D e Jager verdiende in die tijd met haar eigen ballet wel goed geld omdat ze door de bekendheid die Toppop haar bezorgde veel kon optreden: voor Nederlandse sol daten die in Duitsland waren gelegerd, op dinner shows, festivals en andere evene menten. Tegelijkertijd barstte het klanten bestand van haar school - gevestigd in een wit geschilderde fietsenloods in Utrecht - uit zijn voegen. „Meisjes, vrouwen en jon gens. Ze wilden allemaal zo dansen als ik. Er stonden wel zestig man per uur te zwe ten. De populariteit was zo immens dat er zelfs nep-Penney de Jagers opdoken. Hoor de ik: je hebt daar en daar opgetreden. Dus niet.'' De Jager zegt dat ze in haar carrière de hoogste toppen behaalde - 'ik werd zelfs in het buitenland geboekt' - maar ook diepe dalen zag. Eind jaren 80 bijvoorbeeld. ,,Ik was wereldberoemd in Nederland. Maar zakelijk zijn is niet mijn sterkste kant, ik ben meer artiest. Dan ontgaan je dingen, waardoor ik schulden kreeg. Moest ik al mijn kostuums op de markt verkopen om te overleven. Dat was geen leuke tijd. Ik heb mezelf er weer bovenop gewerkt met optredens op onder meer cruiseschepen. „Tijdens mijn Toppop-tijd heb ik nooit een oneerbaar voorstel gekregen. Ja, Julio Iglesias probeerde wel te flirten en een afspraakje te maken. Maar ik hield altijd afstand: werk is gewoon werk. Ik wou ook niet die naam hebben. Dus na afloop een drankje en dan wegwezen. ,,Als ik de balans opmaak, zie ik dat hele generaties niets van mij weten. Prima. Zo werkt dat. Maar voor anderen kom ik nooit meer van dat Toppop-imago af. Ach: je moet ergens beroemd van worden.'' 1974 Met Ad Visser bij de tv-camera in Hilversum. ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2020 29

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 109