MEDIA CULTUUR 25 Waar zij al decennia door artiesten mee worden genomen, gaat het nu andersom. Zij benaderen collega's om met hen te toeren. Van Gorp, boven een kop thee in Hotel New York in Rotterdam: ,,We kennen elkaar al ruim twintig jaar, rond de eeuwwisseling verzorgden wij de muziek bij KRO-televisiepro- gramma Memories van Anita Witzier. Maar we komen elkaar ook op andere momenten tegen, we hebben allen veel opgetreden met Marco Borsato Kleedkamer Van Leeuwen: ,,En tijdens het wach ten rondom die optredens zing je wel eens wat met elkaar, bijvoorbeeld in een kleedkamer.'' Van Gorp: ,,Dan dachten we altijd al: hoe kan het dat onze drie stemmen zo mooi met elkaar mengen, zo goed kleuren. En moeten we daar niet iets mee doen?'' Bult: ,,In de kleedkamer van Gelre- dome, waar we met Borsato stonden, zongen we eens Arms of a Woman, van Amos Lee (Amerikaanse singer/songwriter, red.) Dat kwam op sociale media terecht en daar re ageerde Amos Lee op. 'Beste cover ooit', vond hij.'' Van Gorp: ,,En toch kwam het er maar nooit van, om echt iets met el kaar te ontwikkelen.'' Van Leeuwen: ,,Er is altijd wel ie mand aan het toeren. Niet te doen.'' Totdat de agenda's, zoals van vrij wel alle Nederlandse cultuurmakers, half maart met een paar streken angstvallig leeg werden. Van Leeu wen: ,,Ik zou op donderdag 13 maart in Het Paard in Den Haag optreden, met Charly Luske. Ik had net thuis ge geten en stond op het punt om te ver trekken, toen alle samenkomsten door de regering werden verboden. Toen zei ik tegen mijn meisje: ik denk dat ik de komende tijd nog veel vaker thuis eet.'' Nadat de grootste zorgen om coro napatiënt Bult waren verdwenen, werden de plannen om nu echt samen op te treden concreter. Elke donder dagavond verzorgen ze vanuit de Woodstock Recording Studio in En schede al maandenlang een live- stream met een mix van eigen reper toire en van bekende bands bij wie sa menzang een grote rol speelt, zoals Eagles, The Beatles en Crosby, Stills, Nash and Young. De leadzang wisse len de drie af en steeds vaker nodigen ze ook collega's uit om met hen op treden. In de studio, maar ook steeds vaker in (openlucht)theaters door het land. Zo traden ze afgelopen week einde met Berget Lewis op in het openluchttheater in Lochem. Van Gorp: ,,Die plek, die setting met een ondergaande zon en eindelijk weer publiek, de vocalen van Berget; Onze drie stemmen kleuren zo mooi met elkaar, maar het kwam er nooit van echt iets te ontwikkelen. het was echt magnifiek. Op een gege ven moment hoorden we ook een bosgeest schreeuwen, net na een nummer.'' Van Leeuwen: ,,Nee joh, dat waren gewoon jongeren die langsliepen.'' Klassiekers Zijn vriendin bedacht het concept Three times a lady, waarmee de for matie de komende tijd steeds vaker op zal treden. Tijdens hun optredens komt er telkens een zangeres bij, tot dat ze met z'n zessen klassiekers zin gen. Van Dijk: ,,Iedereen die we bena deren, wil meedoen.'' Van Leeuwen: ,,Wij zijn niet de enige artiesten met lege agenda's.'' Bult: ,,Maar alle artiesten zijn vooral blij dat het weer een beetje kan, optreden en plezier maken met een band.'' De cameraman dirigeert het drietal naar buiten voor de video, de Kop van Zuid op. Daar waar een kunstwerk met koffers staat, als herinnering aan de Holland-Amerikalijn. Van Leeu wen: ,,Dat kunstwerk past wel bij ons, wij zijn natuurlijk vooral een cover band.'' De drie mannen lachen hard. Le venslucht, zo klinkt het. vrijdag 4 september 2020 GO Nick Bult, Lodewijk van Gorp, en Ferry van Leeuwen (vlnr) heb ben door corona eindelijk tijd voor hun eigen band. Ifoto carla gorter geeft lucht na corona 44 Lodewijk van Gorp Dri3man treedt deze maand in elk geval op in Uden (op 11 september in theater Markant, met Shirma Rouse), Ede (op 19 september in het openluchtteater, met Rouse, Lisa Lois en Berget Lewis) en op 25 sep tember in Nijmegen (Openlucht theater De Goffert, met Rouse).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25