Jongeren en hun toekomst CHOOSE Keuzestress en prestatiedruk maken het voor jongeren lastig de juiste opleiding te vinden. Hoe help je kinderen bij het maken van belangrijke keuzes voor hun toekomst? Dit zijn de adviezen van twee deskundigen. 22 ALEX VAN DER HULST Vooral ouders maken zich druk om de studiekeuze van hun kind, veel meer dan hun kinderen zelf. Dat merkte Michelle Gerlach, als sociaal psycholoog werkzaam bij Intermijn, een studiekeuzeorganisa tie die is opgericht door Loth van Veen. Samen schreven ze een boek voor die ouders. Gerlach: ,,Al bij het kiezen van hun onderwijsprofiel op de middelbare school, maken jonge ren een keuze voor hun toekomst. Ouders zijn daarbij betrokken ter wijl tegelijkertijd na de middelbare school het grote loslaten begint. Je moet dan de rol zien te vinden die je nog kunt spelen in het leven van je zoon of dochter" Wat raden Gerlach en Van Veen deze ouders aan? Tip 1 Blijf als ouder aan de zijlijn Voor 43 procent van de studiekiezers is familie de belangrijkste hulp in de keuze. Ouders zijn belangrijke raad gevers. Michelle Gerlach: „Jongeren kijken heel erg naar wat hun ouders doen. Wat ze minder goed kunnen overzien, is hoe die ouders daar zijn gekomen. Die tussenstapjes moet je als ouder daarom wel benoemen. Welke keuzes heb je zelf genomen en hoe zijn die uitgepakt?" Maar je kunt jongeren niet sturen. Gerlach: „Natuurlijk heb jij als ouder een idee over welke studie goed zou passen bij je kind, maar je moet soms je eigen bril afzetten. Je kunt altijd een studie aandragen om te overwe gen in de keuze. Toch kan een kind zelf het beste beslissen wat hem of haar op dat moment gelukkig maakt. Jongeren vinden het soms lastig het geheel te overzien. Dan kun je bij voorbeeld bij het bezoek van een open dag helpen structureren en or ganiseren. Maar stel daar niet als ou der zelf alle vragen." Tip 2 Doe kop of munt Als Michelle Gerlach jongeren bege leidt in het studiekeuzeprogramma gaat het in de eerste maand helemaal niet over die studie. ,,We beginnen samen te onderzoeken waar ze goed in zijn, wat hun interesses zijn, hoe ze leren en wat ze belangrijk vinden. Pas als je weet hoe jij in elkaar zit, kun je een passende keuze maken. Jongeren denken soms goed te we ten wie ze zijn, maar als we dingen met ze doen en reflecteren op wat ze hebben gedaan, leren ze toch weer nieuwe dingen over zichzelf." De coaches benadrukken dat jon- Loth van Veen van studiekeuze organisatie Intermijn. Y Sociaal psycholoog Michelle Gerlach. geren niet alleen een rationele keuze maken. Gerlach: ,,Je doet onderzoek en je vergelijkt studies. Het is niet raar dat je uiteindelijk kunt kiezen uit meerdere studies die bij je passen en die je leuk lijken. Dan is het be langrijk om ook je gevoel te laten spreken. Je moet naar je intuïtie dur ven luisteren." Dat kan lastig zijn. Er bestaat een trucje om dat onderbuikgevoel te on derzoeken. Gooi met je zoon of doch ter een munt op als je kind twijfelt tussen twee studies, adviseren de schrijvers in het boek. Voordat je be kijkt of het kop of munt is geworden, vraag je op welke uitkomst je kind hoopt. Dat geeft een indicatie van wat hun intuïtie zegt. Tip 3 Relativeer, een studiekeuze is niet levensbepalend Het leven is vallen en opstaan, bena drukt Michelle Gerlach. Als ouders kom je rond de studiekeuze bij het punt dat je kinderen moet loslaten en vertrouwen. Uiteraard speel je een rol bij de studiekeuze, maar ga er niet als een 'helikopterouder' boven hangen. Kinderen leren te kiezen doe je al eerder. Curlingouders (die alle pro blemen en obstakels voor hun kinde ren willen wegvegen) creëren ser- vicekinderen die verwachten dat alles voor ze wordt gedaan. Kinderen al op jongere leeftijd zelfstandigheid geven, hindernissen laten nemen en kleine beslissingen laten nemen, zorgt ervoor dat ze makkelijker zelf kunnen kiezen. Maak de studiekeuze daarom niet het enige onderwerp waarover je het nog hebt. Michelle Gerlach: ,,Houd de verbinding met je kind. Praat ook eens over andere dingen. En bena druk dat studiekeuze leuk is. Je leert dingen over jezelf en je zoekt een studie die bij je past. Je maakt een passende keuze, want de perfecte keuze bestaat niet." Tip 4 Leer je kind ontdekken waar het energie van krijgt De wereld ingaan, met veel mensen praten over hun ervaringen en din gen doen die je spannend vindt. Dat ondernemen de coaches ook met jongeren die een coachingstraject bij hen volgen. ,,We gaan als eerste werkbezoek naar een instelling die een dagbesteding verzorgt voor mensen met een ver standelijke beperking'', vertelt Ger lach. ,,Daar zien veel jongeren te genop. Achteraf vragen we waar ze energie van kregen, wat ze interes- ZATERDAG 5 SEPTEMBER 2020 GO Blijf aan de zijlijn als je kind een keuze maakt L

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 70