5
Vandaag vertrekt
Jan Lagasse (60)
als algemeen
directeur van North
Sea Port. Hij begon
zes jaar geleden bij
Zeeland Seaports
en neemt afscheid
van een fusiehaven.
'Natuurlijk ben ik
trots'.
INTERVIEW JAN LAGASSE STOPT ALS ALGEMEEN DIRECTEUR NORTH SEA PORT
et het vertrek van
Lagasse komt een
eind aan de twee
hoofdige leiding van
I het havenbedrijf.
Gentenaar Daan Schalck neemt
het roer alleen in handen. Moet
Zeeland zich zorgen maken? ,,Nee,
maar Zeeland moet wel over zijn
belangen blijven waken."
Lagasse was de 'Zeeuwse top
man' van de grensoverschrijdende
fusiehaven. Een man die een schat
aan ervaring meebracht. Hij
werkte bij de Europese Commis
sie, de Universiteit Gent, Dow,
Hoogovens en Fokker-bedrijven.
Zes jaar terug kwam hij Zeeland
Seaports binnen als interim-alge
meen directeur.
,,Een bedrijf dat weliswaar juri
disch, maar nog niet mentaal ver
zelfstandigd was. Ik signaleerde te
weinig ondernemersgeest en vi
sie. Ook had het havenbedrijf een
forse schuldpositie. Meer dan 20
procent van de omzet ging op aan
rentelasten. Als de rente plots
flink was gaan stijgen, was de si
tuatie financieel onhoudbaar ge
worden. Gelukkig is dat niet ge
beurd."
,,Eén van de opdrachten was het
havenbedrijf minder kwetsbaar te
maken, waarbij nadrukkelijk ook
samenwerking met andere havens
moest worden onderzocht. We
hadden een blauwdruk gemaakt
hoe samenwerking eruit zou
moeten zien. Gent lag voor de
hand. Ongeveer gelijke omvang en
geografisch met Zeeland verbon
den via het Kanaal Gent-Terneu-
zen. Bovendien lonkte Gent al
langer naar Zeeland. In de jaren
negentig van de vorige eeuw werd
al gesproken over Vlistergent."
,,Je visie doorvoeren is minstens
zo interessant als het bedenken
ervan.''
,,Dat klopt. Bovendien betrof het
niet het brutosalaris, maar de
bruto loonkosten. Dat is nogal een
verschil. De media hebben daar
over niet altijd correct bericht.
Daarnaast deed ik een forse stap
terug in inkomen in vergelijking
met mijn vorige baan bij Fokker.
Geld was dus voor mij geen drijf
veer."
,,Ik wist van collega's die mij
steunden bij wie het ongenoegen
zat. Dat was wel een minderheid.
Toen de raad van commissarissen
voorstelde om een bemiddelaar
aan te stellen, was daar volgens de
OR geen behoefte aan. Dus het
verzet viel wel mee."
,,Nee, niet alleen. Het was de kers
op de taart. Maar dan wordt snel
vergeten dat we het havenbedrijf
winstgevender hebben gemaakt,
de schuldenpositie hebben verbe
terd en WarmCO uit de penarie
hebben geholpen. Het Mainte
nance Valuepark was leeg toen ik
aantrad. Kijk nu eens. We hebben
het probleem met de drempel in
De Wielingen opgelost. En ook
een ambitieus milieuconvenant
met onder meer de ZMf gesloten.
En niet te vergeten het hele
Thermphos-dossier. Ook de over
slag en gronduitgifte zijn in die
tijd sterk gestegen. Er stond dus al
voor de fusie een ander, gezonder
Zeeuws havenbedrijf, ook een
noodzaak om überhaupt te kun
nen fuseren."
,,Ik moest het havenbedrijf be
schermen. Als wij die rekening
volledig hadden moeten betalen,
was het havenbedrijf financieel
omgevallen. Dan zou er ook geen
fusie komen. Ons verzet heeft er
denk ik ook toe bijgedragen dat
uiteindelijk het Rijk een stuk van
de sanering heeft betaald. Maar
vergeet niet, zelfs met de
Samsom-deal is het een financiële
opdoffer voor het havenbedrijf."
,,Aan Gentse kant waren de gees-
ten al rijp. En beide havenbedrij
ven zagen de strategische voorde
len. Wat ook hielp, was dat de
premiers van Nederland en
Vlaanderen zich achter het idee
van een grensoverschrijdend ha
venbedrijf schaarden. Dat zijn
momenten van rugwind."
,,Ja natuurlijk. Er staat een finan
cieel gezonder bedrijf met een be
tere reputatie in de markt. We
boekten ook meteen overslagre
cords, mede dankzij de economi
sche groei in die periode. Boven
dien kwamen er snel doorbraken
in een aantal dossiers. Ik noem
maar verbetering van de spoor-
Gent lonkte al langer
naar Zeeland. In de
jaren negentig van de
vorige eeuw werd al
gesproken over
Vlistergent
verbindingen met Vlaanderen.
Ook dat er tussen Vlaanderen en
Zeeland oplossingen worden be
dacht voor de arbeidsmarkt en
ook transport van reststromen en
C02 over de grens, was zonder de
fusie niet gelukt. Het Rijk kijkt
ook nadrukkelijk naar de potentie
van de delta. Tegelijkertijd heeft
die fusie geleid tot samenwerking
met andere havens, bijvoorbeeld
wat betreft digitalisering van het
nautisch beheer. En last but not le
ast, ook in Europa zitten we als
havenbedrijf aan meer tafels.''
,,De energietransitie en industrie
helpen omschakelen van fossiele
naar duurzame grondstoffen."
,,Twee jaar na de fusie kun je vol
staan met één algemeen direc
teur. Ik heb daar in 2018 al afspra
ken over gemaakt. Bovendien
vraagt mijn privéleven me deze
keuze te maken."
,,Dat laatste vind ik een grote eer.
Met mijn netwerken aan beide
kanten van de grens kan ik ook
iets betekenen."
,,Nou ja, er is een Belg minder, ha-
haha. Ik ben tenslotte Belgisch in
gezetene. Ik denk dat er trouwens
evenveel aandacht wordt ge
schonken aan de Zeeuwse havens
als aan die van Gent. Maar, Zee
land moet wel over zijn belangen
blijven waken.''
dinsdag 1 september 2020
GO
'Fusie was de kers op de taart'
Frank Balkenende
Vlissingen
Wat trof u aan toen u in 2014 als
interim-CEO aan de slag ging bij
Zeeland Seaports?
Hoe is het gelukt om het haven
bedrijf erbovenop te helpen?
Toen de strategische visie het
licht zag, werd u gevraagd aan te
blijven als algemeen directeur.
Als ontwerper werd u uitvoerder.
Waarom?
n nW 9
Jan Lagasse (hier in 2016) stopt vandaag als algemeen directeur van havenbedrijf North Sea Port. foto north sea port
Uw aanstelling ging niet over
rozen. In Provinciale Staten werd
geknord over uw salaris, dat uit
steeg boven de bedragen in de
Wet Normering Topinkomens.
Overigens was die niet van toe
passing op het havenbedrijf.
Er lag ook een negatief advies
van de ondernemingsraad om
Jan Lagasse te benoemen.
Was de fusie met Gent uw groot
ste karwei?
Hoe kijkt uw terug op de sane
ring van Thermphos? De span
ningen tussen Zeeland Seaports
en aandeelhouders - provincie
en gemeenten - liepen hoog op
over de vraag wie de rekening
moest betalen. De kwestie
dreigde zelfs de fusie te blokke
ren.
Waarom is die fusie gelukt
en dan ook nog in een record
tijd?
Trots op de fusie?
- Jan Lagasse, North Sea Port
Wat wordt de grootste uitdaging
voor North Sea Port de ko
mende jaren?
Waarom gaat u nu weg?
U blijft wel strategisch adviseur
van North Sea Port én u wordt
de Nederlandse honorair con
sul-generaal in België.
Verliest met uw vertrek Zeeland
invloed in het havenbedrijf?