e
O
MEDIA CULTUUR 25
ANGELA
KIJKT TV
We laten ons met z'n allen
maar wat graag bedotten
door tv. Ik ook, hoor. Ik
leefde gisteravond volop mee met Ru
ben Nicolai, die in zijn nieuwe pro
gramma De Erfgenaam op pad ging om
de nalatenschap van ene Frieda Muur
mans uit Tilburg bij de rechtmatige ei
genaar te brengen. Zij overleed in
2006, maar de erfenis van 13.000 euro
is nooit geclaimd. Zo zijn er veel geval
len in Nederland. De staat zit op een
berg geld, waar niemand naar kraait.
Prima uitgangspunt voor een tv-pro-
gramma, dat een mix is van Verborgen
Verleden, Spoorloos en Miljoenenjacht.
Miljoenenjacht? Jazeker. Het gezicht
van Frieda's kleinzoon Leon, toen hij
van Ruben hoorde dat hem zomaar
een aardig bedragje in de schoot werd
geworpen, was onbetaalbaar. Er zijn
mensen die minder enthousiast reage
ren als Winston bij ze aanbelt met een
gouden koffertje waarin een veelvoud
van dat bedrag verstopt zit. Het geld
kwam bijzonder goed terecht. Leon
had geen fijne jeugd gehad, was ooit
dakloos en leefde nu van een uitke
ring. Kortom: vioolmuziek, zakdoek
jes, nog een grap van Ruben, aftiteling
en klaar.
Nu terug naar het begin. Waar had ik
nu precies naar zitten kijken? Naar Ru
ben die in een sfeervol cafeetje vlijtig
aan het googelen sloeg, Frieda's stam
boom uitploos in het regionaal mu
seum en vandaar naar het graf toog
van haar echtgenoot. Er volgden een
bezoek aan een kordate dame van de
administratie van de begraafplaats,
een paar telefoontjes, een buurtonder-
zoekje. Er bleek een zoon te zijn, maar
die was ook overleden. En toen was
daar als duveltje uit een doosje die
kleinzoon, die ook nog eens gewoon in
dezelfde stad woonde.
Het was fantastische tv. Net Derk
Bolt, maar dan in Tilburg. Maar zou
het allemaal nou echt zo spontaan zijn
gegaan? Natuurlijk niet. Er schoof na
melijk ook af en toe ook een officiële
erfgenamenonderzoeker door het
beeld, die Ruben 'toevallig' op het
juiste spoor zette. Dan weet je genoeg.
Is het erg dat we bedot worden? Ach,
het is hoe tv werkt, zeker de commer
ciële. Daar kun je je over opwinden,
maar iedereen krijgt wat hij wil: Leon
zijn erfenis, RTL mooie kijkcijfers en
wij kijkers het sprookje met happy end
waar we naar hunkeren. Het is de
vraag of Leon nog zo straalde toen hij
te horen kreeg dat een erfenis nogal
wat gevolgen kan hebben voor zijn
uitkering. Maar een goede tv-maker
weet precies wanneer hij de camera
moet uitzetten om het sprookje voor
de kijker in stand te houden. Vergelijk
het maar met metamorfoseshows: daar
wordt ook nooit ingezoomd op de
haastig geverfde muren.
Filmrechten
De Crèche
verkocht
Soldaat van
Oranje hervat
Normaal staat voor de ontwikkeling van een
nieuwe operaproductie drie jaar, Lisenka Heijboer
Castanón en Manoj Kamps hadden door de coronacrisis
slechts drie maanden. „Lange tijd wisten we ook niet
hoeveel mensen in de orkestbak mochten zitten.''
chter elke traan
zit een verhaal.
Ook achter de
druppels die uit
de ogen van ope
raregisseur Li-
senka Heijboer
Castanón rollen. Het zijn tranen van
vermoeidheid, nadat ze als 28-jarig
regietalent samen met een heel team
in extreem korte tijd een nieuwe
voorstelling bij de Nationale Opera
uit de grond stampte.
Net is er door alle zangers en het
orkest van een kleine vijftig muzi
kanten uitvoerig gerepeteerd, nu is
er tijd voor een hap-slik-wegmaal-
tijd in de artiestenfoyer van het ope
ragebouw in Amsterdam, straks
volgt een belichtingsrepetitie. Al
maanden is ze 12, 14 uur per dag met
de voorstelling bezig, gehinderd
door de nodige coronabeperkingen.
Krijgt Heijboer Castanón de vraag
hoe dat voor haar zal zijn zaterdag -
het moment dat er eindelijk weer
publiek op de bordeauxrode stoelen
in het theater aan de Amstel plaats
neemt - dan schiet ze vol. ,,Ik heb er
nog helemaal niet over nagedacht,
want ik ben deze periode alleen
maar met vandaag en morgen bezig.
Maar dat vooruitzicht doet ontzet
tend veel met me.''
Samen met de eveneens jonge di
rigent en theatermaker Manoj
Kamps (32) staat ze aan de leiding
van de productie die in september
zeven keer wordt opgevoerd in Am
sterdam, voor zo'n driehonderd man
publiek per voorstelling. Ze zijn alle
maal al uitverkocht.
Bijzonder duo
Het is een bijzonder duo; de half-
Nederlandse, half-Peruaanse Heij-
boer Castanón, die een paar jaar ge
leden nog als stagiair op de kos
tuumafdeling van het Nationale Bal
let werkte en als student theaterwe-
Juist in deze tijd
betekent een simpele
aanraking op het
podium zoveel meer
tenschappen ontdekte hoe veelzijdig
het werk van een regisseur is. Veel
zijdigheid tekent ook Kamps, die
zich uitdrukkelijk als queer en non-
binair (geen man, geen vrouw) affi-
cheert, en zelf van Sri Lankaans-Ne-
derlandse komaf is. Voor beiden be
tekent het werk als theatermaker een
wezenlijke manier van uitdrukken
en verbinden met anderen.
Eigenlijk zou bij de Nationale
Opera dit seizoen Mefistofele te zien
en te horen zijn, gebaseerd op Goe-
thes Faust. Door alle coronaproble-
matiek ging deze productie niet door
en kregen de talenten Heijboer Ca-
stanón en Kamps van Opera-direc
teur Sophie de Lint de opdracht on
der de noemer Faust [working title]
binnen een kwartaal een nieuwe
voorstelling te bedenken. Ter verge
lijking: voor de ontwikkeling van
een nieuwe productie staat normaal
drie jaar. Heijboer Castanón: ,,Lange
tijd wisten we niet hoeveel orkestle
den in de bak mochten zitten.''
Kamps, boven een bord spinazie in
de foyer: ,,Dus hebben we ook een
synthesizer toegevoegd aan het or
kest, die allerlei ontbrekende klan
ken in kan vullen. Twaalf componis
ten van over de hele wereld hebben
klassieke en niet-klassieke muziek
bewerkt voor deze voorstelling." Zo
is het onalledaagse opera geworden,
in een onalledaagse tijd. Wat waren
de makers blij met het Nieuw Am
sterdams Kinderkoor dat mee zou
zingen in Mefistofele en nu een be
langrijke rol krijgt in Faust [working
title]. Heijboer Castanón, tikje tri
omfantelijk: ,,We hebben het koor
direct gevraagd zo veel mogelijk data
vrij te houden, omdat kinderen wél
in de buurt van volwassenen mogen
komen. Dat doen ze ook op het po
dium en juist in deze tijd betekent
een simpele aanraking zo veel meer.
Het heeft een gigantische impact als
mensen elkaars hand vastpakken.''
donderdag 3 september 2020
FILM
De filmrechten
van het nieuwe
boek van Elle
van Rijn (foto)
zijn verkocht
voor het is ver
schenen. De
Crèche gaat
over de crèche
waar de nazi's
Joodse kinde
ren bijeenbrach
ten voordat die
op transport
naar Wester-
bork gingen.
MUSICAL
Na zes maanden
gingen gisteren
de deuren van
de TheaterHan-
gaar in Katwijk
weer open voor
publiek. Voor het
eerst sinds 11
maart werd er
een voorstelling
van Soldaat van
Oranje - De Mu
sical opgevoerd.
■u
Jeroen Schmale
44
—Lisenka Heijboer Castanón, regisseur
Lisenka Heijboer
Castanón en Manoj
Kamps speelden
het klaar in drie
maanden een
nieuwe operavoor
stelling te maken. In
september wordt
Faust [working
title] zeven keer op
gevoerd.
FOTO MARCO OKHUIZEN
opera in een
onalledaagse tijd