Toppop
Waarom Penney
de Jager geen
cent verdiende
aan Toppop
VOORWOORD
DEZE WEEK
Waarom Erik Dijkstra dol is op boksen 22
Waarom nebbiolo een goed huwelijk
vormt met paddestoelen 36
Waarom Kluun heel wat uren sleet op de
divan van de psycholoog 8
Waarom leerlingen met een handicap het
liefst naar een gewone school gaan 16
Waarom Hans Avontuur naar het
Lauwersmeerafreisde 38
Mijn ouderlijk huis had de vorm van een
schip, met kleine, smalle, taps toelopende ka
mers vol hoeken en nissen. Daarom besloten
mijn ouders halverwege de jaren 70 eens flink
te verbouwen. Van de kamer naast de pijpenla-
vormige woonkamer werd een multifunctionele
ruimte gemaakt met opklapbaar tweepersoons
bed, rustieke eettafel, een harmonium en een
tweede teeveetje. Vooral dat laatste werd met
gejuich ontvangen, want op tv-gebied was er
soms sprake van een flinke generatiekloof tussen
mijn ouders en hun drie zonen.
Als het ging om de grofgebekte series van Wim
T. Schippers, de koortsachtige conferences van
Freek de Jonge of de eigentijdse herrie van Avro's
Toppop werd ons vriendelijk verzocht gebruik
te maken van het zwart-wit Aristona-teeveetj e
in de multifunctionele kamer. En daar zat ik dan,
opgevouwen op een skailederen draaikruk, te kij
ken naar rocker Iggy Pop die een gevecht leverde
met de potpalmen in de Toppop-studio en Blon-
die die zo zwoel de camera in keek dat je tiener-
hart een driedubbele flikflak maakte.
Voor veel van mijn generatiegenoten was niet
presentator Ad Visser de ster van Toppop, maar
danseres en choreograaf Penney de Jager. Omdat
sommige artiesten geen zin hadden naar Hilver
sum af te reizen en ook geen videoclips hadden,
werd Penney met haar showballet ingehuurd om
de muziek van een passende visuele begeleiding
te voorzien.
Met de kennis van nu kun je misschien scham
per doen over de blote, soms wat gedateerd
ogende choreografieën bij hits van Stevie Won
der en The Eagles. Maar voor mij was en is
Penney de Jager een fenomeen.
Goed idee dus van collega
Annemart van Rhee
om niet Ad Visser
maar Penney de Jager
te interviewen over
het popprogramma
dat vijftig jaar geleden
voor het eerst werd
uitgezonden.
04 Groeten uit...
06 Schoolvoorbeeld
08 Kluun
15 Fijn spul
16 Blij op school
22 Erik Dijkstra
26 Penney de Jager
30 Lezen
36 Eten drinken
38 Uit in Nederland
43 BV De Liefde
44 Puzzelen
Mark Roos
COLOFON-Chef a.i. Mark Roos Artdirection Henk Marseille Redactie Theo den Boer, Merel Dado, Sandra Donker, Charlotte van Genderen, Sanne van der Kolk,
Cathérine van der Linden, Ruud Roodhorst, Mark Roos Vormgeving Sasja Kooistra, Ieke Kootstra, Jolanda Vogelaar Beeldredactie Marcel Wagenaar
Medewerkers Edith Andriesse, Hans Avontuur, Daniella van Bergen, Shody Careman, Suzanne Eijgenraam, Vivian de Gier, Ronald Giphart, Gijs Groenteman, Karin en
Harold Hamersma, Pieter Hulst, Annemarie Kleywegt, Leo van Marrewijk, Noëlle Meijer, Rianne van der Molen, Jolanda van der Ploeg, Marcel Prins, Annemart van Rhee,
Egbert Jan Riethof, Jitske Schols, Peter Sierksma, Peter Henk Steenhuis, Studio Ski, Aart-Jan Venema, Nathan Vos
Reageren? magazine@dpgmedia.nl O Facebook @admagazine |[®J Instagram ad_nl
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2020 3