'Als je iemands achtergrond kent, wordt het moeilijker om hard te oordelen' RECENSIE Ferrante overtuigt weer met tiener in de hoofdrol plek in de geschiedenis erkennen, laten zien hoe het denken erover is veranderd. Dat vergroot het historische en politieke besef en voorkomt dat kampen lijnrecht tegenover elkaar komen te staan. ,,Als je iemands achtergrond kent, kun je meer compassie hebben. Dan wordt het veel moeilijker hem hard te veroordelen. Daarom is het ook zo belangrijk om oog te hebben voor wat iemand zoal met zich meedraagt. Thomas heeft veel ellendige dingen meegemaakt die hem hebben gevormd tot wie hij is.'' ,,Het was een hartstikke leuke, belangrijke periode met hooggestemde idealen over het milieu, gelijkheid en feminisme. Maar we zijn ook vastgelopen. In een eindeloze over- legcultuur, in bureaucratische praatgroepen en antiautoritaire crèches die niet bleken te werken. En zelfs in de nieuw verworven seksuele vrijheid, want die pakte vaak ook anders uit dan wij in ons idealistische hoofd hadden. Regelmatig dacht ik: ja, nu lig ik hier, maar god, wat dóé ik met die vent? Maar 'nee' zeggen deed je niet, want je wilde geen burgertut zijn. En trouwens, je was toch aan de pil?'' Als het om social media gaat, is Noorder- vliet zelf zeer terughoudend. ,,Ik heb wel een Twitteraccount, maar daar kijk ik nooit op. De rottigheid die daar eventueel over mij verschijnt, zie ik niet. Zo bescherm ik mezelf.'' Slechte recensies laat ze ook het liefst aan zich voorbijgaan. „Vreselijk", vindt ze die. ,,Met een goeie ben ik heel blij, twee dagen, maar van een slechte ben ik zes weken somber. 'Stuur ze maar niet meer', heb ik tegen mijn uitgeverij gezegd, maar er is altijd wel iemand die zegt: erg hè, in de krant. Waarna ik de kritiek alsnog breed uitgemeten krijg.'' Ze lacht: ,,Tja, je vraagt er uiteindelijk zelf om. Als je zo ijdel bent om boeken te willen publiceren, moet je ook de consequenties aanvaarden." „Zorgelijk, ja. Onderzoek toont aan dat de leesvaardigheid van Nederlandse jongeren dramatisch afneemt. Voor het eerst is die slechter dan van leeftijdsgenoten in verge lijkbare landen. Een beetje gecompliceerde samengestelde zin kunnen ze amper nog lezen. Dat is angstaanjagend, want er is een wisselwerking tussen geschreven taal en denken. Als je begrip voor taal achteruit gaat, wordt ook je denken simpeler. Om nuances te kunnen aanbrengen, heb je veel woorden nodig. Heb je die niet tot je be schikking, dan heeft dat gevolgen voor de manier waarop we met elkaar communice ren, elkaar kunnen leren begrijpen. En dat werkt precies die verharding in de hand waar mijn boek over gaat.'' 'Ze gaat op Vittoria lijken.' In de oren van pubermeisje Giovanna is die op zich niet bijzonder boosaardig klinkende opmerking een regelrechte vloek. Giovanna Trada, kortweg Gianni, is een lief en slim meis je van 12 dat met haar liefde volle, welopgevoede en intelli gente ouders in Napels woont. De Vittoria met wie Gianni op een dag wordt vergeleken, is haar tante, die ze alleen maar kent van de verhalen. In de ogen van haar ouders is Vittoria een verdorven vrouw, voor wie ze nooit één goed woord over heb ben en die resoluut uit hun le ven is gebannen. Op foto's is ze weggekrast; er rest van Giovan- na's tante niets meer dan een zwarte rechthoek, als een doods kist. Gekweld maar ook gefasci neerd door de vergelijking met dit onbekende familielid be sluit Gianni Vittoria op te zoe ken, zeer tegen de wens van haar ouders. Het is een besluit dat niet zonder gevolgen blijft. Het leugenachtige leven van volwassenen (Wereldbiblio theek, €23), de nieuwe roman van Elena Ferrante, is van het type coming-of-ageroman waarmee de auteur wereld beroemd werd. Net als in de vierdelige Napolitaanse best sellerserie over de twee vrien dinnen Elena en Lina, bewerkt tot televisieserie, komt in Het leugenachtige leven van volwasse nen een meisje tot volwassen heid. Gaandeweg leert Gio- vanna alles wat mooi en lelijk is 32 Lezen Naarmate je als lezer meer over Thomas Geel te weten komt, krijg je ook meer begrip voor zijn keuze. Door zijn tegenstanders wordt hij weg gezet als boomer, iemand die in de 'naïeve jaren 60' is blijven hangen. Hoe kijkt u zelf terug op die tijd? In De val van Thomas G. zegt iemand dat boeken net zoiets zijn als de vélo- cipède zal worden: een curiositeit uit het verleden. Zou dat erg zijn? De val van Thomas G. verschijnt bij uitgeverij Atlas Contact (€23). LITERATUUR Elena Ferrante, Het leugenachtige leven van volwassenen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 112