e O MEDIA CULTUUR 25 ANGELA KIJKT TV We laten ons met z'n allen maar wat graag bedotten door tv. Ik ook, hoor. Ik leefde gisteravond volop mee met Ru ben Nicolai, die in zijn nieuwe pro gramma De Erfgenaam op pad ging om de nalatenschap van ene Frieda Muur mans uit Tilburg bij de rechtmatige ei genaar te brengen. Zij overleed in 2006, maar de erfenis van 13.000 euro is nooit geclaimd. Zo zijn er veel geval len in Nederland. De staat zit op een berg geld, waar niemand naar kraait. Prima uitgangspunt voor een tv-pro- gramma, dat een mix is van Verborgen Verleden, Spoorloos en Miljoenenjacht. Miljoenenjacht? Jazeker. Het gezicht van Frieda's kleinzoon Leon, toen hij van Ruben hoorde dat hem zomaar een aardig bedragje in de schoot werd geworpen, was onbetaalbaar. Er zijn mensen die minder enthousiast reage ren als Winston bij ze aanbelt met een gouden koffertje waarin een veelvoud van dat bedrag verstopt zit. Het geld kwam bijzonder goed terecht. Leon had geen fijne jeugd gehad, was ooit dakloos en leefde nu van een uitke ring. Kortom: vioolmuziek, zakdoek jes, nog een grap van Ruben, aftiteling en klaar. Nu terug naar het begin. Waar had ik nu precies naar zitten kijken? Naar Ru ben die in een sfeervol cafeetje vlijtig aan het googelen sloeg, Frieda's stam boom uitploos in het regionaal mu seum en vandaar naar het graf toog van haar echtgenoot. Er volgden een bezoek aan een kordate dame van de administratie van de begraafplaats, een paar telefoontjes, een buurtonder- zoekje. Er bleek een zoon te zijn, maar die was ook overleden. En toen was daar als duveltje uit een doosje die kleinzoon, die ook nog eens gewoon in dezelfde stad woonde. Het was fantastische tv. Net Derk Bolt, maar dan in Tilburg. Maar zou het allemaal nou echt zo spontaan zijn gegaan? Natuurlijk niet. Er schoof na melijk ook af en toe ook een officiële erfgenamenonderzoeker door het beeld, die Ruben 'toevallig' op het juiste spoor zette. Dan weet je genoeg. Is het erg dat we bedot worden? Ach, het is hoe tv werkt, zeker de commer ciële. Daar kun je je over opwinden, maar iedereen krijgt wat hij wil: Leon zijn erfenis, RTL mooie kijkcijfers en wij kijkers het sprookje met happy end waar we naar hunkeren. Het is de vraag of Leon nog zo straalde toen hij te horen kreeg dat een erfenis nogal wat gevolgen kan hebben voor zijn uitkering. Maar een goede tv-maker weet precies wanneer hij de camera moet uitzetten om het sprookje voor de kijker in stand te houden. Vergelijk het maar met metamorfoseshows: daar wordt ook nooit ingezoomd op de haastig geverfde muren. Filmrechten De Crèche verkocht Soldaat van Oranje hervat Normaal staat voor de ontwikkeling van een nieuwe operaproductie drie jaar, Lisenka Heijboer Castanón en Manoj Kamps hadden door de coronacrisis slechts drie maanden. „Lange tijd wisten we ook niet hoeveel mensen in de orkestbak mochten zitten.'' chter elke traan zit een verhaal. Ook achter de druppels die uit de ogen van ope raregisseur Li- senka Heijboer Castanón rollen. Het zijn tranen van vermoeidheid, nadat ze als 28-jarig regietalent samen met een heel team in extreem korte tijd een nieuwe voorstelling bij de Nationale Opera uit de grond stampte. Net is er door alle zangers en het orkest van een kleine vijftig muzi kanten uitvoerig gerepeteerd, nu is er tijd voor een hap-slik-wegmaal- tijd in de artiestenfoyer van het ope ragebouw in Amsterdam, straks volgt een belichtingsrepetitie. Al maanden is ze 12, 14 uur per dag met de voorstelling bezig, gehinderd door de nodige coronabeperkingen. Krijgt Heijboer Castanón de vraag hoe dat voor haar zal zijn zaterdag - het moment dat er eindelijk weer publiek op de bordeauxrode stoelen in het theater aan de Amstel plaats neemt - dan schiet ze vol. ,,Ik heb er nog helemaal niet over nagedacht, want ik ben deze periode alleen maar met vandaag en morgen bezig. Maar dat vooruitzicht doet ontzet tend veel met me.'' Samen met de eveneens jonge di rigent en theatermaker Manoj Kamps (32) staat ze aan de leiding van de productie die in september zeven keer wordt opgevoerd in Am sterdam, voor zo'n driehonderd man publiek per voorstelling. Ze zijn alle maal al uitverkocht. Bijzonder duo Het is een bijzonder duo; de half- Nederlandse, half-Peruaanse Heij- boer Castanón, die een paar jaar ge leden nog als stagiair op de kos tuumafdeling van het Nationale Bal let werkte en als student theaterwe- Juist in deze tijd betekent een simpele aanraking op het podium zoveel meer tenschappen ontdekte hoe veelzijdig het werk van een regisseur is. Veel zijdigheid tekent ook Kamps, die zich uitdrukkelijk als queer en non- binair (geen man, geen vrouw) affi- cheert, en zelf van Sri Lankaans-Ne- derlandse komaf is. Voor beiden be tekent het werk als theatermaker een wezenlijke manier van uitdrukken en verbinden met anderen. Eigenlijk zou bij de Nationale Opera dit seizoen Mefistofele te zien en te horen zijn, gebaseerd op Goe- thes Faust. Door alle coronaproble- matiek ging deze productie niet door en kregen de talenten Heijboer Ca- stanón en Kamps van Opera-direc teur Sophie de Lint de opdracht on der de noemer Faust [working title] binnen een kwartaal een nieuwe voorstelling te bedenken. Ter verge lijking: voor de ontwikkeling van een nieuwe productie staat normaal drie jaar. Heijboer Castanón: ,,Lange tijd wisten we niet hoeveel orkestle den in de bak mochten zitten.'' Kamps, boven een bord spinazie in de foyer: ,,Dus hebben we ook een synthesizer toegevoegd aan het or kest, die allerlei ontbrekende klan ken in kan vullen. Twaalf componis ten van over de hele wereld hebben klassieke en niet-klassieke muziek bewerkt voor deze voorstelling." Zo is het onalledaagse opera geworden, in een onalledaagse tijd. Wat waren de makers blij met het Nieuw Am sterdams Kinderkoor dat mee zou zingen in Mefistofele en nu een be langrijke rol krijgt in Faust [working title]. Heijboer Castanón, tikje tri omfantelijk: ,,We hebben het koor direct gevraagd zo veel mogelijk data vrij te houden, omdat kinderen wél in de buurt van volwassenen mogen komen. Dat doen ze ook op het po dium en juist in deze tijd betekent een simpele aanraking zo veel meer. Het heeft een gigantische impact als mensen elkaars hand vastpakken.'' donderdag 3 september 2020 FILM De filmrechten van het nieuwe boek van Elle van Rijn (foto) zijn verkocht voor het is ver schenen. De Crèche gaat over de crèche waar de nazi's Joodse kinde ren bijeenbrach ten voordat die op transport naar Wester- bork gingen. MUSICAL Na zes maanden gingen gisteren de deuren van de TheaterHan- gaar in Katwijk weer open voor publiek. Voor het eerst sinds 11 maart werd er een voorstelling van Soldaat van Oranje - De Mu sical opgevoerd. ■u Jeroen Schmale 44 —Lisenka Heijboer Castanón, regisseur Lisenka Heijboer Castanón en Manoj Kamps speelden het klaar in drie maanden een nieuwe operavoor stelling te maken. In september wordt Faust [working title] zeven keer op gevoerd. FOTO MARCO OKHUIZEN opera in een onalledaagse tijd

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25