daar protest tegen aan vanwege zijn anti- feministische ideeën. Begrijp me goed, ik ben ook geen fan van Petersons opvattin gen, maar wel van een open en vrij gesprek met ruimte voor alle meningen.'' Beter naar eikaars standpunten luiste ren dan ze bij voorbaat verwerpen? „Verdraagzaamheid is een groot goed. Als je tegen Thierry Baudet bent, werkt het contraproductief hem te negeren en niet in je talkshow uit te nodigen. Om zijn argu menten te verwerpen voordat je ze über haupt hebt aangehoord. Dat laatste gebeurt met het manuscript dat Thomas Geel uit geeft: het gros heeft het boek niet eens gelezen en toch wordt het onderwerp van een hoogoplopend conflict. Iedereen gooit zijn oordeel maar meteen op Twitter, zon der uit te zoeken wat er nu eigenlijk aan de hand is - net als in het echte leven. Hoe complex het kan zijn om wél dat gesprek aan te gaan en te proberen nader tot elkaar te komen, dat heb ik in mijn boek aan de orde willen stellen.'' gemaakt. En dat is hartstikke link, zowel voor het objectief weergeven van nieuws als voor de openheid van het maatschappe lijke debat. We zijn steeds meer geneigd ons terug te trekken in onze eigen ideologie en staan niet meer open voor afwijkende meningen. Zo werd de chef van de opiniepagina van The New York Times ontslagen omdat hij een stuk had opgenomen van een conservatieve republikein. En zelfs in een academische omgeving krijgen andere geluiden niet altijd een kans. Twee jaar geleden kwam de Canadese psycholoog Jordan Peterson een lezing geven op de Universiteit van Amster dam, maar diverse faculteiten tekenden Sinds haar debuut in 1987, Tine of De dalen waar het leven woont, schreef Noordervliet een indrukwekkend oeuvre bij elkaar waar voor ze in 2018 de Constantijn Huygens- prijs kreeg toegekend. Behalve romans, novellen en verhalen omvat haar werk ook essays en columns waarin geschiedenis een belangrijke rol speelt. Zo schreef ze boeken die zich afspelen tegen de achtergrond van de Franse Revolutie, de Tweede Wereld oorlog en slavernij op de Caraïben. Van die laatste, Pelican Bay, vraagt ze zich af of ze het nu, twintig jaar later, nog steeds had kunnen schrijven. ,,Of zou ik het verwijt krijgen van culturele toe-eigening? Want wie ben ik als witte vrouw om de lezer te vertellen hoe het is om slaaf te zijn?'' De val van Thomas G. schreef ze vóór het uitbreken van de pandemie. Even was ze bang dat de roman door corona aan actuali teit zou inboeten, maar toen kwam het nieuws van de dood van George Floyd, laaide de discussie over racisme hoog op en werden er standbeelden van slaven handelaren van hun sokkel getrokken. Noordervliet begrijpt de emotie waarmee dat gebeurde, maar met die beelden is het net als met de omstreden ideeën in het boekvan Geel, zegt ze. In plaats van ze te willen uitwissen, kun je ze beter in context plaatsen. Er informatie over geven, hun ZATERDAG 5 SEPTEMBER 2020 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 111