AUTO Topmodel Mercedes loopt voorop met 16 VRAAG ANTWOORD Verwarmbare knuffelkussens, een 'vierdimensionaal' geluidssysteem en airbags op de achterbank. Volgens Mercedes-Benz is de nieuwe generatie van zijn topmodel, de S-klasse, de beste auto ter wereld. Waarom zijn diesels duurder in wegenbelasting? Wat betekent een groen zwaailicht? Kan ik mijn cabrio wel zo lang open laten staan? et is een bijzondere erva ring als je voor het eerst de klanken van een klassiek strijkkwartet in je lende nen voelt. Op de riante achterstoelen van de Mercedes-Benz S-klasse gebeurt het: wie deze super- de-luxe limousine laat voorzien van het meest uitgebreide audiosysteem van Burmester, trakteert zichzelf op '4D-geluidsbeleving'. Waar je muziek in de meeste auto's 'gewoon' via de luidsprekers ervaart, gaat dit systeem een stap verder: on derin de rugleuningen zitten tril lende elementen die de geluidsgol ven versterken. Je voelt het aanzwel len en afzwakken van de cello's en contrabassen letterlijk in je onderlijf, waardoor je een concert - of in dit ge val Strijkkwartet nr. 12 van Antonm Dvorak - nóg intenser beleeft. Mercedes-hoofdontwerper Gorden Wagener maakte het uiterlijk van de topsedan bewust nog ingetogener dan dat van de huidige S, met ge strekte lijnen en strakke oppervlak ken zonder veel visuele opsmuk. De auto werd ruim 5 centimeter langer én breder. Opvallend zijn de elegant verzonken handgrepen, die pas naar buiten schuiven als ze nodig zijn. COCONVANLUXE Ook binnen in de S-klasse draait al les om rust. Afgezien van de 'tril- speakers' in de stoelen, die desge wenst uit te schakelen zijn, wil dit interieur een cocon van luxe en ont spanning zijn. Voortaan zijn de heer lijk zachte hoofdsteunen, de 'knuf felkussens', ook leverbaar op de voor- stoelen. En op de achterbank kunnen die nu zelfs verwarmd worden. Ster ker nog: ook de portierbekleding en de centrale armleuning worden warm met een druk op een knop: volgens de fabrikant zijn de Chinese klanten er gek op. Hoewel Mercedes kiest voor een hightech uitstraling met in totaal vijf vrijdag 4 september 2020 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Waarom moet je voor diesel auto's meer wegenbelasting betalen? Dieselauto's zijn tegenwoordig toch niet veel zwaarder dan benzine auto's. —Rob Schifferling Het gewicht speelt een rol, maar de milieuaspecten heb ben meer invloed. Zo zijn elektrische auto's zwaar, maar hoeft daar helemaal geen wegenbelasting voor te worden betaald. De hogere wegenbelasting heeft ook te maken met compensatie voor de lagere accijns op diesel. Op een liter benzine be draagt de accijns dit jaar 80,8 cent, maar op diesel slechts 51,2 cent. Verder geldt sinds 1 januari een fijnstoftoeslag voor ou dere dieselauto's. Hiermee wil de overheid het bezit en ge bruik van sterk vervuilende diesels ontmoedigen en de luchtvervuiling aanpakken. Het gaat hierbij om oudere diesels die geen fabrieksroet- filter hebben en die meer dan 5 milligram fijnstof per kilo meter uitstoten. De betekenis van blauwe en oranje zwaailichten is mij bekend. Maar ik zag laatst een groen zwaailicht op een ambulance. Heeft de kleur groen ook een betekenis? —F.J. Remmers Zeker. Een groen zwaailicht wordt vaak toegepast op am bulances, politieauto's of brandweervoertuigen. Het is bedoeld om bij de inzet van meerdere voertuigen aan te geven vanuit welk voertuig de inzet wordt gecoördineerd. Andere hulpverleners weten dan waar zij degene kunnen vinden die de leiding heeft bij het incident. Mijn cabriolet staat soms urenlang ergens gepar keerd, met het dak open. Daar voel ik mij toch een beetje ongemakkelijk bij. Loop ik enig risico, gezien de kwetsbaarheid van zo'n cabrio? En hoe zit het met de verzekering? —Sandra van Drongelen De verzekering weet dat het om een open auto gaat en zal daar dus in de regel niet moeilijk over doen. Als de on derdelen in of aan een auto zijn gedekt tegen diefstal of vernieling, dan is dat bij een cabrio niet anders. Denk aan diefstal van een beeldscherm, dat deel uitmaakt van het dashboard, of van een airbag. Maar ik zou dit wel beperken tot hooguit een paar uur. Nog afgezien van de kans op een regenbui, kunnen kwaadwil lenden het interieur bescha digen. En de verzekering kan wel degelijk lastig gaan doen als de auto langer dan een dag openstaat. Al helemaal als er ook nog spullen in zijn achtergebleven. Nieuwe S-klasse zet de toon NIEK SCHENK EN ROLAND TAMELING Kijk op de site van deze krant /auto voor een video over de nieuwe Mercedes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16