Verzekering tegen fraude via het internet 0) O O lil Recordcijfers voor detailhandel 14 ECONOMIE INTERVIEW MARTIJN SNOEP De Nederlandse kip heeft het anno 2020 een stuk beter dan vroeger. En dat is niet de verdienste van een beoogde samenwerking tussen kippenboeren en supermarkten, maar puur de tucht van de markt. Dat stelt de ACM na onderzoek. Abel Baas van internetdienstverlener VPNdien- sten.nl is blij met de nieuwe verzekering. ,,Uit cij fers van het CBS blijkt dat ruim 1,5 miljoen Neder landers wel eens met cybercriminaliteit te maken heeft gehad. Er is nu meer cybercriminaliteit dan dat er woninginbraken zijn." Volgens hem zal het aantal verzekeraars dat zich op de cybermarkt zal storten, dan ook alleen maar groeien. Het idee om je te verzekeren tegen cyber crime is overi gens niet nieuw, zegt Joyce Donat van de Consu mentenbond. Independer werpt tegen dat zijn cyberpolis als eerste dekking aanbiedt voor 'alle belangrijkste va rianten van internetcriminaliteit'. Of het zin heeft om een verzekering af te sluiten, hangt volgens de Consumentenbond af van de voorwaarden. „Banken vergoeden al zo'n 96 pro cent van de fraude met online betalingen. En voor informatie en tips kun je natuurlijk op heel veel plekken terecht, zoals bij ons." Baas denkt dat een verzekering interessant kan zijn voor consumenten - afhankelijk van de garan ties, voorwaarden en de kleine lettertjes. Maar zijn belangrijkste advies aan klanten is dat zij vooral kritisch blijven als ze aankopen doen op internet, door vooraf te controleren met wie zij zaken doen, te zorgen voor een goede beveiliging en scherp te blijven op mogelijk valse mailtjes. Dat laatste stelt Independer ook als voorwaarde voor het uitkeren bij schade. ,,We rekenen er wel op dat mensen de basisbeveiliging op orde hebben", licht Suzan Samson van Independer toe. Er is meer cybercriminaliteit dan woninginbraken DSM Philips Air France- KLM Zowel de foodsector als de non-foodsector rea liseerde een hogere omzet. Daarnaast is online ruim 38 procent meer omgezet. De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koop dagen in juli. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 12 procent hoger dan in juli vorig jaar. De omzet van de winkels in non-food groeide in juli met ruim 10 procent. Daarbij zagen winkels in meubels en woninginrichting, doe-het-zelfartike- len, keukens en vloeren en de winkels in recreatie artikelen de opbrengsten het sterkst aandikken. De Autoriteit Con sument Markt oogstte in 2015 een storm van kritiek toen het een dikke streep zette door een serie afspraken die het leven van kippen 'veel beter moest maken': de Kip van Morgen. Boerenorgani- satie LTO was des duivels over het 'eigenmachtige' optreden van de ACM en supermarktkoepel CBL verweet de toezichthouder 'ver duurzaming in de weg te staan'. Nu vijfjaar later durft de ACM de stelling aan dat het besluit niet alleen terecht was, maar zelfs beter is uitgepakt voor de kippen. Ook zonder de concurrentiebeper kende afspraken is Nederland nu ,,Aan het begin van het proces maak je een inschatting of concur rentiebeperkende afspraken nood zakelijk zijn voor het bereiken van duurzaamheidsdoelen. Daar wa ren we niet van overtuigd. Kenne lijk - en dat is makkelijk gezegd met de wetenschap achteraf- kon zo goed als plofkipvrij. Vrijwel al het kippenvlees in de schappen is een stuk diervriendelijker dan het gestrande initiatief Kip van Mor gen voor ogen had. ACM-baas Martijn Snoep: „Supermarkten en bedrijven blijken heel goed in staat geweest om zelfstandig over te schakelen naar diervriendelijker alternatieven voor de plofkip." ,,Voor concurrentie heb je aanjagers nodig. En de con currentie is aangejaagd door consumenten en stakehol ders waaronder milieuorgani saties. De uitkomst is dat het kippenvlees veel duurzamer en diervriendelijker is dan als er geen concurrentie zou zijn ge weest.'' ,,We wilden kijken wat er in de tussentijd is ge beurd. We zien dat con currentie heeft bijgedra gen aan een versnelling van het proces van ver duurzaming. Het kippen- welzijn van het assorti ment in de Nederlandse su permarkten is nu hoger dan wat de Kip van Morgen zou zijn geweest.'' Prijsvergelijker Independer heeft samen met verzekeraar iptiQ een nieuwe 'cyberpolis' in het leven geroepen. Met de Veilig Online-polis kunnen mensen zich voor 50 euro per jaar in dekken tegen mogelijke fraude met online be taalmiddelen tot een bedrag van 10.000 euro. Natasja de Groot Amsterdam Ook zijn klanten verzekerd tegen oplichting bij online aankopen van spullen (tot 3000 euro). En polishouders die door een cyberaanval niet meer bij hun computerbestanden of foto's kunnen, worden via een speciale hulplijn ondersteund om de spullen terug te krijgen. dinsdag 1 september 2020 -Abel Baas, VPNdiensten.nl De biotechno- loog sloot af als koploper in de AEX. Het bedrijf maakte bekend in Nederland 200 banen te zullen schrap pen. De Amerikaanse overheid schrapt een groot deel van een eerdere bestelling voor 43.000 beade mingsapparaten De luchtvaart combinatie was de grootste daler in de MidKap. GO ACM: Nederland is zo goed als DOfkiDV DEN HAAG De detailhandel heeft in juli 9,7 pro cent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het is de op een na grootste groei sinds het begin van de publicatie van de cij fers in 2005. E o c Natasja de Groot Den Haag Martijn Snoep, voorzitter van de Autori teit Consument Markt. foto marco okhuizen Het negatief advies leidde in 2015 tot veel commotie. Pro beert de ACM nu alsnog zijn ge lijk te halen? Hebben we dat ook niet aan de Dierenbescher ming en milieuclubs als Wakker Dier te danken? Waarom komt nu, vijf jaar na dato, dit onderzoek?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 14