Kerken, dans in de regen! 8 ZEELAND EXPOSITIE ZOMERATELIER Het Zomeratelier van CBK Zeeland kreeg dit jaar als motto mee: 'Ogenschijnlijk nabij'. Een prima uitgangspunt voor vijf kunstenaars die elk een week aan de Balans in Middelburg werkten. Monnikenwerk zaterdag 29 augustus 2020 e zijn uitgenodigd door kunstenaar Nanda Runge (1970), vooral bekend van haar I vervreemdende inter pretaties van huizen en andere ge bouwen. 'Ogenschijnlijk nabij' is haar op het lijf geschreven: in haar werk zie je iets wat je kent, maar door haar weergave wordt het iets ongrijpbaars. In het Zomeratelier bewerkte zij oude ansichtkaarten van toeristische plekken. Door be roepsfotografen gemaakte herin neringen in kleur om te vesturen aan anderen, te tonen waar je bent geweest. Runge bedekte de voor stelling gedeeltelijk met witte ty- pex en zwarte viltstift. Beeld en herinnering worden gedeeltelijk verborgen, abstract, ongrijpbaar. Deze tentoonstelling gaat over de spanning tussen beleven, herinne ren en verbeelden. Daarbij spelen plekken een rol: Zeeuwse, maar ook andere. Arjan van Helmond (1971) schil derde een zeelandschap op twee Zeelandschap van Arjan van Helmond. fotos nico out Werk van Andrea Freckmann. wanden, in een parallellogram compositie. Zo benadrukt hij dat wat hij toont een projectie is van zijn herinneringen. Vakantie, schommelen op het strand, blijven tot de zon ondergaat. De schom mels leeg, de zon al talloze keren ondergegaan sindsdien. Momen ten gaan voorbij, je kunt er niet naar terug. Uitzicht op zee De foto's die Antoinette Nausikaa (1973) op Walcheren maakte, laten zien hoe zij kijkt. Het uitzicht op zee door een kader gezien. Een hek langs de straatkant, een versteend voortuintje, afgebladderde verf op een muur, afgewisseld met foto's van eigen tekeningen. Die verwij zen naar de strijd met het water. Daarvan is op het huidige Wal cheren nauwelijks meer iets te zien. Op één van de wanden pro jecteert zij een filmpje waarin zij door een lege, onbenoembare ruimte rondjes fietst. De textuur van de muur bepaalt in sterke mate het beeld van het landschap. Een geraffineerd spel van verbeel ding en werkelijkheid. Andrea Freckmann (1970) was als kind vaak in Zoutelande. Zij toont herinneringen als geschil derde fragmenten op de wanden. De krekels, een boerderijtje, bloe- men, blote voeten in het warme zand. Daarnaast een poging om ze ook nog tastbaar te maken met ijzerdraad, canvas, gips en hout. Een hond, een vaas, een uil. Een ingetogen poëtische presentatie. Kijkdozen Marianne Welten (1959) schildert vaak interieurs, met dunne verf streken die zowel verf zijn als illu sie oproepen. Het Zomeratelier stimuleerde haar tot een experi ment: zij maakte een filmpje met achtereenvolgens drie getekende interieurs, een soort kijkdozen, voorzien van uitgeknipt meubi lair. Steeds drukt een onzichtbare kracht wanden en plafond naar binnen. Rust, orde en huiselijk heid worden vervangen door chaos. Wat vertrouwd is, kan ver dwijnen, zonder dat je daar iets te gen kunt doen. Dat geldt ook voor herinneringen. Niets blijft. Alleen het nu bestaat voor even. 'Ogenschijnlijk nabij' is een boeiend palet waarop kunst, her innering en verbeelding elkaar be tekenisvol ontmoeten. Jongeren zijn een groeiende groep coronaverspreiders. Dat komt niet doordat het ze niet interesseert, maar doordat ze vaak verkeerd benaderd worden, stond in het Nederlands Dagblad onder de kop 'Kerken benaderen jongeren soms vooral als een pro bleem'. 'Oudere moet beter worden be schermd', vond het OMT op maandag. Ouderenbonden boos en onderzoek van het Leids Uni versitair Medisch Centrum wees uit: 'Oudere past zelf op voor co rona.' Dat stond dinsdag op de voorpagina van de PZC. Ondertus sen is iedereen boos op iedereen en dat lijkt alleen maar erger te worden. Boosheid is verknoopt met on macht. Je wilt het anders, maar je kunt dat anders niet zelf realise ren. Vaak blijkt boosheid niet no digOudere en kwetsbare men sen letten zelf wel op hoe vaak en met wie ze contact hebben, jonge ren zijn geen asociale types, maar ze hebben wel behoefte aan sociaal contact en eigen keuzes maken. Wetenschappers die zich in jon geren verdiepen meldden: 'We merkten dat jongeren het onpret tig vinden hoe ze worden afge beeld in de media, en soms toege sproken in persconferenties: een beetje uit de hoogte en verwij tend.' Dood in de pot „Schrijf daarover en goed scherp", zei manlief terwijl hij met een verse kop koffie naar zijn werkka mer vertrok. Hij keerde terug om het vuurtje nog wat op te stoken: ,,Dat kerken nu kiezen voor dien sten met anderhalve man en een paardenkop, het is de dood in de pot. Tijdens de lockdown kon er veel meer. En dan onder het mom dat er geen geld voor is." Ook de buren hoorden een deur slaan en iemand de trap op stampen. Al die boosheid. Kan dat niet wat minder door naar elkaar te luisteren? Elkaars kwaliteiten be ter in het oog te houden? In Drei- schor sprak ik in juli een 15-jarige organist. Een andere knul was in de kerk met een drone opnamen aan het maken. Die konden nog weleens gebruikt worden in het online aanbod. Afgedankt Beide jongens hadden plezier, ook samen. Welke talenten laten ker ken liggen nu jongeren niet meer hoeven te filmen, muziek te ma ken, achter de knoppen te zitten? Voelen de jongeren zich afgedankt nu 'het niet meer nodig is'? Zijn kerken horende doof en ziende blind? Jongeren willen net zoals andere mensen meetellen, gezien en serieus genomen worden. Ze hebben ideeën en naarmate ze ruimte krijgen om er werk van te maken, worden die bovendien re ëler. Zet de knop om. Heb elkaar lief en zie wat er aan mogelijkhe den ligt! Creativiteit van jonge mensen kan ons leren dansen in de regen, nu de coronastorm wat is geluwd. Een lockdown is niet meer nodig, ruimte om samen iets moois te maken van het leven wel. Waarom krijgen gezonde jongeren, die minder kwetsbaar zijn tijdens deze coronacrisis, niet juist in ker ken het vertrouwen, ruimte om el kaar te ontmoeten en iets nieuws uit te proberen? Het mes snijdt volgens mij aan twee kanten. Ker ken binden jongeren aan zich én bieden kwetsbare mensen die bij hun volle verstand afzien van kerkgang, online misschien wel het beste wat er is op het gebied van 'geloof en een hoop liefde'. Projecties van herinneringen Interieur van Marenne Welten. Nico Out Recensie Zomeratelier 2020: t/m 18/9, CBK Zeeland, Balans 17, Middel burg, open op werkdagen 9.00 17.00 uur en eerste zondag van de maand 13.00-17.00 uur. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 36