cirkels optimaal te positio neren boven Nederland.'' En die ideale locatie is rond het Gelderse Herwijnen, bij Gorinchem. Maar de gemeente West Be tuwe weigerde het bestemmings plan aan te passen om de radar mogelijk te maken. Ook de inwo ners van Herwijnen zitten niet te wachten op de nieuwe radar. Zij vrezen de elektromagnetische straling die de nieuwe, en de helft kleinere, SMART L-radar van het Nederlandse bedrijf Thales ver spreidt. Bovendien, stelt wethou der Sietske Klein-De Jong van West Betuwe, moet een radar toren volgens de regels 1500 me ter van woningen staan. ,,Hier staan op 300 en 600 meter al boerderijen en ligt de kern van Herwijnen op 900 meter.'' Straling De dodelijke spierziekte ALS zou in Herwijnen vaak voorkomen en een actiecomité vermoedt een verband tussen de straling van de KNMI-radar die al in het dorp staat en een luchtverkeersradar die er tot 2016 stond. Klein-De Jong: ,,Wij zijn wel een beetje klaar met die radartorens.'' Vol gens Hoeben hebben ze niets te vrezen van de radar. ,,Ik wil de angst niet bagatelliseren, maar de straling valt binnen de Europese richtlijnen.'' Onderzoek heeft nooit aangetoond dat straling ALS kan veroorzaken. Als er een radar in zj achter tuin gebouwd zou worden, zou Hoeben dat 'prima' vinden. ,,Ik zou dat wel mooi vinden. Maar ik snap dat ik niet representatief ben voor de Nederlandse bevolking.'' Zelf vloog Hoeben jarenlang met een AWACS-radarvliegtuig 'met zo'n grote pannenkoek recht boven mijn hoofd'. ,,Ik heb lang met die systemen gewerkt, dus ik weet dat er geen gevaar van uitgaat.'' Juist op de plek waar de oude luchtverkeersradar stond, wil De fensie de nieuwe radar bouwen. ,,Het is niet voor niets dat er in Herwijnen al twee radars ston den'', benadrukt Hoeben. De grond werd eind 2015 aangekocht en hij hoopt dat de radar 'medio of eind 2022' operationeel is. In één klap Omdat de gemeente niet mee werkt, is staatssecretaris Barbara Visser van Defensie in februari een zogeheten rijkscoördinatie- regeling gestart, waarmee ver gunningen en ontheffingen in één klap kunnen worden geregeld als sprake is van nationaal belang. Inwoners kunnen nog wel 'ziens wijzen' indienen, maar de ge meente kan geen beroep aante kenen bij de Raad van State. ,,Wij kunnen helemaal niets meer'', zegt wethouder Klein- De Jong. ,,Alleen onze inwoners kunnen nog in verzet komen.'' Volgens Visser is zo'n traject voor Herwijnen nodig vanwege 'de nationale veiligheid'. „Natuur lijk heb ik daar gevoel bij'', bena drukt Klein-De Jong. ,,Ik zou dat kunnen begrijpen als dit echt de enige geschikte locatie zou zijn. Daar ben ik niet van overtuigd.'' Met de radar ondersteunt Defensie ook de politie, zegt Hoeben, met het 'onderscheppen van boefjes'. De radar kan ook zien of vliegtuigen zich aan hun ingediende vluchtplan houden. ,,Het gebeurt aan de lopende band dat een vliegtuigje opgeeft dat het van ergens in Zeeland naar Knokke in België vliegt. Dat stijgt dan ook wel op in Zeeland en landt in Knokke, maar vliegt stiekem via Engeland. We weten uit inlichtingen dat het echt veel gebeurt. Nu kunnen we dat helaas niet zien, daar hebben we de radar in Herwijnen voor nodig.'' Die vliegbewegingen zijn niet te zien op commerciëleflight trackers, stelt Hoeben. ,,Daar zie je alleen vliegtuigen die willen dat jij weet dat ze daar zijn, en er zit een paar minuten vertraging in. Als je geen radar hebt die dat vliegtuigje ook zonder mede weten kan zien, ben je kansloos. Wij zijn de enige met dat lucht beeld. Dat heeft niemand anders.'' psgfillil! maandag 7 september 2020 GO M T Luitenant-kolonel Bart Hoeben bij de radartoren. ,,Hopen dat er geen onderdeel stukgaat.'' foto's koen verheijden, hoge noorden /jacob van essen Nieuw Milligen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 11