'Ik heb er spijt van dat ik er zo lang over heb gedaan uit de kast te komen' ,,Het zingen kan opera een beetje een gek ke uitstraling geven. Waarom zou je iets zingen als je het ook gewoon kunt zeggen? Als je het niet waarachtig speelt, kan dat opera grotesk maken. Dan denk je als toe schouwer: ga dan dood en stop met erover te zingen! Bij Callas vergeet je dat ze zingt. Natuurlijk geniet je van de muziek, maar je gaat mee in het verhaal.'' ,,Ik ben heel trots op mijn rol als Suor Angelica, Zuster Angelica, in de gelijk namige opera van Puccini, over een non die hoort dat haar zoontje is gestorven en zichzelf van het leven wil beroven. Ver schrikkelijk dramatisch. Niemand wist dat ze dat jongetje had, dat was natuurlijk ge heim. Ik heb dat zó mooi gedaan. Ik had me grondig voorbereid, zoals ik dat altijd doe, en ik geloofde wat ik zong. Helemaal alleen op het podium bracht ik Senza mamma. Het publiek kon de vertaalde tekst meelezen op een groot scherm: 'Zonder moeder ben je gestorven mijn kind. Je lippen zonder mijn kussen bleek en koud'. Nou, iedereen was over z'n toeren. Mijn vader zat in het pu bliek en vertelde dat mensen huilend de zaal uitliepen. Ik was toen 32 en pas drie jaar eerder uit de kast gekomen. Ik kon me goed inleven in een vrouw die lang moest leven met een geheim. Al die emoties die jaren waren opgekropt kwamen eruit.'' „Splinter Chabot beschrijft in zijn boek Confettiregen heel mooi hoe het ook in een liefdevolle omgeving moeilijk kan zijn om uit te komen voor je geaardheid. Ik had een bepaald toekomstbeeld, ik spiegelde me aan ons gezin: vader, moeder, drie kinde ren. Aan dat klassieke beeld wilde ik toch voldoen. En welk kind praat graag met z'n ouders over seksualiteit? Sowieso dacht ik nooit zoveel aan seks, dat stopte ik weg. Seks was niets voor mij, dat was niet voor mij weggelegd, daar was ik te lelijk voor.'' Ze pauzeert even, dan: ,,Op mijn 22ste zei een van mijn vriendinnen opeens, terwijl ze met haar rug naar mij toe in een pan stond te roeren: 'Ik denk dat je verliefd op mij bent'. Achteraf denk ik dat ze gelijk had, maar ik was er nog niet aan toe. God, ik schrok me dood en ben naar huis ge sneld. Die avond vertelde ik het mijn moe der, overstuur. 'Zoiets hoeft niemand voor jou te bepalen', zei ze. 'Zij moet jou de rust gunnen je gevoelens zelf uit te zoeken.' Een dag later nam ze me mee uit winkelen. Ze vond dat ik een heftige avond had gehad en iets moois verdiende. Ik kreeg van haar een prachtige leren tas, die ik nog jarenlang mijn lesbische tas heb genoemd.'' ,,Ik heb er spijt van dat ik zo lang heb gewacht. Stom. Ja, voor een slimste mens vind ik dat stom.'' ,,Ik vind het zo zonde van al die tijd. Dat realiseerde ik me toen ik de vlinders in mijn buik voelde voor de vrouw die mijn echtgenote werd. Dat voelde zo fijn. Ik ontmoette haar via internet, we zijn nu negen jaar getrouwd.'' ,,In mijn puberteit sprak dat idee mij aan. Dan was ik meteen af van de vraag: waar om heb je geen vriendje? Ik was ook gek op The Sound of Music en de wijsheid van de moeder-overste in die musical. Van mijn 7de tot mijn 15de heb ik de mis gediend bij de Zusters Penitenten van de Eenheid in een kloostertje in Wassenaar. Een fijne tijd. Ik hield van de structuur, van het theatrale, de rituelen. Ik ben dan wel extravert, ik geniet ook van een stille kerk met kaars licht, wierook en muziek. Met een stil gebed terug te gaan naar de basis. Wat meespeelde, was dat de zusters mij wél accepteerden en lief voor mij waren, in tegenstelling tot de kinderen in de klas. Later verdween dat kloosteridee naar de achtergrond. Ik ben weleens op retraite geweest, maar voor het echte kloosterleven ben ik te druk en te onrustig. Net als Maria in The Sound of Music." ,,Ik heb nooit een enorme drang gehad naar kinderen krijgen, zoals sommige vrouwen die wel hebben. En omdat dat bij twee vrouwen niet vanzelf gaat, moet je er heel bewust over nadenken. Ik ben een gewel dige suikertante voor de kinderen van vriendinnen en voor mijn drie neven. Ik ben gek op die gasten, fungeer graag als die gekke tante die ze meeneemt naar Artis en De Efteling. Maar verder ga ik helemaal voor het zingen, daar ligt mijn drive. Naast mijn vrouw en familie is zingen het meest wezenlijke van mijn bestaan.'' ,,Een kennis van mij heeft zich laten uit schrijven omdat zij niet meer tegen al die misbruikverhalen kon. Omdat ik zelf ge lukkig nooit zoiets heb meegemaakt, blijf ik graag aan de kerk verbonden. De kerk is ook meer dan een instituut, het is een gemeenschap en iemand moet daarbinnen het goede voorbeeld geven. Ik laat me niet wegjagen, ik heb mijn eigen band met God. Mijn ouders gingen ook naar de kerk, ze zijn nog steeds van de rozenkransen en de Mariabeelden, maar ze hadden wel kritiek op het instituut. Mijn moeder discussieer de met de pastoor, bijvoorbeeld als die zei dat alleen mannen mooi gregoriaans kun nen zingen. In de jaren 80 schreef ze een boze brief naar bisschop Gijsen omdat hij vond dat meisjes geen misdienaar mochten zijn. Daarvoor zouden ze te ijdel en hovaar dig zijn. Mijn moeder kaatste terug: hoe zat het dan met die kardinalen en bisschoppen met hun juwelen en dure kledij? Ze kreeg nooit antwoord op haar vragen.'' „Vijftien jaar lang heb ik daar vrijwilligers werk gedaan, ik begeleidde als 'brancardier' de zieken die op bedevaart gingen. Koffers sjouwen, de mensen in hun bed over straat rijden, bingomiddagen organiseren.'' ,,Ik weet even niet meer van wie deze uit spraak is, maar wie niet in wonderen ge looft is geen realist. Er gebeuren wonder baarlijke dingen. Je hoeft niet zweverig te zijn om daar de schoonheid van in te zien; ik vind de geboorte van een kind ook won- 12 Kunt u ook zo zingen? Waarom duurde het lang voordat u openheid gaf over uw geaardheid? U lijkt iemand met het hart op de tong. Op uw 22ste sprak u met uw moeder over uw geaardheid. Pas op uw 29ste ging u op zoek naar een partner. Waarom is dat stom? U komt uit een katholiek gezin. Ik las dat u vroeger zelfs het klooster in wilde? Sprak de kinderloosheid van het kloos terleven u ook aan? Bent u nog steeds katholiek? U bent vaak in Lourdes geweest. Wat bracht u daar? Gelooft u zelf ook dat in de grot van Lourdes wonderen gebeuren?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 92