meer liften' 'Deze scholen tonen lef' 'Inclusief' onderwijs is onderwijs waarin kinde ren vanuit allerlei ach tergronden, met én zonder beperkingen samen spelen, werken en leren. Volgens Femke van Zoggel van JongPIT een organisaties die pleiten voor verder gaande invoering van inclusiviteit, zijn de ervaringen positief. Vijf jaar geleden voerde de overheid de Wet passend onderwijs in. Kinderen die speciaal onderwijs volgden, zouden vaker toegang krijgen tot regulier on derwijs. Aan die scholen de taak leerlingen met een chronische aan doening of leer- en gedragsproblemen passende ondersteu ning te geven. Maar volgens velen komt 'passend', 'inclu sief' onderwijs nog niet voldoende tot stand: veel jongeren vinden hun plek niet. Van Zoggel: „Steeds meer scholen tonen lef en zeggen: jij hoort óók op onze school. Laten we streven naar structureel beleid, de overheid is aan zet. Ieder kind heeft recht op onderwijs in een inclusief onderwijs systeem.'' In september evalueert de Kamer de Wet pas send onderwijs, waarin dit thema aan de orde komt. MERIJN ROOTLIEB WOONT IN ZAANDAM, VOLGT VOORTGEZET SPECIAAL ONDERWIJS (VSO) IN HEEMSKERK. ,,Nu gaat het goed'', zegt Merijn Rootlieb (15). ,,Ik ben trots dat ik het heb gered, dankzij knokken, steun van familie, vrienden en the rapie. Ik ga nu het laatste jaar van het vmbo in, daarna wil ik graag naar het Mediacollege. Daar voelde ik me op de open dag al thuis.'' Merijn heeft cerebrale parese en daardoor problemen met motori sche functies. Voor hemzelf is het 'te laat', zegt hij. Maar andere kinderen wil hij de ellende en sla peloze nachten besparen. ,,Wat ik ga vertellen is het topje van de ijsberg. In het laatste jaar van de basisschool heb ik in angst ge leefd. De juf was er niet, de inval- juffen konden het niet aan. De verstandhouding tussen de kinde ren met al die verschillende beper kingen, van autisme en adhd tot bijvoorbeeld wat ik heb, was niet goed. Op het VSO was vooral het tweede jaar een hel, ik kwam elke dag thuis met buikpijn van de stress. Er was een jongen die de leraren niet aankonden. De klas op stelten zetten, pesten. Ik zal nooit vergeten hoe hij begon te juichen toen bekend werd dat ik niet mee zou gaan op schoolkamp.'' Het afgelopen schooljaar, het derde, ging het beter, ook dankzij twee nieuwe mentoren. Merijn ging over met een goed rapport. ,,Ik had liever op regulier onderwijs willen zitten. Er moet geld komen waar door kinderen zoals ik daar kunnen meedraaien. Kleinere klassen, min der drempels, meer liften, hulpmid delen, begeleiding. Dan zit je tussen mensen die je kent, uit je buurt; dan kun je vriendschappen sluiten en normaal sociaal contact hebben.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 98