In Frankrijk lopen ze op eieren Blije Britten konden met subsidie uit eten Schiphol gaat door diep dal Zeeman lanceert eigen parfum voor 5 euro ECONOMIE 15 In Nederland gingen alle remmen los toen de coronapandemie toesloeg. Minister van Financiën Wopke Hoekstra kijkt daarbij niet op tien miljard meer of minder. Hoe pakken andere Europese landen de problemen aan? Honderden banen geschrapt Lucht. De omzet bij de uitbater van onder meer de luchthavens Schiphol, Eindhoven en Lelystad, daalde in de eerste zes maanden met bijna de helft, tot 390 miljoen euro. Tussen januari en juli maakten door de co ronapandemie slechts 13,1 miljoen passagiers gebruik van Schiphol, twee derde minder dan een jaar eerder. Het aantal vluchten daalde in deze periode met ruim de helft, maar op het dieptepunt in april was de afname meer dan 95 procent. De luchthaven gaat sterk bezui nigen en verlaagt de kosten de ko mende twee jaar met een kwart. Daarbij gaan arbeidsplaatsen verlo ren, 'enkele honderden' op de 2700. De luchthaven blijft wel investeren, de komende twee jaar 1,5 miljard euro, in nieuwe terminals en in ex tra veiligheids- en hygiënemaatre- gelen in verband met corona. Schiphol rekent op een passa giersdaling van tenminste 55 pro cent en bij een nieuwe uitbraak zelfs 72 procent. Het is nog niet dui delijk hoe nieuwe reisverboden, naar onder meer Spanje, het lichte i Schiphol rekent dit jaar door corona op minstens 55 procent minder bezoekers nieuwe uitbraken en mutaties, res teert de luchthaven niet meer dan 20 procent van 72 miljoen reizigers die in 2019 op Schiphol kwamen. Schiphol, ook eigenaar van zus- tervliegveld Lelystad Airport breekt vanwege alle corona-onze kerheid een extra lans voor het on verkort open gaan van die luchtha ven in november 2021. Daardoor kan Schiphol zich richten op vluch ten die van belang zijn voor het overstapnetwerk. Sinds 2015 kwam dat netwerk in het gedrang doordat de laatste beschikbare start- en lan dingsrechten massaal in handen kwamen van de prijsvechters. Zeeman wilde per se een parfum maken zonder opsmuk en dure marketing. ,,Dat is gelukt, onze geur is gemaakt op basis van 20 procent parfumolie, net als bij de dure merken. We hebben in grediënten als sandalwood, white musk, neroli en amber gebruikt. Het was verleidelijk een unieke fles te ontwerpen, maar we hou den het liever eenvoudig. Zo komen we op de prijs van 5 euro", laat een woordvoer ster van Zeeman weten. Volgens de textielke- ten betaalt de consu ment bij een bekend parfummerk groten deels voor de kosten van dure commercials, inzet van beroemdhe den en de verkoop via tussenschakels. ,,Dat is door ons allemaal weg gelaten.'' De keten is verantwoordelijk voor de fles en de verpakking, maar de inhoud is door een Nederlands parfumhuis gemaakt. ,,Dat kun nen we zelf niet, het samenstellen van parfum is een echt métier. Er is een mix van natuurlijke en syn thetische stoffen gebruikt, net zo als bij alle dure geuren. Voordeel is dat de geur hierdoor niet snel ver vliegt.'' Volgens de woordvoerster wil het parfumhuis niet bij naam worden genoemd. ,,Ze werken ook voor merken die duurdere flessen verkopen, vandaar. Wij laten juist zien dat de prijs van kwalitatief goede parfum zonder de overige opsmuk niet duur hoeft te zijn.'' Vier jaar geleden verkocht de winkel met dezelfde ge dachte een budgetvriende- lijke trouwjurk voor drie tien tjes. En vorig jaar kwam de keten met een duur (inclusief fraaie ver pakking) en een goed koop paar sneakers op de proppen om het ver schil te laten zien. zaterdag 29 augustus 2020 GO Peet Vogels De Franse regering heeft tot nu toe al 467 miljard euro voor steunmaatregelen uit getrokken. En volgende week kondigt president Macron een nieuw pak ket van 100 miljard euro aan. Ook in Frankrijk is loondoorbetaling bij tij delijke werkloosheid - chomage partiel - een belangrijke maatregel om de gevolgen van de crisis te bestrijden. Zo blijft de koopkracht voor veel mensen op peil. Ondertussen groeit in Frankrijk de onzeker heid. Steeds meer dringt het besef door dat 'we niet alles tot in de eeu wigheid kunnen redden'. Ook Frankrijk kampt met een hardnekkig begro tingste kort en kan de reke ning niet te veel op laten lopen. Maar voorlopig blijft de staat de economie ruimhartig steunen. De regering is namelijk bang voor nieuwe soci ale onrust. De Gele Hes jes hebben al aangekon digd in het najaar weer te gaan demonstre ren. Als tegelijkertijd de steunmaatregelen ophouden zal dat tot groeiende werkloosheid, armoede en ontevre denheid leiden. Dat samen met de al heer sende onvrede over het beleid van president Ma cron kan voor een ex plosief mengsel zorgen. De Franse presi dent Macron kon digt volgende week een nieuw steun- pakket van 100 mil jard euro aan. rv'jH Britten kunnen op sommige dagen ge subsidieerd uit eten. In het Verenigd Koninkrijk is tot nu toe weinig kritiek te horen op de aanpak van het kabinet Johnson. Hoewel zijn Conservatieve Partij van oudsher tegen staatsinmenging in de econo mie is, trekt de regering hon derden miljarden uit voor in komenssteun en giften aan het bedrijfsleven. De grote held van de Britten is Rishi Sunak, de minister van Financiën. Vooral zijn 'fur lough scheme', een voor Britse begrippen riante uitke ring voor mensen die tijdelijk werkloos zijn door de coro nacrisis, is erg populair. Het voorkomt dat miljoenen Britten in armoede vervallen. De maatregel is inmiddels verlengd tot oktober. Wat Sunak ook populair maakt is zijn eaf-oi/f-maatre- gel. Wie op maandag, dins dag of woensdag uit eten ging in augustus, krijgt 50 procent van de rekening ver goed door de overheid. Daar door stroomden de restau rants vol, een ingreep die menig restaurant voor een faillissement heeft behoed. De Britten verwachten weinig steun van hun overheid, dus de extraatjes die ze krijgen, ook voor zelfstandigen, wor den dankbaar aanvaard. De grote vraag is hoelang de Britten nog kunnen profiteren van de gulheid van de over heid. Het begrotingstekort is enorm en Johnson weet dat hij dit niet kan volhouden. Een van zijn beloftes is dat de pensioenen en uitkeringen niet worden verlaagd. Bij de huidige begrotingstekorten is die belofte onhoudbaar. De coronacrisis heeft Schiphol hard geraakt. In de eerste helft van dit jaar draaide het luchtha venbedrijf al 246 miljoen euro verlies. Herstel zal tenminste tot 2023 op zich laten wachten. Dit gaat ten koste van zeker enkele honderden banen. Herman Stil Haarlemmermeer herstel van de afgelopen maanden beïnvloeden. De luchthaven trekt inmiddels zo'n 65.000 passagiers en voert tussen de 750 en 850 vluchten per dag uit. Vorig jaar rond deze tijd lagen de passagiers aantallen steevast boven de 200.000 reizigers per dag. Schiphol rekent erop dat het vliegverkeer zich pas tussen 2023 en 2025 zal herstellen, mits er geen nieuwe coronauitbraken komen. In het laatste geval wordt alles anders en resteren voor Schiphol volgens onderzoekers van SEO slechts 'en kele' intercontinentale bestemmin gen. In het ergste geval, met telkens ALPHEN AAN DEN RIJN Zee man verkoopt vanaf vandaag een eigen parfum. De textielke- ten lanceert twee geuren met de naam Lucht. Aan het flesje hangt een prijskaartje van slechts 5 euro. De flesjes parfum zijn vanaf vandaag in de winkels en online te koop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15