'Mijn haren waren verschroeid' Piloot had te weinig ervaring 15 GO ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2020 In de weken na de vliegramp blijft de vraag hoe het zo kon misgaan. Was er een reiger, die bij het wrak werd aangetroffen, in de motor gekomen? Was het de dikke Zeeuwse mist die het zicht van de piloot ontnam? Of stortte het toestel neer omdat het te zwaar beladen was? Pas in oktober 1971 volgt het verlossende antwoord. De Raad van de Luchtvaart conclu deerde dat de crash te wijten was aan een gebrek aan blind- vliegervaring van de piloot. Hij vloog in een mistbank en raakte daardoor zijn oriëntatiegevoel kwijt. De overbelading (85 kilo) van het toestel was weliswaar een overtreding, maar had niet bijgedragen aan het ongeluk. Daarmee is de kous niet hele maal af. Verschillende ervaren piloten laten na de uitspraak weten dat de schuld niet alleen bij de Noorse piloot Dybdahl kan worden neergelegd. Vol gens hen had de havendienst van het vliegveld de piloot moe ten verbieden op te stijgen van wege de opkomende mist vanaf de Noordzee. De havenmeester deelde die conclusie niet, vol gens hem was het zicht op het moment van opstijgen prima. Na de crash werd op vliegveld Midden-Zeeland de procedure voor rondvluchten aange scherpt. Vanaf de kade in Veere worden de gewonden naar het ziekenhuis in Middelburg gebracht. foto jacqueline midavaine/ BEELDBANK ZEELAND. Een agent onderzoekt na de crash het terrein op de Ha ringvreter. Hij heeft al twee handtasjes gevonden. FOTO JACQUELINE MIDAVAINE/ BEELDBANK ZEELAND. Jacqueline Midavaine maakte foto's van de vliegtuigcrash in 1970. Ze ging als luchtfotografe zelf regelmatig met een Cessna de lucht in. foto prvécollecte Vijftig jaar na de vliegramp op het Veerse Meer zijn de meeste inzitten den van het gecrashte toestel overle den. Maar hoe zou het met José van den Dries zijn? Zou ze nog vaak te rugdenken aan die bewuste zondag in augustus in 1970? Na een lange zoektocht blijkt dat ze nu in Biezelinge woont. Via de tele foon laat ze weten dat ze wel de krantenknipsels uit die tijd heeft be waard, maar eigenlijk bijna nooit meer terugdenkt aan de crash. Op de Ha ringvreter is ze in al die jaren daarna hooguit één keer geweest. Toch weet ze de hele vlucht minuti eus te reconstrueren. Dat ze hele maal niet mee wilde gaan vliegen. Dat ze haar lievelingsschoenen aan had. En dat de piloot de weg kwijt leek. ,,En toen zag ik ineens een enorme vuurbal door het vliegtuig gaan", zegt ze terugkijkend. „Toen ik bij kennis kwam, realiseerde ik me dat ik mijn schoenen niet meer aan had", zegt Van den Dries nu. ,,Het waren mijn lievelingsschoenen, dus die wilde ik meteen bij het vliegtuig gaan zoeken, dat is de eerste herin nering die boven komt. Maar mijn moeder riep meteen: 'Blijven liggen, naar de lucht kijken en niet om je heen'. Dat herhaalde ze keer op keer. Zij wist natuurlijk dat er iets verschrik kelijks om ons heen te zien was. Zelf zag ik helemaal zwart en mijn haren waren verschroeid." Opvallend nuchter vertelt Van den Dries vijftig jaar later dat ze 'gewoon' het vliegtuig nog instapt. ,,Mijn moe der, die in 2015 is overleden, heeft al tijd gezegd: de kans dat je een vlieg tuigongeluk meemaakt is heel klein. Dus de kans dat je nog een keer neerstort is nog kleiner. Zo heb ik er daarna altijd maar naar gekeken. Het is nu eenmaal gebeurd, maar je moet er niet voor weglopen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 63