II Opschrijven pincode dure fout, bank vergoedt gestolen geld niet NIEUWS 3 swisspor Of het nou schoonmakers, taxichauffeurs of cateraars zijn, ze hebben dezelfde boodschap voor koning Willem-Alexander: ze missen de reizigers op Schiphol. Reizigers die altijd voor veel werk zorgden, tot half maart. Het zijn ongekende tijden en niemand weet hoe het afloopt Koning Willem-Alexander bezocht Schiphol om te horen hoe mensen die van het werk daar leven, het in coronatijd redden. foto's anp, epa, brunopress/rota/robin utrecht en Patrick van emst De koning sprak gistermid dag tijdens een werkbe zoek aan de luchthaven met meer dan tien men sen die voor hun werk af hankelijk zijn van Schiphol. Ook al is het vliegverkeer weer enigszins op gang gekomen, het zijn nog steeds fors minder passagiers dan voor co rona. Het gevolg is dat er alleen al bij de Schiphol Group honderden banen verdwijnen. Sohib Malik moet ook vrezen voor zijn job. Hij werkt al zeven jaar als taxichauffeur en moet het vooral hebben van ritten van en naar de na tionale luchthaven. Rustig staat hij Willem-Alexander te woord op de taxistandplaats waar om het hoekje twee toeristen een jointje roken (na aankomst van de koning zoeken ze toch maar een ander plekje). ,,In juli dacht ik even dat het snel beter ging, we kregen meer klandizie. Maar de afgelopen weken is die weer inge stort. Zeker toen een vakantieland als Spanje naar code oranje ging, zag je het aantal reizigers snel afnemen. Ik zit nu met 95 procent omzetverlies, dat is niet lang meer vol te houden'', aldus de zelfstandig ondernemer. Verdeling De taxichauffeur rijdt nog maar één keer per twaalf dagen naar Schiphol. ,,Als we hier elke dag met z'n allen staan, is er helemaal geen werk. We hebben afspraken over de verdeling gemaakt.'' De koning probeert Malik op te vrolijken met de opmerking dat er onderling in elk geval goede werk afspraken mogelijk zijn, maar de chauffeur blijft pessimistisch. ,,Het zijn ongekende tijden en niemand weet hoe het afloopt.'' Willem-Alexander, vergezeld door Schiphol-topman Dick Benschop, loopt in hoog tempo verschillende afdelingen af. Af en toe moet het mondkapje op. In zijn geval geen stoffen exemplaar, maar eentje voor eenmalig gebruik. Sommige reizigers klappen zelfs als de koning - één hand in de linkerbroekzak - passeert. Een selfie met de majesteit is vanwe ge het risico van corona even uit den boze, niet te dichtbij graag. De koning vraagt aan de medewer kers niet alleen hoe ze de coronape riode doormaken, maar ook of de ge nomen veiligheidsmaatregelen af doende zijn. Dat laatste is het geval, klinkt het, terwijl grote baas Ben schop meeluistert. Al geeft de Schip hol-topman zelf ook toe dat het in het begin zoeken was naar de nieuwe manier van werken. Hans Spelde, als cateraar werkzaam voor KLM, is erg te spreken over de vragen die de koning stelt. ,,Hij is op recht belangstellend. Bij hem is het niet gespeeld, dat merk je gewoon. Gelukkig kon ik hem ook wat positief nieuws brengen, want wij krijgen het als cateraars wel steeds drukker doordat er meer vluchten zijn. Niet dat die vluchten vol zitten, maar ze moeten toch worden bevoorraad." De KLM'er is de koning al vaker te gengekomen tijdens het werk. ,,Hij vliegt af en toe voor KLM en dan zie je hem opeens de cockpit in gaan. Dat blijft bijzonder.'' Of de majesteit nog speciale cateringwensen heeft? ,,Nee hoor, nooit iets van gemerkt.'' Dat heeft het Nederlandse Klach teninstituut Financiële Dienst verlening (Kifid) bepaald. De 88-jarige vrouw kwam er te laat achter dat haar bankpas was gesto len, samen met een briefje waar haar pincode op stond De vrouw had iemand binnengelaten die zich voordeed als een medewerker van een energiemaatschappij. Ver volgens werd binnen twee dagen twintig keer geld opgenomen met haar bankpas. Zo verdween in to taal een bedrag van 7000 euro van haar rekening. Een paar dagen later kwam de vrouw erachter dat haar bankkaart was gestolen en dezelfde dag kreeg ze een brief van ING waarin de bank schreef dat er mogelijk sprake was geweest van fraude. De bejaarde vrouw vroeg het geld terug bij de bank, maar die wei- »ING: 88-jarige was 'grof nalatig' en krijgt daarom 7000 euro niet terug gerde dat, omdat ze 'grof nalatig had gehandeld door de pincode op een briefje in haar woning te be waren'. Kifid is het eens met de bank en stelt dat de vrouw zich ondanks haar leeftijd beter had moeten beschermen tegen moge lijke fraude. De vrouw vond dat het niet mogelijk zou mogen zijn om bin nen twee dagen twintig keer geld op te nemen, omdat dat te veel af- wijkt van haar reguliere patroon. Normaal ging ze amper een keer per maand naar de bank en bijna altijd naar hetzelfde filiaal. Kifid vindt dat de bank niet in de gaten dient te houden waar en hoe vaak klanten geld opnemen. Bij ING gaan er alleen alarmbellen af wanneer geld wordt opgeno men boven een bepaald bedrag. De twintig transacties bleven stuk voor stuk onder dat bedrag. zaterdag 5 september 2020 Koning peilt tegenwind voor Schiphol door corona Sanne Schelfaut Schiphol -Sohib Malik, taxichauffeur DEN HAAG ING hoeft een hoog bejaarde vrouw geen geld terug te betalen, nadat met haar ge stolen bankpas in twee dagen tijd in totaal 7000 euro is opge nomen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 3