16 ZEELAND GEBARENTAAL OP SCHOOL^ De Tweede Kamer praatte maandag over gebarentaal. Op het OLV in Breda kunnen scholieren het al leren. En dat willen ze niet alleen vanwege dat leuke hamsteren-gebaar van tv-tolk Irma Sluis. ,,Ik wil met de dove ouders van een vriend kunnen praten." Kletsend komen leer lingen het klaslokaal op het OLV (Onze Lieve Vrouwelyceum) in Breda binnen. Maar zodra Nienke Fluitman aan haar les begint, zijn ze stil. Want haar hoor je ook niet. Ze gebruikt enkel haar handen. Fluitman, uit Oosterhout, is docente gebarentaal. Dat is sinds dit schooljaar een keuzevak op het OLV (havo-atheneum-gymna sium). En nee, dat is niet het ge volg van de populariteit van Irma Sluis, die zo vaak de corona persconferenties van premier Mark Rutte en zorgminister Hugo de Jonge 'vertaalde' voor doven en slechthorenden. Anderhalfjaar geleden al - ver voor iedereen Irma's gebaar voor hamsteren zo grappig vond - zette de school het al in gang, vertelt rector Gijs van Wijlen. „Tijdens een projectenweek hadden onze leerlingen kennisgemaakt met mensen met een beperking: men sen in een rolstoel, blinden, maar ook doven en slechthorenden. Heel leerzaam. Na afloop opperde een collega om meer met gebaren taal te doen. Samen met Nienke Fluitman hebben we er een keuze vak voor tweede- en derdeklassers van gemaakt." Pols en vingers Terug naar de klas, waar diezelfde Fluitman de handgebaren in el kaar laat overvloeien. De leerlin gen zijn stil. Of toch bijna stil: ,,Als de hele les zo gaat, dan snap ik het niet hoor", mompelt er een. Maar al snel brengt de docente haar 'stem' in de les, zoals ze het zelf noemt - ze praat. De scholie ren halen opgelucht adem, maar zijn meteen zelf aan de beurt. De armen gaan de lucht in, pols en vingers doen het werk. In rap tempo leren ze hun naam te geba ren en vervolgens komt het hele alfabet aan bod. Tegen het einde van de eerste les 'spreken' ze al aardig wat woorden en kleine zin nen. Het keuzevak is populair, vertelt rector Van Wijlen. ,,Dit najaar hebben we twee volle klassen." Toch een beetje het Irma-effect? Dat lijkt wel mee te vallen, leerlin gen hebben hun eigen redenen om de gebaren onder de knie te willen krijgen. ,,Het is leuk om een nieuwe taal te leren", vinden Martijn Korsmit en Mattijn Aaldering. Maar er is meer. ,,We hebben allebei een vriend met dove ouders. Als wij daar zijn, tolkt hij voor ons, anders begrij pen wij die ouders niet. Wij hopen dat we na een half jaar les eindelijk eens echt zélf een gesprek met ze te kunnen voeren." Medeleerling Babette Meijer volgt het vak naar eigen zeggen meer voor anderen dan voor zich zelf. ,,Omdat ik anderen graag wil kunnen helpen, wanneer er nie mand anders is die dat kan." Docente Fluitman is trots en blij. Gebarentaal betekent voor haar méér dan alleen lesgeven; ze wil de dovenwereld met de rest van de samenleving verbinden. ,,Hoe meer mensen op deze ma nier met doven kunnen commu niceren, hoe minder die zich bui ten de maatschappij voelen staan. Dat is veel waard." Ook prof. dr. Onno Crasborn is enthousiast. De hoogleraar Neder landse Gebarentaal aan de Rad boud Universiteit Nijmegen pleit al langer voor de invoering van het gebarenstelsel als middelbare- schoolvak, en is blij verrast met het initiatief van het OLV. ,,Bij mijn weten de enige Nederlandse Eindelijk gebarentaal als serieus schoolvak. Hiervoor ben ik opgeleid, dit wil ik school die gebarentaal structureel aanbiedt. Op enkele andere scho len bestaan al wel kortlopende projecten, maar dit biedt perspec tief voor de toekomst. Het is heel belangrijk voor de communicatie van dove kinderen - in én buiten hun school - dat horende kinde ren gebarentaal kunnen." Weinig werk Voor Nienke Fluitman - al veer tien jaar als zelfstandig onderne mer actief via gebaren.nl - beteke nen de officiële lesuren op de Bre dase scholengemeenschap ook een persoonlijke mijlpaal. Want hoe enthousiast veel mensen ook zijn over het bestaan van gebarentaal, in het reguliere onderwijs is er weinig werk in te vinden. ,,Nu sta ik eindelijk met een serieus keuze vak voor de klas. Dit is wat ik wil doen, hiervoor ben ik opgeleid." Fluitman hoopt dat de initiatief- wet Erkenning Nederlandse Geba- Hoe wordt iemand gebarentolk? Voor het leerjaar 2020/2021 telt die circa 120 aanmeldin gen. Vorig jaar waren dat er nog 97. rentaal, die de Tweede Kamer gis teren behandelde, meer scholen stimuleert het vak aan te bieden. ,,Dat het kan, bewijzen ze hier in Breda." Veel op TikTok Of leerlingen uit deze klas later anderen het vak gaan leren, of er gens als gebarentolk - 'de nieuwe Irma' - aan de slag gaan? Mis schien Meryem Mutalib wel, die er al op jonge leeftijd door gefasci neerd raakte. Via sociale media leerde ze zichzelf de Amerikaanse variant van gebarentaal aan. Lied jes of films die ervan voorzien zijn, kan ze nu dus verstaan. ,,TikTok staat er vol mee. En natuurlijk, zo- meteen kan ik met dove mensen praten. Later wil ik er wellicht iets meer mee doen." Voor nu volgt ze het advies van Fluitman op: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Handen uit de mouwen en gebaren maar. Ik heb respect voor jou Dankjewel Top, goed gedaan donderdag 3 september 2020 Zit in deze klas de nieuwe Irma? Mirjam Dirven Breda - Nienke Fluitman, docente De Hogeschool Utrecht biedt al 23 jaar de opleiding 'Leraar Gebarentaal/Tolk' aan. De hbo-instelling wil niet di rect spreken van een 'Irma- effect'. Ze vermoedt dat men sen in coronatijd sowieso snel ler overwegen een studie op te pakken. Gebarentaal al op de mid delbare school aanbieden, zoals het OLV in Breda doet, ziet Hogeschool Utrecht als 'een positieve ontwikkeling, zeker als het vak ook serieus wordt getoetst en in de cijfer lijst wordt opgenomen'. Tolk gebarentaal is een be schermd beroep. Bij de stich ting RGTS, die daarop toeziet, staan er in totaal 541 geregis treerd. Nienke Fluitman voor de klas. ,,Ik hoop dat de nieuwe initiatiefwet andere scholen stimuleert dit ook te doen." foto ron magielse/pix4profs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 44