5 Vandaag vertrekt Jan Lagasse (60) als algemeen directeur van North Sea Port. Hij begon zes jaar geleden bij Zeeland Seaports en neemt afscheid van een fusiehaven. 'Natuurlijk ben ik trots'. INTERVIEW JAN LAGASSE STOPT ALS ALGEMEEN DIRECTEUR NORTH SEA PORT et het vertrek van Lagasse komt een eind aan de twee hoofdige leiding van I het havenbedrijf. Gentenaar Daan Schalck neemt het roer alleen in handen. Moet Zeeland zich zorgen maken? ,,Nee, maar Zeeland moet wel over zijn belangen blijven waken." Lagasse was de 'Zeeuwse top man' van de grensoverschrijdende fusiehaven. Een man die een schat aan ervaring meebracht. Hij werkte bij de Europese Commis sie, de Universiteit Gent, Dow, Hoogovens en Fokker-bedrijven. Zes jaar terug kwam hij Zeeland Seaports binnen als interim-alge meen directeur. ,,Een bedrijf dat weliswaar juri disch, maar nog niet mentaal ver zelfstandigd was. Ik signaleerde te weinig ondernemersgeest en vi sie. Ook had het havenbedrijf een forse schuldpositie. Meer dan 20 procent van de omzet ging op aan rentelasten. Als de rente plots flink was gaan stijgen, was de si tuatie financieel onhoudbaar ge worden. Gelukkig is dat niet ge beurd." ,,Eén van de opdrachten was het havenbedrijf minder kwetsbaar te maken, waarbij nadrukkelijk ook samenwerking met andere havens moest worden onderzocht. We hadden een blauwdruk gemaakt hoe samenwerking eruit zou moeten zien. Gent lag voor de hand. Ongeveer gelijke omvang en geografisch met Zeeland verbon den via het Kanaal Gent-Terneu- zen. Bovendien lonkte Gent al langer naar Zeeland. In de jaren negentig van de vorige eeuw werd al gesproken over Vlistergent." ,,Je visie doorvoeren is minstens zo interessant als het bedenken ervan.'' ,,Dat klopt. Bovendien betrof het niet het brutosalaris, maar de bruto loonkosten. Dat is nogal een verschil. De media hebben daar over niet altijd correct bericht. Daarnaast deed ik een forse stap terug in inkomen in vergelijking met mijn vorige baan bij Fokker. Geld was dus voor mij geen drijf veer." ,,Ik wist van collega's die mij steunden bij wie het ongenoegen zat. Dat was wel een minderheid. Toen de raad van commissarissen voorstelde om een bemiddelaar aan te stellen, was daar volgens de OR geen behoefte aan. Dus het verzet viel wel mee." ,,Nee, niet alleen. Het was de kers op de taart. Maar dan wordt snel vergeten dat we het havenbedrijf winstgevender hebben gemaakt, de schuldenpositie hebben verbe terd en WarmCO uit de penarie hebben geholpen. Het Mainte nance Valuepark was leeg toen ik aantrad. Kijk nu eens. We hebben het probleem met de drempel in De Wielingen opgelost. En ook een ambitieus milieuconvenant met onder meer de ZMf gesloten. En niet te vergeten het hele Thermphos-dossier. Ook de over slag en gronduitgifte zijn in die tijd sterk gestegen. Er stond dus al voor de fusie een ander, gezonder Zeeuws havenbedrijf, ook een noodzaak om überhaupt te kun nen fuseren." ,,Ik moest het havenbedrijf be schermen. Als wij die rekening volledig hadden moeten betalen, was het havenbedrijf financieel omgevallen. Dan zou er ook geen fusie komen. Ons verzet heeft er denk ik ook toe bijgedragen dat uiteindelijk het Rijk een stuk van de sanering heeft betaald. Maar vergeet niet, zelfs met de Samsom-deal is het een financiële opdoffer voor het havenbedrijf." ,,Aan Gentse kant waren de gees- ten al rijp. En beide havenbedrij ven zagen de strategische voorde len. Wat ook hielp, was dat de premiers van Nederland en Vlaanderen zich achter het idee van een grensoverschrijdend ha venbedrijf schaarden. Dat zijn momenten van rugwind." ,,Ja natuurlijk. Er staat een finan cieel gezonder bedrijf met een be tere reputatie in de markt. We boekten ook meteen overslagre cords, mede dankzij de economi sche groei in die periode. Boven dien kwamen er snel doorbraken in een aantal dossiers. Ik noem maar verbetering van de spoor- Gent lonkte al langer naar Zeeland. In de jaren negentig van de vorige eeuw werd al gesproken over Vlistergent verbindingen met Vlaanderen. Ook dat er tussen Vlaanderen en Zeeland oplossingen worden be dacht voor de arbeidsmarkt en ook transport van reststromen en C02 over de grens, was zonder de fusie niet gelukt. Het Rijk kijkt ook nadrukkelijk naar de potentie van de delta. Tegelijkertijd heeft die fusie geleid tot samenwerking met andere havens, bijvoorbeeld wat betreft digitalisering van het nautisch beheer. En last but not le ast, ook in Europa zitten we als havenbedrijf aan meer tafels.'' ,,De energietransitie en industrie helpen omschakelen van fossiele naar duurzame grondstoffen." ,,Twee jaar na de fusie kun je vol staan met één algemeen direc teur. Ik heb daar in 2018 al afspra ken over gemaakt. Bovendien vraagt mijn privéleven me deze keuze te maken." ,,Dat laatste vind ik een grote eer. Met mijn netwerken aan beide kanten van de grens kan ik ook iets betekenen." ,,Nou ja, er is een Belg minder, ha- haha. Ik ben tenslotte Belgisch in gezetene. Ik denk dat er trouwens evenveel aandacht wordt ge schonken aan de Zeeuwse havens als aan die van Gent. Maar, Zee land moet wel over zijn belangen blijven waken.'' dinsdag 1 september 2020 GO 'Fusie was de kers op de taart' Frank Balkenende Vlissingen Wat trof u aan toen u in 2014 als interim-CEO aan de slag ging bij Zeeland Seaports? Hoe is het gelukt om het haven bedrijf erbovenop te helpen? Toen de strategische visie het licht zag, werd u gevraagd aan te blijven als algemeen directeur. Als ontwerper werd u uitvoerder. Waarom? n nW 9 Jan Lagasse (hier in 2016) stopt vandaag als algemeen directeur van havenbedrijf North Sea Port. foto north sea port Uw aanstelling ging niet over rozen. In Provinciale Staten werd geknord over uw salaris, dat uit steeg boven de bedragen in de Wet Normering Topinkomens. Overigens was die niet van toe passing op het havenbedrijf. Er lag ook een negatief advies van de ondernemingsraad om Jan Lagasse te benoemen. Was de fusie met Gent uw groot ste karwei? Hoe kijkt uw terug op de sane ring van Thermphos? De span ningen tussen Zeeland Seaports en aandeelhouders - provincie en gemeenten - liepen hoog op over de vraag wie de rekening moest betalen. De kwestie dreigde zelfs de fusie te blokke ren. Waarom is die fusie gelukt en dan ook nog in een record tijd? Trots op de fusie? - Jan Lagasse, North Sea Port Wat wordt de grootste uitdaging voor North Sea Port de ko mende jaren? Waarom gaat u nu weg? U blijft wel strategisch adviseur van North Sea Port én u wordt de Nederlandse honorair con sul-generaal in België. Verliest met uw vertrek Zeeland invloed in het havenbedrijf?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 37