©NDERNEMER Zo creëert Yoni vraag naar femcare Active Cues betovert spelend de wereld Mi V Growboxx: 'plantcocoon' die boomkwekers negentig procent water bespaart Met de 'Growboxx' van Groasis won Pieter Hoff in 2018 de KVK Innovatie Top 100. Deze Growboxx is een 'ondergrondse emmer' die de overlevingskans van jonge productiebomen in droge gebieden vergroot en daarnaast zelf als voedingsstof voor de bodem dient. De Growboxx is een 'plantco coon' die water uit de lucht haalt en vervolgens precies genoeg aan de boom afgeeft. Daarnaast zorgt het product ervoor dat om de boom heen groente groeit. Na verloop van tijd wortelt de boom diep genoeg om het zelf te redden en de biologisch afbreekbare emmer verandert in voedingsstof voor de bodem. Door met de Growboxx te planten, bespaart de gebruiker 90 procent water ten opzichte van traditionele irrigatiemethoden, zoals druppelirrigatie. Het idee van Groasis en de Growboxx is ontstaan in gesprekken die Hoff gedurende zijn veertigjarige loopbaan in de bloembollen- en bloemen teelt voerde met klanten die klaagden over de steeds lagere grondwaterstanden. ,,Zo vaak dat ik me zorgen ging maken en besloot te stoppen met mijn bedrijf om op zoek te gaan naar een oplossing. Broodnodig, want wereldwijd wordt 73 procent van ons zoetwater verbruikt door de agrarische sector. In Afrika zelfs 85 procent. Het getal moet drastisch omlaag. De wereldbevolking groeit hard en het waterverbruik gaat recht evenre dig omhoog met de voedselproductie. Vol gens UN-Water zitten 48 landen in 2025 met een serieus watertekort." Overigens zijn er volgens Hoff zeker wel risico's bij 'Als winnaar KVK Innovatie Top 100 kom je makkelijker binnen' innoveren en ondernemen in het buiten land. ,,Dankzij ons product gebruikt een teler negentig procent minder water. Dat wordt niet altijd op stel en sprong geloofd door overheden. Die willen het eerst zelf onderzoeken. Wanneer uit hun rapport blijkt dat ons verhaal klopt, gaan ze bijna altijd overstag. Maar let wel: zo'n onderzoek of een boom ook langer blijft staan, kan drie tot vier jaar duren. Ik snap dat, vanuit hun stand punt is dat logisch. Ze krijgen geregeld fantasten met onzinverhalen en produc- ten over de vloer. Ach, ik word er niet cynisch van. Het hoort er gewoon bij. Maar je moet het wel incalculeren." Heeft het winnen van de KVK Innovatie Top 100 nog meer zoden aan de dijk gezet? ,,Zeker. Met die bekroning kom je makkelijker binnen in andere landen. Ook zijn we afgelopen najaar een actie gestart - die tot december doorloopt - waarin we mensen de kans geven te in vesteren in Groasis. Door de bekroning is de actie tot nu toe heel succesvol.'' deondernemer.nl O Yoni produceert tampons, maandverband en inleg- kruisjes. 'Femcare', noemt medeoprichter Mariah Mansvelt Beck dat. Femcare van gecertificeerd biologisch katoen. Met een steeds bredere productenlijn verovert het bedrijf de internationale markt. Het basisidee achter Yoni is sinds de start van het bedrijf glashelder: menstruatieproducten op de markt brengen die minstens zo veel comfort en gebruiksvriendelijk heid bieden als tampons en maandverband van de grote, mondiale spelers, maar dan gemaakt van gecertificeerd biolo gisch katoen. Nog steeds uniek in de wereld van femcare. Mariah Mansvelt Beck, samen met Wen- delien Hebly oprichter van het bedrijf: ,,De consument kan op de verpakking - eveneens milieu vriendelijk - precies zien waar de producten van zijn gemaakt. De achterkant en individuele verpak kingen van onze maandverban den en inlegkruisjes zijn van een afbreekbare bioplastic gemaakt, maiszetmeel. Dat zie je nog niet bij de grote producenten. Het zijn juist de kleine bedrijven zoals wij die bewustwording creëren. Nu meer en meer mensen biologische producten kopen, zie je pas dat de corporates gaan nadenken. Het levert geld op.'' Primeur Dat een kleinere Nederlandse speler de primeur had met bio logische femcare-producten, daar mogen we als ondernemersland trots op zijn. Niet zo vreemd dat Yoni in 2016 de KVK Innovatie Top 100 won. ,,Zeker. Toch was dat best bijzonder. Want het product zelf was er al. Het innovatieve aspect zit vooral in de manier waarop we Yoni aan de vrouw brengen. We waren de eerste die biologisch katoenen maandver band en tampons in de schappen kregen, naast de 'gewone' synthe- tische producten." Een andere uitdaging was het aanwakkeren van bewustzijn bij de consument. ,,Dat doe je door de vraag naar je product te creëren. Vertel jouw verhaal zodat mensen begrijpen waarom het product er is. Wat bleek? Veel vrouwen hadden nooit stilgestaan bij het belang van gecertificeerd biologisch materiaal voor femcare." Active Cues maakt spellen voor doel groepen als mensen met dementie, mensen met een verstandelijke beper king en kinderen met een cognitieve uitdaging. En betovert de wereld. De Tovertafel levert interactieve lichtprojecties. Projecties op de tafel, maar bijvoorbeeld ook op de vloer. Met de Tovertafel werd Active Cues tweede in de KVK Innovatie Top 100 2019. Sinds dien ging de scale-up ondanks de coronacrisis de wereld over. Dat vereist innovatieve ideeën en constant een frisse blik, vertelt mede-oprichter Hester Le Riche. Hoe dat kan, vertelt KVK- adviseur Cathy Oh. Le Riche wil impact hebben: ,,Hoe meer, hoe beter. Dementie is een wereldwijd probleem. Met onze passie, spellen ontwikkelen, kunnen we aan de oplossing bijdragen. Daarvoor is het wel zaak lean and mean te blijven. We zijn liever een springbokje zijn dan een dinosaurus. Snel stappen zetten en flexibel zijn, daar gaan we voor.'' Ondergrondse emmer tegen oplopend watertekort Lees het gehele interview op: deondernemer.nl/groasis Advies op maat Ondernemen is doorzetten, aanpassen en keuzes maken. De afgelopen weken spraken medewerkers van KVK zo'n 70.000 ondernemers uit bijna alle branches. Ze hebben geluisterd en geholpen en weten nog beter wat er speelt. Ze hebben een antwoord op je vragen wat er mag en wat er kan. Ze helpen jou verder met relevante informatie en geven je advies op maat. Kijk op KVK.nl of bel gratis met 0800 2117. volg ons op Cathy Oh, Startup Officer van KVK, ziet het graag: ,,Mijn beeld is dat Active Cues goed heeft inge speeld op de brede toepasbaarheid van hun pro duct voor meerdere doel- en gebruikersgroepen en zo op vergrijzing heeft gereageerd. Een slimme oplossing bedenken voor een probleem is belangrijk, maar het is de kunst om het ook nog succesvol te verkopen.'' Lees het gehele interview op deondernemer.nl/activecues Deze pagina is tot stand gekomen in samenwerking met KVK Innovatie Top 100. Lees de gehele inter views en veel meer op kvkinnovatietop100.nl Mariah Mansvelt Beck en de femcare van Yoni. Tekst BART REMMERS foto MARCO BAKKER Lees het hele interview op deondernemer.nl/yoni Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17