daar protest tegen aan vanwege zijn anti-
feministische ideeën. Begrijp me goed, ik
ben ook geen fan van Petersons opvattin
gen, maar wel van een open en vrij gesprek
met ruimte voor alle meningen.''
Beter naar eikaars standpunten luiste
ren dan ze bij voorbaat verwerpen?
„Verdraagzaamheid is een groot goed. Als
je tegen Thierry Baudet bent, werkt het
contraproductief hem te negeren en niet
in je talkshow uit te nodigen. Om zijn argu
menten te verwerpen voordat je ze über
haupt hebt aangehoord. Dat laatste gebeurt
met het manuscript dat Thomas Geel uit
geeft: het gros heeft het boek niet eens
gelezen en toch wordt het onderwerp van
een hoogoplopend conflict. Iedereen gooit
zijn oordeel maar meteen op Twitter, zon
der uit te zoeken wat er nu eigenlijk aan
de hand is - net als in het echte leven. Hoe
complex het kan zijn om wél dat gesprek
aan te gaan en te proberen nader tot elkaar
te komen, dat heb ik in mijn boek aan de
orde willen stellen.''
gemaakt. En dat is hartstikke link, zowel
voor het objectief weergeven van nieuws
als voor de openheid van het maatschappe
lijke debat. We zijn steeds meer geneigd
ons terug te trekken in onze eigen ideologie
en staan niet meer open voor afwijkende
meningen.
Zo werd de chef van de opiniepagina van
The New York Times ontslagen omdat hij een
stuk had opgenomen van een conservatieve
republikein. En zelfs in een academische
omgeving krijgen andere geluiden niet
altijd een kans. Twee jaar geleden kwam de
Canadese psycholoog Jordan Peterson een
lezing geven op de Universiteit van Amster
dam, maar diverse faculteiten tekenden
Sinds haar debuut in 1987, Tine of De dalen
waar het leven woont, schreef Noordervliet
een indrukwekkend oeuvre bij elkaar waar
voor ze in 2018 de Constantijn Huygens-
prijs kreeg toegekend. Behalve romans,
novellen en verhalen omvat haar werk ook
essays en columns waarin geschiedenis een
belangrijke rol speelt. Zo schreef ze boeken
die zich afspelen tegen de achtergrond van
de Franse Revolutie, de Tweede Wereld
oorlog en slavernij op de Caraïben. Van die
laatste, Pelican Bay, vraagt ze zich af of ze
het nu, twintig jaar later, nog steeds had
kunnen schrijven. ,,Of zou ik het verwijt
krijgen van culturele toe-eigening? Want
wie ben ik als witte vrouw om de lezer te
vertellen hoe het is om slaaf te zijn?''
De val van Thomas G. schreef ze vóór het
uitbreken van de pandemie. Even was ze
bang dat de roman door corona aan actuali
teit zou inboeten, maar toen kwam het
nieuws van de dood van George Floyd,
laaide de discussie over racisme hoog op
en werden er standbeelden van slaven
handelaren van hun sokkel getrokken.
Noordervliet begrijpt de emotie waarmee
dat gebeurde, maar met die beelden is het
net als met de omstreden ideeën in het
boekvan Geel, zegt ze. In plaats van ze te
willen uitwissen, kun je ze beter in context
plaatsen. Er informatie over geven, hun
ZATERDAG 5 SEPTEMBER 2020 31