Toppop Waarom Penney de Jager geen cent verdiende aan Toppop VOORWOORD DEZE WEEK Waarom Erik Dijkstra dol is op boksen 22 Waarom nebbiolo een goed huwelijk vormt met paddestoelen 36 Waarom Kluun heel wat uren sleet op de divan van de psycholoog 8 Waarom leerlingen met een handicap het liefst naar een gewone school gaan 16 Waarom Hans Avontuur naar het Lauwersmeerafreisde 38 Mijn ouderlijk huis had de vorm van een schip, met kleine, smalle, taps toelopende ka mers vol hoeken en nissen. Daarom besloten mijn ouders halverwege de jaren 70 eens flink te verbouwen. Van de kamer naast de pijpenla- vormige woonkamer werd een multifunctionele ruimte gemaakt met opklapbaar tweepersoons bed, rustieke eettafel, een harmonium en een tweede teeveetje. Vooral dat laatste werd met gejuich ontvangen, want op tv-gebied was er soms sprake van een flinke generatiekloof tussen mijn ouders en hun drie zonen. Als het ging om de grofgebekte series van Wim T. Schippers, de koortsachtige conferences van Freek de Jonge of de eigentijdse herrie van Avro's Toppop werd ons vriendelijk verzocht gebruik te maken van het zwart-wit Aristona-teeveetj e in de multifunctionele kamer. En daar zat ik dan, opgevouwen op een skailederen draaikruk, te kij ken naar rocker Iggy Pop die een gevecht leverde met de potpalmen in de Toppop-studio en Blon- die die zo zwoel de camera in keek dat je tiener- hart een driedubbele flikflak maakte. Voor veel van mijn generatiegenoten was niet presentator Ad Visser de ster van Toppop, maar danseres en choreograaf Penney de Jager. Omdat sommige artiesten geen zin hadden naar Hilver sum af te reizen en ook geen videoclips hadden, werd Penney met haar showballet ingehuurd om de muziek van een passende visuele begeleiding te voorzien. Met de kennis van nu kun je misschien scham per doen over de blote, soms wat gedateerd ogende choreografieën bij hits van Stevie Won der en The Eagles. Maar voor mij was en is Penney de Jager een fenomeen. Goed idee dus van collega Annemart van Rhee om niet Ad Visser maar Penney de Jager te interviewen over het popprogramma dat vijftig jaar geleden voor het eerst werd uitgezonden. 04 Groeten uit... 06 Schoolvoorbeeld 08 Kluun 15 Fijn spul 16 Blij op school 22 Erik Dijkstra 26 Penney de Jager 30 Lezen 36 Eten drinken 38 Uit in Nederland 43 BV De Liefde 44 Puzzelen Mark Roos COLOFON-Chef a.i. Mark Roos Artdirection Henk Marseille Redactie Theo den Boer, Merel Dado, Sandra Donker, Charlotte van Genderen, Sanne van der Kolk, Cathérine van der Linden, Ruud Roodhorst, Mark Roos Vormgeving Sasja Kooistra, Ieke Kootstra, Jolanda Vogelaar Beeldredactie Marcel Wagenaar Medewerkers Edith Andriesse, Hans Avontuur, Daniella van Bergen, Shody Careman, Suzanne Eijgenraam, Vivian de Gier, Ronald Giphart, Gijs Groenteman, Karin en Harold Hamersma, Pieter Hulst, Annemarie Kleywegt, Leo van Marrewijk, Noëlle Meijer, Rianne van der Molen, Jolanda van der Ploeg, Marcel Prins, Annemart van Rhee, Egbert Jan Riethof, Jitske Schols, Peter Sierksma, Peter Henk Steenhuis, Studio Ski, Aart-Jan Venema, Nathan Vos Reageren? magazine@dpgmedia.nl O Facebook @admagazine |[®J Instagram ad_nl ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2020 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 83