comfort en technisch vernuft
Iets minder ruim,
maar wel zuinig
7,9
17
Test
aanraakschermen en veel aluminium
details, oogt het dashboard opge
ruimd en strak. Het tijdperk van
grote druk- en draaiknoppen is voor
goed voorbij: in de S-klasse bedien je
vrijwel alles met een groot centraal
scherm, dat - voor het eerst in een
Mercedes - een verticale lay-out
heeft. Daarnaast is de spraak- en ge-
barenbediening verbeterd. Zo kun je
het schuifdak openen door simpel
weg met je hand onder de hemelbe-
kleding in de lucht te 'swipen'.
GEZICHTSHERKENNING
Met een vingerafdruksensor, stem-
en gezichtsherkenning is de nieuwe
S-klasse volledig voorbereid op con
tactloze betalingen, voor bijvoor
beeld parkeren of tanken. Die snufjes
worden ook toegepast voor je gebrui
kersprofiel: de auto weet wie je bent
en kan automatisch je favoriete in
stellingen voor comfort, klimaat en
infotainment regelen.
De bestuurder kijkt uit op een
groot instrumentarium dat enorm
veel informatie toont. De vormge
ving is zeer fraai en heeft een sterk
3D-effect. Nog interessanter is het
head-up display: die is voor het eerst
voorzien van augmented reality. Een
projector toont belangrijke informa
tie op de voorruit, voor de neus van
de bestuurder.
Dat principe kennen we al, maar de
S-klasse kan ook bewegende en ge
kleurde elementen tonen. Zo ver
schijnen huisnummers in het straat
beeld, tonen bewegende navigatie-
pijlen waar je moet afslaan en kan het
systeem - afhankelijk van de situatie
ter plaatse -adviseren om je voorlig
ger wel of niet in te halen.
Onder meer Volkswagen komt
binnenkort met een vergelijkbaar
systeem op de veel goedkopere ID.3.
Je kunt er donder op zeggen dat an
dere merken rap volgen. Zo gaat het
bijna altijd met de primeurs in een
nieuwe S-klasse: ze zijn de voorbode
van wat alle auto's de komende jaren
zullen krijgen.
NOG MEER AIRBAGS
Dat geldt ook voor de veiligheid. In
het verleden pionierde deze Merce
des-Benz al met revolutionaire vei
ligheidsvoorzieningen, zoals het ABS
(anti-blokkeer remsysteem) in 1978
en de allereerste (bestuurders-)air-
bag in 1988. In de nieuwste generatie
bestaat de wereldprimeur uit 'front
airbags' voor de achterpassagiers. Ze
zitten verstopt in de rugleuningen
van de voorstoelen en moeten voor
komen dat inzittenden harde interi-
eurdelen raken. Door hun uitge
kiende (buis-)vorm vormen ze vol
gens Mercedes geen gevaar voor kin
derzitjes op de achterbank, terwijl ze
samen met de ook niet alledaagse air
bag in de gordel een aanvulling vor
men op de zij- en gordijnairbags.
Bij een zware aanrijding van opzij
komt ook een nieuwe 'midden-air
bag' in werking: tussen de voorstoe-
len, ingebouwd in de rugleuning van
de bestuurdersstoel.
Ander vernuft: een waarschuwing
als je een rood verkeerslicht negeert,
dankzij een nieuwe afbeelding in de
verkeersbordherkenning. En bij een
dreigende botsing zet de auto zijn
luchtvering in een paar millisecon
den in de hoogste stand, zodat de vei-
ligheidskooi de klap effectiever kan
opvangen. Audi levert een soortgelijk
systeem overigens ook op de A8.
ZELFRIJDEND
De slimme koplampen zijn door
Mercedes 'Digital Light' gedoopt: in
elke koplamp zitten 1,3 miljoen pixels
waarmee de auto boodschappen op
het wegdek kan laten verschijnen. Zo
kan hij met een sneeuwvlokje waar
schuwen voor sneeuw op de weg.
Een graafmachine verschijnt op het
asfalt bij door de auto herkende weg
werkzaamheden en bij versmalde rij
banen wordt de alternatieve belij
ning op het wegdek geprojecteerd.
In de nabije toekomst
kan de S-klasse zelfs
boodschappen tonen
aan voetgangers die
willen oversteken
In de nabije toekomst kan de S-
klasse zelfs boodschappen tonen aan
voetgangers die willen oversteken:
een duimpje of een zebrapad, om aan
te geven dat de voetganger is 'gezien'
en veilig kan oversteken. Wettelijk
gezien mag een auto op dit moment
nog niet met medeweggebruikers
communiceren, maar de technologie
van Mercedes is er klaar voor.
Voor autonoom rijden op het zoge
noemde level 3 geldt hetzelfde. Pas in
juni is op Europees niveau overeen
stemming bereikt om grotendeels
zelfrijdende auto's toe te staan en in
de loop van volgend jaar zullen de
Europese landen hun wetten op dat
gebied versoepelen. Wie in de S-
klasse het 'Highly Automated Dri-
ving'-pakket bestelt, krijgt onder
meer lasergestuurde radarsensoren
(Lidar) en extra veel camera's, zodat
de bestuurder straks al rijdend an
dere dingen kan gaan zitten doen,
totdat de auto hem vraagt de bestu
ring weer over te nemen. Het is voor
lopig alleen op snelwegen toegestaan.
Ktl
Voor het eerst staat de
grote Superb ook met
een stekker in de show
room. Het is Skoda's
allereerste plug-in-
hybride, waarin een 1.4
TSI benzinemotor is ge
koppeld aan een elek
tromotor.
De Superb Combi
biedt nog steeds veel
ruimte die je bij de po
pulaire SUV's in deze
prijsklasse niet gauw
zult vinden. Op de ach
terbank is de been
ruimte ongekend, even
afgezien van de flinke
tunnel die de voeten
ruimte beperkt.
De Superb staat ook
bekend om zijn enorme
bagageruimte, maar in de
hybride levert die 150 li
ter in. Gelukkig betreft
dat vooral de bergruimte
onder de laadvloer en
valt met de resterende
510 liter goed te leven.
Voor een auto in deze
prijsklasse en met een
hoog uitrustingsniveau,
is het aantal veiligheids
systemen beperkt. Voor
adaptieve cruisecontrol,
verkeersbordherkenning
en rijstrookbewaking
moet je bijbetalen.
De elektromotor van
de hybride wordt gevoed
door een (13 kWh) batte
rijenpakket dat vóór de
achteras in de wagen
vloer is geïntegreerd.
Trek voor het volledig
opladen van het batterij
enpakket maar zo'n 3,5
uur uit. Irritant is het
rode lampje in het in
strumentarium, dat per
manent brandt zodra de
batterijen leeg zijn.
De benzine- en elek
tromotor werken voor
beeldig samen: stil en
soepel. Ook de zestraps
automaat doet zijn werk
naadloos en vlot. Volle
dig elektrisch komt deze
Skoda op papier 55 kilo
meter ver. In combinatie
met de benzinemotor is
zijn reikwijdte maar
liefst 850 km. In de prak
tijk is dat allemaal wat
minder, maar toch no
teerden we een testver-
bruik van ruim 1 op 18.
Dat is heel netjes.
De vering blijkt com
fortabel en de besturing
werkt licht, maar direct.
En ook voor de weglig-
ging hoeft deze grote
Skoda zich beslist niet te
schamen.
vrijdag 4 september 2020
GO
Beeldschermen domineren het
interieur. Druk- en draaiknoppen
lijken voorgoed passé.
Skoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV
(218 pk/160kW), vanaf €41.990
Het batterijpakket scheelt wat bagageruimte,
maar de zitruimte blijft riant. fotos bart hoogveld
De Skoda Superb was
met zijn ruime interi
eur en rijke uitrusting
altijd al erg geliefd als
auto van de zaak. Is hij
als plug-inhybride nog
aantrekkelijker?
Reusachtige zit
ruimte. Krachtige,
soepele aandrijflijn. Zui
nig. Grote actieradius.
Comfortabele vering.
h Als hybride minder
bagageruimte. Vei
ligheidsuitrusting valt
tegen. Irritant lampje bij
lege batterij.
De Superb is als
plug-inhybride een in
teressant alternatief
voor diesel. Hij is zui
nig en heeft een grote
actieradius. Met de ri
ante zitruimte, het
goede veercomfort en
de soepele aandrijflijn
is dit een prettige za-
kenauto.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
De nieuwe S-klasse is in december te koop. Prijzen zijn
nog niet bekend, maar de vanaf-prijs zal niet lager zijn
dan die van de huidige generatie (ruim 120.000 euro).
FOTO'S MERCEDES-BENZ