In Frankrijk lopen
ze op eieren
Blije Britten konden
met subsidie uit eten
Schiphol gaat
door diep dal
Zeeman lanceert eigen
parfum voor 5 euro
ECONOMIE 15
In Nederland gingen alle remmen
los toen de coronapandemie
toesloeg. Minister van Financiën
Wopke Hoekstra kijkt daarbij niet op
tien miljard meer of minder.
Hoe pakken andere Europese landen
de problemen aan?
Honderden banen geschrapt
Lucht.
De omzet bij de uitbater van onder
meer de luchthavens Schiphol,
Eindhoven en Lelystad, daalde in
de eerste zes maanden met bijna de
helft, tot 390 miljoen euro. Tussen
januari en juli maakten door de co
ronapandemie slechts 13,1 miljoen
passagiers gebruik van Schiphol,
twee derde minder dan een jaar
eerder. Het aantal vluchten daalde
in deze periode met ruim de helft,
maar op het dieptepunt in april was
de afname meer dan 95 procent.
De luchthaven gaat sterk bezui
nigen en verlaagt de kosten de ko
mende twee jaar met een kwart.
Daarbij gaan arbeidsplaatsen verlo
ren, 'enkele honderden' op de 2700.
De luchthaven blijft wel investeren,
de komende twee jaar 1,5 miljard
euro, in nieuwe terminals en in ex
tra veiligheids- en hygiënemaatre-
gelen in verband met corona.
Schiphol rekent op een passa
giersdaling van tenminste 55 pro
cent en bij een nieuwe uitbraak
zelfs 72 procent. Het is nog niet dui
delijk hoe nieuwe reisverboden,
naar onder meer Spanje, het lichte
i Schiphol rekent dit
jaar door corona op
minstens 55 procent
minder bezoekers
nieuwe uitbraken en mutaties, res
teert de luchthaven niet meer dan
20 procent van 72 miljoen reizigers
die in 2019 op Schiphol kwamen.
Schiphol, ook eigenaar van zus-
tervliegveld Lelystad Airport
breekt vanwege alle corona-onze
kerheid een extra lans voor het on
verkort open gaan van die luchtha
ven in november 2021. Daardoor
kan Schiphol zich richten op vluch
ten die van belang zijn voor het
overstapnetwerk. Sinds 2015 kwam
dat netwerk in het gedrang doordat
de laatste beschikbare start- en lan
dingsrechten massaal in handen
kwamen van de prijsvechters.
Zeeman wilde per se een parfum
maken zonder opsmuk en dure
marketing. ,,Dat is gelukt, onze
geur is gemaakt op basis van
20 procent parfumolie, net als bij
de dure merken. We hebben in
grediënten als sandalwood, white
musk, neroli en amber gebruikt.
Het was verleidelijk een unieke
fles te ontwerpen, maar we hou
den het liever eenvoudig. Zo
komen we op de prijs van
5 euro", laat een woordvoer
ster van Zeeman weten.
Volgens de textielke-
ten betaalt de consu
ment bij een bekend
parfummerk groten
deels voor de kosten
van dure commercials,
inzet van beroemdhe
den en de verkoop via
tussenschakels. ,,Dat is
door ons allemaal weg
gelaten.'' De keten is
verantwoordelijk voor
de fles en de verpakking, maar de
inhoud is door een Nederlands
parfumhuis gemaakt. ,,Dat kun
nen we zelf niet, het samenstellen
van parfum is een echt métier. Er
is een mix van natuurlijke en syn
thetische stoffen gebruikt, net zo
als bij alle dure geuren. Voordeel is
dat de geur hierdoor niet snel ver
vliegt.'' Volgens de woordvoerster
wil het parfumhuis niet bij naam
worden genoemd. ,,Ze werken ook
voor merken die duurdere flessen
verkopen, vandaar. Wij laten juist
zien dat de prijs van kwalitatief
goede parfum zonder de overige
opsmuk niet duur hoeft te zijn.''
Vier jaar geleden verkocht
de winkel met dezelfde ge
dachte een budgetvriende-
lijke trouwjurk voor drie tien
tjes. En vorig jaar kwam
de keten met een duur
(inclusief fraaie ver
pakking) en een goed
koop paar sneakers op
de proppen om het ver
schil te laten zien.
zaterdag 29 augustus 2020
GO
Peet Vogels
De Franse regering
heeft tot nu toe al
467 miljard euro voor
steunmaatregelen uit
getrokken. En volgende
week kondigt president
Macron een nieuw pak
ket van 100 miljard euro
aan. Ook in Frankrijk is
loondoorbetaling bij tij
delijke werkloosheid -
chomage partiel - een
belangrijke maatregel
om de gevolgen van de
crisis te bestrijden. Zo
blijft de koopkracht voor
veel mensen op peil.
Ondertussen groeit in
Frankrijk de onzeker
heid. Steeds meer dringt
het besef door dat 'we
niet alles tot in de eeu
wigheid kunnen redden'.
Ook Frankrijk kampt met
een hardnekkig begro
tingste
kort en
kan de reke
ning niet te veel
op laten lopen.
Maar voorlopig blijft
de staat de economie
ruimhartig steunen. De
regering is namelijk
bang voor nieuwe soci
ale onrust. De Gele Hes
jes hebben al aangekon
digd in het najaar weer
te gaan demonstre
ren. Als tegelijkertijd
de steunmaatregelen
ophouden zal dat tot
groeiende werkloosheid,
armoede en ontevre
denheid leiden. Dat
samen met de al heer
sende onvrede over het
beleid van president Ma
cron kan voor een ex
plosief mengsel zorgen.
De Franse presi
dent Macron kon
digt volgende week
een nieuw steun-
pakket van 100 mil
jard euro aan.
rv'jH
Britten kunnen op
sommige dagen ge
subsidieerd uit
eten.
In het Verenigd Koninkrijk
is tot nu toe weinig kritiek te
horen op de aanpak van het
kabinet Johnson.
Hoewel zijn Conservatieve
Partij van oudsher tegen
staatsinmenging in de econo
mie is, trekt de regering hon
derden miljarden uit voor in
komenssteun en giften aan
het bedrijfsleven.
De grote held van de Britten
is Rishi Sunak, de minister
van Financiën. Vooral zijn 'fur
lough scheme', een voor
Britse begrippen riante uitke
ring voor mensen die tijdelijk
werkloos zijn door de coro
nacrisis, is erg populair.
Het voorkomt dat miljoenen
Britten in armoede vervallen.
De maatregel is inmiddels
verlengd tot oktober.
Wat Sunak ook populair
maakt is zijn eaf-oi/f-maatre-
gel. Wie op maandag, dins
dag of woensdag uit eten
ging in augustus, krijgt 50
procent van de rekening ver
goed door de overheid. Daar
door stroomden de restau
rants vol, een ingreep die
menig restaurant voor een
faillissement heeft behoed.
De Britten verwachten weinig
steun van hun overheid, dus
de extraatjes die ze krijgen,
ook voor zelfstandigen, wor
den dankbaar aanvaard. De
grote vraag is hoelang de
Britten nog kunnen profiteren
van de gulheid van de over
heid. Het begrotingstekort is
enorm en Johnson weet dat
hij dit niet kan volhouden. Een
van zijn beloftes is dat de
pensioenen en uitkeringen
niet worden verlaagd. Bij de
huidige begrotingstekorten is
die belofte onhoudbaar.
De coronacrisis heeft Schiphol
hard geraakt. In de eerste helft
van dit jaar draaide het luchtha
venbedrijf al 246 miljoen euro
verlies. Herstel zal tenminste tot
2023 op zich laten wachten. Dit
gaat ten koste van zeker enkele
honderden banen.
Herman Stil
Haarlemmermeer
herstel van de afgelopen maanden
beïnvloeden. De luchthaven trekt
inmiddels zo'n 65.000 passagiers
en voert tussen de 750 en 850
vluchten per dag uit. Vorig jaar
rond deze tijd lagen de passagiers
aantallen steevast boven de
200.000 reizigers per dag.
Schiphol rekent erop dat het
vliegverkeer zich pas tussen 2023 en
2025 zal herstellen, mits er geen
nieuwe coronauitbraken komen. In
het laatste geval wordt alles anders
en resteren voor Schiphol volgens
onderzoekers van SEO slechts 'en
kele' intercontinentale bestemmin
gen. In het ergste geval, met telkens
ALPHEN AAN DEN RIJN Zee
man verkoopt vanaf vandaag
een eigen parfum. De textielke-
ten lanceert twee geuren met de
naam Lucht. Aan het flesje hangt
een prijskaartje van slechts
5 euro.
De flesjes parfum
zijn vanaf vandaag in
de winkels en online
te koop.