comfort en technisch vernuft Iets minder ruim, maar wel zuinig 7,9 17 Test aanraakschermen en veel aluminium details, oogt het dashboard opge ruimd en strak. Het tijdperk van grote druk- en draaiknoppen is voor goed voorbij: in de S-klasse bedien je vrijwel alles met een groot centraal scherm, dat - voor het eerst in een Mercedes - een verticale lay-out heeft. Daarnaast is de spraak- en ge- barenbediening verbeterd. Zo kun je het schuifdak openen door simpel weg met je hand onder de hemelbe- kleding in de lucht te 'swipen'. GEZICHTSHERKENNING Met een vingerafdruksensor, stem- en gezichtsherkenning is de nieuwe S-klasse volledig voorbereid op con tactloze betalingen, voor bijvoor beeld parkeren of tanken. Die snufjes worden ook toegepast voor je gebrui kersprofiel: de auto weet wie je bent en kan automatisch je favoriete in stellingen voor comfort, klimaat en infotainment regelen. De bestuurder kijkt uit op een groot instrumentarium dat enorm veel informatie toont. De vormge ving is zeer fraai en heeft een sterk 3D-effect. Nog interessanter is het head-up display: die is voor het eerst voorzien van augmented reality. Een projector toont belangrijke informa tie op de voorruit, voor de neus van de bestuurder. Dat principe kennen we al, maar de S-klasse kan ook bewegende en ge kleurde elementen tonen. Zo ver schijnen huisnummers in het straat beeld, tonen bewegende navigatie- pijlen waar je moet afslaan en kan het systeem - afhankelijk van de situatie ter plaatse -adviseren om je voorlig ger wel of niet in te halen. Onder meer Volkswagen komt binnenkort met een vergelijkbaar systeem op de veel goedkopere ID.3. Je kunt er donder op zeggen dat an dere merken rap volgen. Zo gaat het bijna altijd met de primeurs in een nieuwe S-klasse: ze zijn de voorbode van wat alle auto's de komende jaren zullen krijgen. NOG MEER AIRBAGS Dat geldt ook voor de veiligheid. In het verleden pionierde deze Merce des-Benz al met revolutionaire vei ligheidsvoorzieningen, zoals het ABS (anti-blokkeer remsysteem) in 1978 en de allereerste (bestuurders-)air- bag in 1988. In de nieuwste generatie bestaat de wereldprimeur uit 'front airbags' voor de achterpassagiers. Ze zitten verstopt in de rugleuningen van de voorstoelen en moeten voor komen dat inzittenden harde interi- eurdelen raken. Door hun uitge kiende (buis-)vorm vormen ze vol gens Mercedes geen gevaar voor kin derzitjes op de achterbank, terwijl ze samen met de ook niet alledaagse air bag in de gordel een aanvulling vor men op de zij- en gordijnairbags. Bij een zware aanrijding van opzij komt ook een nieuwe 'midden-air bag' in werking: tussen de voorstoe- len, ingebouwd in de rugleuning van de bestuurdersstoel. Ander vernuft: een waarschuwing als je een rood verkeerslicht negeert, dankzij een nieuwe afbeelding in de verkeersbordherkenning. En bij een dreigende botsing zet de auto zijn luchtvering in een paar millisecon den in de hoogste stand, zodat de vei- ligheidskooi de klap effectiever kan opvangen. Audi levert een soortgelijk systeem overigens ook op de A8. ZELFRIJDEND De slimme koplampen zijn door Mercedes 'Digital Light' gedoopt: in elke koplamp zitten 1,3 miljoen pixels waarmee de auto boodschappen op het wegdek kan laten verschijnen. Zo kan hij met een sneeuwvlokje waar schuwen voor sneeuw op de weg. Een graafmachine verschijnt op het asfalt bij door de auto herkende weg werkzaamheden en bij versmalde rij banen wordt de alternatieve belij ning op het wegdek geprojecteerd. In de nabije toekomst kan de S-klasse zelfs boodschappen tonen aan voetgangers die willen oversteken In de nabije toekomst kan de S- klasse zelfs boodschappen tonen aan voetgangers die willen oversteken: een duimpje of een zebrapad, om aan te geven dat de voetganger is 'gezien' en veilig kan oversteken. Wettelijk gezien mag een auto op dit moment nog niet met medeweggebruikers communiceren, maar de technologie van Mercedes is er klaar voor. Voor autonoom rijden op het zoge noemde level 3 geldt hetzelfde. Pas in juni is op Europees niveau overeen stemming bereikt om grotendeels zelfrijdende auto's toe te staan en in de loop van volgend jaar zullen de Europese landen hun wetten op dat gebied versoepelen. Wie in de S- klasse het 'Highly Automated Dri- ving'-pakket bestelt, krijgt onder meer lasergestuurde radarsensoren (Lidar) en extra veel camera's, zodat de bestuurder straks al rijdend an dere dingen kan gaan zitten doen, totdat de auto hem vraagt de bestu ring weer over te nemen. Het is voor lopig alleen op snelwegen toegestaan. Ktl Voor het eerst staat de grote Superb ook met een stekker in de show room. Het is Skoda's allereerste plug-in- hybride, waarin een 1.4 TSI benzinemotor is ge koppeld aan een elek tromotor. De Superb Combi biedt nog steeds veel ruimte die je bij de po pulaire SUV's in deze prijsklasse niet gauw zult vinden. Op de ach terbank is de been ruimte ongekend, even afgezien van de flinke tunnel die de voeten ruimte beperkt. De Superb staat ook bekend om zijn enorme bagageruimte, maar in de hybride levert die 150 li ter in. Gelukkig betreft dat vooral de bergruimte onder de laadvloer en valt met de resterende 510 liter goed te leven. Voor een auto in deze prijsklasse en met een hoog uitrustingsniveau, is het aantal veiligheids systemen beperkt. Voor adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning en rijstrookbewaking moet je bijbetalen. De elektromotor van de hybride wordt gevoed door een (13 kWh) batte rijenpakket dat vóór de achteras in de wagen vloer is geïntegreerd. Trek voor het volledig opladen van het batterij enpakket maar zo'n 3,5 uur uit. Irritant is het rode lampje in het in strumentarium, dat per manent brandt zodra de batterijen leeg zijn. De benzine- en elek tromotor werken voor beeldig samen: stil en soepel. Ook de zestraps automaat doet zijn werk naadloos en vlot. Volle dig elektrisch komt deze Skoda op papier 55 kilo meter ver. In combinatie met de benzinemotor is zijn reikwijdte maar liefst 850 km. In de prak tijk is dat allemaal wat minder, maar toch no teerden we een testver- bruik van ruim 1 op 18. Dat is heel netjes. De vering blijkt com fortabel en de besturing werkt licht, maar direct. En ook voor de weglig- ging hoeft deze grote Skoda zich beslist niet te schamen. vrijdag 4 september 2020 GO Beeldschermen domineren het interieur. Druk- en draaiknoppen lijken voorgoed passé. Skoda Superb Combi 1.4 TSI PHEV (218 pk/160kW), vanaf €41.990 Het batterijpakket scheelt wat bagageruimte, maar de zitruimte blijft riant. fotos bart hoogveld De Skoda Superb was met zijn ruime interi eur en rijke uitrusting altijd al erg geliefd als auto van de zaak. Is hij als plug-inhybride nog aantrekkelijker? Reusachtige zit ruimte. Krachtige, soepele aandrijflijn. Zui nig. Grote actieradius. Comfortabele vering. h Als hybride minder bagageruimte. Vei ligheidsuitrusting valt tegen. Irritant lampje bij lege batterij. De Superb is als plug-inhybride een in teressant alternatief voor diesel. Hij is zui nig en heeft een grote actieradius. Met de ri ante zitruimte, het goede veercomfort en de soepele aandrijflijn is dit een prettige za- kenauto. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities De nieuwe S-klasse is in december te koop. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de vanaf-prijs zal niet lager zijn dan die van de huidige generatie (ruim 120.000 euro). FOTO'S MERCEDES-BENZ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17