D e Jager verdiende in die tijd met haar
eigen ballet wel goed geld omdat ze door
de bekendheid die Toppop haar bezorgde
veel kon optreden: voor Nederlandse sol
daten die in Duitsland waren gelegerd, op
dinner shows, festivals en andere evene
menten. Tegelijkertijd barstte het klanten
bestand van haar school - gevestigd in een
wit geschilderde fietsenloods in Utrecht -
uit zijn voegen. „Meisjes, vrouwen en jon
gens. Ze wilden allemaal zo dansen als ik.
Er stonden wel zestig man per uur te zwe
ten. De populariteit was zo immens dat er
zelfs nep-Penney de Jagers opdoken. Hoor
de ik: je hebt daar en daar opgetreden. Dus
niet.''
De Jager zegt dat ze in haar carrière de
hoogste toppen behaalde - 'ik werd zelfs in
het buitenland geboekt' - maar ook diepe
dalen zag. Eind jaren 80 bijvoorbeeld. ,,Ik
was wereldberoemd in Nederland. Maar
zakelijk zijn is niet mijn sterkste kant, ik
ben meer artiest. Dan ontgaan je dingen,
waardoor ik schulden kreeg. Moest ik al
mijn kostuums op de markt verkopen om
te overleven. Dat was geen leuke tijd. Ik
heb mezelf er weer bovenop gewerkt met
optredens op onder meer cruiseschepen.
„Tijdens mijn Toppop-tijd heb ik nooit
een oneerbaar voorstel gekregen. Ja, Julio
Iglesias probeerde wel te flirten en een
afspraakje te maken. Maar ik hield altijd
afstand: werk is gewoon werk. Ik wou ook
niet die naam hebben. Dus na afloop een
drankje en dan wegwezen.
,,Als ik de balans opmaak, zie ik dat hele
generaties niets van mij weten. Prima. Zo
werkt dat. Maar voor anderen kom ik nooit
meer van dat Toppop-imago af. Ach: je moet
ergens beroemd van worden.''
1974 Met Ad Visser bij de
tv-camera in Hilversum.
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2020 29