AUTO
Topmodel Mercedes loopt voorop met
16
VRAAG ANTWOORD
Verwarmbare knuffelkussens, een 'vierdimensionaal'
geluidssysteem en airbags op de achterbank.
Volgens Mercedes-Benz is de nieuwe generatie van
zijn topmodel, de S-klasse, de beste auto ter wereld.
Waarom zijn
diesels duurder in
wegenbelasting?
Wat betekent een
groen zwaailicht?
Kan ik mijn cabrio
wel zo lang open
laten staan?
et is een bijzondere erva
ring als je voor het eerst de
klanken van een klassiek
strijkkwartet in je lende
nen voelt. Op de riante
achterstoelen van de Mercedes-Benz
S-klasse gebeurt het: wie deze super-
de-luxe limousine laat voorzien van
het meest uitgebreide audiosysteem
van Burmester, trakteert zichzelf op
'4D-geluidsbeleving'.
Waar je muziek in de meeste auto's
'gewoon' via de luidsprekers ervaart,
gaat dit systeem een stap verder: on
derin de rugleuningen zitten tril
lende elementen die de geluidsgol
ven versterken. Je voelt het aanzwel
len en afzwakken van de cello's en
contrabassen letterlijk in je onderlijf,
waardoor je een concert - of in dit ge
val Strijkkwartet nr. 12 van Antonm
Dvorak - nóg intenser beleeft.
Mercedes-hoofdontwerper Gorden
Wagener maakte het uiterlijk van de
topsedan bewust nog ingetogener
dan dat van de huidige S, met ge
strekte lijnen en strakke oppervlak
ken zonder veel visuele opsmuk. De
auto werd ruim 5 centimeter langer
én breder. Opvallend zijn de elegant
verzonken handgrepen, die pas naar
buiten schuiven als ze nodig zijn.
COCONVANLUXE
Ook binnen in de S-klasse draait al
les om rust. Afgezien van de 'tril-
speakers' in de stoelen, die desge
wenst uit te schakelen zijn, wil dit
interieur een cocon van luxe en ont
spanning zijn. Voortaan zijn de heer
lijk zachte hoofdsteunen, de 'knuf
felkussens', ook leverbaar op de voor-
stoelen. En op de achterbank kunnen
die nu zelfs verwarmd worden. Ster
ker nog: ook de portierbekleding en
de centrale armleuning worden
warm met een druk op een knop:
volgens de fabrikant zijn de Chinese
klanten er gek op.
Hoewel Mercedes kiest voor een
hightech uitstraling met in totaal vijf
vrijdag 4 september 2020
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Waarom moet je voor diesel
auto's meer wegenbelasting
betalen? Dieselauto's zijn
tegenwoordig toch niet
veel zwaarder dan benzine
auto's.
—Rob Schifferling
Het gewicht speelt een rol,
maar de milieuaspecten heb
ben meer invloed. Zo zijn
elektrische auto's zwaar,
maar hoeft daar helemaal
geen wegenbelasting voor te
worden betaald. De hogere
wegenbelasting heeft ook te
maken met compensatie voor
de lagere accijns op diesel.
Op een liter benzine be
draagt de accijns dit jaar 80,8
cent, maar op diesel slechts
51,2 cent.
Verder geldt sinds 1 januari
een fijnstoftoeslag voor ou
dere dieselauto's. Hiermee wil
de overheid het bezit en ge
bruik van sterk vervuilende
diesels ontmoedigen en de
luchtvervuiling aanpakken.
Het gaat hierbij om oudere
diesels die geen fabrieksroet-
filter hebben en die meer dan
5 milligram fijnstof per kilo
meter uitstoten.
De betekenis van blauwe en
oranje zwaailichten is mij
bekend. Maar ik zag laatst
een groen zwaailicht op een
ambulance. Heeft de kleur
groen ook een betekenis?
—F.J. Remmers
Zeker. Een groen zwaailicht
wordt vaak toegepast op am
bulances, politieauto's of
brandweervoertuigen. Het is
bedoeld om bij de inzet van
meerdere voertuigen aan te
geven vanuit welk voertuig de
inzet wordt gecoördineerd.
Andere hulpverleners weten
dan waar zij degene kunnen
vinden die de leiding heeft bij
het incident.
Mijn cabriolet staat soms
urenlang ergens gepar
keerd, met het dak open.
Daar voel ik mij toch een
beetje ongemakkelijk bij.
Loop ik enig risico, gezien
de kwetsbaarheid van zo'n
cabrio? En hoe zit het met
de verzekering?
—Sandra van Drongelen
De verzekering weet dat het
om een open auto gaat en zal
daar dus in de regel niet
moeilijk over doen. Als de on
derdelen in of aan een auto
zijn gedekt tegen diefstal of
vernieling, dan is dat bij een
cabrio niet anders. Denk aan
diefstal van een beeldscherm,
dat deel uitmaakt van het
dashboard, of van een airbag.
Maar ik zou dit wel beperken
tot hooguit een paar uur. Nog
afgezien van de kans op een
regenbui, kunnen kwaadwil
lenden het interieur bescha
digen. En de verzekering kan
wel degelijk lastig gaan doen
als de auto langer dan een
dag openstaat. Al helemaal
als er ook nog spullen in zijn
achtergebleven.
Nieuwe
S-klasse
zet de toon
NIEK SCHENK EN
ROLAND TAMELING
Kijk op de site
van deze krant
/auto voor een
video over de
nieuwe Mercedes